فارین پالیسی: ایران در جنگ خاورمیانه پیروز شد

فرارو : یک مجله آمریکایی ضمن بررسی وضعیت جنگی خاورمیانه اعلام کرد که ایران در جنگ‌های منطقه پیروز شد.
به گزارش فرارو، مجله آمریکایی فارین پالیسی طی یادداشتی به قلم جوناتان سپایر به تنش بین ایران و عربستان پرداخت و نوشت: تهران در حال پیروز شدن در جنگ مهار خاورمیانه است.

علیرغم اقدامات جسورانه محمد بن سلمان، عربستان هیچ شانسی برای تغییر اوضاع ندارد.

به نظر می‌رسد که عربستان در مسیر جنگ در خاورمیانه قرار دارد. ظاهرا استعفای حریری و اظهارات جنگ‌طلبانه مقامات سعودی پس از شلیک موشک بالستیک از یمن به ریاض، نشان دهنده یک دوره جدید از قاطعیت عربستان علیه منافع ایران در منطقه است.
تقابل بین عربستان و ایران در کشورهای دچار نابسامان مانند عراق و لبنان یا در کشورهای کاملا فروپاشیده مانند یمن و سوریه اتفاق می‌افتد. در همه این کشور‌ها جنگ بر روی ویرانه‌ها اتفاق افتاد و تهران و ریاض در همه این جنگ‌ها در طرف‌های مخالف قرار داشتند.
تاکنون، در همه موارد، به شکل خیلی واضح امتیاز در دست ایرانیان بوده است.
 
در لبنان، حزب الله گروه‌های تحت حمایت عربستان یعنی اتحاد ۱۴ مارس را شکست داد. این اتحاد برای محدود کردن حزب الله تاسیس شده بود. تشکیل دولت تحت سلطه حزب الله در دسامبر ۲۰۱۶ و انتصاب میشیل عون، متحد حزب الله در دو ماه قبل، قبضه ایران بر لبنان را محکم کرد.
در سوریه، تهیه پول، نیروی انسانی و تکنیک از سوی ایران برای نظام سوریه، نقش قاطعی در منع سرنگونی رژیم سوریه ایفا کرد. این درحالی است که تلاش عرب‌های سنی برای کمک به شورشیان، که عربستان نقش بزرگی در آن داشت، عمدتا به هرج و مرج و ظهور گروه‌های سلفی ختم شد.
در عراق، سپاه پاسداران یک گروه رسما قانونی، مستقل و متشکل از ۱۲۰ هزار نیرو به نام حشد الشعبی ایجاد کرد. البته همه گروه‌های حشد الشعبی طرفدار ایران نیستند، اما سه گروه اصلی آن، یعنی گردان‌های حزب الله، سازمان بدر و عصائب اهل الحق مستقیما تابع سپاه هستند.
در یمن، سعودی‌ها برای اولین بار مداخله نظامی مستقیم کردند. نتایج یکسان نبود. اگر چه حوثی‌ها نتوانستند کل یمن و باب المندب را تصرف کنند، اما سعودی‌ها در باتلاق یک جنگ پر هزینه گرفتار شده‌اند که هیچ افقی برای پایان آن وجود ندارد.
تاکنون، ایرانی‌ها به شکل موثری در لبنان پیروز شده‌اند، در سوریه و عراق در حال پیروز شدن هستند و در یمن سعودی‌ها را تضعیف می‌کنند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۳۴
tiger.man - ریکیاویک، ایسلند

درسته از لحاظ تاکتیکی ایران تا حالا رو دست بود ولی از لحاظ استراتژی برعکس. ایران تو باطلاق عراق سوریه و حتی یمن و لبنان گیر کرده و همه اینها هزینه بر خواهد بود انهم برای کشوری که بیش از 80 میلیون جمعیت داره و کلا متکی به نفته لا غیر.درسیاست خارجی بخصوص خود ایران در منجلاب گیر افتاده مجبوره برای حفظ دستاوردهایی که فکر میکنه بدست اورده هزینه کنه که تاثیرش را در اقتصاد داخلی میبینیم و مردم را به انبار باروتی تبدیل کرده که هر ان امکان انفجاری که ممکنه به تجزیه سیاسی ایران سرانجامش باشه. سیاست و همینطور اخلاقیات به کنار ولی از لحاظ استراتژی ایران منجلابی گیر کرده که المان اواخر جنگ جهانی دوم هم اینچنین درگیرنبود راه پس نداره راه پیش هم هزینه بره و هزینه هزینه میاره. ایران و عربستان بازی شروع کردند که فقط خدا میدونه اینده منطقه چه میشود . به قول مصطفی محمود نویسنده عرب که دهه90 نوشت اگر کشورهای خاورمیانه مشکلاتشان را با دیالوگ حل نکنند با وجود این سردمداران 4 نسل بعد از الان مردم خاورمیانه را خواهیم دید که روی دار و درخت زندگی میکنند البته اگر جنگها تا ان زمان درختی باقی گذاشته باشد.
‌پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷
۴۲
Iranemaa - قم، ایران

مردم ایران چی؟
‌پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۳
۵۵
کور شود آنکس که نتواند دید - لندن، انگلستان

این چه پیرزی است که ما کاسه داغتر از آش آن بشویم،که پیروزی دراین جنگ به ضرر تک تک آحاد ملت منتهی شود.این هندونه زیر بغل گذاشتنها برای ملت گران تمام میشود نباید دشمنی را که دست به کار است و دارد کل دنیا را بر علیه ما می شوراند را دست کم گرفت.موقعی که عراق کویت را اشغال کرد کل دنیا عراق را با توجه به اینکه 5000 تانک،370 هواپیما،1200000 ارتش آماده جنگ و تجربه 8 سال جنگ با ایران را دلیل قدرت عراق و اینکه کسی توانایی راندن آنها را از کویت ندارد،همین ارتش عراق در کمتر از نصف روز کویت را رها کرد،همان عراقی که ما نتوانستیم یک وجب از خاکش را و لو اینکه فتح کردیم،نگهدایم.
‌پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۹
۳۴
iran4ever - لندن، انگلستان

به عبارت دیگر عربستان، داعش و دارو دستشون سوسک شدن.. ایران سرور خاور میانست ،حالا هرکی‌ می‌خواد سرکار باشه.
‌پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۲
۴۸
سپهدار - تهران، اوکراین

صدای ناقوس مرگ میاد این اعلام جنگ رو میشه حس کرد خدا به فریاد ملت برسه ،میگه دیر و زود داره سوخت و سوز نداره این جنگ اجتناب ناپذیر هس نوبت جنگ ایران هم رسیده آقا زاده ها که جاشون امن هس فقط مردم بیگناه باید تاوان پس بدن
‌پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۴
۸۲
تفکر اسلامی - کپنهاک، دانمارک

ما شیعیان حیدر صفدر ستونهای دین را استوار و لشکریان باطل را منهدم میکنیم. درود بر رهبر معظم پر عنایت و ولایت جمهوری اسلامی شیعه اتمی موشکی امام زمانی ایران.
‌پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۹
۴۴
Pooia - بریزبن، استرالیا

این ملخ خورها ٨ سال تمام جنگ نا برابری رو به بهانه به قادسیة از صدام پشتیبانی کردند و حالا حقشونه به دریوزگی افتادند.
‌پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۹
۴۴
Pooia - بریزبن، استرالیا

دنیا دنیای زور و قدرته ضعیف باشی قورتت می دن خدا رو شکر که هیچ احدی دیگه جرأت تجاوز به ایران رو نداره.
‌پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۲
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +517شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +379پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +322یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +297رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +247سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +232‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +223نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +208کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +184حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +158نخست‌وزیر پیشین اسرائیل: تل‌آویو باید به رهبران و تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند