«ده‌ها» جان‌باخته زمین‌لرزه کرمانشاه «بدون مجوز دفن شده‌اند»

یک‌شنبه شب گذشته زمین‌لرزه‌ای قوی به اندازه ۷.۳ ریشتر غرب ایران را لرزاند که بیش از ۴۴۰ کشته بر جای گذاشت و هزاران نفر را روانه بیمارستان‌ها کرد. در حالی که مدیر روابط عمومی پزشکی قانونی استان کرمانشاه از دفن بدون مجوز «حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰» تن از جان‌باختگان زمین‌لرزه کرمانشاه خبر می‌دهد، در همین روز مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه، این رقم را تکذیب کرده و تعداد دفن‌های بدون مجوز را «۳۰ مورد» عنوان می‌کند.
 

روز سه‌شنبه مدیر روابط عمومی پزشکی قانونی استان کرمانشاه با انتقاد از نبود فضای مناسب جهت معاینه اجساد جان‌باختگان زمین‌لرزه کرمانشاه، گفت که «بر اساس آمار غیررسمی و پیش‌بینی که خود ما داریم حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ جان باخته حادثه بدون مجوز دفن شده‌اند.»

 
محمدعلی منشی‌زاده روز سه‌شنبه ۲۳ آبان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، در این رابطه افزود که «هم‌اکنون اجساد در فضای باز معاینه می‌شود و حتی چادر هم برای این کار در اختیار نداریم.»
 
وی با ذکر این‌که «در حال حاضر ۴۳۰ گواهی فوت برای جان باختگان این حادثه صادر شده‌»، تصریح کرد: «هم‌اکنون به دلیل نبود سالن تشریح و تعداد بسیار اجساد، تیم‌های پزشکی قانونی در فضای باز کار معاینه اجساد را انجام داده و گواهی فوت صادر می‌کنند.»
 
در همین روز اما، آرتین کمالی، مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه، در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان اظهار کرد: «حدود ۳۰ نفر از قربانیان بدون جواز فوت دفن شده‌اند و آمار دفن ۱۵۰ نفر بدون مجوز تکذیب می‌شود.»
 
یک‌شنبه شب گذشته زمین‌لرزه‌ای قوی به اندازه ۷.۳ ریشتر غرب ایران را لرزاند که بیش از ۴۴۰ کشته بر جای گذاشت و هزاران نفر را روانه بیمارستان‌ها کرد.
 
در همین حال از ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود و از برخی گزارش‌ها چنین برمی‌آید که روز سه‌شنبه گروهی از اهالی شهر سرپل ذهاب کرمانشاه با تجمع مقابل فرمانداری این شهرستان، خواستار توجه به نیازهای اولیه و ضروری زلزله‌زدگان شده‌اند.
 
از سوی دیگر، شهردار شهر کوچک اِزگِله، نزدیک‌ترین شهر به مرکز زلزله مرگبار یک‌شنبه شب، نیز روز سه‌شنبه با انتقاد از روند کمک‌رسانی گفت که در مورد این شهر «اطلاع‌رسانی خوب نشده» و «روند کمک‌رسانی ضعیف است».
 
در همین حال یک مقام بلندپایه جمهوری اسلامی آمار واحدهای مسکونی تخریب‌شده در زلزله اخیر را ۳۰ هزار واحد عنوان کرد.
 
شهر ازگله تنها در فاصله پنج کیلومتری کانون زلزله‌ای بود که حتی در بغداد، پایتخت عراق، کویت و شرق کشور ترکیه نیز احساس شد.
 
حال با گذشته نزدیک به دو روز از وقوع این زمین‌لرزه و بالای ۲۰۰ پس‌لرزه، شهردار ازگله روز سه‌شنبه به خبرگزاری تسنیم گفته است که روند کمک‌رسانی به ازگله و روستاهای آن «در حال انجام، اما ضعیف است».
 
به گفته نازار بارانی، شهردار ازگله، «دیروز وزیر کشور، وزیر بهداشت و استاندار کرمانشاه به این شهر آمدند و قول مساعد برای کمک‌رسانی دادند، اما متأسفانه ما چادر نداریم و نیاز ضروری به چادر داریم».
 
آقای بارانی گفت: «دو شب است زن و بچه مردم بیرون می‌خوابند و با توجه به ضرر و زیانی که به ساختمان‌های شهر وارد شده و در حال آواربرداری است ما وسایل کم داریم و ماشین‌آلات خیلی کم است، نیروهای متخصص نداریم و امکانات‌مان ضعیف است.»
 
روز سه‌شنبه خبرگزاری تسنیم همچنین به نقل از محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، آمار واحدهای مسکونی تخریب‌شده در زلزله را «۳۰ هزار» واحد عنوان کرد.
 
آقای رضایی گفت: «برخی از این منازل مسکونی صد درصد تخریب شده و اگر برای بازسازی هر خانه‌ای ۳۰ میلیون تومان در نظر بگیریم، بیش از هزار میلیارد تومان به‌ منظور تعمیرات و‌ بازسازی منازل اعتبار نیاز است.»
 
در همین زمینه پیشتر معاون بنیاد مسکن ایران گفته بود که ۱۲ هزار واحد مسکونی در مناطق شهری و روستایی، صد در صد تخریب شده‌اند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۶۸
Azadi199 - پاریس، فرانسه
چند تا ویدئو رو فضای مجازی منتشر شده که دولت هنوز آوار برداری رو شروع نکرده، چه خبره تو کشور ما ؟ این بنده خدا‌ها زیر این همه آور شاید هنوز زنده باشند. باید روشنفکران و افکار عمومی‌ رو دولت فشار بیارند که هر چه زودتر کار رو شروع کنند.
‌سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵
۸۰
واقع بین ایرانی - هامبورگ، آلمان
روستا هائی مانند ازگله که در نزدکی کانون زلزله بوده مسلما انسان زنده ای در انجا نخواهد بود بنحوی که مسئولان این منطقه از عدم کمک رسانی صدایشان بگوش فلک رسیده.اما مسئولان بجای رساندن اب و نان برای این بیچاره های در مانده از کمک یا وام حرف میزنند.واقعا تعجب اور است مردم روستا در زیر اوار هستند یا امکان زندگی روزمره را ندارند اما اقایان از وام و کمک های مالی در اینده حرف میزنند. اخر مرد حسابی .امروز وقت این حرف ها نیست. امروز باید از پتو و نان و پنیر وسایل گرم کننده باید حرف بزنی نه از وام . علاجی بکن کز دلم خون نریزد. سرشک از رخم پاک کردن چه حاصل. وقتی که یک روضه خان و واعظ مسئولان کشور باشند بیشتر از این توقع داشتن نهایت ابلهی است. نهایت حماقت است. رضا شاه تو باید زنده میماندی تا این مردم ببینند مسئولیت یعنی چه و کمک رسانی یعنی چه . رضا شاه روحت شاد
‌سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۰
۱۰۷
Nasrin-a - کبک، کانادا
واقعا چه خبره تو اون مملکت ویران شده؟ توی ویدیوی روستای سراب ذهاب نشون میده تمام خونه ها خراب شدن, زنی میگه ما از دیشب 21 نفر رو خودمون از زیر آوار در آوردیم و دفن کردیم و هنوز هم حتی یک نفر برای کمک توی اون روستا دیده نمی شد. دیوانه کننده س این خبرها برای من.
‌سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۱
۵۸
hamtarane - ملبورن، استرالیا
متاسفانه اینطور به تظر می رسه که علاوه بر بی برنامگی و بی عرضگی حکومت در کمک رسانی به مناطق زلزله زده اراده کثیف حکومت ضد ایرانی و ضد بشری اسلامی بر این قرار گرفته که از این مصیبت برای انتقام گرفتن از هموطنان کورد ما سواستفاده کنه. امیدوارم که این حادثه میخ اخر را بر تابوت حکومت فاشیستی اسلامی بزنه
‌سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۵
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.