پاپ از اظهار نظر اخیرش در ارتباط با «آزار جنسی در کلیسا» عذرخواهی کرد

اظهارات پاپ فرانسیس به هنگام بازگشت به رم و در خطاب به خبرنگاران حاضر در پرواز ایراد شده است. پاپ فرانسیس در یک «انتقاد از خود» بی‌سابقه روز یکشنبه از قربانیان آزار جنسی کلیسا عذرخواهی کرد و اذعان کرد که گفته‌های او در دفاع از یک اسقف شیلیایی که تحت تحقیقات است «احساسات بسیاری را جریحه‌دار» کرده است.
 

با این حال پاپ گرچه از انتخاب کلمات و لحن صحبتش در پاسخ به سؤال یک خبرنگارشیلیایی عذرخواهی کرده، اما تأکید کرده است که اسقف خوان بارروس بی‌گناه است.

 
به گزارش خبرگزاری رویترز، پاپ فرانسیس در هواپیمای خود هنگام بازگشت به رم، در ابراز ندامتی که نادر توصیف شده، به خبرنگاران گفت: «من باید عذرخواهی کنم. چون متوجه شده‌ام که سخنان من احساسات افراد زیادی را که مورد آزار قرار گرفته‌اند، جریحه‌دار کرده است».
 
او افزود: «اگر بدون آنکه متوجه شوم احساسات آنها را جریحه‌دار کرده‌ام عذرخواهی می‌کنم. این زخمی است که من واقعاً نمی‌خواستم به کسی وارد شود و به این خاطر عذاب شدیدی احساس می‌کنم».
 
در آخرین فصل از این ماجرا پاپ فرانسیس گفته بود که چون هیچ شواهدی علیه اسقف خوان بارروس که به حمایت از کشیشان متهم به آزار جنسی کودکان متهم است، پیدا نشده او کماکان در مقامش باقی می‌ماند.
 
روز پنجشنبه در پایان یک مراسم مذهبی در شیلی یک خبرنگار توانست خود را به پاپ نزدیک کند و از او در مورد اسقف خوان بارروس سؤالی پرسید. پاپ اما با لحنی تند در پاسخ گفت: «روزی که شواهد علیه اسقف بارروس را ببینم صحبت خواهم کرد.هیچ شواهدی علیه او وجود ندارد».
 
از اظهار نظر پاپ این طور برداشت شد که گویا او ادعاهای افرادی که کلیسا و کشیشان را متهم کرده‌اند، زیر سؤال می‌برد. این سخنان توسط قربانیان آزار جنسی کلیسا، گروه‌های مدافع آنها و حتی مطبوعات چاپ شیلی و آرژانتین زادگاه پاپ به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.
 
روز یکشنبه حتی کاردینال شون اومالی از بوستون که یکی از مشاوران مهم پاپ است، با صدور بیانیه‌ای گفت پاپ با این سخنانش «درد شدیدی» را موجب شده است.
 
خبرگزاری رویترز می‌افزاید پاپ فرانسیس در بخش دیگری از سخنان روز یکشنبه خود گفت: «من می‌دانم که آنها (قربانیان آزار جنسی) وقتی می‌شنوند پاپ می‌گوید نامه و سند برایم بیاور تا چه حد آزرده می‌شوند. من متوجه شدم که این حرف‌ها مثل سیلی زدن به صورت آنها بود و فهمیده ام که نحوه بیان من نادرست بود».
 
اسقف خوان بارروس متهم شده از استاد سابق خود پدر روحانی فرناندو کارادیما که در تحقیقات سال ۲۰۱۱ واتیکان به خاطر آزار جنسی پسران نوجوان مجرم شناخته شد، دفاع می‌کند. فرناندو کارادیما این اتهامات را رد کرده و اسقف بارروس نیز می‌گوید از وقوع چنین گناهانی خبر ندارد.
 
این در حالی است که خوان کارلوس کروز اهل شیلی می‌گوید اسقف بارروس شخصاً شاهد بوده که کارادیما او را آزار جنسی داده است.
 
پاپ فرانسیس در سخنانش در هواپیما گفت اسقف بارروس طی سال‌های اخیر دوبار پیشنهاد استعفا داده ولی هر بار با آن مخالفت کرده است.
 
پاپ افزود: «من نمی‌توانم او را محکوم کنم چون هیچ مدرکی ندارم و چون کاملاً مطمئن هستم که او بی‌گناه است». او اضافه کرد اسقف بارروس در مقام خود باقی خواهد ماند مگر آنکه شواهدی علیه او پیدا شود.
 
گروه‌های مدافع قربانیان آزار و تجاوز جنسی در کلیسا عملکرد پاپ در این زمینه را مورد انتقاد قرار داده‌اند. رویترز یادآور شده که با وجود آنکه پاپ بارها اعلام کرده با این مسئله به شکل قاطعی برخورد خواهد شد ولی اقدامات او به نتیجه چندانی نرسیده است.
 
طرح ایجاد هیئت تحقیق و دادگاهی از سوی واتیکان برای بررسی پرونده اسقف‌هایی که به پنهان نگاه داشتن آزار جنسی کلیسا متهم هستند هیچگاه عملی نشده، و یک کمیسیون تحقیق و مشاورت در این زمینه به ریاست کاردینال شون اومالی نیز پس از استعفای اعضای غیرروحانی آن که خود قربانیان آزار جنسی بودند، عملاً به جایی نرسیده است.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.