فیلسوف زایشستیز: بچهدار شدن غیر اخلاقی است
رأی دهید
به نظر بسیاری دیوید بناتار، بدبینترین فیلسوف دنیاست چون معتقد است زندگی آنقدر بد است که ارزش زنده بودن ندارد.
او که رئیس رشته فلسفه دانشگاه کیپ تاون، در آفریقای جنوبی است، در کتاب خود به نام "هرگز نبودن، بهتر است" مینویسد متولد شدن یک بدشانسی وحشتناک است.
با یک چنین نظریهای، این فیلسوف ۵۱ ساله میگوید بهترین کاری که بشریت میتواند بکند این است که به تولید مثل پایان دهد تا نسل انسان از سطح کره زمین به کلی محو شود.
بیبیسی موندو با دیوید بناتار گفتگویی داشت تا با فلسفهای که در پس پرده اصطلاح "تولدستیزی یا زایشستیزی" (Antinatalism) وجود دارد آشنا شود و همچنین بپرسد که آیا این طرز فکر را او در زندگی شخصی خودش هم دنبال میکند.
منظور از روند فلسفی موسوم به زایش ستیزی، چیست؟ زایشستیزی به این معنی است که نباید انسانهای تازهای به دنیا آورده شوند.
چرا؟
به نظر من دلایل خوبی در این مورد وجود دارد. یکی از این دلایل این است که نباید انسانهای جدیدی به جامعه بشریت اضافه شوند چون ناچار خواهند بود رنج و درد زیادی را متحمل شوند.
ولی چیزهای خوبی هم در زندگی وجود دارد...بله، درست است. ولی سئوال این است که با توجه به درد و رنج بشر، آیا این چیزهای خوب ارزش زنده بودن را دارد؟
شواهد روانشناختی زیادی وجود دارد که نشان میدهد بعضی اوقات مردم درباره کیفیت زندگیشان اغراق میکنند و فکر میکنند از آنچه واقعا هست بهتر است.
اشتباه دیگری که مردم غالبا میکنند این است که هنگام فکر کردن به آیندهشان به رنج و عذاب بیش از حدی که بسیاری از آنان باید در اواخر عمر متحمل شوند، واقف نیستند.
به این که مردم چطور میمیرند فکر کنید، به سرطان، بیماریهای عفونی، ضعف بنیه و....فکر کنید. رنج و درد زیادی در پایان عمر وجود دارد ولی مردم اغلب این موضوع را فراموش میکنند.
ولی اگر شما درست میگویید و زندگی واقعا وحشتناک است، مردم همیشه میتوانند خودکشی کنند، اینطور نیست؟بله، ولی خودکشی هزینهای دارد که اگر اصلا متولد نشده باشید نخواهید داشت. اگر به دنیا نیامده باشید، اگر هرگز وجود نداشته باشید بدون این که هزینهای داشته باشد از همه چیزهای خیلی بد زندگی مصون خواهید بود. خودکشی ممکن است از سایر بدها، کمتر بد باشد ولی به هر حال چیز بدی است.
انسان در حقیقت نمیخواهد بمیرد. به همین جهت بیشتر مردم علیرغم این واقعیت که از زندگیشان لذتی نمیبرند و زنده بودنشان جنبه مثبتی ندارد، همچنان به زندگی ادامه میدهند.
یکی دیگر از هزینههای خودکشی هم این است که باعث غم و اندوه بازماندگانتان میشوید.
ولی نوع بشر برای تولید مثل خلق شده و تولید مثل امری طبیعی است. به این ترتیب آیا ایده ضد زایش، مغایر با قانون طبیعت نیست؟ همه چیزهایی که طبیعیاند خوب نیستند. مثلا رنج بردن از بیماری یک امر کاملا طبیعی است. ولی صرفا به این دلیل به مردم توصیه نمیشود که به درمان پزشکی خود پایان دهند یا عمل جراحی نکنند. در بین انسانها و حیوانات، حمله و تجاوز هم نوعی بیان احساسات طبیعی است ولی صحیح نیست که تسلیم آن یا در حقیقت غریزههای "طبیعی" دیگر شویم.
آنچه که طبیعی است و آنچه که از نظر اخلاقی خواستنی یا توصیه کردنی است دو چیز کاملا متفاوت هستند.
بنابراین به عقیده شما سقط جنین از نظر اخلاقی قابل دفاع است؟ بله، البته. فلسفه زایش ستیزی این است که عضو تازهای به جامعه بشریت اضافه نشود و سقط جنین یکی از راههای رسیدن به این هدف است.
افراد بشر تنها موجوداتی نیستند که رنج میبرند، بسیاری از حیوانات نیز در شرایط بسیار بدی زندگی میکنند با آنها باید چکار کرد؟ آیا باید برای نجات آنها از درد و رنج آنها را بکشیم؟
در حقیقت من از کشتن انسانها یا حیوانات حمایت نمیکنم. ولی طرفدار انقراض نسل هستم و یکی از راههای آن به دنیا نیاوردن هر گونه موجود تازهای است.
در مورد حیوانات، بسیاری از آنها آزاد زندگی میکنند و انسان به تولید مثل آنها کمک نمیکند. ولی شمار زیادی از حیوانات هستند که پرورش و زاد و ولدشان به دست ماست و پرورششان صرفا برای کشتن و خوردن آنهاست. در مورد این حیوانات که ما باعث درد و رنجشان میشویم، معتقدم باید به پرورش آنها خاتمه دهیم. ما بدون این حیوانات هم میتوانیم غذای کافی داشته باشیم.
آیا به جای این که جلوی به دنیا آمدن کودکان تازه را بگیریم، میتوانیم دنیا را طوری بهتر کنیم که زندگی تا این حد دشوار نباشد؟ خب، به نظرم ما همواره در حال بهتر کردن دنیا هستیم و مردمی که در قید حیاتند باید تمام تلاش خود را برای بهتر کردن دنیا بکنند.
ولی این یک خوش بینیبیش از حد است که فکر کنیم میتوانیم دنیا را تا آن حد بهتر کنیم که تمام درد و رنجها از بین برود و بتوانیم فرزندانی داشته باشیم که مطلقا در زندگی درد را تجربه نکنند. اما حتی اگر این خوشبینی منطقی باشد در آینده بسیار دور اتفاق خواهد افتاد و مستلزم دردهایی است که نسلهای بیشماری باید متحمل شوند. و قربانی کردن چندین نسل به خاطر آیندگان به عقیده من کار ترسناکی است.
ولی در اکثر موارد مردم از خودشان نمیپرسند که داشتن فرزند واقعا به چه معنی است. مردم این سئوال را از خودشان نمیکنند چون بچهدار شدن یک امر عادی و معمول است و به همین جهت آنها فکر میکنند صاحب فرزند شدن یک امر طبیعی است. کمتر کسی واقعا به مسائل اخلاقی مرتبط با به دنیا آوردن فرزند فکر میکند.
ولی به طور مثال تصور کنیم که بچهای که تازه به دنیا آمده زندگی خوبی خواهد داشت و خوشبخت خواهد بود. آیا این یک کار غیراخلاقی نخواهد بود که او را از یک زندگی خوب محروم کنیم؟ خب، من انکار نمیکنم که یک بچه میتواند ایام خوشی هم داشته باشد. ولی وقتی کودکی متولد میشود فقط برای لحظات خوش زندگی نیست.
این بچه پیر خواهد شد و درد خواهد کشید، بیمار خواهد شد و در آینده خواهد مرد. ما باید در باره تمام مدت زندگی او فکر کنیم نه فقط لحظات خوشی که تجربه خواهد کرد.
علاوه بر این توجه کنید که بچهها اغلب خوشحال نیستند، به مدت طولانی گریه نوزادان فکر کنید و به بسیاری از نومیدیها و سرخوردگیهایی که باید با آن مواجه شوند.
ولی حتی اگر در باره بچههایی که واقعا خوشحالند صحبت میکنیم باید بدانیم که این موارد به شرایط خاصی محدود میشود.
بنا بر استدلال شما والدین مسئول رنجی هستند که فرزندانشان خواهند کشید چون آنها تصمیم گرفتهاند بچهدار شوند. ولی آیا انها مسئول رنج بردن بچههای فرزندانشان و نوههایی هم هستند که احتمالا خواهند داشت؟از یک لحاظ بله؛ یعنی غیر مستقیم. آنها کاملا مسئول نیستند و فقط مسئول به دنیا آوردن فرزندان خودشان هستند. ولی وقتی کسی تصمیم میگیرد صاحب فرزند شود، باید به احتمال بالقوه تولید نسلهای بعدی هم فکر کند.
و اگر شخصی به تمام نسل های بعدی که نتیجه بچه دار شدن شخص اوست فکرکند، متوجه می شود چه مسئولیت سنگینی بر شانه اوست.
فکر می کنید این ایده شما که مردم باید صاحب فرزند شدن را متوقف کنند و بگذارند نسل بشر منقرض شود روزی واقعیت پیدا خواهد کرد؟نه، من این طور فکر نمیکنم، دست کم نه در یک مقیاس وسیع. فکر میکنم که برخی تصمیم خواهند گرفت بچهدار نشوند و هم اکنون من عدهای از آنها را میشناسم. ولی معتقدم که زایش ستیزی میتواند در مقیاس کوچک عملی شود. و حتی همین مقیاس کوچک هم مهم است چون به این معنی است که از بسیاری از انسانها از رنجی که بعد از به دنیا آمدن متحمل خواهند شد مصون خواهند بود.
من ساده لوح نیستم که فکر کنم همه مردم ایدههایم را قبول خواهند کرد.
ولی شدیدا معتقدم که هر چه میگویم درست است و مایلم مردم از خودشان سئوال کنند و در باره این که بچه داشتن به چه معنی است جدی فکر کنند.
چه موقعی شما به فکر ایده زایش ستیزی افتادید؟
من همیشه در این مسیر حرکت میکردم. این ایده را همیشه داشتم و طی سالها آن را پرورش دادهام.
شما از این که زندهاید تاسف میخورید؟دوست ندارم به پرسشهای شخصی جواب بدهم. ترجیح میدهم درباره مفاهیم و ایدهها صحبت کنم.
آیا پدر و مادرتان را به جهت این که شما را به دنیا آوردهاند ملامت میکنید؟ شاید بهتر باشد نگاهی بیاندازید به کتاب "هرگز نبودن، بهتر است" و ببینید آن را به چه کسی تقدیم کردهام.
بله ، من آن را خواندهام، نوشتهاید: تقدیم به والدینم، با وجود به دنیا آوردن من.
خب، پس خودتان میدانید. چیز بیشتری نمیتوانم به آن اضافه کنم.
آخرین سئوال: آیا صاحب فرزند هستید؟ این هم یک سئوال شخصی دیگری است.
دیدگاه خوانندگان
۴۷
بردبار - بندر ماه شهر، ایران
هر کس با این نظر موافق باشه انسانِ خاص نام داره!
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۱
۴۴
behran - کردستان، ایران
بنظر من درد و رنج انسانها بر روی زمین از بدو پیدایش تاکنون بصورت غیر عادی و غیر منطقی و مستمر و در اشکال بدیع و شناخته و ناشناخته و موهومی وجود دارد و بهترین راه حل پیچیدن نسخه این دور باطل توسط خود انسانها با توقف تولید نسل از هم اکنون است؛ تا دو قرن آینده تنها فرزندانی از بخش معلومی از مردم امروز جهان از نظر اقلیمی و فرهنگی، میراث دار این چرخه عبث خواهند بود!
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۲
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
خوشتان بیاید یا نه، کاملا درست میگوید. شما از روی ترس از حرفهایش خوشتان نخواهد آمد ولی بنده با نکات اساسی حرفها و نگاه ایشان کاملا همسویی دارم. صد سال پیش جمعیت ما انسانها بر روی زمین، دو میلیارد نفر هم نبود. اکنون بیش از هشت میلیاردیم، فقر، گرسنگی، جنگ، فرار، مهاجرت، آشفتگیهای اکولوژیک و اکونومیک، همه و همه اینها درد آفرین و زجر آور هستند. طمع و زیاده خواهی پدر زمین و موجودات دیگر را در آورده. ما بر روی لبه تیغ راه میرویم. دنیا در آستانه یک انفجار است. اینهمه زاد و ولد یعنی چه؟! که چی؟! بنده نیز بر این اعتقادم که بایدبر این احوال نقطه پایان گذاشت. هشت میلیارد آدم که هر کدام از آنها میخواهد در اول صف جا داشته باشد!! خدا و دینهای سیرک گونه و بیمار را نیز به آنها اضافه کنید تا ببینید چه برج بابلی در میاید!! هر کس با باور و مذهب مضحک ومسخره اش سنگر گرفته و میگوید: من حق میگویم! دین و باور من تنها حقیقت موجود است! سیرک من بهترین سیرک است! آخر مگر این باغ وحش معنی دارد؟! نه کسی زندگی را درک میکند و نه مرگ را. انسان موجود فاسد و ویرانگری است. یا باید متحول شود و یا تمام شود.
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۳
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
[::بردبار - بندر ماه شهر، ایران: دوست ارجمند بنده با اجازه شما، جمله شما را به شکل دیگری میگویم: هر کس با این نظر موافقه، انسان نیست و انسان بودن اصلا چیز جالب و خوبی نیست.
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۵
۴۴
دژمن الله - روسیه، روسیه
من کاملا با ایشون هم عقیده هستم، همیشه اعتقاد داشتم تا زمانی که پدر و مادر اون قدرت و یقین رو در خودشون سراغ ندارند و در محیط و کشور و شرایطی زندگی نمی کنند که خوشبختی فرزندشون رو در آینده صد در صد تضمین کنند حق آوردن بچه را ندارند، پدر و مادر (و بیشتر زنان و مادران) فقط و فقط بخاطر خودخواهی و لذت خودشون و یا معنی دادن به زندگی خودشون پای یه عده بی گناه رو تحت عنوان فرزند به این دنیای پلشت و لجنزار باز می کنند !
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۸
۵۳
Pezhman - وین، اتریش
همانگونه که نامگذاری کودک، حق پدر و مادر است. همانطور تصمیم گرفتن برای بوجود آوردن فرزند ، حق والدین میباشد. نبودن و نیستی به معنی ندانستن و عدم تجربه است. واین خلاف عقل و اندیشه است. بودن و تجربه کردن و دانستن و تلاش برای فهمیدن، بالاترین نعمتی است که بما عطا شده. اینکه خالق ما پدر،مادر و یا خدای عالم است. اصلاً مهم نیست مهم، دریدن و پاره کردن، پرده عدم و نیستی است. زندگی شگفت انگیزترین اتفاقی است که در جهان فانی رخداده است.
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۷
۶۳
shirzan e irani - استکهلم، سوئد
درست میگوید، نسل بشر سالهاست منقرض شده، انسان بودن و ماندن کار هر کسی نیست، زره آهنین میخواهد و کفشِ فولادین، هر موجودی که بر رویِ دوپا راه میرفت را که نباید انسان نامید.
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۶
۱۰۵
گربه_سگ - لوزان، سوییس
موندم چرا تا الان خودشو نکشته!! برو راحت شو از این تجربه وحشتناک... فیلسوف بی عمل مانند به سفر قطر کرد.. 😐
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۱
۵۷
hamidesabz - لندن، انگلستان
نظریه این فیلسوف کاملا درست است! در صورتیکه فلسفه وجودی آفرینش را اتفاقی و بی هدف بدانیم! والبته بسیاری اینگونه فکر میکنند و البته این افراد اگر طبق این عقیده اشان رفتار بکنند قطعا نسلشان منقرض خواهد شد!
یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۳
۱۰۷
Nakamichi - لندن، انگلستان
من همیشه اینجور نظری داشتم و همیشه عقیده ام این بود که به دنیا آوردن و بوجود آوردن یه بچه خودخواهی هست و مخالفش بودم چون رنجهای زندگی بسیار بیشتر و احتمالشون بالاتر از خوشی هاست و نمیخوام دلیل رنج کشیدن موجود دیگه ای باشم. متاسفانه این حقیقت تاریک و تلخی است.
یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۷
۴۴
دژمن الله - روسیه، روسیه
[::Pezhman - وین، اتریش::]. یک مشت شعر و شعار تو خالی می دی و اصلا خودت هم نمی فهمی که چی داری می گی، یک بار دیگه این اباطیلی که نوشتی خودت مرور کن و از خودت سوال کن که حق چیست؟ چه کسی حق می دهد اصلا آیا کسی حق می دهد؟ یا این ها همه اباطیل دین و حاصل خودخواهی امثال توست؟ پدر و مادر پیش از این که حق داشته باشند وظیفه دارند و تنها وقتی می توانند از این امکان (و نه حق) داشتن فرزند استفاده کنند که از انجام وظایف خود به نحو احسن تا آخر و از مساعد بودن شرایط محیطی که فرزند باید در آن رشد و زندگی کند کاملا مطمئن باشند نه این که بخاطر خودخواهی شهوت داشتن بازیچه ای به نام نوزاد و کودک او رو یک عمر به ورطه ی زجر و ناکامی دعوت کنند! ....
یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۹
۵۳
Pezhman - وین، اتریش
دژمن . اگر مطلب را نفهمیدی دوباره بخوان. ضمناً اگر کسی از اسمش خوشس نمیآد میتونه عوضش کنه. و اگر نمیخواد زنده باشه میتونه باروشهای بسیاری برای همیشه بخوابه.اما صداقت داشته باش و بگو خوشحالی که زنده هستی یا دوست داشتی بوجود نمیومدی؟
یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۷
۵۴
حسین سلطانزاده - برلین، آلمان
از میان تمام موجودات وجانوران فقط یکی هست که میداند فقط یک خانه دارد سعی میکند همان خانه را ویران کند او روی شاخه ای نشسته وهمان شاخه را دارد میبرد این جانور میدانید چه نام دارد؟
سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳
۳۷
hosseinpep - دزفول، ایران
منم با نظر این دانشمند موافقم،آدم بیاد تو این دنیا چی کار کنه،ته این زندگی چی هست ،همش زجر بعد مرگ بهتره آدم نباشه،یا حداقل کاری که انسان می تونه بکنه جمعیت رو به حداقل برسونه تا این همه مشکل بوجود نیاد،من بخاطر کسانی دیگه زنده ام وگر نه خیلی وقت کار رو تموم میکردم چون این دنیا هیچی نداره
چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷
۳۷
hosseinpep - دزفول، ایران
منم با نظر این دانشمند موافقم،آدم بیاد تو این دنیا چی کار کنه،ته این زندگی چی هست ،همش زجر بعد مرگ بهتره آدم نباشه،یا حداقل کاری که انسان می تونه بکنه جمعیت رو به حداقل برسونه تا این همه مشکل بوجود نیاد،من بخاطر کسانی دیگه زنده ام وگر نه خیلی وقت کار رو تموم میکردم چون این دنیا هیچی نداره
چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷
۵۴
حسین سلطانزاده - برلین، آلمان
از میان تمام موجودات وجانوران فقط یکی هست که میداند فقط یک خانه دارد سعی میکند همان خانه را ویران کند او روی شاخه ای نشسته وهمان شاخه را دارد میبرد این جانور میدانید چه نام دارد؟
سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳
۵۳
Pezhman - وین، اتریش
دژمن . اگر مطلب را نفهمیدی دوباره بخوان. ضمناً اگر کسی از اسمش خوشس نمیآد میتونه عوضش کنه. و اگر نمیخواد زنده باشه میتونه باروشهای بسیاری برای همیشه بخوابه.اما صداقت داشته باش و بگو خوشحالی که زنده هستی یا دوست داشتی بوجود نمیومدی؟
یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۷
۴۴
دژمن الله - روسیه، روسیه
[::Pezhman - وین، اتریش::]. یک مشت شعر و شعار تو خالی می دی و اصلا خودت هم نمی فهمی که چی داری می گی، یک بار دیگه این اباطیلی که نوشتی خودت مرور کن و از خودت سوال کن که حق چیست؟ چه کسی حق می دهد اصلا آیا کسی حق می دهد؟ یا این ها همه اباطیل دین و حاصل خودخواهی امثال توست؟ پدر و مادر پیش از این که حق داشته باشند وظیفه دارند و تنها وقتی می توانند از این امکان (و نه حق) داشتن فرزند استفاده کنند که از انجام وظایف خود به نحو احسن تا آخر و از مساعد بودن شرایط محیطی که فرزند باید در آن رشد و زندگی کند کاملا مطمئن باشند نه این که بخاطر خودخواهی شهوت داشتن بازیچه ای به نام نوزاد و کودک او رو یک عمر به ورطه ی زجر و ناکامی دعوت کنند! ....
یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۹
۱۰۷
Nakamichi - لندن، انگلستان
من همیشه اینجور نظری داشتم و همیشه عقیده ام این بود که به دنیا آوردن و بوجود آوردن یه بچه خودخواهی هست و مخالفش بودم چون رنجهای زندگی بسیار بیشتر و احتمالشون بالاتر از خوشی هاست و نمیخوام دلیل رنج کشیدن موجود دیگه ای باشم. متاسفانه این حقیقت تاریک و تلخی است.
یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۷
۵۷
hamidesabz - لندن، انگلستان
نظریه این فیلسوف کاملا درست است! در صورتیکه فلسفه وجودی آفرینش را اتفاقی و بی هدف بدانیم! والبته بسیاری اینگونه فکر میکنند و البته این افراد اگر طبق این عقیده اشان رفتار بکنند قطعا نسلشان منقرض خواهد شد!
یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۳
۱۰۵
گربه_سگ - لوزان، سوییس
موندم چرا تا الان خودشو نکشته!! برو راحت شو از این تجربه وحشتناک... فیلسوف بی عمل مانند به سفر قطر کرد.. 😐
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۱
۶۳
shirzan e irani - استکهلم، سوئد
درست میگوید، نسل بشر سالهاست منقرض شده، انسان بودن و ماندن کار هر کسی نیست، زره آهنین میخواهد و کفشِ فولادین، هر موجودی که بر رویِ دوپا راه میرفت را که نباید انسان نامید.
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۶
۵۳
Pezhman - وین، اتریش
همانگونه که نامگذاری کودک، حق پدر و مادر است. همانطور تصمیم گرفتن برای بوجود آوردن فرزند ، حق والدین میباشد. نبودن و نیستی به معنی ندانستن و عدم تجربه است. واین خلاف عقل و اندیشه است. بودن و تجربه کردن و دانستن و تلاش برای فهمیدن، بالاترین نعمتی است که بما عطا شده. اینکه خالق ما پدر،مادر و یا خدای عالم است. اصلاً مهم نیست مهم، دریدن و پاره کردن، پرده عدم و نیستی است. زندگی شگفت انگیزترین اتفاقی است که در جهان فانی رخداده است.
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۷
۴۴
دژمن الله - روسیه، روسیه
من کاملا با ایشون هم عقیده هستم، همیشه اعتقاد داشتم تا زمانی که پدر و مادر اون قدرت و یقین رو در خودشون سراغ ندارند و در محیط و کشور و شرایطی زندگی نمی کنند که خوشبختی فرزندشون رو در آینده صد در صد تضمین کنند حق آوردن بچه را ندارند، پدر و مادر (و بیشتر زنان و مادران) فقط و فقط بخاطر خودخواهی و لذت خودشون و یا معنی دادن به زندگی خودشون پای یه عده بی گناه رو تحت عنوان فرزند به این دنیای پلشت و لجنزار باز می کنند !
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۸
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
[::بردبار - بندر ماه شهر، ایران: دوست ارجمند بنده با اجازه شما، جمله شما را به شکل دیگری میگویم: هر کس با این نظر موافقه، انسان نیست و انسان بودن اصلا چیز جالب و خوبی نیست.
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۵
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
خوشتان بیاید یا نه، کاملا درست میگوید. شما از روی ترس از حرفهایش خوشتان نخواهد آمد ولی بنده با نکات اساسی حرفها و نگاه ایشان کاملا همسویی دارم. صد سال پیش جمعیت ما انسانها بر روی زمین، دو میلیارد نفر هم نبود. اکنون بیش از هشت میلیاردیم، فقر، گرسنگی، جنگ، فرار، مهاجرت، آشفتگیهای اکولوژیک و اکونومیک، همه و همه اینها درد آفرین و زجر آور هستند. طمع و زیاده خواهی پدر زمین و موجودات دیگر را در آورده. ما بر روی لبه تیغ راه میرویم. دنیا در آستانه یک انفجار است. اینهمه زاد و ولد یعنی چه؟! که چی؟! بنده نیز بر این اعتقادم که بایدبر این احوال نقطه پایان گذاشت. هشت میلیارد آدم که هر کدام از آنها میخواهد در اول صف جا داشته باشد!! خدا و دینهای سیرک گونه و بیمار را نیز به آنها اضافه کنید تا ببینید چه برج بابلی در میاید!! هر کس با باور و مذهب مضحک ومسخره اش سنگر گرفته و میگوید: من حق میگویم! دین و باور من تنها حقیقت موجود است! سیرک من بهترین سیرک است! آخر مگر این باغ وحش معنی دارد؟! نه کسی زندگی را درک میکند و نه مرگ را. انسان موجود فاسد و ویرانگری است. یا باید متحول شود و یا تمام شود.
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۳
۴۴
behran - کردستان، ایران
بنظر من درد و رنج انسانها بر روی زمین از بدو پیدایش تاکنون بصورت غیر عادی و غیر منطقی و مستمر و در اشکال بدیع و شناخته و ناشناخته و موهومی وجود دارد و بهترین راه حل پیچیدن نسخه این دور باطل توسط خود انسانها با توقف تولید نسل از هم اکنون است؛ تا دو قرن آینده تنها فرزندانی از بخش معلومی از مردم امروز جهان از نظر اقلیمی و فرهنگی، میراث دار این چرخه عبث خواهند بود!
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۲
۴۷
بردبار - بندر ماه شهر، ایران
هر کس با این نظر موافق باشه انسانِ خاص نام داره!
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۱
۴۷
بردبار - بندر ماه شهر، ایران
هر کس با این نظر موافق باشه انسانِ خاص نام داره!
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۱
۴۴
behran - کردستان، ایران
بنظر من درد و رنج انسانها بر روی زمین از بدو پیدایش تاکنون بصورت غیر عادی و غیر منطقی و مستمر و در اشکال بدیع و شناخته و ناشناخته و موهومی وجود دارد و بهترین راه حل پیچیدن نسخه این دور باطل توسط خود انسانها با توقف تولید نسل از هم اکنون است؛ تا دو قرن آینده تنها فرزندانی از بخش معلومی از مردم امروز جهان از نظر اقلیمی و فرهنگی، میراث دار این چرخه عبث خواهند بود!
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۲
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
خوشتان بیاید یا نه، کاملا درست میگوید. شما از روی ترس از حرفهایش خوشتان نخواهد آمد ولی بنده با نکات اساسی حرفها و نگاه ایشان کاملا همسویی دارم. صد سال پیش جمعیت ما انسانها بر روی زمین، دو میلیارد نفر هم نبود. اکنون بیش از هشت میلیاردیم، فقر، گرسنگی، جنگ، فرار، مهاجرت، آشفتگیهای اکولوژیک و اکونومیک، همه و همه اینها درد آفرین و زجر آور هستند. طمع و زیاده خواهی پدر زمین و موجودات دیگر را در آورده. ما بر روی لبه تیغ راه میرویم. دنیا در آستانه یک انفجار است. اینهمه زاد و ولد یعنی چه؟! که چی؟! بنده نیز بر این اعتقادم که بایدبر این احوال نقطه پایان گذاشت. هشت میلیارد آدم که هر کدام از آنها میخواهد در اول صف جا داشته باشد!! خدا و دینهای سیرک گونه و بیمار را نیز به آنها اضافه کنید تا ببینید چه برج بابلی در میاید!! هر کس با باور و مذهب مضحک ومسخره اش سنگر گرفته و میگوید: من حق میگویم! دین و باور من تنها حقیقت موجود است! سیرک من بهترین سیرک است! آخر مگر این باغ وحش معنی دارد؟! نه کسی زندگی را درک میکند و نه مرگ را. انسان موجود فاسد و ویرانگری است. یا باید متحول شود و یا تمام شود.
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۳
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
[::بردبار - بندر ماه شهر، ایران: دوست ارجمند بنده با اجازه شما، جمله شما را به شکل دیگری میگویم: هر کس با این نظر موافقه، انسان نیست و انسان بودن اصلا چیز جالب و خوبی نیست.
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۵
۴۴
دژمن الله - روسیه، روسیه
من کاملا با ایشون هم عقیده هستم، همیشه اعتقاد داشتم تا زمانی که پدر و مادر اون قدرت و یقین رو در خودشون سراغ ندارند و در محیط و کشور و شرایطی زندگی نمی کنند که خوشبختی فرزندشون رو در آینده صد در صد تضمین کنند حق آوردن بچه را ندارند، پدر و مادر (و بیشتر زنان و مادران) فقط و فقط بخاطر خودخواهی و لذت خودشون و یا معنی دادن به زندگی خودشون پای یه عده بی گناه رو تحت عنوان فرزند به این دنیای پلشت و لجنزار باز می کنند !
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۸
۵۳
Pezhman - وین، اتریش
همانگونه که نامگذاری کودک، حق پدر و مادر است. همانطور تصمیم گرفتن برای بوجود آوردن فرزند ، حق والدین میباشد. نبودن و نیستی به معنی ندانستن و عدم تجربه است. واین خلاف عقل و اندیشه است. بودن و تجربه کردن و دانستن و تلاش برای فهمیدن، بالاترین نعمتی است که بما عطا شده. اینکه خالق ما پدر،مادر و یا خدای عالم است. اصلاً مهم نیست مهم، دریدن و پاره کردن، پرده عدم و نیستی است. زندگی شگفت انگیزترین اتفاقی است که در جهان فانی رخداده است.
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۷
۶۳
shirzan e irani - استکهلم، سوئد
درست میگوید، نسل بشر سالهاست منقرض شده، انسان بودن و ماندن کار هر کسی نیست، زره آهنین میخواهد و کفشِ فولادین، هر موجودی که بر رویِ دوپا راه میرفت را که نباید انسان نامید.
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۶
۱۰۵
گربه_سگ - لوزان، سوییس
موندم چرا تا الان خودشو نکشته!! برو راحت شو از این تجربه وحشتناک... فیلسوف بی عمل مانند به سفر قطر کرد.. 😐
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۱
۵۷
hamidesabz - لندن، انگلستان
نظریه این فیلسوف کاملا درست است! در صورتیکه فلسفه وجودی آفرینش را اتفاقی و بی هدف بدانیم! والبته بسیاری اینگونه فکر میکنند و البته این افراد اگر طبق این عقیده اشان رفتار بکنند قطعا نسلشان منقرض خواهد شد!
یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۳
۱۰۷
Nakamichi - لندن، انگلستان
من همیشه اینجور نظری داشتم و همیشه عقیده ام این بود که به دنیا آوردن و بوجود آوردن یه بچه خودخواهی هست و مخالفش بودم چون رنجهای زندگی بسیار بیشتر و احتمالشون بالاتر از خوشی هاست و نمیخوام دلیل رنج کشیدن موجود دیگه ای باشم. متاسفانه این حقیقت تاریک و تلخی است.
یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۷
۴۴
دژمن الله - روسیه، روسیه
[::Pezhman - وین، اتریش::]. یک مشت شعر و شعار تو خالی می دی و اصلا خودت هم نمی فهمی که چی داری می گی، یک بار دیگه این اباطیلی که نوشتی خودت مرور کن و از خودت سوال کن که حق چیست؟ چه کسی حق می دهد اصلا آیا کسی حق می دهد؟ یا این ها همه اباطیل دین و حاصل خودخواهی امثال توست؟ پدر و مادر پیش از این که حق داشته باشند وظیفه دارند و تنها وقتی می توانند از این امکان (و نه حق) داشتن فرزند استفاده کنند که از انجام وظایف خود به نحو احسن تا آخر و از مساعد بودن شرایط محیطی که فرزند باید در آن رشد و زندگی کند کاملا مطمئن باشند نه این که بخاطر خودخواهی شهوت داشتن بازیچه ای به نام نوزاد و کودک او رو یک عمر به ورطه ی زجر و ناکامی دعوت کنند! ....
یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۹
۵۳
Pezhman - وین، اتریش
دژمن . اگر مطلب را نفهمیدی دوباره بخوان. ضمناً اگر کسی از اسمش خوشس نمیآد میتونه عوضش کنه. و اگر نمیخواد زنده باشه میتونه باروشهای بسیاری برای همیشه بخوابه.اما صداقت داشته باش و بگو خوشحالی که زنده هستی یا دوست داشتی بوجود نمیومدی؟
یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۷
۵۴
حسین سلطانزاده - برلین، آلمان
از میان تمام موجودات وجانوران فقط یکی هست که میداند فقط یک خانه دارد سعی میکند همان خانه را ویران کند او روی شاخه ای نشسته وهمان شاخه را دارد میبرد این جانور میدانید چه نام دارد؟
سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳
۳۷
hosseinpep - دزفول، ایران
منم با نظر این دانشمند موافقم،آدم بیاد تو این دنیا چی کار کنه،ته این زندگی چی هست ،همش زجر بعد مرگ بهتره آدم نباشه،یا حداقل کاری که انسان می تونه بکنه جمعیت رو به حداقل برسونه تا این همه مشکل بوجود نیاد،من بخاطر کسانی دیگه زنده ام وگر نه خیلی وقت کار رو تموم میکردم چون این دنیا هیچی نداره
چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷
۴۴
دژمن الله - روسیه، روسیه
من کاملا با ایشون هم عقیده هستم، همیشه اعتقاد داشتم تا زمانی که پدر و مادر اون قدرت و یقین رو در خودشون سراغ ندارند و در محیط و کشور و شرایطی زندگی نمی کنند که خوشبختی فرزندشون رو در آینده صد در صد تضمین کنند حق آوردن بچه را ندارند، پدر و مادر (و بیشتر زنان و مادران) فقط و فقط بخاطر خودخواهی و لذت خودشون و یا معنی دادن به زندگی خودشون پای یه عده بی گناه رو تحت عنوان فرزند به این دنیای پلشت و لجنزار باز می کنند !
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۸
۴۷
بردبار - بندر ماه شهر، ایران
هر کس با این نظر موافق باشه انسانِ خاص نام داره!
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۱
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
خوشتان بیاید یا نه، کاملا درست میگوید. شما از روی ترس از حرفهایش خوشتان نخواهد آمد ولی بنده با نکات اساسی حرفها و نگاه ایشان کاملا همسویی دارم. صد سال پیش جمعیت ما انسانها بر روی زمین، دو میلیارد نفر هم نبود. اکنون بیش از هشت میلیاردیم، فقر، گرسنگی، جنگ، فرار، مهاجرت، آشفتگیهای اکولوژیک و اکونومیک، همه و همه اینها درد آفرین و زجر آور هستند. طمع و زیاده خواهی پدر زمین و موجودات دیگر را در آورده. ما بر روی لبه تیغ راه میرویم. دنیا در آستانه یک انفجار است. اینهمه زاد و ولد یعنی چه؟! که چی؟! بنده نیز بر این اعتقادم که بایدبر این احوال نقطه پایان گذاشت. هشت میلیارد آدم که هر کدام از آنها میخواهد در اول صف جا داشته باشد!! خدا و دینهای سیرک گونه و بیمار را نیز به آنها اضافه کنید تا ببینید چه برج بابلی در میاید!! هر کس با باور و مذهب مضحک ومسخره اش سنگر گرفته و میگوید: من حق میگویم! دین و باور من تنها حقیقت موجود است! سیرک من بهترین سیرک است! آخر مگر این باغ وحش معنی دارد؟! نه کسی زندگی را درک میکند و نه مرگ را. انسان موجود فاسد و ویرانگری است. یا باید متحول شود و یا تمام شود.
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۳
۴۴
behran - کردستان، ایران
بنظر من درد و رنج انسانها بر روی زمین از بدو پیدایش تاکنون بصورت غیر عادی و غیر منطقی و مستمر و در اشکال بدیع و شناخته و ناشناخته و موهومی وجود دارد و بهترین راه حل پیچیدن نسخه این دور باطل توسط خود انسانها با توقف تولید نسل از هم اکنون است؛ تا دو قرن آینده تنها فرزندانی از بخش معلومی از مردم امروز جهان از نظر اقلیمی و فرهنگی، میراث دار این چرخه عبث خواهند بود!
