تیلرسون: نمی­‌توان به دلیل توافق اتمی، از اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران صرف­نظر کرد

کنفرانس مطبوعاتی فدریکا موگرینی و رکس تیلرسون در روز سه‌شنبه در بروکسل. وزیر خارجه آمریکا در دیدار با رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که نمی­‌توان به دلیل توافق برجام، از اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران چشم­‌پوشی کرد. فدریکا موگرینی هم گفت ما این امکان را داریم که در مسائل غیرمرتبط با توافق اتمی ایران، همکاری و گفت­‌وگو کنیم.
 

بر اساس متن و ویدیوی کنفرانس مطبوعاتی خانم موگرینی و رکس تیلرسون که روز سه­‌شنبه ۱۴ آذر در بروکسل انجام شد، دو طرف در خصوص مسائل سیاست خارجی از جمله ایران، سوریه و لیبی مذاکره کردند.

 
خانم موگرینی در این کنفرانس گفت: «ما در مورد ایران – به ویژه در خصوص توافق اتمی – گفت­‌وگو کردیم. من بر دیدگاه اتحادیه اروپا تاکید کردم که اجرای توافق برجام با ایران، یک اولویت کلیدی استراتژیک نه تنها برای امنیت اروپا، که امنیت منطقه­‌ای و جهانی است».
 
رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: «ما همچنین روی این واقعیت که مسائل دیگری (در خصوص ایران) وجود دارد که در حوزه توافق اتمی نیست و باید با هم آن را به بحث گذاشته و برای گذر از آن همکاری کنیم، گفت­‌وگو کردیم. اتحادیه اروپا حاضر به همکاری نزدیک با آمریکا در خصوص این مسائل بر اساس تداوم همکاری آمریکا در اجرای توافق برجام است».
 
خانم موگرینی افزود: «تصمیم بر این بود که توافق اتمی صرفا بر روی فعالیت­‌های هسته­‌ای متمرکز باشد که سابقه آن به ۱۴ سال پیش بر می‌گردد، لذا در حال حاضر ملغی کردن توافق اتمی که کارایی خود را نشان داده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم ۹ بار آن را تایید کرده است، ما را در موقعیت بهتری قرار نمی­دهد که بخواهیم دیگر مسائل مرتبط به ایران را بررسی کنیم».‎
 
رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، پس از سخنان خانم موگرینی به محورهای مورد مذاکره دو طرف اشاره کرد و گفت: «همان­ طور که اشاره شد، در خصوص توافق برجام صحبت کردیم که ایران تماما به آن متعهد باشد و آن را تمام و کمال اجرا کند. در عین حال، شماری از اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه را هم باید در نظر داشته باشیم».
 
وی افزود: «ما این اقدامات را به تازگی در موشک بالستیکی که از یمن شلیک شد، دیدیم که به نظر ما، سرخط آن به ایران وصل می­‌شود؛ حمایت آن­ها (ایران) از حوثی­‌ها و تاثیر بی‌ثبات‌کننده‌ای که در یمن دارند. ما همچنین می­‌دانیم که ایران با فرستادن سلاح و شبه­‌نظامی­ان به سوریه که محل درگیری است، و همچنین حمایت مداوم آن­ها از حزب­‌الله (لبنان) که گروهی تروریستی است، اوضاع را برهم می­‌زند».
 
آقای تیلرسون گفت: «از این کارها و اقدامات ایران نه می­‌شود چشم­‌پوشی کرد و نه می­‌توان بدون پاسخ گذاشت و ما قصد داریم به اقدامات خود ادامه دهیم تا مطمئن شویم ایران درک کند که این اقدامات برای ما قابل قبول نیست و ما منتظر همکاری با اتحادیه اروپا در این زمینه هم هستیم. این به نظر من، تهدیدی است برای ارزش­‌های مشترک ما».
 
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، بارها گفته است که ایران با اقداماتی مانند آزمایش‌های موشکی و به‌خطر انداختن ثبات در خاورمیانه و جهان، روح توافق اتمی را نقض کرده‌ است. او در واپسین گزارش سه‌ماهه به کنگره از تایید پایبندی ایران به توافق اتمی خودداری کرد.
 
پیشتر، آلمان و فرانسه هم گفته­ بودند پاریس و برلین به حمایت از توافق اتمی با ایران ادامه می‌دهند، در عین‌حال خواستار آن هستند که ایران از برنامه توسعه موشک‌های بالستیک خود و «انگیزه‌های سلطه‌جویانه» در منطقه خاورمیانه دست بردارد.
 
وزیران خارجه سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا، در کنار جان کری، وزیر خارجه وقت آمریکا و همتایان خود از چین و روسیه، در دیدارها و مذاکراتی طولانی‌مدت با محمد جواد ظریف و سایر مقام‌های ایرانی، در تیرماه ۱۳۹۴ به توافق اتمی موسوم به برجام دست پیدا کردند.
 
دونالد ترامپ که در جریان رقابت‌های انتخاباتی گفته بود در صورت پیروزی این توافق را کنار خواهد گذاشت، بارها از آن به عنوان «بدترین توافقی» که دیده، یاد کرده‌ است.
ویدیو از کانال وزارت خارجه آمریکا در یوتیوب.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۴
شیرمردان - سیدنی، استرالیا
مردیکه احمق شما فکر میکنید که چه کاره هستید که به ما دستور میدهید تا موشک یا سلاح نظامی نسازیم و نفروشیم. خود الدنگتان اسرائیل و عرعرستان را تا گلو مسلح کرده اید. خود شما و اروپاییان جنایتکار صدام را مسلح کردید. شما را باید به خاطر جنایت علیه بشریت محاکمه کرد. دزدان بی همه چیز.
‌سه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۹
۳۹
محمد از شیراز - شیراز، ایران
. بروح وطن فروش بی شرافت. این حرفا بخاطر وجود چندتا حـ... وطن فروش زده میشه. اگه بدونه ایران منسجم هستن جرات نداره اینجوری تو .. خوردن اصراف کنه.
‌چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۲:۱۵
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • داریوش اقبالی در کنسرت وین: در کوله مهمات سربازان خارجی، آزادی برای سرزمینی دیگر وجود ندارد
  • هشدار درباره تلاش ایران برای ترور و خرابکاری در بریتانیا،تهران اتهام MI۵ را رد کرد
  • ترس و نگرانی جمهوری اسلامی از همکاری نظامی کشورهای عربی با اسرائیل و «افزایش تولید نفت»
  • مقایسه تکان‌دهنده قیمت‌ها در سال ۱۳۸۲ و ۱۴۰۳: با پول سکه طلا در سال ۸۲ الان میشه ۴ کیلو پیاز خرید
  • جنجال پرواز هواپیمای مسافربری فرانسه همزمان با حمله موشکی ایران به اسرائیل
  • گزارش رویترز از استخدام تبهکاران در جهان توسط جمهوری اسلامی برای عملیات
  • گربه کمیاب پالاس توسط اداره محیط زیست خراسان زنده گیری شد ولی در قفس کوچک پرندگان مُرد
  • وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل
  • دو برادر محکوم به نقض تحریم‌های جمهوری اسلامی در آمریکا، با هویت جدید در کانادا زندگی می‌کنند
  • +535شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +400پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +328یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +249سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +233‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +228نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +211کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +207وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • +186حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +182ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل