مشاور خامنه‌ای: ایران در صدد است در مقابل ائتلاف آمریکا، ائتلاف‌سازی کند

یحیی رحیم صفوی، مشاور عالی نظامی رهبر جمهوری اسلامی مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی در امور نظامی روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای ضمن ابراز نگرانی از حضور آمریکا در سوریه، از تمایل ایران برای «ائتلاف‌سازی» در برابر این کشور خبر داد.
 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، یحیی رحیم صفوی، مشاور عالی نظامی علی خامنه‌ای، روز چهارشنبه، چهارم بهمن‌ماه، همچنین از پاکستان و عراق به عنوان گزینه‌هایی برای ایده ائتلاف‌سازی نام برد.

 
آقای صفوی در گفت‌وگوی خود با یک برنامه تلویزیونی از «تشکیل نیروی ۳۰ هزار نفری آمریکا» در سوریه به عنوان «مسئله‌ای جدید» نام برده است.
 
اشاره مشاور رهبر جمهوری اسلامی به تشکیل یک گارد مرزی جدید در شمال سوریه است که روز یک‌شنبه، ۲۴ دی‌، ائتلاف تحت رهبری آمریکا آموزش و کمک به تشکیل آن را تائید کرد.
 
در همین زمینه، خبرگزاری فرانسه از سرهنگ رایان دیلن، سخنگوی این ائتلاف، نقل قول کرد که «هدف نهایی، تشکیل نیرویی در حدود ۳۰ هزار نفر» در مرزهای شمالی سوریه است.
 
بنا به گفته سرهنگ دیلن، نیمی از اعضای نیروی جدید را شبه‌نظامیان گروه «نیروهای دموکراتیک سوریه» تشکیل می‌دهند.
 
در پی اعلام این خبر، رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، نیز روز چهارشنبه هفته گذشته تأکید کرد که ایالات متحده به حضور نظامی خود در سوریه ادامه خواهد داد.
 
آقای تیلرسون در توضیح راهبرد واشینگتن در قبال سوریه تصریح کرد، آمریکا نیروهای خود را در سوریه حفظ خواهد کرد تا از بازگشت نیروهای گروه حکومت اسلامی، داعش، جلوگیری کرده و جلو نفوذ «مخرب» ایران را بگیرد.
 
پیشتر چند کشور منطقه از جمله ترکیه، روسیه و ایران به این راهبرد و تشکیل نیروی مرزی اعتراض کرده و از آن انتقاد کرده بودند.
 
با این حال مشاور نظامی آیت‌الله خامنه‌ای از آن به عنوان «مسئله‌ای جدید» نام برده و راهکار «ائتلاف‌سازی» را به عنوان راه حل آن پیشنهاد داده است.
 
او گفت: «... مسئله جدیدی در حال رخ دادن است و آن تشکیل نیروی ۳۰ هزار نفری آمریکا در غرب رودخانه فرات است.»
 
رحیم صفوی ادامه داد: «باید بتوان به سمت ائتلاف با پاکستان و عراق بر ضد تشنج و تروریست پیش رفت.»
 
جمهوری اسلامی سال‌هاست که در عراق از نفوذی قابل توجه برخوردار بوده و نیروهای شبه‌نظامی شیعه این کشور موسوم به «حشدالشعبی» (بسیج مردمی) را از لحاظ نظامی و مالی تغذیه می‌کند. به گفته آقای صفوی، «۲۰ تیپ از حشدالشعبی در کنار ارتش عراق به دنبال امنیت این کشور هستند.»
 
اما صحبت از ائتلاف با پاکستان «در مقابل» آمریکا نکته جدیدی است مبتنی بر رابطه رو به افول این کشور با ایالات متحده تحت ریاست دونالد ترامپ.
 
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در نخستین توئیت خود در سال جدید میلادی چنین اظهار نظر کرد که کشورش سال‌ها «ابلهانه» به پاکستان کمک مالی کرده، اما در مقابل هیچ نگرفته است.
 
او در این توئیت نوشته بود: «آمریکا در ۱۵ سال گذشته ابلهانه بیش از ۳۳ میلیارد دلار به پاکستان کمک مالی کرده، و آنها در مقابل جز دروغ و فریب به ما ندادند.»
 
او پیشتر هم در تابستان گذشته در یک سخنرانی درباره راهبرد دولتش در افغانستان به‌شدت به پاکستان تاخته و این کشور را «مأمن تروریست‌ها» توصیف کرده بود.
 
در واکنش به توئیت کریسمسی آقای ترامپ، خواجه آصف، وزیر خارجه پاکستان، سخن او را «بازی سیاسی» توصیف کرد و آن را ناشی از «استیصال آمریکا از ناکامی‌اش در افغانستان» دانست.
 
به گفته این مقام بلندپایه در دولت پاکستان، این کشور به کمک آمریکا نیاز ندارد و حتی توئیت‌های رئیس جمهوری آمریکا درباره وقایع اخیر ایران نیز «مصرف داخلی دارد».
 
ایده ائتلاف با پاکستان کمتر از دو ماه پس از آن مطرح می‌شود که در آذرماه گذشته «در اقدامی کم‌سابقه در حوزه دیپلماسی دفاعی پاکستان» فرمانده ارتش این کشور، ارتشبد قمر جاوید باجوا، در راس یک هیئت بلندپایه نظامی به تهران رفت.
 
جاوید باجوا همچنین در چند ماه گذشته سه بار با سفیر ایران در اسلام‌آباد به گفت‌وگو نشسته و حتی توصیه کرده است که جمهوری اسلامی به «ائتلاف نظامی اسلامی» بپیوندد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۰
مستر کریم فلاور - پورتو، پرتقال

من که دیگه اصلا حرف هیچ کس و هیچ اخباری را قبول ندارم چون همه در ظاهر دشمن و پشت پرده رفیق و دست همه تو یک کاسه است. این وسط فقط یک مشت آدم‌های ساده و بیگناه قربانی این سیاست‌های کثیف میشوند
‌چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴
۶۴
سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی

ائتلاف؟ با کی؟؟ حتماً با بارکینافاسو و توگو و سومالی و یه مشت کشورهای که حتی در نقشه جهان حضور ندارن اره؟؟
‌چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱
۴۴
شب تاب - یوکوهاما، ژاپن

چرا که نه!؟ ائتلاف جهانى و نیرومند، میتونه ائتلاف با سوریه و حزب الله و طالبان و حوثیها و دو تا در و پیتى هم اونور کره زمین بولیوى و ونزوئلاى لنگ در هوا و البته بادادن امتیازاتى نفسگیر به روسها و چینیها باشه ! خاکبرسرتون با اون ائتلافتون!
‌چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲
۵۳
Pezhman - وین، اتریش

ای برادر قاچاقچی سپاهی، اگر کمی به این کشور یا شیعه گری یا هرچیز دیگر که برایت اندکی ارزش داشته باشد اعتقاد و علاقه داری. باید بدانی آمریکا کارش سربسرگذاشتن تمام کشورهای جهان است. اما با بعضی از آنها با بمب اتمی و یا مانند شوروی سابق با اضمحلالشان برخورد میکند. میتواند ومیکند. با شما تا حالا بصورت موی دماغ شدن و شوخی برخورد کرده. اگر این حرف احمقانه را پس نگیری بدان بهای جانکاه و سنگینی باید بابتش پرداخت کنیم.
‌چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸
۵۷
دوستدار - استهکلم، سوئد

اری اقا یحیی مشاور رهبر ائتلافی در مقابل ائتلاف امریکا درست کنید یا هر غلط دیگر انجام میدهید زود انجام دهید . از اول معلوم بود که رژیم اخوندی ایران تمام سیاستهایش برای این بوده که کشورهای مثل روسیه و چین را با چند کشور دیگر مثل عراق و سوری و لبنان هم ائتلاف کند تا در برابر ایالات متحده و کشورهای هم پیمان امریکا ایستادگی و مقابله کنن . رهبر و مسئولان رژیم اخوندی ایران واقعا" توطئه گر و شیطان هستند.
‌چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱
۴۴
Dara20 - تهران، ایران
لابد با بورکینافاسو، چاد و گینه. رهبر انگلت روان پریش تشریف داره شما مزدورانش هم همگی روانی‌ هستید و البته با باور‌های مضحک سطحی.
‌چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۱
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.