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۲
۶۳
shirzan e irani - استکهلم، سوئد
درست میگوید، نسل بشر سالهاست منقرض شده، انسان بودن و ماندن کار هر کسی نیست، زره آهنین میخواهد و کفشِ فولادین، هر موجودی که بر رویِ دوپا راه میرفت را که نباید انسان نامید.
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۶
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
[::بردبار - بندر ماه شهر، ایران: دوست ارجمند بنده با اجازه شما، جمله شما را به شکل دیگری میگویم: هر کس با این نظر موافقه، انسان نیست و انسان بودن اصلا چیز جالب و خوبی نیست.
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۵
۴۴
دژمن الله - روسیه، روسیه
[::Pezhman - وین، اتریش::]. یک مشت شعر و شعار تو خالی می دی و اصلا خودت هم نمی فهمی که چی داری می گی، یک بار دیگه این اباطیلی که نوشتی خودت مرور کن و از خودت سوال کن که حق چیست؟ چه کسی حق می دهد اصلا آیا کسی حق می دهد؟ یا این ها همه اباطیل دین و حاصل خودخواهی امثال توست؟ پدر و مادر پیش از این که حق داشته باشند وظیفه دارند و تنها وقتی می توانند از این امکان (و نه حق) داشتن فرزند استفاده کنند که از انجام وظایف خود به نحو احسن تا آخر و از مساعد بودن شرایط محیطی که فرزند باید در آن رشد و زندگی کند کاملا مطمئن باشند نه این که بخاطر خودخواهی شهوت داشتن بازیچه ای به نام نوزاد و کودک او رو یک عمر به ورطه ی زجر و ناکامی دعوت کنند! ....
یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۹
۵۷
hamidesabz - لندن، انگلستان
نظریه این فیلسوف کاملا درست است! در صورتیکه فلسفه وجودی آفرینش را اتفاقی و بی هدف بدانیم! والبته بسیاری اینگونه فکر میکنند و البته این افراد اگر طبق این عقیده اشان رفتار بکنند قطعا نسلشان منقرض خواهد شد!
یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۳
۱۰۷
Nakamichi - لندن، انگلستان
من همیشه اینجور نظری داشتم و همیشه عقیده ام این بود که به دنیا آوردن و بوجود آوردن یه بچه خودخواهی هست و مخالفش بودم چون رنجهای زندگی بسیار بیشتر و احتمالشون بالاتر از خوشی هاست و نمیخوام دلیل رنج کشیدن موجود دیگه ای باشم. متاسفانه این حقیقت تاریک و تلخی است.
یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۷
۳۷
hosseinpep - دزفول، ایران
منم با نظر این دانشمند موافقم،آدم بیاد تو این دنیا چی کار کنه،ته این زندگی چی هست ،همش زجر بعد مرگ بهتره آدم نباشه،یا حداقل کاری که انسان می تونه بکنه جمعیت رو به حداقل برسونه تا این همه مشکل بوجود نیاد،من بخاطر کسانی دیگه زنده ام وگر نه خیلی وقت کار رو تموم میکردم چون این دنیا هیچی نداره
چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷
۵۳
Pezhman - وین، اتریش
دژمن . اگر مطلب را نفهمیدی دوباره بخوان. ضمناً اگر کسی از اسمش خوشس نمیآد میتونه عوضش کنه. و اگر نمیخواد زنده باشه میتونه باروشهای بسیاری برای همیشه بخوابه.اما صداقت داشته باش و بگو خوشحالی که زنده هستی یا دوست داشتی بوجود نمیومدی؟
یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۷
۵۴
حسین سلطانزاده - برلین، آلمان
از میان تمام موجودات وجانوران فقط یکی هست که میداند فقط یک خانه دارد سعی میکند همان خانه را ویران کند او روی شاخه ای نشسته وهمان شاخه را دارد میبرد این جانور میدانید چه نام دارد؟
سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳
۵۳
Pezhman - وین، اتریش
همانگونه که نامگذاری کودک، حق پدر و مادر است. همانطور تصمیم گرفتن برای بوجود آوردن فرزند ، حق والدین میباشد. نبودن و نیستی به معنی ندانستن و عدم تجربه است. واین خلاف عقل و اندیشه است. بودن و تجربه کردن و دانستن و تلاش برای فهمیدن، بالاترین نعمتی است که بما عطا شده. اینکه خالق ما پدر،مادر و یا خدای عالم است. اصلاً مهم نیست مهم، دریدن و پاره کردن، پرده عدم و نیستی است. زندگی شگفت انگیزترین اتفاقی است که در جهان فانی رخداده است.
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۷
۱۰۵
گربه_سگ - لوزان، سوییس
موندم چرا تا الان خودشو نکشته!! برو راحت شو از این تجربه وحشتناک... فیلسوف بی عمل مانند به سفر قطر کرد.. 😐
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۱
۱۰۵
گربه_سگ - لوزان، سوییس
موندم چرا تا الان خودشو نکشته!! برو راحت شو از این تجربه وحشتناک... فیلسوف بی عمل مانند به سفر قطر کرد.. 😐
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۱
۵۳
Pezhman - وین، اتریش
همانگونه که نامگذاری کودک، حق پدر و مادر است. همانطور تصمیم گرفتن برای بوجود آوردن فرزند ، حق والدین میباشد. نبودن و نیستی به معنی ندانستن و عدم تجربه است. واین خلاف عقل و اندیشه است. بودن و تجربه کردن و دانستن و تلاش برای فهمیدن، بالاترین نعمتی است که بما عطا شده. اینکه خالق ما پدر،مادر و یا خدای عالم است. اصلاً مهم نیست مهم، دریدن و پاره کردن، پرده عدم و نیستی است. زندگی شگفت انگیزترین اتفاقی است که در جهان فانی رخداده است.
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۷
۵۳
Pezhman - وین، اتریش
دژمن . اگر مطلب را نفهمیدی دوباره بخوان. ضمناً اگر کسی از اسمش خوشس نمیآد میتونه عوضش کنه. و اگر نمیخواد زنده باشه میتونه باروشهای بسیاری برای همیشه بخوابه.اما صداقت داشته باش و بگو خوشحالی که زنده هستی یا دوست داشتی بوجود نمیومدی؟
یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۷
۵۴
حسین سلطانزاده - برلین، آلمان
از میان تمام موجودات وجانوران فقط یکی هست که میداند فقط یک خانه دارد سعی میکند همان خانه را ویران کند او روی شاخه ای نشسته وهمان شاخه را دارد میبرد این جانور میدانید چه نام دارد؟
سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳
۳۷
hosseinpep - دزفول، ایران
منم با نظر این دانشمند موافقم،آدم بیاد تو این دنیا چی کار کنه،ته این زندگی چی هست ،همش زجر بعد مرگ بهتره آدم نباشه،یا حداقل کاری که انسان می تونه بکنه جمعیت رو به حداقل برسونه تا این همه مشکل بوجود نیاد،من بخاطر کسانی دیگه زنده ام وگر نه خیلی وقت کار رو تموم میکردم چون این دنیا هیچی نداره
چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷
۱۰۷
Nakamichi - لندن، انگلستان
من همیشه اینجور نظری داشتم و همیشه عقیده ام این بود که به دنیا آوردن و بوجود آوردن یه بچه خودخواهی هست و مخالفش بودم چون رنجهای زندگی بسیار بیشتر و احتمالشون بالاتر از خوشی هاست و نمیخوام دلیل رنج کشیدن موجود دیگه ای باشم. متاسفانه این حقیقت تاریک و تلخی است.
یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۷
۵۷
hamidesabz - لندن، انگلستان
نظریه این فیلسوف کاملا درست است! در صورتیکه فلسفه وجودی آفرینش را اتفاقی و بی هدف بدانیم! والبته بسیاری اینگونه فکر میکنند و البته این افراد اگر طبق این عقیده اشان رفتار بکنند قطعا نسلشان منقرض خواهد شد!
یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۳
۴۴
دژمن الله - روسیه، روسیه
[::Pezhman - وین، اتریش::]. یک مشت شعر و شعار تو خالی می دی و اصلا خودت هم نمی فهمی که چی داری می گی، یک بار دیگه این اباطیلی که نوشتی خودت مرور کن و از خودت سوال کن که حق چیست؟ چه کسی حق می دهد اصلا آیا کسی حق می دهد؟ یا این ها همه اباطیل دین و حاصل خودخواهی امثال توست؟ پدر و مادر پیش از این که حق داشته باشند وظیفه دارند و تنها وقتی می توانند از این امکان (و نه حق) داشتن فرزند استفاده کنند که از انجام وظایف خود به نحو احسن تا آخر و از مساعد بودن شرایط محیطی که فرزند باید در آن رشد و زندگی کند کاملا مطمئن باشند نه این که بخاطر خودخواهی شهوت داشتن بازیچه ای به نام نوزاد و کودک او رو یک عمر به ورطه ی زجر و ناکامی دعوت کنند! ....
یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۹
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
[::بردبار - بندر ماه شهر، ایران: دوست ارجمند بنده با اجازه شما، جمله شما را به شکل دیگری میگویم: هر کس با این نظر موافقه، انسان نیست و انسان بودن اصلا چیز جالب و خوبی نیست.
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۵
۶۳
shirzan e irani - استکهلم، سوئد
درست میگوید، نسل بشر سالهاست منقرض شده، انسان بودن و ماندن کار هر کسی نیست، زره آهنین میخواهد و کفشِ فولادین، هر موجودی که بر رویِ دوپا راه میرفت را که نباید انسان نامید.
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۶
۴۴
behran - کردستان، ایران
بنظر من درد و رنج انسانها بر روی زمین از بدو پیدایش تاکنون بصورت غیر عادی و غیر منطقی و مستمر و در اشکال بدیع و شناخته و ناشناخته و موهومی وجود دارد و بهترین راه حل پیچیدن نسخه این دور باطل توسط خود انسانها با توقف تولید نسل از هم اکنون است؛ تا دو قرن آینده تنها فرزندانی از بخش معلومی از مردم امروز جهان از نظر اقلیمی و فرهنگی، میراث دار این چرخه عبث خواهند بود!
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۲
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
خوشتان بیاید یا نه، کاملا درست میگوید. شما از روی ترس از حرفهایش خوشتان نخواهد آمد ولی بنده با نکات اساسی حرفها و نگاه ایشان کاملا همسویی دارم. صد سال پیش جمعیت ما انسانها بر روی زمین، دو میلیارد نفر هم نبود. اکنون بیش از هشت میلیاردیم، فقر، گرسنگی، جنگ، فرار، مهاجرت، آشفتگیهای اکولوژیک و اکونومیک، همه و همه اینها درد آفرین و زجر آور هستند. طمع و زیاده خواهی پدر زمین و موجودات دیگر را در آورده. ما بر روی لبه تیغ راه میرویم. دنیا در آستانه یک انفجار است. اینهمه زاد و ولد یعنی چه؟! که چی؟! بنده نیز بر این اعتقادم که بایدبر این احوال نقطه پایان گذاشت. هشت میلیارد آدم که هر کدام از آنها میخواهد در اول صف جا داشته باشد!! خدا و دینهای سیرک گونه و بیمار را نیز به آنها اضافه کنید تا ببینید چه برج بابلی در میاید!! هر کس با باور و مذهب مضحک ومسخره اش سنگر گرفته و میگوید: من حق میگویم! دین و باور من تنها حقیقت موجود است! سیرک من بهترین سیرک است! آخر مگر این باغ وحش معنی دارد؟! نه کسی زندگی را درک میکند و نه مرگ را. انسان موجود فاسد و ویرانگری است. یا باید متحول شود و یا تمام شود.
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۳
۴۷
بردبار - بندر ماه شهر، ایران
هر کس با این نظر موافق باشه انسانِ خاص نام داره!
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۱
۴۴
دژمن الله - روسیه، روسیه
من کاملا با ایشون هم عقیده هستم، همیشه اعتقاد داشتم تا زمانی که پدر و مادر اون قدرت و یقین رو در خودشون سراغ ندارند و در محیط و کشور و شرایطی زندگی نمی کنند که خوشبختی فرزندشون رو در آینده صد در صد تضمین کنند حق آوردن بچه را ندارند، پدر و مادر (و بیشتر زنان و مادران) فقط و فقط بخاطر خودخواهی و لذت خودشون و یا معنی دادن به زندگی خودشون پای یه عده بی گناه رو تحت عنوان فرزند به این دنیای پلشت و لجنزار باز می کنند !
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۸