علم‌الهدی خواستار افزایش درآمد طلبه‌ها شد

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد امام جمعه مشهد از مسئولان خواست که وضعیت اقتصادی و سطح درآمد روحانیون را «توسعه» دهند و گفت که «امروز در حوزه، مسئله معیشت طلاب حرف اول را می‌زند».
 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، احمد علم‌الهدی، روز پنج شنبه ۲۸ دی، در یک سخنرانی گفت که «اقتصاد در بعضی جریان‌ها نقش اول را دارد و امروز مسئله تأمین زندگی طلاب امر مهمی است».

 
وی خواستار آن شد که «سطح معیشتی طلاب توسعه یابد» و افزود که «اگر امروز وضعیت اقتصادی طلبه مناسب نباشد خطرهای مختلفی بنای روحانیت و حوزه را تهدید می‌کند».
 
وی اضافه کرد: «ما باید تلاش کنیم که حتی‌الامکان سطح معیشتی طلاب را بالا ببریم تا طلبه فردی مستغنی باشد و با آرامش خاطر درس بخواند و فعالیت‌های خدماتی خود را انجام دهد».
 
امام جمعه مشهد گفت که مسئولان باید وضعیت اقتصادی روحانیون را «توسعه دهند» اما در عین حال روحانیون باید «در حد پایین‌ترین سطح زندگی مردم جامعه» زندگی کنند.
 
کاظم صدیقی، امام جمعه تهران، نیز در خطبه‌های روز، ۲۲ دی، خواستار افزایش بودجه حوزه‌های علمیه شده بود.
 
سخنان این دو امام جمعه در حالی بیان می‌شود که انتشار میزان بودجه حوزه‌های علمیه برای سال آینده واکنش‌هایی را به دنبال داشته و به جز برخی از فعالان سیاسی و رسانه‌ها، برخی از روحانیون و مراجع تقلید از جمله یوسف صانعی نیز به این بودجه‌ها اعتراض کرده‌اند.
 
براساس گزارش‌ها در بخش‌های مختلف بودجه سال ۹۷ بیش از دو هزار میلیارد تومان به حوزه‌های علمیه اختصاص یافته‌است.
 
از جمله برای حمایت از حوزه‌های علمیه و مدارس علوم دینی ۴۲۰ میلیارد تومان و برنامه حمایت از آموزش طلاب علوم دینی ۳۵۳ میلیارد تومان اختصاص یافته‌است.
 
همچنین مرکز خدمات حوزه‌های علمیه حدود ۲۹۷ میلیارد تومان برای حق بیمه طلاب و روحانیون غیرشاغل و ۲۵۳ میلیارد تومان برای برنامه پوشش بیمه پایه اجتماعی طلاب تعریف کرده‌است.
 
در بودجه سال آینده همچنین برای «جامعه المصطفی العالمیه» که برای آموزش روحانیون غیر ایرانی فعالیت می‌کند ۳۰۵ میلیارد تومان بودجه اختصاص یافته‌است.
 
پس از مطرح شدن جزئیات بودجه سال ۹۷، کمپین‌هایی نیز در فضای مجازی با عنوان «تغییر بودجه به نفع مردم» تشکیل شده و برخی از شرکت‌کنندگان در این کارزارها خواستار کاهش بودجه حوزه‌های علمیه، صدا و سیما و نهادهای نظامی شده‌اند.
 
در همین حال صادق زیباکلام، استاد دانشگاه، روز ۲۷ دی، در نامه‌ای به امام جمعه تهران فهرست بودجه سال گذشته ۴۴ موسسه، سازمان، نهاد و بنیاد فرهنگی - مذهبی را منتشر کرده بود که مجموع بودجه‌های آنها هشت هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است.
 
وی در این نامه نوشته بود که به‌جز وزارت ارشاد، هیچ‌یک از این نهادها در قبال میلیاردها تومان بودجه‌ای که دریافت می‌کنند، «نه به مجلس و نه به هیچ نهاد دیگری پاسخگو نبوده و هیچ نظارتی بر دخل و خرجشان اعمال نمی‌شود».
 
آقای زیباکلام همچنین نوشته بود که محیط زیست و جنگلبانی کشور هر کدام ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه دارند.
 
برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی دلیل تجمع‌های اخیر را موضوعات اقتصادی و مواردی چون افزایش قیمت‌ها دانسته‌اند. این در شرایطی است که معترضان در تجمع‌های خود ضمن اعتراض به گرانی و افزایش قیمت‌ها، شعارهای سیاسی از جمله علیه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران و در حمایت از خاندان پهلوی سر داده‌اند.
 
در روزهای گذشته همچنین رونمایی از یک کشتی از جنس طلا در قم که قرار است که به حرم امام سوم شیعیان اهدا شود بازتاب‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی داشته‌است.
 
ساخت این اثر که هزینه آن هنوز به‌طور رسمی اعلام نشده، با واکنش منفی برخی کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی مواجه شده‌است که از نابسامانی‌های اقتصادی کشور مثال می‌آورند و خواستار حل‌وفصل این نابسامانی‌ها به جای صرف هزینه بر روی چنین طرح‌هایی هستند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۶۴
سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی

الساعه ، چشم، ملت کی باشن که بخوان جلو شکم بارگی شماها رو بگیرن. مردم برن سنگ بخورن . مهم اینه که علمای اعلام جهان تشیع مستدام باشن و ملت هم شکم اونها رو پر کنن و هم زنانشون رو برای صیغه خدمت شماها بیاورند
جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴
۳۸
scandal - برلین، آلمان

فقط با این خواسته های حیوانی و شهوتیشان قصد بیلاخ فرستادن به مردم گرسنه مان دارند، ولی تا کی!؟
جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵
۴۷
raha832 - قاهره، مصر

.... زیادى خورد
جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷
۵۷
shaboruz - پاریس، فرانسه

امیدوارم همتون یک شبه طاعون بگیرین و به امام دجالتون ملحق بشین مفتخورهای ایران خوار!
جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲
۴۴
شب تاب - یوکوهاما، ژاپن

ارواح عمه ات هیچ راهى نداره جز اینکه ساعت کار بشکه ها رو زیاد کنید، اونهم براى عموم !
جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۳
۴۲
sama128 - شیراز، ایران

بوفالو هر چقدر طلبه ها حقوقشون بیشتر لواطکاری شون هم بیشتر میشه نکنه شکمت که به خاطر مفتخوری اندازه یه گاو جلو هست نه کنه به خاطر آبستنی طلبه ایی هم میخوای جلوتر بیاد.ممکنه دختر بزایی یه خر دیگه بدی رییسی داماد اولی ت دو نونه صفا کنه.
جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۳
۴۴
ایران سرفرازم آرزوست - ورشو، لهستان

می خواستم آخوندا رو با انگل مقایسه کنم دیدم انگل به این شدت خشونت نداره.تا اینکه به واژه طلبه رسیدم و دیدم بدرستی اینا انگل فعلی و کفتار آینده هستن (با پوزش از کفتارهای محترم که با خوردن باقیمانده لاشه ها به پاکسازی طبیعت کمک می کنن). براستی آخوندها رو با چه جانوری میشه مقایسه کرد؟؟؟
جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
۶۷
pirzan e irani - استکهلم، سوئد

گویی توی تسویه حساب های درونی خودشان پا روی دم همدیگر میگذارند٫ روحانی اصرار دارد که بخاطر کمبود بودجه خیلی از مجتمع های مفتخور بایدجوابگو باشند و مالیات پر دا خت کنند؍که شامل امام نگوری هم میشود.غافلا که باید یک روزی جلو مردم جوابگو باشند
جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰
۶۴
شاه و شیخ - قم، ایران

"جهنم و ضرر..!! این بار پوشک پرشده بچه ها را هم بهتان میدهیم"
جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۸
۳۴
arian1 - ابادان، ایران

در جریان تظاهرات مردم در شهرهای مختلف ایران، حتی یک اخوند حرفی در حمایت از مردم نگفت و یا اعتراضی به کشتن و بازداشت هزاران جوان ایرانی را نکردند. و حالا پاداش خفه خون گرفتن انها را تائید می کنند.
جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳
۵۴
نارکو - سوئد، سوئد

این انگلهای جامعه همیشه همینطور هستند. هر وقت مردم مطالباتی دارند اینها هم با مردم لج می کنند و عمدا حرفهایی می زنند که مردم رو ناراحت کنند. یگی به این بشکه پهن بگه بزودی بر می گردید به جایی که تعلق دارید یعنی تو چاه فاضلاب .
جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲
۵۴
حسین سلطانزاده - برلین، آلمان

چشم بهش میگم.
جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۴
۵۷
ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا

گور پدر تو و تلبه ها . شما که میگید مملکت بودجه نداره پس از کجا بیارند بدند به شم مفتخورها
جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۷
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +569شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +485پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +357یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +272ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل
  • +253نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +249وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • +213کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +204حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +201عکس روز: سردار اسی کوهن؛ زود قضاوت کردیم
  • +172نخست‌وزیر پیشین اسرائیل: تل‌آویو باید به رهبران و تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند