کارشناسان سازمان ملل: موشک‌های پرتاب شده از یمن به عربستان ظاهرا ساخت ایران بود

به گفته کارشناسان سازمان ملل موشک‌های شلیک شده به خاک عربستان "ظاهرا" ساخت ایران بوده است یک هیئت تحقیق سازمان ملل گفته است که موشک‌هایی که در سال جاری از یمن به داخل خاک عربستان سعودی پرتاب شد "ظاهرا" ساخت ایران بوده است.
 

خبرگزاری رویترز در مطلبی از دسترسی به گزارش محرمانه هیئت نظارت سازمان ملل بر تحریم تسلیحاتی یمن در مورد ارسال موشک‌های ساخت ایران برای حوثی‌های یمن خبر داده است. گزارش هیئت براساس بررسی قطعات به دست آمده از موشک‌ها و بررسی آنها توسط کارشناسان مستقل تهیه و روز ٢٤ نوامبر به شورای امنیت سازمان ملل تسلیم شده است.

 
این گزارش در عین حال تاکید کرده است که "هنوز شواهدی در مورد هویت واسطه یا فروشنده این تسلیحات" به دست نیامده است.
 
در ماه آوریل سال ٢٠١٥، شورای امنیت سازمان ملل، که عبد ربه منصور هادی را به عنوان رئیس جمهوری قانونی یمن می‌شناسد، با تصویب قطعنامه‌ای، ضمن درخواست از طرف‌های درگیر در جنگ یمن به خصوص شورشیان حوثی و وضع تحریم‌هایی علیه شماری از رهبران این گروه و متحدان آنان، ارسال هرگونه تسلیحات را به یمن ممنوع کرد. این قطعنامه برای تمامی کشورهای عضو سازمان ملل لازم‌الاجرا بوده است.
 
موشک‌های مورد اشاره در گزارش هیئت نظارت سازمان ملل در روزهای ٩ ماه مه، ٢٢ ژوئیه، ٢٦ ژوئیه و ٤ نوامبر به داخل خاک عربستان سعودی پرتاب شد. کارشناسان سازمان ملل از محل اصابت موشک‌ها بازدید کردند و براساس گزارش آنان، توانستند تشخیص بدهند که "خصوصیات ساخت و ابعاد قطعات بازرسی شده توسط کارشناسان با خصوصیات گزارش شده در مورد موشک طراحی شده و ساخت ایران موسوم به قیام-١ انطباق دارد."
برخی منابع غربی گفته‌اند که ایران تامین کننده اصلی اسلحه برای حوثی‌های یمن است  قیام-١ یک موشک بالستیک با برد ٥٠٠ کیلومتر و قادر به حمل حدود ۶۳۰ کیلوگرم مواد منفجره است.
 
عربستان سعودی همواره ایران را به ارسال غیرقانونی اسلحه برای حوثی‌ها و تجهیز تسلیحاتی آنها از جمله با موشک‌های بالستیک متهم کرده اما مقامات جمهوری اسلامی همواره این اتهام را رد کرده‌اند.
 
منابع جمهوری اسلامی گفته‌اند که موشک‌های پرتاب شده توسط حوثی‌های یمن یا از قبل در این کشور وجود داشته یا در مراکز موشک‌سازی حوثی‌ها ساخته یا بازسازی شده است.
 
روز ٤ ماه نوامبر، مقامات سعودی گفتند که یک فروند موشک که از داخل خاک یمن به سوی ریاض، پایتخت، پرتاب شده بود توسط دفاع ضد موشکی ردگیری و در آسمان منهدم شد. حوثی‌ها با قبول مسئولیت پرتاب این موشک، گفتند که فرودگاه ریاض را هدف قرار داده‌اند.
 
انتشار گزارش کارشناسان سازمان ملل می‌تواند موضع ایالات متحده و برخی دیگر از کشورهای غربی در مورد لزوم برخورد شدید با برنامه موشکی ایران را تقویت کند. مقامات آمریکایی حکومت ایران را به مداخله در امور کشورهای منطقه و "بی‌ثبات سازی" آنها متهم کرده و برنامه موشکی را ناقض تعهدات این کشور در چارچوب توافق هسته‌ای دانسته‌اند.
 
جمهوری اسلامی تاکید دارد که برنامه موشکی‌اش صرفا جنبه دفاعی دارد و مصوبه شورای امنیت سازمان ملل در تایید توافق هسته‌ای شامل محدودیت برنامه موشکی ایران نمی‌شود.
 
اخیرا مقامات فرانسوی پیشنهاد کرده بودند که برای حل و فصل اختلاف بر سر برنامه موشکی ایران، مذاکراتی شبیه مذاکرات منجر به دستیابی به برجام برگزار شود.
 
جمهوری اسلامی گروه‌حوثی‌ها را به عنوان دولت انقلابی یمن معرفی می‌کند.
 
عربستان سعودی در راس ائتلافی از چند کشور عرب و مسلمان از "دولت قانونی" یمن حمایت نظامی به عمل می‌آورد و اخیرا ولیعهد این کشور از تسلط دولت مرکزی بر بخش عمده اراضی آن کشور خبر داد. عملیات این ائتلاف عمدتا شامل حملات هوایی است که به گفته منابع مستقل، غیرنظامیان هم در آن کشته شده‌اند.
 
سازمان ملل می گوید از زمان مداخله ائتلاف عربستان در جنگ داخلی یمن، نبردها و حملات هوایی بیش از ۸۶۷۰ نفر کشته و نزدیک به ۵۰ هزار زخمی به جا گذشته است. بیش از ۶۰ درصد این کشته ها غیرنظامی هستند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۷
پژمان 1977 - دوبی ، امارات متحده عربی
دیگه ظاهر و مخفی نداره، فکر کردید این موشکهای با برد صدها کیلومتر را حوثیهای خنجر بسته ای تا اونها رو دیدی به یاد انسانهای ما قبل تاریخ می افتی را تهیه کردند؟ یا ایران بهشون داده (احتمال قوی) یا هم به نحوی آمریکائیها.
جمعه ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۱
۸۲
تفکر اسلامی - کپنهاک، دانمارک

عرعرای عمری چلپاسه خور، پس چی شد، پاپیون کردید! علوم شیعه در هر ضمیمه ای کاربرد داره. عشقمون بکشه 600 کیلوش رو همون منفجره و اون 30 کیلو باقیش رو رادیواکتیو میزارم.
جمعه ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۵
۳۹
محمد از شیراز - شیراز، ایران

اون سلاح هایی هم که داعش استفاده میکنه رو لطفا شناسایی کنید بدونیم ساخت کدوم کشور هست.
جمعه ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۸
۵۴
iran2015 - وین، اتریش
ببین این رژیم سلطنت اسلامی آخوند چه گندی به سیاست خارجی خودش زده که حوثی‌ها بدبخت حتی اجازه ندارد از خودش دفاع کند.یعنی عرعرستان اینها را بمباران میکند این حیوانات آمریکایی و حیوانات ملل متحد هیچ نمی گویند بعد اینها یک موشک پرت میکنند همه اینها را محکوم میکنند. ببین آخوند چه گندی به دین و مذهب و سیاستش زده. در ضمن آن عمر پرست از طویله متحده عربی که نام ایرانی استفاده میکند میخواهی اسم کاربری بگذاری همان اسامی عمر و عثمون و عایشه بلا و جاسم و اینها استفاده کن.
جمعه ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۵
۴۳
mirzadeh i eshghi - آلمان، آلمان
اگر این خبر هم درست باشه ایرادی نداره .خیلی هم خوبه.تازه می تونه شروعی باشه برای تصفیه حساب کلی با حامیان صدام .کشوری که این اواخر میزبان منافقین بوده ومسعود رجوی رو مرحوم خطاب می کنه هربلائی سرش بیاریم هم حقشه هم کمشه.
جمعه ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۲
۸۲
تفکر اسلامی - کپنهاک، دانمارک
[::iran2015 - وین، اتریش::]. درود بر شما. بگو بزاره «طلحه». واسه عمرپرستها مثل چوب ...! از یه ور رفیق جون جونی ابوبکر بود؛ از اون ورم بوی‌فرند عایشه.
جمعه ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۵
۵۹
Sepas - تهران، ایران
[::iran2015 - وین، اتریش::]. دمت گرم خوب گفتی‌ به این کودک کشهای بی‌ ناموس
جمعه ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۱
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +531شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +395پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +327یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +299رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +249سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +233‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +228نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +210کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +186حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +183وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود