بیش از هزار نفر در اعتراض‌های ایران بازداشت و دستکم ۲۱ نفر کشته شده‌اند

طی روزهای گذشته در بیش از ۷۰ شهر ایران تجمع‌های اعتراضی برگزار شده است. مقام‌های جمهوری اسلامی ایران می‌گویند که بیش از هزار نفر در تجمعات پنج روز گذشته در استان‌های تهران، کرمان، البرز، قزوین، آذربایجان غربی، مرکزی، خراسان رضوی و گلستان بازداشت شده‌اند.
 

آمارهای رسمی حاکی است که ۲۱ نفر نیز در شهرهای تویسرکان، درود، ایذه، شاهین شهر و قهدریجان کشته شده‌اند.

 
در حالی که طی روزهای گذشته در بیش از ۷۰ شهر ایران تجمع‌های اعتراضی برگزار شده است، تنها مقامات تعدادی از شهر‌ها آمار افراد دستگیر شده را اعلام کرده‌اند.
 
به گزارش خبرگزاری ایلنا، علی‌اصغر ناصربخت، معاون فرماندار تهران اعلام کرد که در تجمع‌های اخیر در تهران ۴۵۰ نفر بازداشت شده‌اند.
 
به گفته وی، روز شنبه حدود ۲۰۰ نفر، یکشنبه ۱۵۰ نفر و دوشنبه حدود ۱۰۰ نفر بازداشت شده‌اند.
 
علی تعالی، فرماندار همدان، نیز از دستگیری ۱۵۰ نفر از معترضان خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس، وی اعلام کرد که بیشتر دستگیرشدگان بین ۱۷ تا ۲۵ سال سن دارند.
 
غلامعلی ابوحمزه، فرمانده سپاه کرمان، نیز اعلام کرد که بیش از ۸۰ نفر از معترضان دستگیر و تحویل «مراجع ذی‌صلاح» شده‌اند.
 
مصطفی امیدوار دادستان تاکستان در استان قزوین، نیز بدون ذکر تعداد اعلام کرد که تعدادی از «لیدرهای» اعتراضات در این شهر بازداشت شده‌اند.
 
حاجی رضا شاکرمی، دادستان کرج، نیز اعلام کرد ۲۰ نفر از کسانی که به گفته او «لیدر» تجمعات اخیر بوده‌اند، بازداشت شده‌اند. وی اعلام کرد که در ارتباط با تعداد کل بازداشت شدگان «فعلا آماری ارائه نمی‌دهیم».
 
حسن حیدری، دادستان مشهد، نیز اعلام کرد که در تجمعات روزهای اخیر در این شهر ۱۳۸ نفر بازداشت شده‌اند.
 
ناصر عتباتی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اردبیل با اعلام بازداشت ۴۰ تن در پی تجمع‌ها و تظاهرات روزهای اخیر در این استان خبر داد و گفت که «۱۵ تن از این افراد که عاملان اقدامات در راستای اخلال در نظم و اقدام علیه آرامش و امنیت عمومی بودند».
 
تعدادی از مقامات دیگر شهرهای ایران نیز در روزهای گذشته از دستگیری تعدادی از معترضان خبر داده بودند. از جمله علی آقا‌زاده، استاندار استان مرکزی از بازداشت ۱۰۰ نفر در این استان خبر داده بود.
 
محمدرضا اصلانی، فرمانده نیروی انتظامی شهرستان آزادشهر در استان گلستان اعلام کرد که چهار نفر از تجمع کنندگان در این شهرستان دستگیر شدند.
 
در همین حال کمپین حقوق بشر در ایران به نقل از منابع مطلع خود در زندان‌های اوین تهران و رجایی‌شهر کرج، از انتقال تعداد زیادی از بازداشت‌شدگان روزهای اخیر به این دو زندان خبر داده‌اند.
 
یک منبع مطلع به این سازمان حقوق بشری گفت: ریاست زندان اوین تهران، دستور تخلیه یکی از بندهای این زندان برای انتقال بازداشت‌شدگان جدید به آنجا را داده است.
 
به گفته او، ‌ سالنی که از سوی مسئولان زندان اوین برای بازداشت‌شدگان جدید تخلیه شده است، بیش از ۲۰۰ زندانی را در خود جای داده بود که اکنون به سایر بندهای زندان اوین منتقل شده‌اند.
 
منابع کمپین حقوق بشر در ایران همچنین گفتند: یکی از سالن‌های زندان رجایی‌شهر کرج نیز به معترضان بازداشت شده در کرج اختصاص داده شده است.
 
به گفته این منابع، این سالن ظرفیت پذیرش بیش از ۱۵۰ زندانی را دارد.
 
با کشته شدن دست‌کم ۹ تن در جریان تجمع‌ها و تظاهرات دوشنبه شب، تعداد کشته‌شدگان روزهای اخیر در چند شهر ایران به ۲۱ تن رسیده است.
 
خبرگزاری‌ها به نقل از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران گزارش داده‌اند که شش تن از معترضان دوشنبه شب ۱۱ دی، در حمله به یک پاسگاه پلیس در قهدریجان در مرکز استان اصفهان، کشته شده‌اند. در عین حال، ‌گزارش‌های رسمی حاکی از کشته شدن یک عضو سپاه پاسداران در کهریزسنگ در استان اصفهان، در روز دوشنبه است.
 
پیشتر، ‌شماری از معترضان در شهرهایی مانند دورود و تویسرکان و ایذه به دست نیروهای ضد شورش جمهوری اسلامی ایران کشته شده‌اند. با این حال مقامات جمهوری اسلامی کشته شدن این افراد به دست ماموران امنیتی را رد کرده‌اند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۲
Dr.Alex - واشینگتون، ایالات متحده امریکا

آزادی نزدیک است!
‌سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۵
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک

ببیینید. خوب ببینید. آنهمه مرجع مثلا اسلامی. آنهمه آیت الگربه و آیت السگ که همه و همه مومن و مبلغ دین مبین هستند. هیچکدام دم نزدند. حیرت آور نیست؟! یکی از این قالتاقهای خدا فروش نگفته که آقا اینها مردم هستند!! این مطالب را ببینید که فردا دوباره با نام خدا از کولتان بالا نروند. این بیشرافتهای خدا فروش را ببینید. هر گوسفندی حرفی زد بجز حوزه قم و توله های بیشمارش. بجز آنهمه خود فروش و خدا فروش به اسم مجتهد و آیت الله. اینها را ببینید و با خدا و دین تمام کنید. آنوقت است که زندگیتان رنگ و عطر تازه میگیرد.
‌سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۵
۵۱
malek khorshid - روتردام، هلند

دوستان و سربازان وطن لطفا به این اشغال‌های بسیجی‌ و سپاهی رحم نکنین و اگر دیدین که شما‌ها را میزنند شما هم مقابله کنید و بکشینشون که آزادی نزدیک است. درود بر شجاتتون. موفق و پیروز باشین. زنده باد ایران.
‌سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۶
۶۳
shirzan e irani - استکهلم، سوئد
دیگر نمی‌شود ادامه نداد، یعنی باز خون فرزندان ایران زمین ، باز حبس و باز ادامه ! شوخی‌ میکنید!! اصلاح طلبان حکومت یزیدی، اصول گرایان حکومت ابلیس، اگر به شماها باشد تا همیشه دلتان میخواهد این روند ادامه یابد و شماها فقط به آخور وصل شوید و آن‌ روی دیگر سکه تان هم جفتک و لگدش را بزند ، و جالب اینجاست که همین شما خائنین فرصت طلب بی‌ مقدار برای سه هزار زندانی سیاسی که اکثریت‌شان تروریست بودند و جاسوس ضد میهن ، شورش ۵۷ را به راه انداختید، امروز روز انقلاب ضعیف نگاه شدگان و مورد ستم واقع شدگان است، که خداوند وعده پیروزی به آنها داده، شورش ۵۷ دسیسه ایی بود برای به کار گماردن شما فرصت طلبانِ طمع خود پرست.
‌سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۳
۳۴
newyork333 - نیویورک، ایالات متحده امریکا
چقدر زور میزنن که بگن همه بین ۱۷-۲۵ سال هستن. پس این همه ترسو وحشت از این بچهای با این سن و سال دارین که توپ و تانک اوردین؟. خوبه این همه فیلم هست!
‌سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۳
۴۲
باور عمیق - قم، ایران

هر دست شکسته هر پای شکسته ١ ثواب . گردن شکسته ١٠٠٠ تا . دست و پای برعکس ٥٠٠ . گلوله تو حلق به سبک سلطانیه ١٥٠٠ تا . آخه دور بعد واسه رای دادن بهتر میتونیم ازشون سواری بگیریم . تازه خبر ندارید، شب رای گیری تا صبحش هم میرقصن از خوشحالی . یه همچین گاگولایی میخوان نظام ایران رو ساقط کنن
‌سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۱
۵۵
پایتخت - اتریش، اتریش
وقت انتقام ما ملت ایران رسیده،چهل سال غارت ثروت عمومی که حق همه ملت ایران بود نه فقط یک مشت مفت خور در لباس،اخوند و بسیجی...از شمال تا جنوب-از شرق تا غرب...باید از حلقومشون در بیاریم
‌سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۹
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
[::باور عمیق - قم، ایران: پس فتوا هم میدهی و در سئوالات شرعی هم مهارت داری. مرده شور خودتو خدای نحست با ایمان .. رو ببرن که با شکستن دست و پای همنوعات ... میشی. عاقبت شما آدمخورهای خدا پرست جدن دیدنیه. قرار هوا هم بری و بهشت هم ادامه زندگی بدی نه؟! ... سادیسمی و بیمار.
‌سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۷
۴۴
باباجان - لندن، انگلستان
متاسفانه این تعداد به ۲۱ هزار دستگیر و هزاران شهید نرسد حکومت از جا تکان خواهد خورد . روزگاری نمایندگان الجزایر از اتاتورک خواسته بودند که بیاید آنجا را از دست فرانسوی ها نجات دهد او که ترکیه را از پنج قدرت بزرگ دنیا نجات داد و اتاتورک در جواب می گوید " آیا در کشور ده ها میلیونی شما یک میلیون هست که بخاطر وطن از جان گذشتگی کند بعد من می ایم رهبری کنم " !
‌سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۳
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +565شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +464پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +346یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +256سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +249ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل
  • +247نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +241وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • +212کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +197حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +179عکس روز: سردار اسی کوهن؛ زود قضاوت کردیم