کابینه بریتانیا از طرح نخست‌وزیر برای خروج از اتحادیه اروپا حمایت کرد

 آینده ترزا می به توافق مربوط به جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا بستگی دارد. ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، عصر چهارشنبه ۲۳ آبان پس از یک نشست طولانی با اعضای کابینه‌اش اعلام کرد که دولت از پیش‌نویس طرح او برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا حمایت کرده است.
 

گزارش خبرگزاری‌ها حاکی است که نشست کابینه بریتانیا درباره این طرح پنج ساعت به طول انجامیده است.

 
خانم می در بیرون از ساختمان شماره ده نخست‌وزیری به خبرنگاران گفت: «تصمیم جمعی کابینه این شد که دولت باید با پیش‌نویس توافق بر سر خروج و تهیه بیانیه سیاسی موافقت کند».
 
وی در حالی که مخالفان در انتهای خیابان داونینگ شعارهای ضد برگزیت سر می‌دادند افزود: «من قاطعانه معتقدم که پیش‌نویس توافق خروج، بهترین چیزی است که درباره آن مذاکره شده است».
 
نخست‌وزیر بریتانیا ساعاتی پیش از اعلام این خبر از طرح پیشنهادی خود برای خروج کشورش از اتحادیه اروپا دفاع کرده بود. ولی با توجه به مخالفت برخی از اعضای حزب خود در پارلمان که مدعی‌اند این توافق یکپارچگی بریتانیا را به خطر خواهد انداخت خانم می بایستی حمایت اکثریت اعضای کابینه‌اش از این طرح را جلب می‌کرد.
 
دولت خانم می در اقلیت است و در نتیجه وی یکی از ضعیف‌ترین نخست‌وزیران یک دهه گذشته در بریتانیاست. با وجود این او ناگزیر است جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا را به مرحله نهایی برساند و قبل از ۲۹ مارس ۲۰۱۹ آن را در پارلمان به تصویب برساند.
 
هم موافقان و هم مخالفان برگزیت طرح پیشنهادی ترزا می را رد کرده‌اند.
 
در همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ حدود ۵۲ درصد از مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا و حدود ۴۸ درصد به باقی ماندن در این اتحادیه رای دادند.
 
خانم می روز چهارشنبه در پارلمان بریتانیا گفت: «مطمئنم که این طرح ما را به عملی کردن رای مردم در همه‌پرسی نزدیک‌تر خواهد کرد. ما کنترل مرزها، قوانین و واحد پول خود را باز پس خواهیم گرفت، از سیاست مشترک شیلات و کشاورزی خارج خواهیم شد ولی در عین حال از اشتغال، امنیت و یکپارچگی بریتانیا حفاظت می‌کنیم».
 
طرفداران برگزیت در حزب محافظه‌کار خانم می می‌گویند طرح او به معنای تسلیم شدن به اتحادیه اروپاست و به آن رای منفی خواهند داد.
 
حزب اتحادگرای دمکراتیک ایرلند شمالی که دولت ترزا می برای ادامه حکومت نیازمند حمایت آن است اعلام کرده از هیچ توافقی که در آن نحوه برخورد با نواحی مختلف کشور متفاوت باشد، حمایت نخواهد کرد.
مکرون می‌گوید، افرادی که به دنبال راه حل‌های ساده بودند، برگزیت را مطرح کردند.
 
جرمی کوربین رهبر حزب کارگر این طرح را یک «توافق سمبل شده» توصیف کرد.
 
آن دسته از اعضای محافظه‌کار پارلمان که حامی برگزیت هستند از هم اکنون نارضایتی خود را از پیش‌نویس توافق با اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند.
 
ارزش پوند استرلینگ که قبل از همه‌پرسی ۲۰۱۶ به حدود ۱.۵۰ دلار رسیده بود امروز پس از اعلام این خبر حدود ۱.۳۰ دلار بود.
 
نخست‌وزیر جمهوری ایرلند گفت اگر طرح پیشنهادی ترزا می توسط دولت بریتانیا تصویب شود رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا ممکن است روز ۲۵ نوامبر برای بررسی آن با یکدیگر ملاقات کنند.
 
هنوز نحوه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا روشن نیست. برخی معتقدند این جدایی ممکن است به آرامی انجام شود و برخی دیگر پیش‌بینی می‌کنند که در صورت رد پیشنهاد تراز می عملا دوران نخست‌وزیری او به پایان خواهد رسید و در نتیجه هیچ توافقی صورت نخواهد گرفت و حتی ممکن است همه‌پرسی دیگری در مورد خروج از اتحادیه اروپا برگزار شود.
 
آینده ترزا می که در اساس مخالف برگزیت بود و پس از برگزاری همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ به مقام نخست‌وزیری رسید به توافق مربوط به جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا بستگی دارد.
 
او امیدوار است با تصویب طرح پیشنهادی خود، بریتانیا ضمن خروج از اتحادیه اروپا بتواند مناسبات اقتصادی و سیاسی نزدیکی را با این اتحادیه حفظ کند.
 
ولی طرح او تاکنون با مخالفت طرفداران برگزیت، حامیان باقی ماندن در اتحادیه اروپا، ملی‌گرایان اسکاتلند، حزب اتحادگرای دمکراتیک ایرلند شمالی که حامی اصلی دولت اوست و حتی برخی از وزیران دولت روبرو شده است.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.