جان بولتون: ممکن است ولیعهد سعودی به سرنوشت شاه ایران دچار شود

"جان بولتون" سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل و یکی از تندروترین سیاستمداران محافظه کار آمریکا نسبت به سرنوشت اصلاحات سیاسی در پیش گرفته شده از سوی "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی ابراز نگرانی کرد.
 

به گزارش عصر ایران بولتون که در نشست هفتگی وب سایت محافظه کار"بریت بارت نیوز" سخن می گفت با اشاره به تلاش های ولیعهد سعودی برای پاکسازی رقبا و تثبیت قدرت سیاسی خود در پادشاهی سعودی گفت هنوز نسبت به نتیجه این اقدامات تردید دارد و مطمئن نیست که ولیعهد سعودی توانسته باشد قدرت خود را درون هیات حاکمه سیاسی تثبیت کرده باشد.

 
به گفته بولتون: نباید تاریخ را فراموش کرد و سرنوشت شاه ایران را هنگامی که می خواست کشورش را به سرعت مدرنیزه کند، از یاد برد که منجر به  سقوط او و ظهور پدیده ای سیاسی همچون "آیت الله خمینی" شد.
 
بولتون درباره دستگیری عده ای از شاهزاده ها از جمله "ولید بن طلال" و این گمانه که این دستگیری ها در راستای جلوگیری از پمپاژ پول به گروه های تندرو اسلامگرا بوده است، گفت: ممکن است چنین بوده باشد. من همه آنها را نمی شناسم اما ممکن است عده ای از آنها به گروه های تروریستی کمک مالی داشته اند، اما با این کارها ممکن است گروه های وهابی تحریک شده و در مقابل تلاش ها برای کاهش و نابودی قدرت شان، کاری انجام دهند.
 
این سیاستمدار تندرو آمریکایی همچنین نسبت به عدم هماهنگی در استراتژی خاورمیانه ای آمریکا بین بخش های حاکمیتی این کشور همچون وزارت امور خارجه، وزارت دفاع و شورای امنیت ملی، ابراز نگرانی کرد.
 
بولتون همچنین نسبت به گسترش نفوذ ایران در پی شکست های پی در پی اخیر داعش در عراق و سوریه ابراز نگرانی کرد و از استراتژی دولت اوباما در تجهیز ارتش و نیروهای شیعه عراق برای مقابله با داعش انتقاد کرد، چون به ادعای او نتیجه این کمک های آمریکا در عمل به وسیله قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  و به نفع منافع راهبردی جمهوری اسلامی ایران در منطقه، مصادره شد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۶
Fash Guo - کلن، آلمان

این نگرانی یک مقام آمریکایی نیست بلکه این تهدید عربستان است !!چرا که هر کشوری بخواهد تکانی به خود بدهد و مستقل از منافع غرب عمل کند محکوم به فناست همانطوری که شاه را با یک چشم بهم زدند بردند !! اینها رژیم هایی مثل جمهوری اسلامی در ایران را می پسندند که دربست در چنگال آنهاست !! عوعوهای خمینی و خامنه ای و آخوندها همه دروغین و برای خالی نبودن عریضه ست ...
‌چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰
۲۵
romano - تهران، ایران
دلیل اینکه ادیان ابراهیمی حد زدن زیاد دارند سیستم سامی طایفگی (عربی و یهودی) چشم برابر چشم است. اگر عربهای رقیب (پسر عمو ها) از این پسر زهر چشم نگیرند نه تنها پول و قدرت خود را از دست خواهند داد بلکه به سیستم حجازی به زیر گروه برای همیشه تبدیل خواهند شد و باید کشته بیشتر بدهند. تنها راه حل سنتی انتقام تا خون بس از هر دو طرف است! این پسر مشوق حمله به یمن بود تامین کننده داعش و تحریم قطر در همگی شکست خوردند. این کارش نه تنها اصلاحات بلکه تخریب خانواده خودش است اگر او تمامی این افراد را از افراد خارج خانواده سعودی جایگزین کند طبق سنت این کشور آن طرفها نیز باید خون بدهند که خوب خر نیستند (به سیستم قبایل خوش آمدید حالا فهمیدید چرا عربستان هیچ وقت در تاریخ پادشاهی نداشته!). تاریخ اسلام را بخوانید همه ماجرا دستتان می‌اید تمام مقتولین بعد از فوت پیامبر نسبت فامیلی داشتند و این تا صده‌ها ادامه داشت تا ایرانیها سیستم عباسی را ور انداختند.
‌چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱
۴۸
آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه
بعید می دانم چون اسم عربستان مشخصه عربستان سعودی یعنی مال خاندان آل سعوده و مردم آنجا هم این مسئله را قبول کردند که آنها حق دارند هر طور صلاح بدانند مملکت را اداره کنند در کره شمالی هم از بدو تاسیس خانواده کیم آنجا بودند و مردم هم آنها را پذیرفتند ولی ایران کشوری است تاریخی و مردم معتقد نبودند ایران متعلق به خانواده پهلوی یا هر سلسله دیگری باشد و بخاطر همین هم مقابل سیاستها موضع می گرفتند بنابراین احتمال وقوع انقلاب در عربستان منتفی است مگر این که کودتایی در خود خاندان سعود انجام شود
‌چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷
۵۸
فضول میرزا - استکهلم، سوئد

