رمزگشایی از جعبه سیاه نفتکش سانچی «یک ماه تا سه ماه» زمان می‌برد

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت که هنوز امکان گفت و گو با خدمه کشتی فراهم نشده است معاون سازمان بنادر و دریانوردی ایران احتمال داد که رمزگشایی از جعبه سیاه نفتکش غرق شده سانچی٬ یک ماه تا سه ماه زمان ببرد.
 

هادی حق‌شناس در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا همچنین اعلام کرد که برای رمزگشایی از جعبه سیاه کشتی نفتکش سانچی٬ «منتظر تحویل جعبه سیاه کشتی فله‌بر چینی کریستال هستیم».

 
به گفته آقای حق‌شناس٬ رمزگشایی جعبه سیاه٬ «یک روال حقوقی دارد که ممکن است این روال و رمزگشایی از آن بیش از یک ماه زمان ببرد».
 
با این همه،‌ به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، وی افزود که روند رمزگشایی جعبه سیاه «می‌تواند از یک تا سه ماه طول بکشد که کاملا به روند حقوقی مربوط می‌شود».
 
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی همچنین اشاره کرد که «مدیرکل دریایی سازمان بنادر با تیم کارشناسی به کشتی فله بر چینی رفته است تا ابعاد این موضوع را مورد بررسی قرار دهد اما هنوز امکان گفت و گو با خدمه کشتی فراهم نشده است».
 
هادی حق‌شناس بدون اشاره به دلیل این موضوع ابراز امیدواری کرد که «به‌زودی این امکان فراهم شود و طبق قوانین بین المللی چین باید اجازه دهد این کار انجام شود».
 
به‌دنبال برخورد نفتکش سانچی و کشتی فله‌بر کریستال در روز ۱۶ دی‌، که منجر به کشته‌شدن همه ۳۲ خدمه سانچی و سپس غرق آن شد٬ جعبه سیاه نفتکش حامل میعانات گازی ایران٬ «با حضور نمایندگان ایران، پاناما و چین پلمپ شد و در حال حاضر در شانگهای چین است.»
 
این جعبه سیاه همراه با اجساد دو تن از خدمه سانچی روز شنبه ۲۳ دی از سوی یک گروه امدادرسان چینی پیدا و به شانگهای منتقل شده است.
 
خبرگزاری دولتی ایرنا در این ارتباط نوشت که اجساد دو دریانورد ایرانی کشتی سانچی به شانگهای وارد و به مقا‌م‌های پزشکی و درمانی چین تحویل داده شده است.
 
قرار است بر روی این دو پیکر، به منظور شناسایی هویت آنها، آزمایش‌های دی‌ان‌ای انجام شود.
 
برخورد این دو کشتی با یکدیگر و حریق و انفجارهای بی‌سابقه‌ای که در اثر آن ایجاد شد٬ کار امداد رسانی را با مشکل مواجه و در برخی مواقع ناممکن کرده بود.
 
در این میان، با اینکه یک گروه از تکاوران ارتش ایران نیز به شانگهای اعزام شده بودند٬ این شرایط اجازه انجام عملیات به آنها نداده بود.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش در این زمینه گفت که «چینی‌ها گفته‌ بودند نظامی‌ها را برای حضور در این عرصه نمی‌پذیرند، لذا تمهیداتی دیده شد تا اعلام کنیم که کاری که می‌خواهند تکاوران انجام دهند، نظامی نیست».
 
حسین خانزادی افزود که چینی‌ها اجازه حضور تکاوران ارتش در صحنه با لباس تکاوری را ندادند و «در حالی که لباس تکاوری برای ما یک ارزش است اما تکاوران این لباس را از تن درآوردند و حاضر شدند با هر پوششی که آنها اعلام کنند در صحنه حاضر شوند».
 
وی با اشاره به طولانی‌شدن فرایند دریافت ویزا برای سفر به چین برای تکاوران ارتش ایران اضافه کرد که «همکاران من در روز هفتم وارد صحنه شدند و کشتی خیلی دور شده و به سواحل ژاپن نزدیک شده بود».
 
این فرمانده با بیان اینکه «امکان اعزام به وسیله بالگرد وجود نداشت» نیز گفت که «تکاوران دریایی با سریعترین شناور موجود به صحنه اعزام شدند اما در همان زمان انفجار مهیبی رخ داد و آتش تمام عرشه را گرفت و در نهایت غرق شد».
 
در حالی که شماری از مدیران مسئول و چند نماینده مجلس٬ چین را به همکاری ‌نکردن در زمینه نجان جان دریانوردان ایرانی متهم کرده‌اند٬ معاون وزیر راه و شهرسازی این موضوع را رد کرده است.
 
محمد راستاد گفت: با چین «دو کنوانسیون دریایی مشخص در این باره داریم که یکی جستجو و نجات دریایی که در ارتباط با نجات افراد در دریا است و این کنوانسیون لازم الاجرا است و همه کشورها مقید به انجام این کنوانسیون هستند».
 
به گفته وی٬ «در تمام ایام عملیات اطفای حریق نفتکش سانچی، حداقل ۱۰ فروند شناور چینی در پیرامون آن مستقر بودند و دو شناور کره‌ای و ژاپنی هم حضور داشتند بنابراین از نظر کمیت هیچ مشکلی در عملیات اطفای حریق وجود نداشت».
 
آقای راستاد همچنین درباره این موضوع که گفته می‌شود چینی‌ها تعلل کردند تا معیانات گازی بسوزد و وارد دریا نشود٬ چراکه تبعات محیط زیستی بسیار گسترده‌ای دارد نیز گفت که «این قضاوت‌ها را قبول ندارم».
 
در این حال،‌ خبرگزاری فارس به نقل از رسانه‌های چینی و مقامات ژاپنی نوشت که نفتکش سانچی، «لکه نفتی به طول ۱۰ مایل ایجاد کرده است و دود سیاهی همچنان از این منطقه به آسمان می‌رود.»
 
بر اساس این گزارش، تلویزیون دولتی چین اعلام کرد که «این لکه یک تا چهار مایل دریایی گستره دارد و از یکشنبه تاکنون چندین مرتبه بر اندازه آن افزوده شده و نگرانی‌هایی در مورد خسارت به اکوسیستم دریایی ایجاد کرده است».
 
بر اساس این گزارش٬ این حادثه٬ بزرگ‌ترین نشت از نفتکش از سال ۱۹۹۱ میلادی تاکنون است؛ زمانی‌که ۲۶۰ هزار تن نفت در سواحل آنگولا نشست کرد.
 
