پنس: آمریکا «اشتباه شرم‌آور» گذشته در قبال معترضان ایرانی را تکرار نمی‌کند

مایک پنس می‌گوید نباید اجازه داد تا معترضان ایرانی سرخورده شوند و اجازه هم نمی‌دهیم. معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده روز دوشنبه ۱۱ دی‌ماه گفت تا زمانی که او و دونالد ترامپ در رأس رهبری آمریکا هستند اجازه نخواهند داد که «اشتباه شرم‌آور» گذشته این کشور در قبال معترضان ایرانی تکرار شود.
 

مایک پنس در یک پیام توئیتری نوشت: «تا زمانی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور و من معاون رئیس‌جمهور هستم، ایالات متحده آمریکا اشتباه شرم‌آور گذشته خود را تکرار نخواهد کرد که کناری بایستد و مقاومت شجاعانه مردم ایران در مبارزه با رژیم ستمگرشان را نادیده بگیرد».

 
او افزود: «مقاومت جسورانه و رو به رشد مردم ایران امروزه به همه کسانی که برای آزادی و علیه استبداد مبارزه می‌کنند امید و ایمان می‌دهد. نباید اجازه داد که آنها سرخورده شوند و اجازه هم نمی‌دهیم».
 
اشاره آقای پنس به واکنش‌ دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، به اعتراض‌های سال ۱۳۸۸ در ایران بر می‌گردد که به گفته جمهوریخواهان، حمایت‌های آمریکا از معترضان در آن سال ضعیف بوده است.
 
توئیت آقای پنس ساعاتی پس از آن روی شبکه توئیتر منتشر شد که دونالد ترامپ برای چندمین روز متوالی به اعتراض‌های سراسری در ایران واکنش نشان داد و گفت: «ایران به رغم توافق بسیار بد اتمی‌ا‌ش با دولت اوباما، در همه سطوح شکست خورده است. مردم بزرگ ایران سال‌ها سرکوب شده‌اند. آنها گرسنه غذایی و آزادی هستند».
اعتراضات ایران که از روز پنجشنبه هفته گذشته از مشهد آغاز شد و به سرعت به شهرهای دیگر کشیده شد، بزرگ‌ترین ناآرامی در ایران ظرف هشت سال گذشته است.
 
در ادامه واکنش‌های بین‌المللی، وزیر امور خارجه آلمان روز دوشنبه از کشته شدن معترضان در ایران ابراز نگرانی کرد و از حکومت جمهوری اسلامی خواست تا به حقوق مردم احترام بگذارد.
 
به گزارش خبرگزاری رویترز، زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان، با اشاره به این اعتراض‌ها گفته است: «ما از حکومت ایران می‌خواهیم تا به حقوق تظاهرکنندگان برای تجمع و رساندن صدای خود به صورت مسالمت‌آمیز احترام بگذارد».
 
وی افزود: «بعد از درگیری‌های روزهای اخیر، بسیار مهم است که همه طرف‌ها از دست زدن به خشونت پرهیز کنند».
 
گزارش رسانه‌های رسمی ایران حاکی است که در اعتراض‌های چهار روز گذشته که همچنان ادامه دارد دستکم ۱۰ نفر در شهرهای تویسرکان، ایذه، درود و شاهین‌شهر به ضرب گلوله یا در حوادث مرتبط با تظاهرات کشته شده‌اند.
 
طی پنج روز اعتراض‌های سراسری در ایران، معدود کشورهای خارجی در مورد این اعتراض‌ها ابراز نظر کرده‌اند و در میان کشورهای اروپایی تنها وزیر خارجه بریتانیا گفته بود که اوضاع ایران را با نگرانی تحت نظر دارد و تأکید کرده بود برخورداری شهروندان از حق تظاهرات مسالمت‌جویانه، حیاتی است.
 
روز دوشنبه علاوه بر آلمان، وزارت امور خارجه روسیه نیز با انتشار بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرد که معترضان در ایران دست به خشونت نزنند که منجر به خونریزی شود.
 
مسکو گفته که دخالت خارجی در اوضاع ایران غیرقابل قبول است.
 
وزارت خارجه روسیه توضیح بیشتری در این زمینه نداده است ولی به نظر می‌رسد که اشاره آن به اظهارنظرهای مقامات ایالات متحده بویژه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، درباره اعتراض‌های اخیر ایران است.
 
آقای ترامپ در چند پیام توئیتری، حکومت ایران را در همه سطوح شکست خورده دانست و از مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی انتقاد کرد، ضمن اینکه به تهران هشدار داد که جهان نظاره‌گر اقدامات آن است.
 
از سوی دیگر، وزارت خارجه بحرین روز دوشنبه به شهروندان خود هشدار داد که به دلیلی ناآرامی‌های ایران، «تحت هیچ شرایطی» به این کشور سفر نکنند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، در بیانیه صادره از سوی این وزارتخانه که روی توئیتر منتشر شده است، همچنین از تمام بحرینی‌های مقیم ایران خواسته شده که کشور را ترک کنند.
 
به گفته آن، ایران هم اکنون شاهد «تنش‌های بسیار زیاد و وضعیت امنیتی بی‌ثبات» به علاوه «اقدامات وسیع خشونت‌بار» است.
 
بحرین کشوری با اکثریت جمعیت شیعه است که سفر اتباع آن به ایران بیشتر به دلایل مذهبی صورت می‌گیرد. دو کشور از زمان حمله تندروهای اسلامگرا به سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد قطع شده است.
 
بحرین همواره ایران را به دخالت در امور داخلی خود متهم می‌کند، ادعایی که مقام‌های تهران آن را تکذیب می‌کنند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۳۸
scandal - برلین، آلمان

دشمن دشمن دوست من است، چرا نه!؟ ما هم به موقع خودش، یهودیها را از اسارت نجات دادیم و منتظر "جبران" کمک آنان هستیم، هرچند از سر نعمت این رژیم اسلام ‌ایرانی، اسرائیل چند برابر بزرگتر شد و "تاریخ" مصرف این رژیم به پایان رسیده است، از این کمک بیشتر مگر هم داریم که ایرانیها به شماها نکرده باشند!؟
دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۲
۴۳
mirzadeh i eshghi - آلمان، آلمان

بفرمائید.عرض کردم که.الان هرکس هم به حق اعتراضی داشته باشه به عنوان خائن ووطنفروش وامریکائی واسرائیلی باهاش میشه برخورد کرد.این همون چیزیه که سازمان اطلاعات می خواست وبه دنبالش بود.اوائل دهه شصت تکرار میشه.
دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۲
۸۳
تفکر اسلامی - کپنهاک، دانمارک

«اشتباه شرم‌آور» گذشته؟ همون زمانی که به ملت پشت کردید رو میگی؟ این‌ دفعه رو بیشتر حواستون باشه چون اکثر مطالبین تظاهرات از بر و بچه‌های قزوینن.
دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۵
۴۲
Iranemaa - قم، ایران

مردم ایران حتی عربستان سعودی هم حمایت کند خوشحال میشوند چون هدف نابودی اخوند است حالا به هر طریق ممکن ،چون دگه بدتر از وضع فعلی نخواهیم داشت ، که تمام پول مملکت خرج عربای خارجی شود و هموطنان در وضع اسفباری زندگی کنند و یا هموطن سنی و بهایی بخاطر مذهب و دینشان باید از ما هم بیشتر سختی بکشند . واقعا شرم اوره چون طرف دینش بهایی است حق داشتن شغل دولتی نداره حق رفتن به مدرسه و دانشگاه نداره ، خیلی خیلی بیوجدان و بی شرف باید باشد حکومتی که اینقدر ظالم است .
دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۲
۵۸
ali-Dk - لونگبو، دانمارک

ترامپ خیلی غلط کرده با تو شما به فکر ایران یا ایرانی نیستید شما به فکر منافع خودتان هستید شما می خواستید به خیلی از کشورها عراق . سوریه . افغانستان و غیره دموکراسی بیاورید در صورتی که جز چپاول و غارت از آن کشورها هیچ غلط دیگری نکردید .
دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۳
۶۳
shirzan e irani - استکهلم، سوئد
درود بر شما و هر کس که بویی از انسانیت و شعور برده است، ملت ایران باید دوست و دشمن خود را بیشتر بشناسند، دوستی‌ ایران و امریکا خاری بود بر چشم توده‌ ایی‌ها و مارکسیست و گروه حجتیه که همه‌شان دمشان به شوروی سابق وصل بود , از آخر هم با عوامل استعمار که دوستی‌ ایران و امریکا خوشایندش نبود ، در ۵۷ تیشه به ریشه ایران و ایرانیان زدند، تا نسلی بسازند با تألیمات آخوندی به رهبری ابلیس، تا کشور عشق و هنر و موسیقی‌ و عرفان و خاستگاه حقوق بشر تبدیل شود به کشور تروریست پروری که اربابانش در کرملین و سخنگویش بی‌ بی‌ سی‌ شود، و ۴۰ سال در مورد وقایع و جنایات و خیانات این نیم خفه خون گرفته فقط در زمان پادشاه فقید چپ و راست او را به مصاحبه و سوال بگیرند که چرا غول‌هایِ چراغِ جادو را در حبس کرده, و غول اصلی‌ را در آب و نمک بخوابانند تا او را به ایران صادر کرده و خامنه ایی دجال را هم از این سؤ تغذیه کنند، تا منافع غول جادو برای اربابانشان باشد و فلاکت و نفرت و تخریب نصیب ملت ایران و کشور ایران. اما ایران همواره ققنوس وار از خاکستر خود زاده و نو میشود و این بار هم همین خواهد بود.
دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۰
۳۴
ANTI JAHL - هامبورگ، آلمان

روسیه غلط زیادی کرده، ما مردم هوشیار ایران آخوندها رو همراه ارباب‌های روس و چینی‌ هر تفاله دیگری رو به زباله دانی‌ تاریخ می‌فرستیم، زنده باد ایران آزاد
دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۴
۵۴
hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

این اقایون ترامپیون، تصمیم رو چند ماه پیش گرفتن. وقتی ١٥٠ میلیارد اسلحه رو به عربستان فروختن، دیگه این رژیم براشون فایده ای نداره. زمان اوباما هم ١٦٠ میلیارد فروختن. وقتی دیگه این فسیلها سواریشون رو دادن، حالا وقت کله پا کردنشونه که از اونور پای روسیه و چین رو هم از منطقه ببرن. ببین چه روزیه دارم میگم، عین قذافی ماتحت این اخوندا و اعوان و انصارشون رو ملت با خنجر جر میدن.
دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۶
۵۷
چی بگم والا - پاریس، فرانسه
تفکر اسلامی - کپنهاک، دانمارک. کاش ۱ بار صادقانه بگی‌ این طرز گفتار و افکارت از کجا سر چشمه میگیره ..گرچه تشخیصش سخت نیست و بر میگرده به بچه گی‌‌هات و ..و ...ولی‌ سنی‌ از ‌ات گذشته خجالت بکش ..این سبک نگرش و نوشتن دقیقا مربوط به ادمهای معلوم الحاله ..
دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۰
۶۷
pirzan e irani - استکهلم، سوئد
[::shirzan e irani - استکهلم، سوئد::] بدانید که تقوا و اندیشه شما در تخیلات و چنگ زدن به ریسمان پوسیده دینداری شما بر میگردد که وجه مشترک شما با افکار دگم قشر سرکوبگر رژیم است،بروید آب دینداری و خداوند شناسی‌ خود را در هاون تخیلات خود بکوبید.اینها(ترامپ ها) از نظر شما بویی از انسانیت برده‌اند؟ اینها همان‌هایی‌ هستند که بخاطر خوش رقصی اعراب نام خلیج فارس را به خلیج عربی بیان کردند، اگر این وجه اقتصادی ترامپ را بگیرند او اوباشی بیش نیست چون از الفبای سیاست س را هم نمیداند، و همان طور اگر وجه دینی و غرور پوچ فکری شما را دستخوش قرار دهند چیزی دیگر برای گفتن ندارید.شما همانید که گفتید می‌دانستم اگر ایران را ترک کنم ایران کمبود وجود مرا احساس می‌کند ولی‌ مجبور بودم،خوب اکنون به امید خدایت به ایران برگرد و رهبری جنبش را بدست بگیر.باور کنید وجود همچنین زن خود خواه چون شما در هر خانواده دردیست بی‌درمان،و برای تسکین خاطر خود لزومی نیست چپها را فحاشی کنید چون شما خودتان یکپارچه از افکار ارتجاعی حجتی هستید.
دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
۸۳
تفکر اسلامی - کپنهاک، دانمارک
[::چی بگم والا - پاریس، فرانسه::]. خودت سوال میکنی، جوابش رو هم خودت میدی؟ بکی!
‌چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۰
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +565شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +459پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +344یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +254سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +246ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل
  • +245نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +237وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • +212کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +195حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +171عکس روز: سردار اسی کوهن؛ زود قضاوت کردیم