واکنش ایران به عملیات ترکیه در شمال سوریه: امیدواریم فورا تمام شود

ترکیه صبح امروز اعلام کرد که نیروهای این کشور با عبور از مرز سوریه وارد منطقه تحت کنترل نیروهای کرد "یگان‌های مدافع خلق" در شمال سوریه شده‌اند بی بی سی : وزارت امور خارجه ایران در نخستین واکنش به عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه ابراز امیدواری کرده که "این عملیات فورا پایان یافته و از تعمیق و گسترش بحران در مناطق مرزی ترکیه و سوریه جلوگیری به عمل آید".
 

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز یکشنبه اول بهمن (۲۱ ژانویه) ساعاتی بعد از آغاز عملیات زمینی ترکیه در عفرین سوریه، بدون محکوم کردن صریح این حمله گفت که ایران تحولات جاری را "از نزدیک و با نگرانی" پیگیری می‌کند و هشدار داد که تداوم بحران در عفرین ممکن است باعث "تقویت مجدد گروه های تکفیری - تروریستی" در مناطق شمالی سوریه شود.

 
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: "جمهوری اسلامی ایران با جدیت بر لزوم حفظ تمامیت ارضی سوریه و احترام به حاکمیت ملی این کشور و جلوگیری از تشدید بحران انسانی و حفظ جان مردم بی‌گناه سوریه تاکید موکد نموده‌ و از همه کشورها به خصوص دولت ترکیه به عنوان یکی از طرف‌های ضامن انتظار دارد بر روند حل و فصل سیاسی بحران سوریه بخصوص روند آستانه همچنان متعهد مانده و به ایفای نقش سازنده و مسئولیت خطیر خود برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه ادامه دهند."
 
ایران و روسیه مهمترین متحدان و حامیان حکومت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه هستند.
 
ترکیه صبح امروز اعلام کرد که نیروهای این کشور با عبور از مرز سوریه وارد منطقه تحت کنترل نیروهای کرد "یگان‌های مدافع خلق" در شمال سوریه شده‌اند.
بشار اسد در دیدار با کمال خرازی از عملیات ترکیه انتقاد کرد نخست‌وزیر ترکیه هدف از این عملیات را ایجاد منطقه امنی به عمق سی کیلومتر در خاک ترکیه اعلام کرده است. پیش از آن نیروی هوایی ترکیه بیش از صد حمله هوایی در این منطقه انجام داده بود.
 
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه ساعاتی بعد از آغاز عملیات زمینی ابراز امیدواری کرد که عملیات ترکیه در خاک سوریه در مدت زمان کوتاهی پایان یابد.
 
او گفت که کشورش با قاطعیت راهی را که در پیش گرفته ادامه خواهد داد و گامی به عقب بر نخواهد داشت. آقای اردوغان به احزاب کرد ترکیه هشدار داد که از انتقاد کردن از عملیات این کشور در مناطق کردنشین خاک سوریه پرهیز کنند.
 
پیشتر بشار اسد، رئیس جمهور سوریه از حمله نیروهای ترکیه به منطقه عفرین در شمال کشورش به شدت انتقاد کرده و آن را ادامه سیاست‌های ترکیه در "حمایت از تروریسم" توصیف کرده بود.
 
آقای اسد صبح امروز در دیدار با کمال خرازی، وزیر امور خارجه پیشین ایران و عضو شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران،گفت که "تجاوز آشکار ترکیه به شهر سوری عفرین را نمی‌توان جدا از سیاستی دانست که رژیم ترکیه از همان روز اول بحران در پیش گرفت؛ سیاستی که در وهله اول براساس حمایت از تروریسم و سازمان‌های تروریستی تحت عناوین مختلف شکل گرفت."
 
هم‌زمان وزیر خارجه فرانسه خواهان خویشتنداری ترکیه شده و گفته است که برای بررسی موضوع درخواست تشکیل جلسه اضطرارای شورای امنیت را خواهد کرد.
تغییر وضعیت نیروهای درگیر در سوریه در سه سال اخیر تحلیل؛ رویارویی ترکیه با آمریکا؟ نفیسه کوهنورد، خبرنگار بی‌بی‌سی در مرز سوریه:
در نگاه اول حمله ترکیه به عفرین، به نوعى رویارویى با متحد دیرین به شمار می‌آید. در واقع حالا ترکیه به طور جدى رودرروى گروهى است که در سه سال گذشته مورد حمایت آمریکا بوده است. هرچند تاکنون واکنش آمریکایى‌ها به این عملیات چندان تند یا حتی روشن نبوده است.
 
وقتى ترکیه وارد عملیات در اطراف منبج شد، بسیاری تصور مى‌کردند این با واکنش تند آمریکا مواجه خواهد شد چرا که ارتش ترکیه و نیروهاى تحت حمایتشان نه تنها داعش، که گروه‌هاى کرد را هم گاه و بیگاه هدف قرار دادند. اما چنین نشد. حالا هم به نظر ترکیه با علم بر اینکه آمریکا در این‌باره به اصطلاح "دستش در پوست گردوست" و در انتخاب بین یک گروه شبه‎‌نظامى متحد از یک طرف و یک متحد قدیمى منطقه‌اى مانده، حرف خود را براى مقابله با این گروه دارد عملى مى‌کند.
 
احتمالا عدم حمایت آمریکا از همه‌پرسى کردستان عراق، به نوعى دیگر دل آنکارا را قرص کرده که آمریکایى‌ها در نهایت براى تکه بزرگتر کیک در منطقه حاضرند پشت گروه‌هاى به نسبت کوچکتر را که در این چندسال پشتیبانى مى‌کردند، خالى کنند. با همه اینها این عملیات مى‌تواند جرقه آتشى زیر خاکستر را شعله‌ور کند. به این عملیات نام "شاخه زیتون" داده شده و آنکارا مى‌گوید این به قصد خشکاندن ریشه "تروریسم" در منطقه است و آورنده صلح هرچند چنین جنگى راه به هر جا ببرد رسیدنش به صلح ناممکن است.
 
این نبرد مى تواند جنگ چریکى گروه‌هاى کرد را بیش از پیش به داخل شهرهاى ترکیه بکشاند؛ آن هم با سلاح‌هایى که از زمان جنگ با داعش به دست این گروه‌ها رسیده است. همچنین قهر و شکاف منطقه کردنشین ترکیه را که از زمان جنگ کوبانى وارد مرحله تازه‌اى شده، عمیق‌تر و عمیق‌تر کند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۴
Taftan - مونیخ، آلمان
فکر میکنیده اردوگاو برای چی رفته تو کردستان،که انتقاقم بباشو ابوبکر البغدادی را بگیره،مردک کثافت تروریست
یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۹
۴۲
Iranemaa - قم، ایران

شما احمق ها فقط پول ملت را در سوریه خراب میکنید وگرنه، نه فقط ترکیه بلکه اسراییل هم چندین بار به سوریه حمله کرده و شما هیچ اقدامی نکردید من فکر کنم حتی افغانستان هم اگر به سوریه حمله کنه ، جرات مداخله ندارید ولی بعد از اتمام حمله،میروید و با پول مردم ایران خرابکاریهای بعد حمله را اباد میکنید
یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۳
۵۹
Sepas - تهران، ایران
پیروزی از آن سوریه است دوباره این ترکها گول خوردن مثل حمله عربستان به یمن.
یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۵
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.