ارسال هزاران تن کالا و غذا به زلزله زدگان عراق؛ ترکیه به ایران هم پیشنهاد کمک کرد

آمار وزارت کشور عراق حاکی از کشته شدن هفت شهروند این کشور و مصدومیت ۳۲۱ تن است.  ترکیه ساعاتی بعد از زلزله مناطق غرب ایران و اقلیم کردستان عراق در شامگاه یکشنبه ۲۱ آبان،‌ که صدها کشته در پی داشت، ۵۰۰۰ تن کالا و غذا، ۹۲ پرسنل و ۱۱ ماشین به شمال عراق اعزام کرد. آنکارا با ابراز تاسف از تلفات سنگین زلزله در ایران، ‌به تهران نیز پیشنهاد هر نوع کمک را داده است.
 

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، مناطق زلزله‌زده با کمبود دارو، سرم، تخت و تجهیزات مواجه هستند.

 
در همین ارتباط، خبرگزاری ایلنا از قول حسین بساطی، مدیرعامل تعاونی مرزنشینان کرمانشاه، گفت که کمک‌رسانی به حادثه‌دیدگان بسیار کند پیش می‌رود به‌طوری که اولین محموله چادر و پتو با گذشت بیش از ۱۲ ساعت پس از زلزله، تازه به شهرستان ثلاث باباجانی رسید و تا این محموله‌ها به روستاها برسد مدت زمان زیادی سپری خواهد شد.
 
هنوز مقام‌های ایران به پیشنهاد کمک ترکیه پاسخ نداده اند، اما سفین دیزایی، سخنگوی اقلیم کردستان عراق، با انتشار پیام توییتری از دریافت کمک‌های ترکیه تشکر کرد.
 
به گزارش خبرگزاری رسمی ترکیه، آناتولی، اسماعیل یاغجی، مدیر مرکز مدیریت بحران منطقه ای هلال احمر ترکیه در جنوب شرقی این کشور، اعلام کرده است که علاوه بر کمکهای غذایی، سه هزار تخته چادر، ۱۰ هزار تخت خواب، ۱۰ هزار تخته پتو و آشپزخانه سیار از استان الازیغ ارسال شده است و این کمک ها تداوم خواهد یافت.
 
بر اساس آمارهای ارائه شده در رسانه های ایران، تاکنون حدود ۳۷۰ شهروند ایرانی در زلزله ۷.۳ ریشتری روز گذشته کشته شدهد و بیش از ۶۶۰۰ تن نیز مصدوم شده اند.
 
در این میان،‌ آمار وزارت کشور عراق حاکی از کشته شدن هفت شهروند این کشور و مصدومیت ۳۲۱ تن است.
 
تلویزیون دولتی «تی آر تی» ترکیه نیز از قول ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری این کشور، گزارش داده است که مرکز حوادث اضطراری ترکیه همراه با سازمان هلال احمر و دیگر نهادهای کمک رسانی، عملیات جستجو، نجات و رساندن غذا، دارو، پتو و دیگر نیازهای ضروری در حال آماده باش هستند.
 
خبرگزاری آناتولی از قول بنعلی یلدریم، نخست وزیر ترکیه، گزارش داد که آنکارا آماده هر گونه کمک به مناطق مرزی ایران و عراق هست.
 
مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، نیز طی تماس تلفنی با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود، از تلفات بالای زلزله در ایران اظهار تاسف کرد و گفت که ترکیه آماده هر کمکی هست.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۴
باباجان - لندن، انگلستان
رژیم ایران از خدایش هست مردم با بدبختی و بلا سر کله بزنند تا از سیستم امپریالیسم شیعه و فارسی سازی بی خبر بمانند ، کمک خارجی را قبول نمی کند در زمان زلزله آذربایجان شرقی در عرض 3 ساعت کامیون های کمکی ترکیه و آذربایجان پشت مرز بودند اجازه کمک ندادند و خودشان بعد از 12 ساعت آمدن برای تماشا و 24 ساعت بعد کمک از اردبیل، ارومیه و زنجان و تهران رسید و چون از مناطق فارس نشین کمک نیامد مجبور روی کمکهای مردمی ارومیه برچسب شیراز و اصفهان را زدند تا مردم آذربایجان را قول بزنند که فارسها به فکر شما هستند نه کشورهای ترک زبان همسایه، تازه ترکها آدمهای دموکرات هستند در کمک کردن به انسان به کرد ، عرب و فارس بودن او نگاه نمی کنند این فقط در ایران هست که کمک به تاجیکستان همزباگ فقط واجب هست و دیگران آدم نیستند . بلاخره در زلزله آذربایجان شرقی دولت وسط زمستان بی تفاوت کمک ها را نیمه کاره رها کرد و فعالین مدنی هم که از طرف کمک می کردند آنها را بازداشت می کردند !
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۳
۳۴
tiger.man - ریکیاویک، ایسلند

تامین و ارسال 5000 تن کالا و غذا در کمتر از یک روز. واقعا باید به توان تدارکاتی ترکیه آفرین گفت. دست مریزاد اونوقت بیچاره ها تو ایران باید سرما بکشند. وطنم پاره تنم. زرشک ایران یعنی دزد خانه چپاول خانه
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۵
۴۴
amirgheryou - تهران، ایران
سقفهای سنگین مثل این عکس باعث ریختن کامل ساختمان میشه. همه ساختمانها باید از سقف ایمن و سبک ساخته بشن. در اینصورن مرگ و مصدوم خیلی کم میشه.
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۷
۴۷
emadmanson - بیرمنگهام، انگلستان

بابا جان. چرا همه چیز رو ترک و فارس میکنی؟ چرا دنیات انقدر سیاه و سفیده. نا کار آمدی حکومت ترک و فارس نمیشناسه. به من فارس همونطور داره ظلم میشه که به شما میشه. تنها فرقش اینه که زبان من زبان رسمی هست و زبان شما نیست. این هم تقصیر من فارس نیست دوست عزیز. کار دولت ایراد داره. مکه تو بم زلزله اومد یا تو رودبار یا آتش سوزی پلاسکو، مکه اینا فارس نبودن؟ این دولت چه تخم دو زرده ای برای اینها گذاشت که برای شما نزاشته. چرا فکر میکنی فارسها به فکر ترکها یا بقیه نیستن. همه ایران سرای ماست همه مردمانش هموطنن و درد تک تک هموطنان درد همه کشور هست فارغ از زبان و لهجه و مذهب و رنگ پوست. زیبایی این کشور به همین رنگین کمان بودنش هست. خواهشا حساب مردم فارس رو از دولت بیکفایتش جدا کنید که همه ما در چنگال این رژیم منفور اسیریم.
‌سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۳
۴۲
rahjoo - بابل، ایران
[::باباجان - لندن، انگلستان::]. زلزله بم وسط ایران 40هزارتا کشته داد حکومت خم به ابرو نیاورد اونوقت تو داری از آب گل آلود ماهی میگیری؟!! برو یکم انسان باش انقدر دربند خودی نخودی بودن چه سود!چشم بهم بزنی از دار دنیا رفتی با یک دل پرکینه از کسایی که نه تورو میشناسن نه افکارتو
‌سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۳
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +499شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +355پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +312یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +295رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +243سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +232‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +218نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +207کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +194پاسخ وزیر دادگستری اسرائیل به پُست علی خامنه‌ای: «به پایان سلام کن»
  • +175«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد