آهنگ هتل کالیفرنیا در باره چیست؟
رأی دهید
نام این گروه راک آمریکایی یک بار دیگر هم در فهرست پرفروشترینهای تاریخ به چشم میخورد؛ آن هم با آلبوم "هتل کالیفرنیا" که در رده سوم قرار دارد.
در پس نام عجیب و غریب این آلبوم چه واقعیتی نهفته؟ این سئوالی است که آلن کانر، خبرنگار بیبیسی به دنبال پاسخی برای آن است.
در دهه ۷۰ ستارههای راک رابطه چندان خوبی با هتلها نداشتند.
جو والش، گیتاریست ایگلز در ترانه خود به نام "زندگی خوب است" (Life's Been Good) بیپرده در این باره حرف میزند. او میگوید: "من در هتلها زندگی میکنم و دیوارهایشان را خراب میکنم" او در ادامه این طور اعتراف میکند: "حسابدارهایی دارم که پولش را میدهند."
و منظورش پول کمی نیست. والش در مستندی که بیبیسی در رابطه با تاریخ گروه ایگلز ساخته شبی را به یاد میآورد که در هتل "آستور تاور" شیکاگو گذرانده. او و جان بلوشی، ستاره گروه "بلو برادرز" آن شب ۲۲ هزار دلار به این هتل خسارت زدند.
استفاده نادرست از هتلها البته در آن دوره در میان ستارههای برخی گروههای موسیقی باب بوده. جان بونام، درامر لد زپلین را به یاد بیاورید، وقتی با موتور هارلی دیویدسونی که برای تولدش کادو گرفته در راهروهای هتل "هایت کنتیننتال" لوس آنجلس ویراژ میداد. کیت مون، درامر "د هو" (The Who) در روز تولد خود با یک ماشین "لینکن کنتیننتال" وارد استخر هتل "هالیدی این" در فلینت ( بزرگ ترین شهر ایالت میشیگان آمریکا) میشود.
اما رویکرد ایگلز در این میان چه بود؟ اعضای آرام این گروه با موهای آراسته و مرتب خود این پیام را به آمریکاییها دادند: " بیایید آرامشمان را حفظ کنیم".
عبارت "هتل کالیفرنیا" مدتی بود ذهن دان هنلی را مشغول کرده بود اما برای آن که آن را به ترانه تبدیل کند باید بر اساس اصولی عمل میکرد که گروه در اواسطه دهه ۷۰ به شدت به آن پایبند بود. آن زمان اعضای این گروه هنوز به مرحلهای نرسیده بودند که از طریق وکلایشان با هم ارتباط برقرار کنند اما با اسم فامیل از یکدیگر نام میبردند.
وظیفه ساخت و ضبط آهنگها بر عهده دان فلدر، یکی دیگر از گیتاریستهای گروه بود. ساختههای او اما باید از سوی فرای و هنلی تأیید میشد. فلدر این کار را در خانه خود در لسآنجلس انجام میداد اما وقتی مشغول اجرای تور بود، همسرش با او تماس گرفت و گفت: "ما داریم این خانه را ترک میکنیم".
ماجرا از این قرار بود که سوزان، همسر دان به همراه نوزاد خود در حیاط خانه در حال استراحت بود که چشمش به لانه مارزنگی افتاد. او به همراه پسرش فورا به خانهای اجارهای در ساحل مالیبو نقل مکان کردند و دان هم در پایان تور به آنها پیوست. عصر همان روز بود که او مثل همیشه مشغول ساخت و ضبط آهنگ پیشنهادی برای یک ترانه شد.
آهنگی که فلدر مشغول ساختش بود با تصویری از یک مار در یک باغ خوشمنظره هماهنگی زیادی داشت. آهنگیکه آکوردهایش بیشتر از الگوی فلامنکو تبعیت میکرد تا راک. فرای و هنلی ساخته فلدر را تأیید کردند و در طول ساخت نام "رگه مکزیکی" را به این ترانه دادند.
در چهار دهه اخیر خیلیها تلاش کردند تصاویر این ترانه را رمزگشایی کنند یا با کنار هم چیدن آنها به مفهومی منطقی و قابل درک برسند. شاید به یاد آوردن این جمله از فرای خالی از لطف نباشد: " تصمیم گرفتیم یک چیز عجیب و غریب خلق کنیم، فقط برای این که ببنیم از پس این کار برمیآییم یا نه."
به عبارت دیگر، هر معنایی که از هتل کالیفرنیا برداشت شود چیزی نیست که سازندگانش قصد بیان آن را داشته و پنهانش کرده باشند. فرای میگوید، ماجرای حال و هوای مردی که در منطقهای ناشناخته در حومه شهر گیر افتاد و به مورد آنچه میبیند اطمینان ندارد را از رمان "مغ" نوشته جان فاولز در سال ۱۹۶۵ الهام گرفتهاند.
این رمان که یکی از اولین کارهای این نویسنده انگلیسی بود و در بین طرفداران جنبش پادفرهنگ محبوبیت یافت، دنیایی رازآلود ( در رمان جزیرهای در یونان) را به تصویر میکشد که حقیقت در آن مورد سوءظن است. خود فاولز این رمان را جزء آثار خوبش نمیدانست: " از نظر نگارش با معیارهای جهانی فاصله زیادی دارد. موقع نوشتن آن در هر دامی که ممکن است جلوی پای نویسندههای تازه کار قرار بگیرد، افتادم."
۱۰ آلبوم پرفروش آمریکا
- ایگلز، آلبوم بهترینهایشان (۱۹۷۱ - ۱۹۷۵)
- مایکل جکسون- آلبوم تریلر
- ایگلز- آلبوم هتل کالیفرنیا
- بیلی جول- آلبوم بهترینها، شماره یک و دو
- لد زپلین-آلبوم لد زپلین ۴
- پینک فلوید- آلبوم دیوار
- ایسی/دیسی- آلبوم سیاه پوش برگشتم
- گارث بروکس- آلبوم دابل لایو
- هوتی اند د بلوفیش- آلبوم Cracked Rear View
- فلیتوود مک- آلبوم شایعات
منبع: انجمن صنعت ضبط موسیقی آمریکا
کنار هم چسباندن تصاویر عجیب و غریب بهترین روش برای خلق یک ترانه است؛ طرفداران موسیقی راک اما ترجیح میدهند همه چیز کاملا مشخص باشد.
نظریههایی که در مورد معنای این ترانه داده شده، در واقع چکیدهای است از آنچه که تصور میشد ستارههای پاپ به دنبالش هستند: " عطر گرم کولیتاس (Colitas: یک کلمه اسپانیایی که معانی مختلفی دارد از جمله جوانه گیاه شاهدانه)" به ماریجوانا اشاره دارد. و این بخش از ترانه که میگوید: " هر وقت خواستی میتوانی پول هتل را حساب کنی اما نمیتوانی اینجا را ترک کنی" نشان میدهد که منظور از "هتل"، میتواند بیمارستان روانی یا مرکز ترک اعتیاد ... یا چیزی شبیه به آن باشد.
فرای سال ۲۰۰۳ در جریان یک تورنمنت گلف در "پبل بیچ" کالیفرنیا به یک خبرنگار گفت: "ایهام اولین ابزار ترانهسراهاست. این روش جواب میدهد، یعنی مفهموم ترانه همان چیزی است که شنونده میخواهد باشد."
این روش در مورد هتل کالیفرنیا هم جواب داده. به همین دلیل هم هست که این آهنگ هر ۱۱ دقیقه یک بار از شبکههای رادیویی آمریکا پخش میشود و درست به همین دلیل است که اعضای این گروه برای مدتی دست از شکایت کردن از هم برداشتند و علیه صاحبان یک هتل در مکزیک به خاطر استفاده از اسم این ترانه، پرونده تشکیل دادند.
اعضای این گروه دیگر هرگز دوباره به اوج نرسیدند و هر بار سعی کردند بیشتر از هم دور شدند. آنهایی که کمتر اهل خیالبافی هستند بیشتر از حس و حال این آهنگ لذت میبرند تا مفهموم آن. چیزی شبیه به حس بلوغی که رمان مغ با آن خاتمه مییابد.
در آن بخش از ترانه که صحبت از زندانی بودن در دنیای "شامپاین صورتی روی یخ " به میان میآید، لذت و شکایت به شکلی قابل پیشبینی با هم در میآمیزند.
از همه اینها که بگذریم، آخرین باری که شنیدید یکی از اهالی موسیقی به یک هتل خسارت زده، چه زمانی بوده؟
آخرین بار شاید سال ۲۰۰۴ بوده، وقتی مت ویلیس، خواننده گروه موسیقی پاپ راک باستد (Busted) تلویزیونی را از پنجره بیرون انداخت و فورا معذرت خواهی کرد ، البته باید هم این کار را میکرد.
کنار هم چسباندن تصاویر عجیب و غریب بهترین روش برای خلق یک ترانه است؛ طرفداران موسیقی راک اما ترجیح میدهند همه چیز کاملا مشخص باشد.
نظریههایی که در مورد معنای این ترانه داده شده، در واقع چکیدهای است از آنچه که تصور میشد ستارههای پاپ به دنبالش هستند: " عطر گرم کولیتاس (Colitas: یک کلمه اسپانیایی که معانی مختلفی دارد از جمله جوانه گیاه شاهدانه)" به ماریجوانا اشاره دارد. و این بخش از ترانه که میگوید: " هر وقت خواستی میتوانی پول هتل را حساب کنی اما نمیتوانی اینجا را ترک کنی" نشان میدهد که منظور از "هتل"، میتواند بیمارستان روانی یا مرکز ترک اعتیاد ... یا چیزی شبیه به آن باشد.
فرای سال ۲۰۰۳ در جریان یک تورنمنت گلف در "پبل بیچ" کالیفرنیا به یک خبرنگار گفت: "ایهام اولین ابزار ترانهسراهاست. این روش جواب میدهد، یعنی مفهموم ترانه همان چیزی است که شنونده میخواهد باشد."
این روش در مورد هتل کالیفرنیا هم جواب داده. به همین دلیل هم هست که این آهنگ هر ۱۱ دقیقه یک بار از شبکههای رادیویی آمریکا پخش میشود و درست به همین دلیل است که اعضای این گروه برای مدتی دست از شکایت کردن از هم برداشتند و علیه صاحبان یک هتل در مکزیک به خاطر استفاده از اسم این ترانه، پرونده تشکیل دادند.
اعضای این گروه دیگر هرگز دوباره به اوج نرسیدند و هر بار سعی کردند بیشتر از هم دور شدند. آنهایی که کمتر اهل خیالبافی هستند بیشتر از حس و حال این آهنگ لذت میبرند تا مفهموم آن. چیزی شبیه به حس بلوغی که رمان مغ با آن خاتمه مییابد.
در آن بخش از ترانه که صحبت از زندانی بودن در دنیای "شامپاین صورتی روی یخ " به میان میآید، لذت و شکایت به شکلی قابل پیشبینی با هم در میآمیزند.
از همه اینها که بگذریم، آخرین باری که شنیدید یکی از اهالی موسیقی به یک هتل خسارت زده، چه زمانی بوده؟
آخرین بار شاید سال ۲۰۰۴ بوده، وقتی مت ویلیس، خواننده گروه موسیقی پاپ راک باستد (Busted) تلویزیونی را از پنجره بیرون انداخت و فورا معذرت خواهی کرد ، البته باید هم این کار را میکرد.