جان باختن وحید حیدری، جوانی دیگر از معترضان: «گرفتند و زدند و کشتند و حالا آبرویش را می‌برند»

• «گرفتند و زدند و کشتند و حالا آبرویش را می‌برند»
کمپین حقوق بشر در ایران ـ خانواده و بستگان وحید حیدری، جوان معترض اراکی که دهم دی ماه ۱۳۹۶بازداشت و روز شنبه، ۱۶ دی ماه جنازه‌اش به خاک سپرده شد در مصاحبه با کمپین حقوق بشر در ایران گفتند که ادعاهای مربوط به اعتیاد و یا همراه داشتن مواد مخدر واقعیت ندارد.

 

عموی وحید حیدری به کمپین گفت که برادرزاده‌اش معتاد نبود و خانواده او نمی‌دانند چه اتفاقی افتاده است. آقای حیدری به کمپین گفت: «هنوز نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده است. چون ما روستا بودیم و وحید در اراک بود. کاسب بود، سر کار خودش بود. معتاد نبود و این چیزهایی که می‌گویند واقعیت ندارد و معلوم نیست چطور شده است.»
 
وحید حیدری، یکی از بازداشت شدگان اعتراضات شهر اراک است که روز دهم دی ماه در جریان اعتراضات مردم این شهر بازداشت شد. او در بازداشتگاه کلانتری۱۲ رضوی اراک در بازداشت بوده و به گفته خانواده‌اش دستفروش بود و در همان میدانی بازداشت شده که دستفروشی می‌کرد. عموی او به کمپین گفت که جنازه برادرزاده‌اش را روز شنبه به خاک سپرده‌اند و او جنازه را ندیده است.
 
وحید حیدری در قطعه ۳۴ بهشت زهرای شهر اراک به خاک سپرده شده است و تاکنون پزشکی قانونی درباره علت و نحوه مرگ او گزارشی نداده است. محمد نجفی، وکیل دادگستری در شهر اراک در مصاحبه با کمپین گفت که خانواده آقای حیدری به شدت تحت فشارهای امنیتی هستند و مجبور شده‌اند او را در قبر و مکانی دفن کنند که ماموران امنیتی تعیین کرده‌اند.
 
آقای نجفی به کمپین گفت: «یکی از فعالان مدنی اراک به من مراجعه کرد که خبری درج شده مبنی بر اینکه شخصی به علت داشتن ده گرم هروئین بازداشت بود و در بازداشتگاه رضوی اراک با لباس‌های خودش خود را دار زده و خودکشی کرده. ما پیگیری کردیم متوجه شدیم جوانی است به اسم وحید حیدری و اهل یکی از روستاهای اطراف شازند یعنی همین اطراف خود ما است و روز دوم اعتراضات در اراک یعنی دهم دی ماه بازداشت شده است.»
 
آقای نجفی از ضرب و شتم بازداشت شدگان در اراک در بازداشتگاهها خبر داد و به کمپین گفت: «روز اول اعتراضات در اراک که نهم دی بود درگیری وجود نداشت ولی روز دوم کمی فضا به درگیری و تشنج کشید. وحید حیدری هم همین روز بازاشت شده. ما موارد ضرب و شتم را در بازداشتگاه را در این مدت داریم و من خودم افرادی را دارم که به من مراجعه کرده‌اند که در بازداشتگاه مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند. از سوی دیگر ما به روستای زادگاه وحید حیدری رفتیم و بستگان و خانواده و اطرافیان خانواده او ادعای مربوط به اعتیاد یا فروش مواد مخدر و داشتن مواد را تکذیب می‌کنند و خیلی از این مساله ناراحت هستند و می‌گویند که او ۷۰ کیلو وزن‌اش بوده، جوان سالم و تندرستی بوده که دستفروشی می‌کرد و نه معتاد بود نه موادفروش. خانواده‌اش هم چندین شهید داده‌اند و هم پدرش و هم چند عضو دیگر خانواده و بستگان‌اش جانباز جنگ ایران و عراق هستند.»
 
محمد نجفی به کمپین گفت: «من معتقد هستم که این جوان خودکشی نکرده و با پدرش صحبت کرده‌ام خیلی نگران بودند و من اعلام کردم که حاضر هستم رایگان وکالت‌شان را بپذیرم و پی‌گیری کنم. این جوان، معترض بوده، گرفتند و بعد زدند و کشتند و حالا دارند آبرویش را هم می‌برند. خانواده نگران بودند. ملاحظات دارند. به شدت فضا امنیتی است و خانواده هم تحت فشار هستند. به هرحال تصمیم گیرنده خانواده هستند که چه بکنند و ما به عنوان جنبه عمومی مساله پیگیر هستیم.»
 
علی باقری از فعالان مدنی اراک هم به کمپین گفت: «روستای زادگاه وحید حیدری، روستای تکیه، حوالی شازند است. ما به این روستا رفتیم و با بستگان نزدیک او حرف زدیم همه می‌گویند که او را در بازداشتگاه براثر ضربات باتوم کشته‌اند. پلیس اینجا تکذیب کرده که به واسطه باتوم کشته شده و گفته‌اند به دلیل حمل مواد مخدر دستگیر بازداشت و در بازداشتگاه خودکشی کرده. اما بستگان‌اش گفتند بسیار آدم شریفی بود و این وصله‌ها به او نمی‌چسبد نه اهل مواد بوده نه مصرف و نه فروش. نه فقط بستگان، بلکه با هرکسی که صحبت کردیم گفتند این انگ کثیفی است و به این جوان و خانواده‌اش نمی‌چسبد. می‌گفتند اینها به این انقلاب وفادار بودند کلی شهید و جانباز دارند و اهل این مسائل نبودند.»
 
آقای باقری به کمپین گفت: «همه می‌گویند او خودکشی نکرده و یکی از اقوام آقای حیدری که جنازه را دیده به من گفت که بالای سر، سمت چپ شکاف عمیق داشت و انتهای آن شکاف هم تورم بود. انگار که با تبر به سر کسی زده باشند. کسی اینجوری خودکشی نمی‌کند. ایشان را کشته‌اند و خانواده را تهدید کرده‌اند که با هیچ رسانه‌ای و کسی گفتگو نکنید. در مراسم ختمش فضای امنیتی شدیدی بود.»
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۲
باور عمیق - قم، ایران

خدا لعنت کنه کسایی رو که این جوانای بیگناه رو بخاطر مطامع شخصی خودشون تحریک کردن و به کشتن دادن . آخه یعنی شما یک لحظه فقط تصور کنید که یه عده با بدنشون بلند شن برن در یه پایگاه نظامی برای تسخیر یه پایگاه . تو رو خدا اسم این کار رو چی میذارن؟ بهش نمیگن حماقت؟؟؟؟
‌سه شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲
۴۸
herkool - تهران، ایران

با سلام، عضو جدیدم، فقط برای روشن شدن حقیقت ثبت نم کردم، من خودم در تظاهرات ایران بودم، وقتی‌ مردم را میگرفتند هیچ رحمی نمی‌کردند، ملت ایران شما هم دیگر به این گرازان ولایت وقیح رحم نکنید، نیروی انتظامی، پسدررن نجس را از این به بعد اینقدر بزنید تا تلف شوند، وگرنه آنها شما را خواهند کشت، به شما می‌گویم که اینها همان منافقین واقعی‌ هستند، کشتن اینها از صدرشون محسن رضائ نجس تا بقیه مزدورن دزدهای اصلی‌ هستند که مردم را به گدایی انداختند، لعنت خدا بر آنها..
‌سه شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷
۴۲
Iranemaa - قم، ایران
یکی از پرسنل سازمان هواپیمایی ادعا کرد روز ۱۸ دی ماه جاری بیش از ۳۴ پرواز نامشخص مسافربری و باربری ثبت نشده صورت گرفته است؛ . با آغاز پروژه فرار، چه چیزهایی را با خود میبرند؟
‌سه شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷
۳۲
معلم فراری - کیف، اوکراین
بیشرف تر از این نظام اونهایی هستن که ازشون حمایت میکنن.اونهایی که در حمایت از رزیم به خیابون میرن و راهپیمایی میکنن.اونهایی که میان تو این سایت و با بی وجدانی و بی...کامنت میدن ولجن میپراکنن.خیلی زود اوضاع از دستتون در میره و اتش انتظارتون رو میکشه.همون عذابی که انتظار سران بیشرف رو میکشه دقیقا در انتظار تک تک شما هم هست.
‌سه شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴
۳۸
scandal - برلین، آلمان
قتلهای زنجیره ای در دهه ۶۰ همانند قتل داریوش فروهر به همراه همسرش، مرگ سید احمد گریان باواجبی، قتل فرخزاده و مرگ کوسه در آب، همه این سرگذشتها گواهیست بر سیستم مخوف اسلام ایرانی، ننگتان باد!
‌سه شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
۴۴
شب تاب - یوکوهاما، ژاپن
فکر میکنید آخر ماجرا به چه صورت ماستمالى میشه !؟ با فشار دو سه نماینده مجلس و طى یکى دو سال یه قر... مثل مرتضوى و دو سه نَفَر از چلغوزاى نیروى انتظامى رو میکِشن وسط و. که این بود و نه اون بود ، در این وسط هم ارعاب و فشار بر خانواده که شکایت نکنید ! خلاصه داستانى مثل جریان مرتضوى بعد از چند سال کش و قوس ، دویست هزارتومن جریمه و تشویق براى وحشیگرى بیشتر! روش تکرارى این سالوسان ننه تواب ، پدر نا مشخص !
‌سه شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵
۵۰
kawir - فرانکفورت، آلمان
چی انتظار دارید یک باند حـ... عراقی حاکم بر کشور به ایرانی رحم کنند؟اینها دارند انتقام کشتهای جنگ با ایران را از ملت ایران میگیرند
‌سه شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹
۵۸
oghabe - بازل، سوییس

شما جوانان برومند ایرانزمین هستید که پایه های این رژیم ضد بشری را به لرزه انداختید و با خون خود نهال آزادی را آبیاری میکنید نام شما در تاریخ این مرزوبوم جاودانه خواهد ماند.خوشا به حال والدینی که شیرمردانی چون تو را برای این ملت پرورانده اند.تسلیت به خانواده و ملت آزاده ایران
‌سه شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
۴۳
mirzadeh i eshghi - آلمان، آلمان

انقلابیون زپرتی محترم.ای مبارزان کذائی ومجازی راه دموکراسی.بازی تموم شده.الان دوران مجازاتهای بعد از بازیه.بازی شاه دزد پلیس یادتونه؟
‌سه شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹
۴۳
mirzadeh i eshghi - آلمان، آلمان

الان که بازی تموم شده چند تا توصیه بهتون دارم.خواستید راجع بهش فکر کنید نخواستید خوددانید.اولا وارد بازی های خطرناک نشید.دوما فکر کنید وبعدا عمل کنید .نه مثل گوسفندها که بهشون خط داده میشه.سوما برای هر انقلابی انقلاب رو از خودتون شروع کنید.برای تغییر دادن دنیا اول خودتون رو تغییر بدید.جوک برای هموطنانمون نگید.برای همسایه هامون همسایه خوبی باشیم.خصوصا برای افغانها که به ما پناه آوردن.دنبال مدارک الکی وشهربازی ودانشگاه آزادی نباشید.مدرک گرائی بدبختمون کرده.چهارما.اینقدر دروغ واگرسیو نباشید.به عقاید متفاوت وظاهر متفاوت وسلایق محترم دیگران احترام بذارید.تن به کار وفعالیت مفید بدید.ووووو
‌سه شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱
۴۴
Dara20 - تهران، ایران
خون شما عزیزان گریبان سرکردگان و مجریان جنایات اسلامی را خواهد گرفت. مرگ حکومت فتنه و فساد آخوندی نزدیک است.
‌سه شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹
۴۴
amirgheryou - تهران، ایران

[::mirzadeh i eshghi - آلمان، آلمان::]. غربتی آواره جنس چی میزنی انقدر شنگولی؟ از لیسیدن رژیم چقدر نسیبت میشه؟ تو و اون باور عمیق در اولین فرصت به اولین بیمارستان روان مراجعه کنید. چون ممکنه به زودی به اعضای خانوادتون صدمه بزنید. البته اگر تا حالا نزدید
‌سه شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴
۴۳
mirzadeh i eshghi - آلمان، آلمان