خبرگزاری ایسنا نیز به نقل از برخی از کارشناسان گزارش کرده که «آب آلوده شده بر اثر نشتی نفت از کشتی سانچی احتمالا حداقل در مدت سه ماه به خشکی می‌رسد و درصورتی که این اتفاق رخ دهد سواحل کره محتمل‌ترین موقعیت خواهد بود».
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۴
شب تاب - یوکوهاما، ژاپن
یک تا سه ماه واسه یه ماستمالى !!؟ جلل الخالق !. مثلاً ، رمز گشادى هم که بشه ، هیچوقت واقعیت رو نمیگن !
دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۲
۶۴
zavareh - رودسر، ایران
گفته می شود که کشتى سانچى که به دلیل تحریم های جهانی، کشوری حق ندارند به کره شمالى نفت و گاز برساند، حامل نفت قاچاق براى کره شمالى بوده است. ولى دولت اشغالگر جمهورى ننگ و ستم اسلامی نفت را به کشورهاى کمونیستى نقدى مى فروشد و پول نقد براى حساب خامنه اى دریافت مى کند. به هر روی این کشتى در نزدیکی مرز چین برای شناسایی نشدن با رادار، چراغهاى کشتى و نیز رادیوی خاموش در حال حرکت بوده که نأو جنگی کشور چین آنرا شناسای کرده و با رادیو چند بار اخطار میدهد که کشتى را متوقف کنند ولى بدلیل خاموش بودن رادیوی کشتى سانچى خدمه متوجه اخطارها نمى شوند و در اینجا نأو چینى با شلیک موشک کشتى سانچى را هدف قرار داده و آنرا به آتش می کشد...
دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰
۳۹
ZSpersia - سئول، کره جنوبی
مگه سره چهاراهه که ۲ تا کشتی به هم بخورن. کاملا مشخسه که جریانی هست که شما نمیخاید ملت ایران بدونن
دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۹
۳۶
freedom of the press - تهران، ایران
کاربران عزیز در این که این کشتی هدف قرار گرفته شکی نکنید. یک کشتی نفتکش از بدنه های فولادی ساخته شده که حتی گلوله های کاتیوشا و ضد هوایی هم درش اثر نمیکنه چه برسه به اون کشتی باربری چینی که در حد لنج کمی بیشتر یدک کش باشه !احتمال در این حادثه محرض هستش . ۱- این کشتی قربانی اهداف رژیم ایران بوده که افکار عمومی را منحرف این حادثه کنه که همچون که میبینیم در تمام دنیای مجازی فقط صحبت از این حادثه ناگوار هستش و خبری از قیام مردمی نیست و دوم این احتمال هستش که این کشتی محموله ای غیر مجاز برای کره شمالی داشته به نام مقصد، کره جنوبی، و رادار و تمام سیستمهای مخابراتی و ناوبریش را خاموش کرده که بتونه از اون منطقه بدون رادا ر شدن بگذره و اون کشتی چینی در رادارش ندیده این کشتی را
دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵
۲۶
ab shangooli - لندن، انگلستان
دولت کثیف جمهوری اسلامی با همکاری کشور مزدور چین نفتکش ایرانی‌ رو منفجر کردند و چندین نفر انسان بیگناه رو کشتند فقط بخاطر میلیون‌ها دلاری که از بیمه‌ نفتکش ایرانی‌ بدست بیارن ، چون ترس داشتن از اینکه ترامپ دوباره تصمیم بگیره که فروش نفت ایران و یا بیمه‌ نفتکش‌های ایرانی‌ رو تحریم بکنه. این جنایت هم مثل ساختمان پلاسکو که جنایتی بود که فراموش شد ، زلزله‌ هایی که بوسیله هارپ توسط روسها انجام میشه و سرکوب و اعدام مردم بیگناه. و متاسفانه حمایت کشورهای اوروپأی و خبر گذاریهایشان از جمهوری اسلامی
دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۲
۵۵
ramin-cph - کپنهاگ، دانمارک
با توجه به روشنی هوا، حتی خدمه میتوانستند کشتی مقابل را ببینند و با توجه به احتمال تصادف قطعا همه اماده بوده و إز محل خطر فاصله بگیرند یا حداقل با مرکز صحبت کنند، اما نه پیامی ارسال شده و إز همه بدتر اینکه میگن جمع شدن تو موتور خونه!!! مگه میشه؟ اگر تصادف بوده که نبوده همه باید رو عرشه باشند نه توی خوابگاه و طبقات زیرین،،، مگر این که بصورت ناگهانی حمله شده به کشتی که بازم در اینصورت باید تماسی میگرفتن، به نظر من اون بیچاره ها تماس گرفتن اما جوابشون رو ندادن تا همه اسناد زنده بسوزه،خلاصه که مردم رو خَر فرض نکنید،
دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۷
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +569شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +479پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +356یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +270ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل
  • +251نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +248وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • +212کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +202حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +199عکس روز: سردار اسی کوهن؛ زود قضاوت کردیم
  • +171نخست‌وزیر پیشین اسرائیل: تل‌آویو باید به رهبران و تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند