روزنامه تلگراف: چرا معترضان ایرانی خواهان بازگشت شاه هستند؟

گزارشی از جوسی انسور در روزنامه تلگراف
 ترجمه صدای آمریکا

 

ولیعهد شاه فقید ایران از شنیدن اسم پدربزرگش از زبان معترضان تظاهرات اخیر در ایران تعجب کرده بود.
 
برای اولین بار طی چند دهه، رضا شاه پهلوی یک بار دیگر بر لب ها و اذهان دست کم بعضی از شهروندان ایران حتی در قم و مشهد نشسته بود.
یک معترض عکسی از شاهزاده رضا پهلوی فرزند آخرین شاه ایران در دست دارد.  رضا پهلوی، فرزند ۵۷ ساله محمدرضا شاه، به روزنامه تلگراف گفت: «مثل زمانی است که ابرها برای مدتی جلوی خورشید را گرفته اند، اما سرانجام نور چیره می شود.»
 
شاهزاده رضا پهلوی که هنگام انقلاب ۱۳۵۷ یک نوجوان بود اینک یک جنبش اپوزیسیون را از منزلش در ایالت مریلند در آمریکا رهبری می کند.
 
رضا پهلوی می گوید: «بیشترین نکته مشترک ایرانیانی که با آن ها صحبت می کنم این است که والدین شان را برای رویدادهای سال ۱۳۵۷ و قرار دادن آن ها در وضعیت آشفته کنونی شان مقصر می دانند. بیشتر آن ها به من می گویند اشتباه پدران و مادران شان را تکرار نخواهند کرد.»
 
بیش از دو سوم جمعیت ایران پس از انقلاب به دنیا آمده اند و خاطره و تجربه ای از پیش از انقلاب و زمانی که ایران قانون اساسی مشروطه را رد کرد و حکومت اسلامی روحانیون را به جای آن پذیرفت ندارند.
 
خاندان پهلوی در دوران حکومت خود به سرکوب کمونیست ها و اسلامگرایان دست می زد و با به کار گیری پلیس مخفی، شکنجه و اعدام اعتراضات سیاسی را خاموش کرد. از دوره حکومت ۵۴ ساله پهلوی گاهی به عنوان دوره «دیکتاتوری سلطنتی» یاد می شود.
 
حامیان خاندان پهلوی در ایران می گویند کشور در آن دوره شاهد پیشرفت بود، از روابط خوب با غرب، رشد سریع صنعتی و یک اقتصاد قوی لذت می برد.
 
حمید دانشجوی ۲۴ ساله از اهواز می گوید: «حداقل زمان شاه آزادی های اجتماعی داشتیم و پاسپورت مان ارزشی داشت.»
 
رضا پهلوی می گوید: «اطمینان دارم این آغاز یک انقلاب است، انقلاب ها طی یک شب اتفاق نمی افتند.»
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۳۸
scandal - برلین، آلمان

ولیعهد گرامی، شما فقط "قطره" ای از ابراز محبت و سپاسگزاری فرزندان ایران را در شعارها دیده اید، پس شنیدن کی بود مانند دیدن و اینرا یقین بدان که مردم ایران برای برگشت شما، "له له" میزنند، ما بیشماریم!
‌چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹
۴۴
شب تاب - یوکوهاما، ژاپن

براى اینکه رژیم جنایتکار و فاسد اسلام شیعه ، یه پاشو گذاشته اینور مملکت و یه پاشو اونور و حسابى تِر زده به مملکت ، طورى که بوى کثافتکاریاشون عالمگیر و تاریخى شده !
‌چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴
۳۲
معلم فراری - کیف، اوکراین

مطرح شدن نام ولیعهد به نام لیدر شماره یک برای اولین بار تنها یکی از چندین دستاورده رستاخیز اخیر بوده و قدم رو به جلوی بزرگی برای مردم ایران محسوب میشه .حالا دنیا باید بدونه مردم ایران خواستار رفراندومی عادلانه که فقط زیر سایه ولیعهد امکان پذیره هستند نه خواستار بیشرفانی مثل مجاهد و امثالهم و باید مذاکره رو به طور کامل با چنین بی همه چیزانی قطع کنن
‌چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک

چرا؟ خوب، باید نگاهی به فکتها و لایه های معترضان کرد. در میان معترضین، کسانی که اندکی با واقعیتهای تاریخی آشنایی دارند، بخوبی واقف هستند که ۵۰ سال خدمات حکومت پهلویها، بیش از همه سلاطین و حکومتهای سه قرن اخیر بوده. قشر دیگری هستند که هیچ علاقه ایی به تاریخ و سیاست نداشته و ندارند. اینها یا دیده و یا از پدارنشان شنیده اند که دوران پهلوی، دوران طلایی رفاه و آسایش و ترقی مردم ایران بود. گذشته از چهار تا آدم گیج که در این سایت میگویند کوره دهاتها برق نداشتند! (بدون آنکه در نظر بگیرند که کل کشورهای ثروتمند کنونی خلیج هم در آنزمان برق نداشتند!) ایران در دهه پنجاه و به لطف سیاستهای قوی نفتی، رشد اقتصادی بیسابقه ایی گرفت و رفاه و آسایش در میان همه اقشار اجتماع نمایان بود. ایران سرزمین بزرگی است. بیش از دو برابر فرانسه وسعت دارد. رسیدن به روستاها وقت میخواست. القصه: طاعون مذهب و لولوی خدا همواره از بزرگترین موانع پیشرفت ملتها بوده و هست. خدافروشان همواره با ایجاد ترس و فروش خدا بعنوان پادزهر بیشترین سود و درآمد را داشته و دارند. اینها همواره در کنار حکومتها...
‌چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک

...اینها همواره در کنار حکومتها و قدرتها مشغول چپاول بوده و هستند. هر گاه نیز فرصتی بوجود آمده است، خودشان قدرت را به دست گرفته و چهار نعل بر ثروت و مکنت و سرمایه ملت تاخته و آنرا به یغما برده اند. ملت اینها را شناخت. حکومت و جماعت دیگری نیز نمیشناسد که فریبش نداده باشند. البته مشکل در همان ترسها و باورهاست. متاسفانه قلب مشکل همان باورها و اعتقادات است. تا اینها هستند، امید زیادی به یک تحول اساسی نیست. خدا وقتی به انسان فرو رود، کلا انسان دچار رخوت و بیحسی میشود. گیج و منگ‌میشود. جنتی میشود! خاتمی میشود! سید علی میشود! و شاید هم مثل خود شما بشود! در هر حال سعی کنید خدا را بیرون بکشید تا خون به مغز برسد و زندگی شکل جدیدش را نمایان کند. خدا هم خودش حیران است که از جانش چه میخواهید چرا که خودش چلاق و زمینگیر است! خود دانید.
‌چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵
۴۳
amin832 - تهران، ایران

میتونم به جرات بگم که سه چهارم مردم ایران به خوبی از شاه فقید یا رضا شاه بزرگ یاد میکنند و هر موقع در مورد این دو مرد بزرگ سخن به میان میاد با احترام نام ایشان رو به زبون میارند . مطمین باشید فرزند شاه فقید هم همچون پدر بزرگوارش مردی بزرگ و وطن دوست هستند .
‌چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰
۵۷
دوستدار - استهکلم، سوئد

[::تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک::]. شما هم بسیار بسیار خوب هستید , انقدر خوبید که به دیگران بگوید تو خوبی بابا ! من با اجازه این کم از مطلب شما را دوباره تو کامنت خود قرار میدهم تا کسانیکه تا به حال گیج و منگ هستند ان را بخوانان و علت گیجیشان را در یابن. خدا وقتی به انسان فرو رود، کلا انسان دچار رخوت و بیحسی میشود. گیج و منگ‌میشود. جنتی میشود! خاتمی میشود! سید علی میشود! و شاید هم مثل خود شما بشود! در هر حال سعی کنید خدا را بیرون بکشید تا خون به مغز برسد و زندگی شکل جدیدش را نمایان کند. خدا هم خودش حیران است که از جانش چه میخواهید چرا که خودش چلاق و زمینگیر است! خود دانید.
‌چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴
۱۰۷
pars40 - فرایبورگ، سوییس

خیلی جالبه که دیروز سناتورها با پسر شاه حرف میزنن و امروز روزنامه خبر به این شکل میزنه داره در واقع به مردم خط میده که آره شما دوباره شاه میخواهید . قابل توجه پاچه خواران همایونی و اونهایی که دارن راه باز میکنن دوبارره این خانواده مفتخور باید روی کار . ایران به اندازه کافی شاه داشته البته مقایسه اینها و قاجار ها ووو با کسانی مثل کوروش و زندیه کار کاملا غلطی هست اینها فقط اسم شاه داشتن و در واقع وطن فروش بودن شاه اگر عرضه داشت و به فکر مردم ایران بود نه میشد نوکر آمریکا و نه دیکتاتور بلای جون مردم خودش و زمینه رو آماده نمیکرد برای روی کار آمدن آخوند . آمریکاییها تا شاه براشون سود داشت شاه بود بعد اخوند به حکومت رسندن حالا دوباره میخوان شاه بیارن . فقط باید گفت زرشک . اون عده ای که سنگ شاه به سینه میزنن همه مثل همین سپاهی ها و بسیجی ها هستن که فقط فکر میکنن خودشون و شاهشون حق داره و بقیه هم باد هوا هستن همون کاری که شاه کرد . 90 درصد مردم ایران از اینکه بخواهد یک خانواده خاندان و یک عدهه بیان باز خون مردم رو در شیشه کنن مخالف هستن با شاه و سلطنت . تا چشم عشق شاهی ها در بیاد حالا هی منفی
‌چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵
۷۳
نازک بین - شفیلد، انگلستان

بزرگ مردان تاریخ سرزمین ایران همچو کوروش . رضا شاه کبیر بنیان گذار ایران زمین . محمد رضا شاه پهلوی تمدن ساز و پایه گذار صنعت نوین برای همیشه در قلب تاریخ کهن و در حافظه تک تک ایرانیان باقی خواهد ماند. گرچه عده ای از مردم عامی در آن زمان بازیچه دست استعمارگران و ایادی و نوکران خود فروخته آنان شدند و کشور را به عقب راندن و عملا" مانع پیشرفت و تداوم سازندگی و آبادانی و رفاه شدند. اما نسل هشیار امروز دست این نوکران بیگانه و اسلامگرایان واپسگر را بزودی کوتاه خواهند کرد و بار دیگر اجازه نخواهند داد عده ای وطن فرو و خائن بر سرنوشت ملت شجاع ایران حاکم باشند . تاریخ تکرار خواهد شد . وهمه شما خائنان به ذباله دانی تاریخ سپرده خواهید شد. درود بر شاهزاده نیک اندیش و آزادی خواه و مردمی رضا پهلوی . مبارز نستوه.مرد سیاست و عمل.
‌چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۸
۴۹
Mrestart123 - تهران، ایران

این تبلیغات یک عده هست تا یک نفر رو بزرگ کنند. وای به حال جامعه ایران اگر نتونه چند تا بزرگ مرد تولید کنه و مجبور باشه از همون آدمهای داغون قبلی استفاده کنه. مردم اصلا رضا پهلوی رو نمی خوان. فره پهلوی باید توضیح بده حداد عادل که رییس دفترش بوده چطور الان فامیل خامنه ای شده؟ این ترفندها واسه بزرگ کردن یک نفر دیگه جواب نمی ده.
‌چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۵
۴۲
Iranemaa - قم، ایران

[::amin832 - تهران، ایران::]. دوست عزیز اون یک چهارم هم اگر منافعشون از رژیم اسلامی عربی قطع بشه مطمین باشید میشن طرفدار شاه ،چون خوب میدانند رژیم اخوندی گند زده به ایران
‌چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
[::دوستدار - استهکلم، سوئد: لطف حضرتعالی همواره مستدام. اسم نازنین شما نیز همواره یاد گرم دوستان و بزرگانی همچون آرامش دوستدار فیلسوف گرانقدر و فرزین دوستدار عزیز را بر دل و دیده روشن میکند. با احترام و شفقت.
‌چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۱
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
[::pars40 - فرایبورگ، سوییس: خیر استاد. چشم کسی در نمیاد. کسی تخت طاووس نبسته که رضا پهلوی بیاد بشینه روش. خودش هم که مرتب همینو میگه و بیشتر از بیست ساله داره میگه: مردم در یک رفراندوم آزاد سیستم و نوع حکومت رو معلوم میکنن. مگه نه؟ شم و من هم یک رای بیشتر نداریم. پس زیاد زور نزن واسه نفرت دونت بده. شما هم در کامنتهات به اندازه همون بسیج و سپاه به آدمها نفرت و شاخ نشون میدی. مگه نه؟! نمونه میخوای؟ عیان است. کمی با خودت آروم و راحت باش. زندگی کوتاهه. خیلی کوتاه.
‌چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۷
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
بابا! شماها مردم نی
‌چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۷
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
ببخشید! در رفت! عرض میکردم: بابا! شما از خودت حرف بزن. شما یک نفری! نگاه و چشم انداز خودت رو بنویس. هی نگو مردم چی میخوان و چی نمیخوان! این طرز حرف زدن رو از خود همین آخوندها یاد گرفتید، مگه غیر از اینه؟! اقا! برو جلوی آینه و خوب نگاه کن: بیشتر از یکنفر میبینی؟ ایران هشتاد میلیونه. و شما یکنفری، مگه نه؟! پس یاد بگیر که وقتی حرف میزنی و مینویسی مثل جنتی و رفیقاش هی نگی: مردم اینو میگن، مردم اونو میخوان!! از چشم انداز و نگاه خودت یکنفر بنویس. آفرین! ظاهرا محل زندگیتون هم فرقی در این رفتار نداره!! چه در سوئیس باشید، چه در تهران، همینجوری حرف میزنید! بابا رو خودتون کار کنید! عجب!
‌چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
ما دیگر کم و بیش رفتار سایتی همدیگر را میشناسیم. امیدوارم که دوست ما pars از فرایبورگ، بجای چمباته زدن و اطراق کردن در این صفحه بجهت بازی مثبت و منفی، با ما بنویسد و مکاتبه کنیم. یقینا از یکدیگر خواهیم آموخت. منفی و مثبتها را هم به نازنینتان نگیرید. با مهر و دوستی.
‌چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۸
۸۰
واقع بین ایرانی - هامبورگ، آلمان
تو خوبی بابا. بلژیک. بزرگوار . هر چند سرکار بمراتب بهتر میدانید که نباید با ادم های ابله هم دهان شد. زیرا بحث با افرادی که از نظر شعور و درک اجتماعی هنوز هیچگونه ترقی و پیشرفتی نکرده اند فقط وقت ضایع کردن است. پاسخ دادن بفردی که از نظر درک اجتماعی عقب مانده است و هنوز از خاندان پهلوی چیز و مطلبی نمیداند و شاید هم میداند اما بدلیل سر سپردگی و بیچارگی ذاتی حرف هایش را دائما نشخوار میکند. اینگونه نشخوار کنندگان زمانه فقط وقت شما و سایر عزیزان را تلف میکنند. موفق باشید
‌چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۴
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
[::Mrestart123 - تهران، ایران: دوست ارجمند تکرار بقولات احمقانه دیگران کار طوطی است. شما فقط چیزی سطحی شنیده و آنرا تکرار میکنید. متاسفانه قریب به اتفاق ملت ما چنین رفتاری دارند. دینداریشان نیز فقط تکرار یک مشت ارجیف احمقانه و دست دوم است. حداد عادل هیچوقت ارتباطی نه با دربار و نه با دفتر فرح دیبا داشته. حداد عادل شاگرد و دوست حسن نصر رئیس دانشگاه صنعتی شریف در دهه پنجاه بود. حسن نصر هم در سال انقلاب یعنی ۱۳۵۷ چند ماهی، رئیس دفتر فرح پهلوی شد و انجمن فلسفه شاهنشاهی را ریاشت میکرد. خوب؟! این چه ربطی به استیضاح شما از فرح پهلوی دارد؟! بابا جدی باشیم! .
‌چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۶
۵۳
Pezhman - وین، اتریش

صاحب این کشور، ‌ملت شریف ایران است. ملت ایران صاحبخانه است و دولتها و رژیمها، مستاجر و رفتتی هستند.
‌چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۸
۴۴
amirgheryou - تهران، ایران
دلم میخواد مردم ایران به فکر یک نظام بدون رهبر و شاه و صرفا یک دولت اداری تحت نظر مردم و مجلس. خیلی جالب نیست 1نفر تعیین کننده وضع یک جامعه بزرگ باشه. این دور باطل هست. در کل این حکومت چنان ضربه ای زده به این مملکت که اصلا نطری ندارم. خرکی میاد بیاد. قطعا هرکی بیاد با سطح فکر مردم میاد. سطح فکر مردم ایران هم ماشالا. در همین پیامها پیداست.
‌چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۹
۴۴
باباجان - لندن، انگلستان
آن رفیق که می گوید " سه چهارم مردم ایران طالب پهلوی هستند " ! بنظر بنده حتی این رقم در مناطق فارس نشین هم به آن حد نیست تا برسد به مناطق ۷۰ درصد غیر فارس از ترک آذری، قشقایی و ترکمن تا کرد ، لر ، بلوچ ، غیره ، شاید هم بقول رفسنجانی سیاستمدار سرکرده ایران و گفته از زبان منتظری " ایران در اینده مثل افغانستان می شود " ! چون ملت دنبال مهره سوخته هستند و همان اشتباهات قبولی را تکرار می کند و جای بسی تعجب اینجاست که هر بار از اشتباه تکراری نتیجه دیگری می خواهند بگیرند ! اشتباه هر چند بار نتیجه معلومه پس ما به پس رفت می رویم و معنی دموکراسی را نفهمیدیم و به دیکتاتوری گره خوردیم .
‌چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۰
۴۲
rahjoo - بابل، ایران
باباجان-حتما تو معنی دموکراسی رو میدونی و از رجب دوغ فروشت یاد گرفتی!! از آمار در کردنت پیداست که اصلا درگیر مسئله تعصب و نژاد قوم پرستی و در نهایت تجزیه طلبی نیستی!!!
‌پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۳
۳۴
tiger.man - ریکیاویک، ایسلند
amirgheryou - تهران، ایران دلم میخواد مردم ایران به فکر یک نظام بدون رهبر و شاه و صرفا یک دولت اداری تحت نظر مردم و مجلس. خیلی جالب نیست 1نفر تعیین کننده وضع یک جامعه بزرگ باشه. این دور باطل هست. در کل این حکومت چنان ضربه ای زده به این مملکت که اصلا نطری ندارم. خرکی میاد بیاد. قطعا هرکی بیاد با سطح فکر مردم میاد. سطح فکر مردم ایران هم ماشالا. در همین پیامها پیداست. متاسفانه حق با شماست.
دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۴
۳۴
tiger.man - ریکیاویک، ایسلند
انهایی که شاه و اقا بالا سر میخواهند حق ندارند که به بسیجیان گیر دهند چون هیچ تفاوتی با انهایی که خواستار ولی فقیه هستند ندارند منصب دقیقا همانست با دو اسم متفاوت. ولی گویی بعضی ها دوست دارند اقا بالاسر داشته باشند . انسان ازاده هرگز اجازه نخواهد داد قلاده تبعیت شیخ و شاه گردنش اویخته شود. ازاده باشیم.
دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۹
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +569شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +480پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +356یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +270ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل
  • +252نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +248وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • +212کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +202حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +199عکس روز: سردار اسی کوهن؛ زود قضاوت کردیم
  • +171نخست‌وزیر پیشین اسرائیل: تل‌آویو باید به رهبران و تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند