بحث بر سر 'نژاد سفید' در ایتالیا جنجال به پا کرد

در ایتالیا محاسبه جمعیت بر اساس رنگ پوست انجام نمی‌شود. ولی درست است بگوییم که اکثر قابل توجه جمعیت ایتالیا سفید پوست هستند. طبقه گزارش موسسه ملی آمار ایتالیا، بیش از ۹۲ درصد مردم این کشور، ایتالیایی‌های بومی هستند که در عمل اغلب به معنی سفید پوست بودن است.
 

با هیچ محاسبه ریاضی نمی توان این ادعا را که جمعیت سفید پوستان ایتالیا با خطر انقراض مواجه است، ثابت کرد. ولی یک سیاستمدار ایتالیایی با صراحت و به وضوح چنین ادعایی کرده است.

 
در حالی که انتخابات ایتالیا قرار است در ۴ ماه مارس برگزار شود، آتیلیو فونتانا، نامزد سرشناس حزب راستگرای لیگ شمالی (لگا نورد) در این انتخابات ، مصاحبه‌ای انجام داده است. سیاستمداران ایتالیایی عادت دارند بیشتر مبارزات انتخاباتی خود را با شرکت در برنامه های تلویزیونی غالبا نامربوط و سخنرانی‌های طولانی انجام دهند.
 
آقای فونتانا اهل ایالت لمباردی در شمال ایتالیاست که مقصد اصلی پناهجویانی است که به این کشور قدم می گذارند.
 
او با تکیه به همین موضوع در رادیو پادانیا گفت: "ما نمی‌توانیم همه آنها را قبول کنیم، چون اگر مجبور باشیم همه آنها را بپذیریم، به این معنی خواهد بود که دیگر خودمان... به عنوان یک واقعیت نژادی وجود نخواهیم داشت. چون عده آنها از ما بیشتر است؛ چون آنها بیشتر از ما مصممند این سرزمین را اشغال کنند."
 
آقای فونتانا اضافه کرد: "ما باید تصمیم بگیریم که آیا گروه ما، نژاد سفیدپوست ما و جامعه ما باید همچنان باقی بماند یا این که محو شود. این یک انتخاب است."
 
توصیف آقای فونتانا از ایتالیایی‌های بومی به عنوان "نژاد سفید پوستی" که ظاهرا موجودیتش به خطر افتاده با انتقاد مواجه شد. برای برخی اظهارات او خاطرات ناخوشایند دوره حکومت فاشیست‌ها به رهبری بنیتو موسولینی را زنده می‌کرد.
 
روت دوره‌گلو، رئیس جامعه یهودیان رم در توییتی با اشاره به قوانین نژادی دوران موسولینی از چنین سخنانی انتقاد کرده است.
 
سیاستمداران و کنشگران از آقای فونتانا خواسته‌اند از نامزدی احراز پست فرمانداری لمباردی منصرف شود. حزب او این درخواست را رد کرده است.
 
ماتئو سالوینی، رهبر حزب لیگ شمالی گفته است: "این (موضوع) را فراموش کنید."
 
لیگ شمالی در گذشته با الفاظی تند و گاهی به شدت تهاجمی علیه مهاجران یا ایتالیایی‌هایی که سفید پوست نیستند موضع گرفته است. در سال ۲۰۱۳ روبرتو کالدرولی، یک سناتور عضو لیگ شمالی خانم سسیل کاشتو کینجه، اولین وزیر سیاه پوست ایتالیا را به اورانگوتان تشبیه کرد.
 
اگر چه برای سالها چنین اظهاراتی محکوم شده ولی در عین حال با این عنوان که چنین سخنانی، از حزبی است که امیدی به تشکیل دولت ندارد، نادیده گرفته شده و اعتنایی چندانی به آنها نشده است.
 
ولی حالا همه چیز تغییر کرده است. لیگ شمالی اکنون این شانس را دارد که در یک ائتلاف بالقوه راستگرا سهمی داشته باشد.
 
لیگ شمالی اکنون با حزب فورزا ایتالیا، که رهبری آن با سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر سابق ایتالیاست متحد شده. موضوع اصلی مبارزه این دو حزب علیه دولت راست میانه کنونی، مسئله مهاجرت خواهد بود که سبب اتحاد این دو حزب شده است.
انتخاباتی با محور مهاجران
این اولین انتخابات سراسری ایتالیاست خواهد بود که از سال ۲۰۱۳ برگزار می‌شود. از آن تاریخ تا کنون تعداد ورود مهاجران و پناهجویان به ایتالیا و نیز سایر کشورهای اروپایی افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است.
 
تنها در ظرف سه سال گذشته بیش از ۴۵۰ هزار مهاجر آفریقایی خود را به سواحل ایتالیا رسانده‌اند. به طور قطع بسیاری از این پناهجویان در ایتالیا باقی نمی‌مانند و تلاش می‌کنند به سایر کشورهای اروپایی بروند.
 
ولی نشان دادن صحنه‌های ورود پناهجویان به خاک ایتالیا برای سالها، تاثیر زیادی داشته است.
 
سیلویو برلوسکونی، در یکی از مصاحبه های اخیرش گفت باید توجه داشت که ۴۷۶ هزار پناهجویی که در ایتالیا هستند ممکن است برای این که غذا بخورند، مرتکب جرم و جنایت شوند.
 
جنبش پوپولیست پنج ستاره هم به امید رسیدن به قدرت از مهاجران انتقاد کرده است.
 
لوئیجی دی مایو، نامزد نخست وزیری از این جنبش، در آوریل ۲۰۱۷ در صفحه فیسبوک خود نوشت: "ایتالیا ۴۰ درصد مجرمان رومانیایی را وارد کرده است."
 
بپه گریلو، مؤسس این جنبش هم در سال ۲۰۱۳ در وبلاگش نوشت: "سل، جرب (بیماری انگلی)، وبا و ایدز، بیماری‌های وارداتی هستند."
 
در یک جلسه انجمن شهر که تابستان گذشته برای بحث در باره مهاجران در جزیره سیسیل برگزار شده بود، شاهد اظهارات مشابهی توسط چندین نفر از ساکنان محل بودم. این که چگونه ایتالیا با کسانی که وارد سواحل این کشور می شوند برخورد می کند سئوالی است که مدت‌هاست مطرح می‌شود.
 
آتیلیو فونتانا، سخنان خود در باره نژاد سفید پوست ایتالیا را صرفا یک لغزش کلام خوانده ولی راهی برای پس گرفتن این اظهارات وجود ندارد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۳۸
scandal - برلین، آلمان
خود کرده را چاره نیست زیرا مخصوصأ پسرهای ننر تا سنین ۳۵ سالگی در منزل (هتل) ماما زندگی میکنند و حوصله جفتگیری و تولیدومثل ندارند و و و!
یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۴
۵۱
هرمز١ - تهران، ایران
هر ملتی حق داره نکران باشه جون ماهیت وجودی ان ملت از بین میره حتی خود کسانی که به این میکن نزاد برسی وقتی نوبت خودشون میرسه فبول نمی کنند مثل کشور اسرایل این همه سیاه بوست برن انجا ببینم خوشرون میاد
یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۳
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.