ایران می‌گوید رأی مثبت به قطعنامه میانمار را با دو روز تأخیر فرستاده

ایران در حالی در رای گیری برای تصویب قطعنامه در حمایت از مسلمانان روهینگیا شرکت نکرده که مقام‌های این کشور و معترضان بارها از بی‌تفاوتی سازمان ملل نسبت به کشتار مسلمانان روهینگیا انتقاد کرده‌اند ایران اعلام کرده است که دو روز پس از غیبت در رأی‌گیری سازمان ملل برای تصویب قطعنامه‌ای در حمایت از مسلمانان روهینگیا، رأی مثبت خود به این قطعنامه را با ارسال یادداشتی به سازمان ملل تحویل داده است.
 

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، گفت که این رأی در دبیرخانه سازمان ملل متحد ثبت شده است.

 
شرکت نکردن ایران در جلسه رأی‌گیری قطعنامه مربوط به مسلمانان روهینگیا، در حالی که رهبران این کشورها بارها خواهان اقدام عملی برای پایان دادن به خشونت‌ها علیه این گروه اقلیت در میانمار شده‌اند، انتقادهای زیادی را برانگیخت.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت که شرکت نکردن ایران در جلسه رأی‌گیری به دلیل "برخی ابعاد فنی و کارشناسی" بوده، اما با توجه به "اهمیت ملاحظات سیاست خارجی جمهوری اسلامی و مبانی اصولی سیاست خارجی کشور" این رأی با تأخیر ارسال شده است.
 
قطعنامه‌ای که روز یکشنبه ۲۴ دسامبر (سوم دی) با ۱۲۲ رای موافق، ۱۰ رای مخالف و ۲۴ رای ممتنع در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد، از دولت میانمار می‌خواهد که به خشونت‌ها علیه مسلمانان روهینگیا پایان دهد و دبیر کل سازمان ملل را به تعیین فرستاده‌ای ویژه برای میانمار موظف می‌کند.
 
این قطعنامه را عربستان سعودی از طرف سازمان همکاری اسلامی در کمیته سوم مطرح کرد و روسیه، چین، سوریه و عمده کشورهای همسایه میانمار به آن رای منفی دادند.
 
در پی انتقادها از غیبت ایران در این رأی‌گیری، ابتدا دفتر نمایندگی ایران در نیویورک در توضیحی دلیل اصلی حضور نداشتن در آن جلسه را مطرح شدن قطعنامه از سوی "کمیته سوم" سازمان ملل خواند و این کمیته را به "سیاست‌زدگی و ضدایرانی بودن" متهم کرد.
 
کمیته سوم سازمان ملل یکی از کمیته‌های شش‌گانه این سازمان است که به مسائل فرهنگی، اجتماعی و حقوق بشری می‌پردازد.
 
دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل توضیح داد که "سیاست اصولی ایران در قبال طرح وضعیت‌های کشوری در کمیته سوم، مخالفت با آن بوده است".
 
اما کاربران شبکه‌های اجتماعی، اسنادی از نتایج آرای قبلی قطعنامه‌های پیشنهادی کمیته سوم را منتشر کردند که نشان می‌داد نه‌تنها ایران در بعضی رأی‌گیری‌ها شرکت کرده، بلکه در مواردی از جمله در حمایت از فلسطینی‌ها به قطعنامه این کمیته رأی مثبت داده است. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اذعان به این مسئله گفت: "سیاست اصولی ایران مخالفت با طرح وضعیت های کشوری در کمیته سوم مجمع بوده است. لذا همواره به جز در قطعنامه‌های مربوط به فلسطین که طی دستور کار دیگری بحث می‌شود و ایران همواره به آنها رای مثبت داده است، به قطعنامه‌های مربوط به وضعیت حقوق بشر در کشورها رای منفی داده شده است."
 
آقای قاسمی گفت که به دلیل اهمیت دفاع از حقوق مسلمانان میانمار، در نهایت ملاحظات کلان سیاست خارجی جمهوری اسلامی بر ملاحظات کارشناسی ترجیح داده شده و رأی مثبت ایران به سازمان ملل ارسال شده است.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +561شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +443پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +341یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +254سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +241نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +235وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • +235ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل
  • +212کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +193حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +166نخست‌وزیر پیشین اسرائیل: تل‌آویو باید به رهبران و تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند