زندگی دختربچههایی که عروس میشوند + تصاویر
رأی دهید
آمار قطعی درباره تعداد دخترانی که زیر سن قانونی ازدواج میکنند وجود ندارد. صندوق جمعیت سازمان ملل متحد اعلام کرد حداقل 17 درصد از دختران گرجستان قبل از 18 سالگی ازدواج میکنند که سن قانونی ازدواج است. اما آنچه پیگیری این موارد نقض قانون را دشوار میکند، این است که خانوادهها قانون را دور میزنند. آنها ثبت ازدواج را سالها به تعویق میاندازند. مراسم ازدواج را در مساجد یا کلیساهای روستایی برگزار میکنند و زوج را ازنظر فرهنگی و مذهبی زن و شوهر در نظر میگیرند.
زمانی که سولاکاوری برای تحقیق درباره مسائل زنان به گرجستان بازگشت، این حس غریب نیز در او زنده شد. همکلاسیاش را به یاد آورد و شروع به پرسوجو درباره ازدواج کودکان کرد. اندکی بعد، به یک مراسم عروسی در روستایی کوچک دعوت شد. در پایان جشن، عروس کوچک شروع به گریه کرد.
"ماری" پانزدهساله در منطقه "آجارا" زندگی میکند. اکثر دختران هم سن و سال او مدرسه را ترک میکنند تا ازدواج کنند. مادربزرگ ماری: این سنتی است که باید نسل به نسل ادامه یابد.
رفت و آمد روستاییان میان مناطق مختلف
شنای کودک در "دریاچه سبز" منطقه آجارا کودکان روستایی در منطقه آجارا
"سالی" سیزده سال دارد و هنوز ازدواج نکرده. مادربزرگش گفت خطر و مشکلی در ازدواج زود نمیبیند. "مونیکا" و "لائورا" دوقلو هستند و زمانی که مادرشان چهاردهساله بود به دنیا آمدند.
تاببازی بچهها در یک روز مهآلود. در این منطقه به دلیل ازدواج در سن پایین، ایام کودکی خیلی زود به بزرگسالی تبدیل میشود. در منطقه آجارا، "تامرو" چهاردهساله در مراسم نامزدی خواهرش میرقصد. او میگوید تا مدرسه را تمام نکرده ازدواج نمیکند. زنان در مراسم جشن نامزدی
منطقه آجارا به منظره زیبای کوهستانی و ازدواج کودکان شهرت دارد.
دیدگاه خوانندگان
۴۲
Iranemaa - قم، ایران
در کشورهای پیشرفته ، در میان ادمهای تحصیل کرده ، یا حتی در شهر ها و بالاشهر ها کمتر است . اما در کجاها ازدواج با دختر بچه زیاد است؟؟؟ قشر بیسواد و کم سواد ، روستاها ، کشورهای عقب مانده ، توسعه نیافته و یا در حال توسعه ، کشورهای افریقایی ، انسانهای پایبند به سنتها و خصوصا مسلمانان عزیز که زندگی مدرن را در تضاد با دین میدانند مثلا در میان کشورهای عربی یمن یک کشور فقیر با مردم سنتی و بسیار مذهبی هستند خیلی رایج است یا افغانستان هم همینطور یا حتی بلوچستان خودمان که خیلی فرهنگ متفاوتی دارند و مسلمانان خوبی هستند
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴
۶۴
zavareh - رودسر، ایران
ای کاش در مورد دختر بچه های میهن بخت برگشته خودمان که به سبب ۴۰ سال حکومت جهل و خرافه همه روزه به این سرنوشت تلخ دچار شده و می شوند نیز گزارشی تهیه و منتشر میکردید.
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
چه باید گفت؟ جدن چه میتوان گفت؟ انسان در کل موجود بیشعوری است و گرنه هیچوقت اصلا ازدواج نمیکرد. نه؟
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴
۶۳
بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
[::Iranemaa - قم، ایران::] 1-شوربختانه بازهم به نوعی مجبورم شما را خطاب قرار دهم،کاملا با شما موافقم که مشکلات فقر،بیسوادی و غیره بستری مناسب برای ناهنجاریهای اجتماعی هستند، بلوچستان و مناطق محروم از این مقوله جداً نیست. ولی شما بدفعات بلوچها را مسلمان اصیل یا واقعی قلمداد میکنید، حالا در این بحث هم گویا دیواری کوتاه تر از بلوچها گیر پیدا نکرده اید و یاد آوری شده اید که مسلمانان خوبی هستند، اگر فرمول ارشمیدسی شما را معیار قرار دهیم پس در خیلی از کشورهای آفریقایی یا همین گرجستان که اصلا با اسلام کاری ندارند ولی همین ازدواجها صورت میگیرد،باید گفت ا نها مسلمانهای خوبی هستند؟و اینجا حسن نیت شما زیر سوال میرود که دنبال مسائل ناسیونالیستی هستید.اگر برای شما اسلام اصلی و قلابی دلخوشی میآورد من به شما تبریک میگویم.بنده با بنیاد دین و مذهب رابطه خوبی نداشته و نخواهم داشت.
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۸
۶۳
بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
2-یادتان نرود مشکلات کشور ایران از بلوچها(به قول شما مسلما نان خوب) نیست، بلکه از همان جایی شروع میشوند که شما با زنگولههای آن از خواب بیدار میشوید.برای من نه شیعه و نه سنی تخم دو زرده نگذاشته اند،اگر برای شما اینطور است حق دارید اسلام را به خوب و بد بسته بندی کنید و مبارکتان باد.خوش باشید.
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۰
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
[::بلوچ اسلو - اسلو، نروژ: دوست ارجمند، خانم iranemaa نگاه خودش را نوشته. من سالهاست که در ایران نیستم. اما آنچه که ایشان بطور ساده ایی عنوان میکند، اشتباه نباید باشد. شخصا در مورد این ازدواجها نظری ندارم. چرا که ارزش خاصی برای انسانها و رفتارهای جنسی شان قائل نیستم. همانطور که هیچ ارزشی برای اخلاقیاتشان قائل نیستم. اما آنچه که ایشان میگوید، بعنوان فکتهایی ساده نمیتواند غلط باشد. دوستان بلوچ نیز در معاشرتها و نزدیکیها و اثراتی که از هم مرزی با قبایل و پاکستانیهای بلوچ و شرایطی فرهنگی حاکم بر آن منطقه داشته اند، با این رفتار و چنین ازدواجهایی غریب نیستند. همانگونه که در میان اعراب خوزستان، بختیاریها، قشقائیها و حتی کردها و لرها چنین ازدواجهایی رایج و متداول است. البته به گمانم کمتر و کمتر میشوند. چه بهتر. اما این فکتها واقعیاتی انکار ناپذیرند. با مهر و دوستی.
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۳
۱۰۷
millionaire - منچستر، انگلستان
[::Iranemaa - قم، ایران::]. کاملن برعکس گفتى عزیز ، تو اروپا سن بچه دار شدن خیلى خیلى پایینه ، ( البته اینها ازدواج نکرده بچه دار میشن ) تو ایران و بین أقوامى که متأسفانه مثال زدید( من از طرف شما ازبلوچهاى عزیز عذرخواهى میکنم) ، سن ازدواج خیلى بالاست الان تو ایران کسى در ١٤ ، ١٥ سالگى بچه دار نمیشه در حالى که تو انگلیس ١٤ ، ١٥ ساله هاى کالسکر دار و بچه دار فراوانند
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۴
۶۳
بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
[::تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک::]. دوست عزیز: بنده ۱۰۰% هم با شما و هم با نظر ایشان موافقم،بدبختی،بیسوادی،ضعف فرهنگی،بیکاری،غیره...بستر مناسبی برای رشد این پدیدههای اجتماعی میباشد. که خودم هم تاکید کرده ام،ولی مسئله غیر تامل در اکثر نظرات ایشان که مخالفم این است که اسلام را به خوب و بد تقسیم میکند(برگردید به نظر ایشان در باره تشت یزدی).بنده میگویم کسی در قم هم باشد چه در چا بهار گرفتار همین چرندیات دینی ست. فقط همین!مگه گرجیها یا آفریقاییها مسلمانان خوبی هستند که این کودکان را در این سن و سال از مدرسه و بازیهای کودکانه محروم و به بدبختی میکشانند؟اگر شعور و فهم و درک خوب حکمفرما بود طرف این همه بچه قد و نیم قد درست نمیکرد، که مجبور شود دختر کم سن و سال را به خاطر فقر به یک معتاد بدهد.شاید در گرجستان و قفقاز این ازدواجها ریشه در در فرهنگ داشته باشد و مسئله اصلی اقتصادی در کار نباشد،ولی تاکید میکنم فقر،بیسوادی در بلوچستان حرف اول را میزند،که البته عمل ازدواج محمد با دخترک ۹ ساله پیاز داغ بیشتریست برای این بدبختیها .تندرست باشید.
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۲
۶۳
بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
[::millionaire - منچستر، انگلستان::] دوست ارجمند:باید آفات اجتماعی صادقانه و بدرستی مورد تحلیل و بازنگری قرار گیرند، بنده معتقدم ازدواجهای زودرس اروپاییها از اثر سیری ست،و بعد از اینکه بچه دار شد فورا از دولت کمک هزینه میگیرند!دقت بفرمایید.۱(از حق مادر شدن پول میگیرد.۲(از حق نبود پدر پول میگیرد.۳(حقوق ماهیانه کودک را هم در یافت میکند.۴(تخفیف درمانی،ترانسپورتی میگیرد.۵( کار هم نمیکند.۶(بالاتر از همه آقا بالاسر هم ندارد۷(مشکل جا و مکان هم ندارد. اگر تمام این هزینهها را حساب کنیم کلی پول میشود.حال در مناطق محروم و بیسواد چون بلوچستان و غیره قضیه بر عکس است.که دوستمان میگوید خیر! بلوچها مسلمانان خوب و ۲۴ عیار هستند،اسلام و دین اصلا عیار ندارد اگر کیفیت خوبی داشت وضع و حالمان به از این میشد. از اینکه وارد این بحث شده اید سپاسگزارم.
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۲
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
[::بلوچ اسلو - اسلو، نروژ: بدون شک. بدون شک. کاملا دست میگوئید. همه در حالت پاندول و بلاتکلیف در دینداری و بیدینی مانده اند. ترس دوست عزیز. ترس. تا وقتی که ترس هست ما در این دایره های بیهودگی بدور خودمان میچرخیم. زنده، سالم و دلگرم باشید. دوست ما نیز یا باید مذهب و عواقبش را در یک کلیت ببیند و از روی آن بجهد و یا آنرا به تفکیک و دسته بندی دچار نسازد. کسانی که اینکار را کردند بانی شریعت شدند و رساله ها را نوشتند.
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
دوستمان جناب millionaire نیز آغراق کرده اند. پاسخ بلوچ عزیز هم در مورد ازدواج زود رس بعلت سیری مرا قانع نمیکند. اما در مورد سرویسها و خدمات اجتماعی که به این افراد داده میشود، بجا و درست فرموده اند. در مورد ازدواجهای جوان در اروپا (که البته ازدواج هم نیست، چرا که حق ازدواج در اروپا سن مشخصی دارد و آن هجده سالگی است) بنده بیشتر و بیشتر نگاهم به مطلب اختلافات خانوادگی، استرسهای ناشی از انتظارات پدر و مادرها، و کلا تمایل شدید به استقلال و گریز از محدوده پر از اضطراب خانواده معطوف میشود. اگر به این نوجوانان که بسرعت به سمت بچه دار شدن رفته و معمولا با همکلاسی پسر یا دخترشان شروع به ارتباط و آمیزش میکنند دقت کنید، خواهید دید که ارتباط بسیار پیچیده، تلخ و سنگینی با پدر و مادر و بعضا خانواده خود دارند. بهمین دلیل به سمت یک رویا و یک توهم فرار میکنند: استقلال و تشکیل یک خانواده منسجم تا به پدر و مادر دهن کجی کنند و هزار و یک دلیل بی اساس عاطفی از همین دست. خوشبختانه در اروپای غربی و شمال اروپا، چنین حماقتهایی قربانی به بار نمیاورد و همانطور که دوست عزیز جناب بلوچ نوشتند حمایت جدی میشوند.
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰
۶۳
بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
[::تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک::] از انالیز حرفه ای و تحلیل شما سپاسگزارم که بدرستی تمام جوانب را به نقد کشیده اید.😃.
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
[::بلوچ اسلو - اسلو، نروژ: زنده باشی دوست عزیز. تمام جوانب هیچوقت نقد شدنی نیست چرا که ما از دیدن whole عاجزیم. گوشه ایی بود در این گوشه. با هم از زندگی و از آنچه میبینیم مینویسیم.با هم باشیم. دوستدار و ارادتمند شما.
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
[::بلوچ اسلو - اسلو، نروژ: زنده باشی دوست عزیز. تمام جوانب هیچوقت نقد شدنی نیست چرا که ما از دیدن whole عاجزیم. گوشه ایی بود در این گوشه. با هم از زندگی و از آنچه میبینیم مینویسیم.با هم باشیم. دوستدار و ارادتمند شما.
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵
۶۳
بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
[::تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک::] از انالیز حرفه ای و تحلیل شما سپاسگزارم که بدرستی تمام جوانب را به نقد کشیده اید.😃.
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
دوستمان جناب millionaire نیز آغراق کرده اند. پاسخ بلوچ عزیز هم در مورد ازدواج زود رس بعلت سیری مرا قانع نمیکند. اما در مورد سرویسها و خدمات اجتماعی که به این افراد داده میشود، بجا و درست فرموده اند. در مورد ازدواجهای جوان در اروپا (که البته ازدواج هم نیست، چرا که حق ازدواج در اروپا سن مشخصی دارد و آن هجده سالگی است) بنده بیشتر و بیشتر نگاهم به مطلب اختلافات خانوادگی، استرسهای ناشی از انتظارات پدر و مادرها، و کلا تمایل شدید به استقلال و گریز از محدوده پر از اضطراب خانواده معطوف میشود. اگر به این نوجوانان که بسرعت به سمت بچه دار شدن رفته و معمولا با همکلاسی پسر یا دخترشان شروع به ارتباط و آمیزش میکنند دقت کنید، خواهید دید که ارتباط بسیار پیچیده، تلخ و سنگینی با پدر و مادر و بعضا خانواده خود دارند. بهمین دلیل به سمت یک رویا و یک توهم فرار میکنند: استقلال و تشکیل یک خانواده منسجم تا به پدر و مادر دهن کجی کنند و هزار و یک دلیل بی اساس عاطفی از همین دست. خوشبختانه در اروپای غربی و شمال اروپا، چنین حماقتهایی قربانی به بار نمیاورد و همانطور که دوست عزیز جناب بلوچ نوشتند حمایت جدی میشوند.
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
[::بلوچ اسلو - اسلو، نروژ: بدون شک. بدون شک. کاملا دست میگوئید. همه در حالت پاندول و بلاتکلیف در دینداری و بیدینی مانده اند. ترس دوست عزیز. ترس. تا وقتی که ترس هست ما در این دایره های بیهودگی بدور خودمان میچرخیم. زنده، سالم و دلگرم باشید. دوست ما نیز یا باید مذهب و عواقبش را در یک کلیت ببیند و از روی آن بجهد و یا آنرا به تفکیک و دسته بندی دچار نسازد. کسانی که اینکار را کردند بانی شریعت شدند و رساله ها را نوشتند.
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳
۶۳
بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
[::millionaire - منچستر، انگلستان::] دوست ارجمند:باید آفات اجتماعی صادقانه و بدرستی مورد تحلیل و بازنگری قرار گیرند، بنده معتقدم ازدواجهای زودرس اروپاییها از اثر سیری ست،و بعد از اینکه بچه دار شد فورا از دولت کمک هزینه میگیرند!دقت بفرمایید.۱(از حق مادر شدن پول میگیرد.۲(از حق نبود پدر پول میگیرد.۳(حقوق ماهیانه کودک را هم در یافت میکند.۴(تخفیف درمانی،ترانسپورتی میگیرد.۵( کار هم نمیکند.۶(بالاتر از همه آقا بالاسر هم ندارد۷(مشکل جا و مکان هم ندارد. اگر تمام این هزینهها را حساب کنیم کلی پول میشود.حال در مناطق محروم و بیسواد چون بلوچستان و غیره قضیه بر عکس است.که دوستمان میگوید خیر! بلوچها مسلمانان خوب و ۲۴ عیار هستند،اسلام و دین اصلا عیار ندارد اگر کیفیت خوبی داشت وضع و حالمان به از این میشد. از اینکه وارد این بحث شده اید سپاسگزارم.
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۲
۶۳
بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
[::تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک::]. دوست عزیز: بنده ۱۰۰% هم با شما و هم با نظر ایشان موافقم،بدبختی،بیسوادی،ضعف فرهنگی،بیکاری،غیره...بستر مناسبی برای رشد این پدیدههای اجتماعی میباشد. که خودم هم تاکید کرده ام،ولی مسئله غیر تامل در اکثر نظرات ایشان که مخالفم این است که اسلام را به خوب و بد تقسیم میکند(برگردید به نظر ایشان در باره تشت یزدی).بنده میگویم کسی در قم هم باشد چه در چا بهار گرفتار همین چرندیات دینی ست. فقط همین!مگه گرجیها یا آفریقاییها مسلمانان خوبی هستند که این کودکان را در این سن و سال از مدرسه و بازیهای کودکانه محروم و به بدبختی میکشانند؟اگر شعور و فهم و درک خوب حکمفرما بود طرف این همه بچه قد و نیم قد درست نمیکرد، که مجبور شود دختر کم سن و سال را به خاطر فقر به یک معتاد بدهد.شاید در گرجستان و قفقاز این ازدواجها ریشه در در فرهنگ داشته باشد و مسئله اصلی اقتصادی در کار نباشد،ولی تاکید میکنم فقر،بیسوادی در بلوچستان حرف اول را میزند،که البته عمل ازدواج محمد با دخترک ۹ ساله پیاز داغ بیشتریست برای این بدبختیها .تندرست باشید.
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۲
۱۰۷
millionaire - منچستر، انگلستان
[::Iranemaa - قم، ایران::]. کاملن برعکس گفتى عزیز ، تو اروپا سن بچه دار شدن خیلى خیلى پایینه ، ( البته اینها ازدواج نکرده بچه دار میشن ) تو ایران و بین أقوامى که متأسفانه مثال زدید( من از طرف شما ازبلوچهاى عزیز عذرخواهى میکنم) ، سن ازدواج خیلى بالاست الان تو ایران کسى در ١٤ ، ١٥ سالگى بچه دار نمیشه در حالى که تو انگلیس ١٤ ، ١٥ ساله هاى کالسکر دار و بچه دار فراوانند
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۴
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
[::بلوچ اسلو - اسلو، نروژ: دوست ارجمند، خانم iranemaa نگاه خودش را نوشته. من سالهاست که در ایران نیستم. اما آنچه که ایشان بطور ساده ایی عنوان میکند، اشتباه نباید باشد. شخصا در مورد این ازدواجها نظری ندارم. چرا که ارزش خاصی برای انسانها و رفتارهای جنسی شان قائل نیستم. همانطور که هیچ ارزشی برای اخلاقیاتشان قائل نیستم. اما آنچه که ایشان میگوید، بعنوان فکتهایی ساده نمیتواند غلط باشد. دوستان بلوچ نیز در معاشرتها و نزدیکیها و اثراتی که از هم مرزی با قبایل و پاکستانیهای بلوچ و شرایطی فرهنگی حاکم بر آن منطقه داشته اند، با این رفتار و چنین ازدواجهایی غریب نیستند. همانگونه که در میان اعراب خوزستان، بختیاریها، قشقائیها و حتی کردها و لرها چنین ازدواجهایی رایج و متداول است. البته به گمانم کمتر و کمتر میشوند. چه بهتر. اما این فکتها واقعیاتی انکار ناپذیرند. با مهر و دوستی.
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۳
۶۳
بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
2-یادتان نرود مشکلات کشور ایران از بلوچها(به قول شما مسلما نان خوب) نیست، بلکه از همان جایی شروع میشوند که شما با زنگولههای آن از خواب بیدار میشوید.برای من نه شیعه و نه سنی تخم دو زرده نگذاشته اند،اگر برای شما اینطور است حق دارید اسلام را به خوب و بد بسته بندی کنید و مبارکتان باد.خوش باشید.
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۰
۶۳
بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
[::Iranemaa - قم، ایران::] 1-شوربختانه بازهم به نوعی مجبورم شما را خطاب قرار دهم،کاملا با شما موافقم که مشکلات فقر،بیسوادی و غیره بستری مناسب برای ناهنجاریهای اجتماعی هستند، بلوچستان و مناطق محروم از این مقوله جداً نیست. ولی شما بدفعات بلوچها را مسلمان اصیل یا واقعی قلمداد میکنید، حالا در این بحث هم گویا دیواری کوتاه تر از بلوچها گیر پیدا نکرده اید و یاد آوری شده اید که مسلمانان خوبی هستند، اگر فرمول ارشمیدسی شما را معیار قرار دهیم پس در خیلی از کشورهای آفریقایی یا همین گرجستان که اصلا با اسلام کاری ندارند ولی همین ازدواجها صورت میگیرد،باید گفت ا نها مسلمانهای خوبی هستند؟و اینجا حسن نیت شما زیر سوال میرود که دنبال مسائل ناسیونالیستی هستید.اگر برای شما اسلام اصلی و قلابی دلخوشی میآورد من به شما تبریک میگویم.بنده با بنیاد دین و مذهب رابطه خوبی نداشته و نخواهم داشت.
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۸
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
چه باید گفت؟ جدن چه میتوان گفت؟ انسان در کل موجود بیشعوری است و گرنه هیچوقت اصلا ازدواج نمیکرد. نه؟
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴
۶۴
zavareh - رودسر، ایران
ای کاش در مورد دختر بچه های میهن بخت برگشته خودمان که به سبب ۴۰ سال حکومت جهل و خرافه همه روزه به این سرنوشت تلخ دچار شده و می شوند نیز گزارشی تهیه و منتشر میکردید.
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲
۴۲
Iranemaa - قم، ایران
در کشورهای پیشرفته ، در میان ادمهای تحصیل کرده ، یا حتی در شهر ها و بالاشهر ها کمتر است . اما در کجاها ازدواج با دختر بچه زیاد است؟؟؟ قشر بیسواد و کم سواد ، روستاها ، کشورهای عقب مانده ، توسعه نیافته و یا در حال توسعه ، کشورهای افریقایی ، انسانهای پایبند به سنتها و خصوصا مسلمانان عزیز که زندگی مدرن را در تضاد با دین میدانند مثلا در میان کشورهای عربی یمن یک کشور فقیر با مردم سنتی و بسیار مذهبی هستند خیلی رایج است یا افغانستان هم همینطور یا حتی بلوچستان خودمان که خیلی فرهنگ متفاوتی دارند و مسلمانان خوبی هستند
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴
۴۲
Iranemaa - قم، ایران
در کشورهای پیشرفته ، در میان ادمهای تحصیل کرده ، یا حتی در شهر ها و بالاشهر ها کمتر است . اما در کجاها ازدواج با دختر بچه زیاد است؟؟؟ قشر بیسواد و کم سواد ، روستاها ، کشورهای عقب مانده ، توسعه نیافته و یا در حال توسعه ، کشورهای افریقایی ، انسانهای پایبند به سنتها و خصوصا مسلمانان عزیز که زندگی مدرن را در تضاد با دین میدانند مثلا در میان کشورهای عربی یمن یک کشور فقیر با مردم سنتی و بسیار مذهبی هستند خیلی رایج است یا افغانستان هم همینطور یا حتی بلوچستان خودمان که خیلی فرهنگ متفاوتی دارند و مسلمانان خوبی هستند
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴
۶۴
zavareh - رودسر، ایران
ای کاش در مورد دختر بچه های میهن بخت برگشته خودمان که به سبب ۴۰ سال حکومت جهل و خرافه همه روزه به این سرنوشت تلخ دچار شده و می شوند نیز گزارشی تهیه و منتشر میکردید.
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
چه باید گفت؟ جدن چه میتوان گفت؟ انسان در کل موجود بیشعوری است و گرنه هیچوقت اصلا ازدواج نمیکرد. نه؟
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴
۶۳
بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
[::Iranemaa - قم، ایران::] 1-شوربختانه بازهم به نوعی مجبورم شما را خطاب قرار دهم،کاملا با شما موافقم که مشکلات فقر،بیسوادی و غیره بستری مناسب برای ناهنجاریهای اجتماعی هستند، بلوچستان و مناطق محروم از این مقوله جداً نیست. ولی شما بدفعات بلوچها را مسلمان اصیل یا واقعی قلمداد میکنید، حالا در این بحث هم گویا دیواری کوتاه تر از بلوچها گیر پیدا نکرده اید و یاد آوری شده اید که مسلمانان خوبی هستند، اگر فرمول ارشمیدسی شما را معیار قرار دهیم پس در خیلی از کشورهای آفریقایی یا همین گرجستان که اصلا با اسلام کاری ندارند ولی همین ازدواجها صورت میگیرد،باید گفت ا نها مسلمانهای خوبی هستند؟و اینجا حسن نیت شما زیر سوال میرود که دنبال مسائل ناسیونالیستی هستید.اگر برای شما اسلام اصلی و قلابی دلخوشی میآورد من به شما تبریک میگویم.بنده با بنیاد دین و مذهب رابطه خوبی نداشته و نخواهم داشت.
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۸
۶۳
بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
2-یادتان نرود مشکلات کشور ایران از بلوچها(به قول شما مسلما نان خوب) نیست، بلکه از همان جایی شروع میشوند که شما با زنگولههای آن از خواب بیدار میشوید.برای من نه شیعه و نه سنی تخم دو زرده نگذاشته اند،اگر برای شما اینطور است حق دارید اسلام را به خوب و بد بسته بندی کنید و مبارکتان باد.خوش باشید.
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۰
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
[::بلوچ اسلو - اسلو، نروژ: دوست ارجمند، خانم iranemaa نگاه خودش را نوشته. من سالهاست که در ایران نیستم. اما آنچه که ایشان بطور ساده ایی عنوان میکند، اشتباه نباید باشد. شخصا در مورد این ازدواجها نظری ندارم. چرا که ارزش خاصی برای انسانها و رفتارهای جنسی شان قائل نیستم. همانطور که هیچ ارزشی برای اخلاقیاتشان قائل نیستم. اما آنچه که ایشان میگوید، بعنوان فکتهایی ساده نمیتواند غلط باشد. دوستان بلوچ نیز در معاشرتها و نزدیکیها و اثراتی که از هم مرزی با قبایل و پاکستانیهای بلوچ و شرایطی فرهنگی حاکم بر آن منطقه داشته اند، با این رفتار و چنین ازدواجهایی غریب نیستند. همانگونه که در میان اعراب خوزستان، بختیاریها، قشقائیها و حتی کردها و لرها چنین ازدواجهایی رایج و متداول است. البته به گمانم کمتر و کمتر میشوند. چه بهتر. اما این فکتها واقعیاتی انکار ناپذیرند. با مهر و دوستی.
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۳
۱۰۷
millionaire - منچستر، انگلستان
[::Iranemaa - قم، ایران::]. کاملن برعکس گفتى عزیز ، تو اروپا سن بچه دار شدن خیلى خیلى پایینه ، ( البته اینها ازدواج نکرده بچه دار میشن ) تو ایران و بین أقوامى که متأسفانه مثال زدید( من از طرف شما ازبلوچهاى عزیز عذرخواهى میکنم) ، سن ازدواج خیلى بالاست الان تو ایران کسى در ١٤ ، ١٥ سالگى بچه دار نمیشه در حالى که تو انگلیس ١٤ ، ١٥ ساله هاى کالسکر دار و بچه دار فراوانند
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۴
۶۳
بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
[::تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک::]. دوست عزیز: بنده ۱۰۰% هم با شما و هم با نظر ایشان موافقم،بدبختی،بیسوادی،ضعف فرهنگی،بیکاری،غیره...بستر مناسبی برای رشد این پدیدههای اجتماعی میباشد. که خودم هم تاکید کرده ام،ولی مسئله غیر تامل در اکثر نظرات ایشان که مخالفم این است که اسلام را به خوب و بد تقسیم میکند(برگردید به نظر ایشان در باره تشت یزدی).بنده میگویم کسی در قم هم باشد چه در چا بهار گرفتار همین چرندیات دینی ست. فقط همین!مگه گرجیها یا آفریقاییها مسلمانان خوبی هستند که این کودکان را در این سن و سال از مدرسه و بازیهای کودکانه محروم و به بدبختی میکشانند؟اگر شعور و فهم و درک خوب حکمفرما بود طرف این همه بچه قد و نیم قد درست نمیکرد، که مجبور شود دختر کم سن و سال را به خاطر فقر به یک معتاد بدهد.شاید در گرجستان و قفقاز این ازدواجها ریشه در در فرهنگ داشته باشد و مسئله اصلی اقتصادی در کار نباشد،ولی تاکید میکنم فقر،بیسوادی در بلوچستان حرف اول را میزند،که البته عمل ازدواج محمد با دخترک ۹ ساله پیاز داغ بیشتریست برای این بدبختیها .تندرست باشید.
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۲
۶۳
بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
[::millionaire - منچستر، انگلستان::] دوست ارجمند:باید آفات اجتماعی صادقانه و بدرستی مورد تحلیل و بازنگری قرار گیرند، بنده معتقدم ازدواجهای زودرس اروپاییها از اثر سیری ست،و بعد از اینکه بچه دار شد فورا از دولت کمک هزینه میگیرند!دقت بفرمایید.۱(از حق مادر شدن پول میگیرد.۲(از حق نبود پدر پول میگیرد.۳(حقوق ماهیانه کودک را هم در یافت میکند.۴(تخفیف درمانی،ترانسپورتی میگیرد.۵( کار هم نمیکند.۶(بالاتر از همه آقا بالاسر هم ندارد۷(مشکل جا و مکان هم ندارد. اگر تمام این هزینهها را حساب کنیم کلی پول میشود.حال در مناطق محروم و بیسواد چون بلوچستان و غیره قضیه بر عکس است.که دوستمان میگوید خیر! بلوچها مسلمانان خوب و ۲۴ عیار هستند،اسلام و دین اصلا عیار ندارد اگر کیفیت خوبی داشت وضع و حالمان به از این میشد. از اینکه وارد این بحث شده اید سپاسگزارم.
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۲
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
[::بلوچ اسلو - اسلو، نروژ: بدون شک. بدون شک. کاملا دست میگوئید. همه در حالت پاندول و بلاتکلیف در دینداری و بیدینی مانده اند. ترس دوست عزیز. ترس. تا وقتی که ترس هست ما در این دایره های بیهودگی بدور خودمان میچرخیم. زنده، سالم و دلگرم باشید. دوست ما نیز یا باید مذهب و عواقبش را در یک کلیت ببیند و از روی آن بجهد و یا آنرا به تفکیک و دسته بندی دچار نسازد. کسانی که اینکار را کردند بانی شریعت شدند و رساله ها را نوشتند.
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
دوستمان جناب millionaire نیز آغراق کرده اند. پاسخ بلوچ عزیز هم در مورد ازدواج زود رس بعلت سیری مرا قانع نمیکند. اما در مورد سرویسها و خدمات اجتماعی که به این افراد داده میشود، بجا و درست فرموده اند. در مورد ازدواجهای جوان در اروپا (که البته ازدواج هم نیست، چرا که حق ازدواج در اروپا سن مشخصی دارد و آن هجده سالگی است) بنده بیشتر و بیشتر نگاهم به مطلب اختلافات خانوادگی، استرسهای ناشی از انتظارات پدر و مادرها، و کلا تمایل شدید به استقلال و گریز از محدوده پر از اضطراب خانواده معطوف میشود. اگر به این نوجوانان که بسرعت به سمت بچه دار شدن رفته و معمولا با همکلاسی پسر یا دخترشان شروع به ارتباط و آمیزش میکنند دقت کنید، خواهید دید که ارتباط بسیار پیچیده، تلخ و سنگینی با پدر و مادر و بعضا خانواده خود دارند. بهمین دلیل به سمت یک رویا و یک توهم فرار میکنند: استقلال و تشکیل یک خانواده منسجم تا به پدر و مادر دهن کجی کنند و هزار و یک دلیل بی اساس عاطفی از همین دست. خوشبختانه در اروپای غربی و شمال اروپا، چنین حماقتهایی قربانی به بار نمیاورد و همانطور که دوست عزیز جناب بلوچ نوشتند حمایت جدی میشوند.
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰
۶۳
بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
[::تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک::] از انالیز حرفه ای و تحلیل شما سپاسگزارم که بدرستی تمام جوانب را به نقد کشیده اید.😃.
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
[::بلوچ اسلو - اسلو، نروژ: زنده باشی دوست عزیز. تمام جوانب هیچوقت نقد شدنی نیست چرا که ما از دیدن whole عاجزیم. گوشه ایی بود در این گوشه. با هم از زندگی و از آنچه میبینیم مینویسیم.با هم باشیم. دوستدار و ارادتمند شما.
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵
۶۴
zavareh - رودسر، ایران
ای کاش در مورد دختر بچه های میهن بخت برگشته خودمان که به سبب ۴۰ سال حکومت جهل و خرافه همه روزه به این سرنوشت تلخ دچار شده و می شوند نیز گزارشی تهیه و منتشر میکردید.
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲
۶۳
بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
[::Iranemaa - قم، ایران::] 1-شوربختانه بازهم به نوعی مجبورم شما را خطاب قرار دهم،کاملا با شما موافقم که مشکلات فقر،بیسوادی و غیره بستری مناسب برای ناهنجاریهای اجتماعی هستند، بلوچستان و مناطق محروم از این مقوله جداً نیست. ولی شما بدفعات بلوچها را مسلمان اصیل یا واقعی قلمداد میکنید، حالا در این بحث هم گویا دیواری کوتاه تر از بلوچها گیر پیدا نکرده اید و یاد آوری شده اید که مسلمانان خوبی هستند، اگر فرمول ارشمیدسی شما را معیار قرار دهیم پس در خیلی از کشورهای آفریقایی یا همین گرجستان که اصلا با اسلام کاری ندارند ولی همین ازدواجها صورت میگیرد،باید گفت ا نها مسلمانهای خوبی هستند؟و اینجا حسن نیت شما زیر سوال میرود که دنبال مسائل ناسیونالیستی هستید.اگر برای شما اسلام اصلی و قلابی دلخوشی میآورد من به شما تبریک میگویم.بنده با بنیاد دین و مذهب رابطه خوبی نداشته و نخواهم داشت.
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۸
۶۳
بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
2-یادتان نرود مشکلات کشور ایران از بلوچها(به قول شما مسلما نان خوب) نیست، بلکه از همان جایی شروع میشوند که شما با زنگولههای آن از خواب بیدار میشوید.برای من نه شیعه و نه سنی تخم دو زرده نگذاشته اند،اگر برای شما اینطور است حق دارید اسلام را به خوب و بد بسته بندی کنید و مبارکتان باد.خوش باشید.
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۰
۶۳
بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
[::تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک::]. دوست عزیز: بنده ۱۰۰% هم با شما و هم با نظر ایشان موافقم،بدبختی،بیسوادی،ضعف فرهنگی،بیکاری،غیره...بستر مناسبی برای رشد این پدیدههای اجتماعی میباشد. که خودم هم تاکید کرده ام،ولی مسئله غیر تامل در اکثر نظرات ایشان که مخالفم این است که اسلام را به خوب و بد تقسیم میکند(برگردید به نظر ایشان در باره تشت یزدی).بنده میگویم کسی در قم هم باشد چه در چا بهار گرفتار همین چرندیات دینی ست. فقط همین!مگه گرجیها یا آفریقاییها مسلمانان خوبی هستند که این کودکان را در این سن و سال از مدرسه و بازیهای کودکانه محروم و به بدبختی میکشانند؟اگر شعور و فهم و درک خوب حکمفرما بود طرف این همه بچه قد و نیم قد درست نمیکرد، که مجبور شود دختر کم سن و سال را به خاطر فقر به یک معتاد بدهد.شاید در گرجستان و قفقاز این ازدواجها ریشه در در فرهنگ داشته باشد و مسئله اصلی اقتصادی در کار نباشد،ولی تاکید میکنم فقر،بیسوادی در بلوچستان حرف اول را میزند،که البته عمل ازدواج محمد با دخترک ۹ ساله پیاز داغ بیشتریست برای این بدبختیها .تندرست باشید.
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۲
۶۳
بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
[::millionaire - منچستر، انگلستان::] دوست ارجمند:باید آفات اجتماعی صادقانه و بدرستی مورد تحلیل و بازنگری قرار گیرند، بنده معتقدم ازدواجهای زودرس اروپاییها از اثر سیری ست،و بعد از اینکه بچه دار شد فورا از دولت کمک هزینه میگیرند!دقت بفرمایید.۱(از حق مادر شدن پول میگیرد.۲(از حق نبود پدر پول میگیرد.۳(حقوق ماهیانه کودک را هم در یافت میکند.۴(تخفیف درمانی،ترانسپورتی میگیرد.۵( کار هم نمیکند.۶(بالاتر از همه آقا بالاسر هم ندارد۷(مشکل جا و مکان هم ندارد. اگر تمام این هزینهها را حساب کنیم کلی پول میشود.حال در مناطق محروم و بیسواد چون بلوچستان و غیره قضیه بر عکس است.که دوستمان میگوید خیر! بلوچها مسلمانان خوب و ۲۴ عیار هستند،اسلام و دین اصلا عیار ندارد اگر کیفیت خوبی داشت وضع و حالمان به از این میشد. از اینکه وارد این بحث شده اید سپاسگزارم.
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۲
۶۳
بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
[::تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک::] از انالیز حرفه ای و تحلیل شما سپاسگزارم که بدرستی تمام جوانب را به نقد کشیده اید.😃.
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
چه باید گفت؟ جدن چه میتوان گفت؟ انسان در کل موجود بیشعوری است و گرنه هیچوقت اصلا ازدواج نمیکرد. نه؟
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
[::بلوچ اسلو - اسلو، نروژ: زنده باشی دوست عزیز. تمام جوانب هیچوقت نقد شدنی نیست چرا که ما از دیدن whole عاجزیم. گوشه ایی بود در این گوشه. با هم از زندگی و از آنچه میبینیم مینویسیم.با هم باشیم. دوستدار و ارادتمند شما.
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
[::بلوچ اسلو - اسلو، نروژ: بدون شک. بدون شک. کاملا دست میگوئید. همه در حالت پاندول و بلاتکلیف در دینداری و بیدینی مانده اند. ترس دوست عزیز. ترس. تا وقتی که ترس هست ما در این دایره های بیهودگی بدور خودمان میچرخیم. زنده، سالم و دلگرم باشید. دوست ما نیز یا باید مذهب و عواقبش را در یک کلیت ببیند و از روی آن بجهد و یا آنرا به تفکیک و دسته بندی دچار نسازد. کسانی که اینکار را کردند بانی شریعت شدند و رساله ها را نوشتند.
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳
۴۲
Iranemaa - قم، ایران
در کشورهای پیشرفته ، در میان ادمهای تحصیل کرده ، یا حتی در شهر ها و بالاشهر ها کمتر است . اما در کجاها ازدواج با دختر بچه زیاد است؟؟؟ قشر بیسواد و کم سواد ، روستاها ، کشورهای عقب مانده ، توسعه نیافته و یا در حال توسعه ، کشورهای افریقایی ، انسانهای پایبند به سنتها و خصوصا مسلمانان عزیز که زندگی مدرن را در تضاد با دین میدانند مثلا در میان کشورهای عربی یمن یک کشور فقیر با مردم سنتی و بسیار مذهبی هستند خیلی رایج است یا افغانستان هم همینطور یا حتی بلوچستان خودمان که خیلی فرهنگ متفاوتی دارند و مسلمانان خوبی هستند
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴
۱۰۷
millionaire - منچستر، انگلستان
[::Iranemaa - قم، ایران::]. کاملن برعکس گفتى عزیز ، تو اروپا سن بچه دار شدن خیلى خیلى پایینه ، ( البته اینها ازدواج نکرده بچه دار میشن ) تو ایران و بین أقوامى که متأسفانه مثال زدید( من از طرف شما ازبلوچهاى عزیز عذرخواهى میکنم) ، سن ازدواج خیلى بالاست الان تو ایران کسى در ١٤ ، ١٥ سالگى بچه دار نمیشه در حالى که تو انگلیس ١٤ ، ١٥ ساله هاى کالسکر دار و بچه دار فراوانند
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۴
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
دوستمان جناب millionaire نیز آغراق کرده اند. پاسخ بلوچ عزیز هم در مورد ازدواج زود رس بعلت سیری مرا قانع نمیکند. اما در مورد سرویسها و خدمات اجتماعی که به این افراد داده میشود، بجا و درست فرموده اند. در مورد ازدواجهای جوان در اروپا (که البته ازدواج هم نیست، چرا که حق ازدواج در اروپا سن مشخصی دارد و آن هجده سالگی است) بنده بیشتر و بیشتر نگاهم به مطلب اختلافات خانوادگی، استرسهای ناشی از انتظارات پدر و مادرها، و کلا تمایل شدید به استقلال و گریز از محدوده پر از اضطراب خانواده معطوف میشود. اگر به این نوجوانان که بسرعت به سمت بچه دار شدن رفته و معمولا با همکلاسی پسر یا دخترشان شروع به ارتباط و آمیزش میکنند دقت کنید، خواهید دید که ارتباط بسیار پیچیده، تلخ و سنگینی با پدر و مادر و بعضا خانواده خود دارند. بهمین دلیل به سمت یک رویا و یک توهم فرار میکنند: استقلال و تشکیل یک خانواده منسجم تا به پدر و مادر دهن کجی کنند و هزار و یک دلیل بی اساس عاطفی از همین دست. خوشبختانه در اروپای غربی و شمال اروپا، چنین حماقتهایی قربانی به بار نمیاورد و همانطور که دوست عزیز جناب بلوچ نوشتند حمایت جدی میشوند.
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
[::بلوچ اسلو - اسلو، نروژ: دوست ارجمند، خانم iranemaa نگاه خودش را نوشته. من سالهاست که در ایران نیستم. اما آنچه که ایشان بطور ساده ایی عنوان میکند، اشتباه نباید باشد. شخصا در مورد این ازدواجها نظری ندارم. چرا که ارزش خاصی برای انسانها و رفتارهای جنسی شان قائل نیستم. همانطور که هیچ ارزشی برای اخلاقیاتشان قائل نیستم. اما آنچه که ایشان میگوید، بعنوان فکتهایی ساده نمیتواند غلط باشد. دوستان بلوچ نیز در معاشرتها و نزدیکیها و اثراتی که از هم مرزی با قبایل و پاکستانیهای بلوچ و شرایطی فرهنگی حاکم بر آن منطقه داشته اند، با این رفتار و چنین ازدواجهایی غریب نیستند. همانگونه که در میان اعراب خوزستان، بختیاریها، قشقائیها و حتی کردها و لرها چنین ازدواجهایی رایج و متداول است. البته به گمانم کمتر و کمتر میشوند. چه بهتر. اما این فکتها واقعیاتی انکار ناپذیرند. با مهر و دوستی.
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۳
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
[::بلوچ اسلو - اسلو، نروژ: دوست ارجمند، خانم iranemaa نگاه خودش را نوشته. من سالهاست که در ایران نیستم. اما آنچه که ایشان بطور ساده ایی عنوان میکند، اشتباه نباید باشد. شخصا در مورد این ازدواجها نظری ندارم. چرا که ارزش خاصی برای انسانها و رفتارهای جنسی شان قائل نیستم. همانطور که هیچ ارزشی برای اخلاقیاتشان قائل نیستم. اما آنچه که ایشان میگوید، بعنوان فکتهایی ساده نمیتواند غلط باشد. دوستان بلوچ نیز در معاشرتها و نزدیکیها و اثراتی که از هم مرزی با قبایل و پاکستانیهای بلوچ و شرایطی فرهنگی حاکم بر آن منطقه داشته اند، با این رفتار و چنین ازدواجهایی غریب نیستند. همانگونه که در میان اعراب خوزستان، بختیاریها، قشقائیها و حتی کردها و لرها چنین ازدواجهایی رایج و متداول است. البته به گمانم کمتر و کمتر میشوند. چه بهتر. اما این فکتها واقعیاتی انکار ناپذیرند. با مهر و دوستی.
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۳
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
دوستمان جناب millionaire نیز آغراق کرده اند. پاسخ بلوچ عزیز هم در مورد ازدواج زود رس بعلت سیری مرا قانع نمیکند. اما در مورد سرویسها و خدمات اجتماعی که به این افراد داده میشود، بجا و درست فرموده اند. در مورد ازدواجهای جوان در اروپا (که البته ازدواج هم نیست، چرا که حق ازدواج در اروپا سن مشخصی دارد و آن هجده سالگی است) بنده بیشتر و بیشتر نگاهم به مطلب اختلافات خانوادگی، استرسهای ناشی از انتظارات پدر و مادرها، و کلا تمایل شدید به استقلال و گریز از محدوده پر از اضطراب خانواده معطوف میشود. اگر به این نوجوانان که بسرعت به سمت بچه دار شدن رفته و معمولا با همکلاسی پسر یا دخترشان شروع به ارتباط و آمیزش میکنند دقت کنید، خواهید دید که ارتباط بسیار پیچیده، تلخ و سنگینی با پدر و مادر و بعضا خانواده خود دارند. بهمین دلیل به سمت یک رویا و یک توهم فرار میکنند: استقلال و تشکیل یک خانواده منسجم تا به پدر و مادر دهن کجی کنند و هزار و یک دلیل بی اساس عاطفی از همین دست. خوشبختانه در اروپای غربی و شمال اروپا، چنین حماقتهایی قربانی به بار نمیاورد و همانطور که دوست عزیز جناب بلوچ نوشتند حمایت جدی میشوند.
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰
۱۰۷
millionaire - منچستر، انگلستان
[::Iranemaa - قم، ایران::]. کاملن برعکس گفتى عزیز ، تو اروپا سن بچه دار شدن خیلى خیلى پایینه ، ( البته اینها ازدواج نکرده بچه دار میشن ) تو ایران و بین أقوامى که متأسفانه مثال زدید( من از طرف شما ازبلوچهاى عزیز عذرخواهى میکنم) ، سن ازدواج خیلى بالاست الان تو ایران کسى در ١٤ ، ١٥ سالگى بچه دار نمیشه در حالى که تو انگلیس ١٤ ، ١٥ ساله هاى کالسکر دار و بچه دار فراوانند
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۴
۴۲
Iranemaa - قم، ایران
در کشورهای پیشرفته ، در میان ادمهای تحصیل کرده ، یا حتی در شهر ها و بالاشهر ها کمتر است . اما در کجاها ازدواج با دختر بچه زیاد است؟؟؟ قشر بیسواد و کم سواد ، روستاها ، کشورهای عقب مانده ، توسعه نیافته و یا در حال توسعه ، کشورهای افریقایی ، انسانهای پایبند به سنتها و خصوصا مسلمانان عزیز که زندگی مدرن را در تضاد با دین میدانند مثلا در میان کشورهای عربی یمن یک کشور فقیر با مردم سنتی و بسیار مذهبی هستند خیلی رایج است یا افغانستان هم همینطور یا حتی بلوچستان خودمان که خیلی فرهنگ متفاوتی دارند و مسلمانان خوبی هستند
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
[::بلوچ اسلو - اسلو، نروژ: بدون شک. بدون شک. کاملا دست میگوئید. همه در حالت پاندول و بلاتکلیف در دینداری و بیدینی مانده اند. ترس دوست عزیز. ترس. تا وقتی که ترس هست ما در این دایره های بیهودگی بدور خودمان میچرخیم. زنده، سالم و دلگرم باشید. دوست ما نیز یا باید مذهب و عواقبش را در یک کلیت ببیند و از روی آن بجهد و یا آنرا به تفکیک و دسته بندی دچار نسازد. کسانی که اینکار را کردند بانی شریعت شدند و رساله ها را نوشتند.
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
[::بلوچ اسلو - اسلو، نروژ: زنده باشی دوست عزیز. تمام جوانب هیچوقت نقد شدنی نیست چرا که ما از دیدن whole عاجزیم. گوشه ایی بود در این گوشه. با هم از زندگی و از آنچه میبینیم مینویسیم.با هم باشیم. دوستدار و ارادتمند شما.
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
چه باید گفت؟ جدن چه میتوان گفت؟ انسان در کل موجود بیشعوری است و گرنه هیچوقت اصلا ازدواج نمیکرد. نه؟
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴
۶۳
بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
[::تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک::] از انالیز حرفه ای و تحلیل شما سپاسگزارم که بدرستی تمام جوانب را به نقد کشیده اید.😃.
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰
۶۳
بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
[::millionaire - منچستر، انگلستان::] دوست ارجمند:باید آفات اجتماعی صادقانه و بدرستی مورد تحلیل و بازنگری قرار گیرند، بنده معتقدم ازدواجهای زودرس اروپاییها از اثر سیری ست،و بعد از اینکه بچه دار شد فورا از دولت کمک هزینه میگیرند!دقت بفرمایید.۱(از حق مادر شدن پول میگیرد.۲(از حق نبود پدر پول میگیرد.۳(حقوق ماهیانه کودک را هم در یافت میکند.۴(تخفیف درمانی،ترانسپورتی میگیرد.۵( کار هم نمیکند.۶(بالاتر از همه آقا بالاسر هم ندارد۷(مشکل جا و مکان هم ندارد. اگر تمام این هزینهها را حساب کنیم کلی پول میشود.حال در مناطق محروم و بیسواد چون بلوچستان و غیره قضیه بر عکس است.که دوستمان میگوید خیر! بلوچها مسلمانان خوب و ۲۴ عیار هستند،اسلام و دین اصلا عیار ندارد اگر کیفیت خوبی داشت وضع و حالمان به از این میشد. از اینکه وارد این بحث شده اید سپاسگزارم.
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۲
۶۳
بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
[::تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک::]. دوست عزیز: بنده ۱۰۰% هم با شما و هم با نظر ایشان موافقم،بدبختی،بیسوادی،ضعف فرهنگی،بیکاری،غیره...بستر مناسبی برای رشد این پدیدههای اجتماعی میباشد. که خودم هم تاکید کرده ام،ولی مسئله غیر تامل در اکثر نظرات ایشان که مخالفم این است که اسلام را به خوب و بد تقسیم میکند(برگردید به نظر ایشان در باره تشت یزدی).بنده میگویم کسی در قم هم باشد چه در چا بهار گرفتار همین چرندیات دینی ست. فقط همین!مگه گرجیها یا آفریقاییها مسلمانان خوبی هستند که این کودکان را در این سن و سال از مدرسه و بازیهای کودکانه محروم و به بدبختی میکشانند؟اگر شعور و فهم و درک خوب حکمفرما بود طرف این همه بچه قد و نیم قد درست نمیکرد، که مجبور شود دختر کم سن و سال را به خاطر فقر به یک معتاد بدهد.شاید در گرجستان و قفقاز این ازدواجها ریشه در در فرهنگ داشته باشد و مسئله اصلی اقتصادی در کار نباشد،ولی تاکید میکنم فقر،بیسوادی در بلوچستان حرف اول را میزند،که البته عمل ازدواج محمد با دخترک ۹ ساله پیاز داغ بیشتریست برای این بدبختیها .تندرست باشید.
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۲
۶۳
بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
2-یادتان نرود مشکلات کشور ایران از بلوچها(به قول شما مسلما نان خوب) نیست، بلکه از همان جایی شروع میشوند که شما با زنگولههای آن از خواب بیدار میشوید.برای من نه شیعه و نه سنی تخم دو زرده نگذاشته اند،اگر برای شما اینطور است حق دارید اسلام را به خوب و بد بسته بندی کنید و مبارکتان باد.خوش باشید.
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۰
۶۳
بلوچ اسلو - اسلو، نروژ
[::Iranemaa - قم، ایران::] 1-شوربختانه بازهم به نوعی مجبورم شما را خطاب قرار دهم،کاملا با شما موافقم که مشکلات فقر،بیسوادی و غیره بستری مناسب برای ناهنجاریهای اجتماعی هستند، بلوچستان و مناطق محروم از این مقوله جداً نیست. ولی شما بدفعات بلوچها را مسلمان اصیل یا واقعی قلمداد میکنید، حالا در این بحث هم گویا دیواری کوتاه تر از بلوچها گیر پیدا نکرده اید و یاد آوری شده اید که مسلمانان خوبی هستند، اگر فرمول ارشمیدسی شما را معیار قرار دهیم پس در خیلی از کشورهای آفریقایی یا همین گرجستان که اصلا با اسلام کاری ندارند ولی همین ازدواجها صورت میگیرد،باید گفت ا نها مسلمانهای خوبی هستند؟و اینجا حسن نیت شما زیر سوال میرود که دنبال مسائل ناسیونالیستی هستید.اگر برای شما اسلام اصلی و قلابی دلخوشی میآورد من به شما تبریک میگویم.بنده با بنیاد دین و مذهب رابطه خوبی نداشته و نخواهم داشت.
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۸
۶۴
zavareh - رودسر، ایران
ای کاش در مورد دختر بچه های میهن بخت برگشته خودمان که به سبب ۴۰ سال حکومت جهل و خرافه همه روزه به این سرنوشت تلخ دچار شده و می شوند نیز گزارشی تهیه و منتشر میکردید.
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