[::amirgheryou - تهران، ایران::]. شکر خدا معنی غربتی هم فهمیدیم.طرف توو کوچه مهران زورآباد نشسته همه رو هم غربتی میبینه.تو اصلا توان فکر کردن داری؟تا حالا از محله ات بیرون رفتی؟
‌سه شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۶
۴۴
amirgheryou - تهران، ایران

[::mirzadeh i eshghi - آلمان، آلمان::]. تو از کدوم دورقوز آباد ترانزیت شدی آلمان؟ من بچه تهرانم. شهری که پرچمش در همه پایتختهای دنیا در اهتزازه. تو بچه کجایی ....؟
‌سه شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۷
۴۳
mirzadeh i eshghi - آلمان، آلمان
[::amirgheryou - تهران، ایران::]. منظورت دارغوزآباد بود؟بععععععله بچه تهرون.همه زیر پونزی های نقشه وحاشیه نشینان هم ادعای بچه تهرون بودن دارن.مثل همون کوچه مهرانی که گفتم.جائی بود سابقا بین شهید عراقی شمالی ومیدون بنی هاشم .بعدها اتوبان شد.اونجا غربتی ها رو زمین های بی صاحب آلونک ساخته بودن وادعای تهرونی بودنشون میش. من بچه پاسدارنم.کوچه نهم ضرابخونه.کوچه پائینی مون مرجان خواننده بود .وبچه مجیدیه.ساقدوش بین هروی وبنی هاشم.دبیرستان شهید رجائی می رفتم.آتیلا حجازی ولیلی رشیدی ویدالله اکبری وعابدزاده بچه محله مون بودن وآندو تیموریان وسرژیک .متولد قلهک هستم.ترانزیتم مهرآباد بود به فرانکفورت.سئوال دیگه ای بود؟
‌چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۷
۴۴
amirgheryou - تهران، ایران
[::mirzadeh i eshghi - آلمان، آلمان::]. اون موقع که من به دنیا اومدم بالاتر از انقلاب رو میگفتن حاشیه شهر و اون موقع که پدر و مادرم در تهران به دنیا اومدن بین دروازه های تهران رو میگفتن ، تهران.. پاسداران و مجیدیه کی محله قدیمی حساب شد نمیدونم. !! مادر من بچه جیحون بابائیانه و پدرم بچه خیابون قزوین. فکر کنم معنی تهران قدیم رو الان بهتر متوجه شدی. بعیده کسی بچه تهران باشه و چوب حکومت آخوندها و پاسدارهای غربتی رو به سینه بزنه .
‌پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۲:۵۸
۴۳
mirzadeh i eshghi - آلمان، آلمان
من فقط جوابت رو دادم.من نه پدرم نه مادرم تهرانین.وبه هردو شهری که پدر ومادرم از اونجا میان عشق وعرق دارم وبه تعلقم به این شهرها مفتخرم.تهرانی بودن وبچه بالای شهر بودن فقط برای یک مشت عقب افتاده که بندرت جائی رو غیر از شهر ومحله شون دیدن افتخاره.آدمهای زیادی رو دیدم که از قصبه های کوچیک ایران وخیلی جاهای دیگه دنیا اومدن وتوو زندگیشون موفق ترین ها بودن.
‌پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵
۴۳
mirzadeh i eshghi - آلمان، آلمان
اصالت وتعلق اگر چیز بدی بود اوباما نمی رفت توو دهاتهای کنیا با هم ریشه ای هاش برقصه.یک مشت عقب افتاده فکر می کنن تهرون آخر دنیاست وبچه تهرون انسان برتر.دلیلش هم دنیا ندیدگی وعقب افتادگیه.من شمیران به دنیا اومدم واونجاها بزرگ شدم.چیز مهمی نیست.بابتش توو دنیا پ....هم بار آدم نمی کنن.به هر حال تهران شهرمه.اما بعداز عمری که به تهران برگشتم متاسفانه دیدم که تهران یکی از زشت ترین جاهائیه که دید م واهالی تهران کلاهبردار ترین وبی فرهنگ ترین وندیدبدید ترین آدمهائی هستن که توو عمرم دیدم.خصوصا بالای شهرش.
‌پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +566شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +474پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +351یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +261ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل
  • +257سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +248نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +244وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • +212کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +198حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +192عکس روز: سردار اسی کوهن؛ زود قضاوت کردیم