فراموش نکنیم که طبق اسناد موجود و اعترافات ویدئوئی ریگان اون آخوند پاچه ورمالیده متحجر رو شما سوار ملت ایران کردین! :o
‌چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۵
۵۸
liberté - مونترال، کانادا

یعنی میخوای بگی شاه چون رفورم کرد انقلاب شد! یعنی شما نترسیدید که شاه گفت برید همرگرتون رو بخورید و بیشتر کار کنید. شما از افزایش قیمت نفت توسط شاه نترسیدید و دست در دست شوروی و انگلستان آخوندهای مفت خور را پرورش ندادید؟!
‌چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۶
۱۰۷
Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
پدیده «آیت الله خمینی» را می توان بعنوان قسمتی از پازل غرب در طرح استراتژی دراز مدت در خاورمیانه و اسلامیزاسیون منطقه نگریست. طرحی که پایه های آن درست بعد از سالهای پایانی جنگ دوم جهانی ریخته شده بود. ادامه .
‌چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰
۴۶
Omide por jalal - لس‌انجلس، ایالات متحده امریکا

با این تفاوت که شاهنشاه از نژادِ آریا و فرزندِ کوروش بود و ناماش در جهان جاودانه شد .
‌چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۱
۱۰۷
Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
به نظر شاید مرگبارترین اشتباهی که شاه مرتکب شد و منجر به سقوط او گردید این بود که تمامی نیروهای چپ روشنفکر را به جوخه های اعدام سپرد. و بدین ترتیب عملا یک میدان بزرگ بازی خالی از رقیب را دودستی تحویل علمای مرتجع کرد! روحانیونی که در اولین فرصت با بسیج عوام سر خودش را زیر آب کردند. با این یک تیر دونشان زدن غرب توانست از یکسو بابت منتفی شدن نفوذ و دستیابی روسیه به چاههای نفت نفس راحتی بکشد. از دیگر سو یک قدم به طرح اسلامیزه کردن منطقه نزدیکتر شود. و بدین ترتیب انقلاب اسلامی بزرگترین موهبت الهی برای غرب بود!‌
‌چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۸
۱۰۷
Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
آنچه شاه در این میان از دست داد این بود که این جوانان چپ دوآتشه که می توانستید در فردای انقلاب در مقابل ارتجاع مذهبی ایستادگی کنند و به یاری توده ساده لوح عوام بیخبر از دنیا بشتابند. نیرویی جوان پر شوری که می توانستد بمرور زمان از پتانسیل رویکرد متعادلانه تر نسبت به منافع ملت های ایران برخوردار شوند و به وزنه حفظ تعامل و تعادل بین ملت های ساکن ایران تبدیل شوند. اما این با استراتژیک دراز مدت غرب در خاورمیانه در تضاد بود‌! برای غرب و اسراییل وجود یک جمعیت بشدت تندرو و عقب مانده ذهنی ضروری بود. آنچه از چپ باقی ماند حزب توده مردم (خائن به توده های مردم) بود وسایر دستجات چپ نما (اکثریت) بودند که با شعار(سپاه پاسداران را سلاحهای سنگین مجهز کنید)‌ بهمراه جبهه ملی(ملی مذهبی)ها عملا به خدمت ارتجاع درآمدند .
‌چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳
۲۵
اسب آتش - سیدنی، استرالیا
احتمال اینکه محمد بن سلمان لعنت الله علیه به سرنوشت شاه دچار بشه هست ولی نه خیلی چون:1- شاه فقید میخواست جلوی قلدری چشم آبی ها و مفت خوری انگلیس بایسته ولی این نعش جوجه سعود کلا نوچه غرب و چشم آبی هاست، دربست. 2- آل سعود تجربه شاه رو دارن و حالا حسابی از ترس از آمریکا حرف شنوی دارن و تازگیها 500میلیارد دلار هم باج به دولت ترامپ دادن زیر عنوان خرید اسلحه! 3- اصلاحات این تکفیری قبیله گرا در حد اصلاحات صوری و جزئی ست و در روبنا خلاصه میشه نه مثل اصلاحات ارضی شاه(که البته اشکال هم داشت) و انقلاب ششم بهمن بنام انقلاب سفید که تاثیر بنیادین و تکان دهنده در بدنه اجتماع داد و بستر جامعه اونو نمیپذیرفت 4-طرح خاورمیانه جدید در مرحله اولش با هماهنگی دولت آمریکا و عرپستان با هم پیش میره (لذا با هم فعلا همکاری میکنن)که نیروی سپاه قدس جلوشو فعلا گرفته ولی در مرحله بعدی اسرائیل طرح قدیمی نیل تا فراتش رو پیاده میکنه که عرپستان فکر میکنه اون روز نمیاد! 5- کلا عربا بعد از سقوط عباسیان همیشه خاک بر سر و نوچه خانه زاد قدرتها بودن از سلجوقیان بگیر تا امپراطوری عثمانی،پس عرضه سینه سپر کردن ندارن
‌چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳
۳۷
sunny_day - نیویورک ، ایالات متحده امریکا
[::romano - تهران، ایران::]. الان این توضیحاتی که دادی چه ارتباطی به این مقاله دارد ؟ این مقاله درباره مدرنیزه کردن کشور در شرایطی است که مردم هنوز امادگی این تحولات را ندارند آیا این کار درست است یا نه؟ چشم دربرابر چشم خون دربرابر خون تاریخ اسلام را بخوانید این داستانها چیه ؟ آیا مدرنیزه کردن کشور توسط حاکمی که مردمش هنوز آمادگی ندارند کار درستی است یا نه
‌چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۲
۱۰۷
Kefli Iskender - مریخ، وانواتو

بزرکترین آفت شاه این بود که هرگز نتوانست نه خود را بشناسد، نه ایران را و نه مردمان آنرا. با وجودیکه زبان مادری شاه و فرح هردو ترکی بود، بعبارتی آخرین شاه و آخرین ملکه ایران ترک بودند، اما هیچکدام هرگز این زبان را نه خود صحبت کردند و نه به فرزندانشان یاد دادند، و این بیماری مهلک (از خود بیگانگی -آلیناسیون) و (خود انکاری) را به تمام ملتهای ساکن ایران گسترش دادند. شگفت آور اینکه هر بعد از پایان جنگ دوم جهانی و اضمحلال نازیسم هیتلری و فاشیسم موسولینی،‌هر قدر غرب از بیماری نژاد برتر آریا ابراز انزجار و نفرت می کرد،‌بهمان اندازه مهر شاه به آریا بیشتر می شد و محکمتربر طبل نژاد برتر آریا می کوبید و اظهار دلبستگی میکرد. شاهنشاه آریا مهر، اتومبیل آریا شاهین، اسادیوم ورزشی آریامهر، تیم فوتبل آریا.
‌چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰
۷۰
senator x - تهران، ایران
شاید این, بالای دهمین اعتراف آمریکائیها مبنی بر دست داشتن مستقیم تغیر رژیم شاه به رژیم آخوندی میباشد.یعنی این مصیبت 40ساله,دستاورد آمریکائی هست و باز علنا میگویند,هر کشوری,بدونه اجازه ما که بخواهد در جهت پیشرفت ملت و مملکت خود قدم بردارد,با ما طرف هست.پس بسیار احمقانه هست که حرفهای و اشک تمساح صدای آمریکا را برای یک لحظه باور کنید
‌چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷
۴۲
Iranemaa - قم، ایران
[::sunny_day - نیویورک ، ایالات متحده امریکا::]. بزرگوار از یک بسیجی توقع داری حرف حساب بزند؟ اینها شستشو مغزی شده هایی هستند که فقط عمر رژیم اخوندی برایشان مهمه. اون یک بسیجی دیگه از اینکه عربستان به امریکا باج داده صحبت میکنه..حالا سوال اینجاست کره شمالی و کره جنوبی را مقایسه کن ،مردم ما و مردم عربستان را هم مقایسه کن و امکانات و اوضاع اقتصادی را.تازه ما زیر سلطه جناب پوتینی هستیم که هم اسلحه مدرن به ما نمیده و هم قطعنامه علیه ما را امضا میکند.
‌چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۳
۵۷
shaboruz - پاریس، فرانسه
چه عجب این از خ.....لی برا مریم قجر وعربستان دست برداشت
‌چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۳
۴۴
بوزرجمهر - تهران، ایران
یعنی مزخرفترین تحلیل و پیش بینی را این امریکایی ابله کرده.چه ربطی فلان چیز دارد با شقیقه؟
‌چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۰
۴۴
بوزرجمهر - تهران، ایران
[::Omide por jalal - لس‌انجلس، ایالات متحده امریکا-فرزند کورش از جلو یه هندی زاده در نمیره؟بدون توهین عرض میکنم.شور بختانه شاه خدابیامرزنامش در تاریخ جاودان است در قیاس با شاه سلطان حسین صفوی،و سلطان محمد خارزمشاه است که بترتیب از مقابل محمود افغان و چنگیز منگول گریختند.بدون هیچ مقاومتی و ملت را به تیغ افاغنه و لشگر جرار مغول سپرد.البته شاه فقید با ناتوانی از حل مسئله و فرار بزرگ ایران را بدست فرودست ترین مردم جامعه :آخوند ، مشتی شورشی مسلمان و یاغی داخلی عرب پرست سپرد.او اگر سر خمینی را سال 47 زیر آب میکرد این فاجعه رخ نمیداد.
‌چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۸
۶۴
nasir2017 - سن خوزه ، ایالات متحده امریکا
و اینک سعود در چنگ امریکا نفس نفس میزند تا یک کشور دیگر اسلامی پر پر شود. ترکیه تا حالا خوب در رفته!!!!!!!!
‌پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۲:۱۶
۲۹
گشتاسپ - شیراز، ایران
[::Fash Guo - کلن، آلمان-نه برادر اینجورا هام نیست.یعنی امریکا نمیخاد روسیه و چین رو ساقط کنه/متلاشی کنه؟یا بر سرشون مسلط باشه؟هرچی امریکا و غرب بگه روس و چین بگن چشم؟ولی واقعیت غیر این هست.تاثیر فیلم دایی جان ناپلئون هست این تفاسیر.شاه مریض بود آدم شایسته ای هم در راس کار نذاشته بود تازه به کسی هم میدون نمیداد.اونوقت خمینی پیداش شد.شک نیست که غرب و امریکا پشت خمینی بودند ولی اگر شاه از خودش لیاقت و جسارت نشون داده بود بازی جور دیگری تموم میشد.
‌پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸
۳۵
مرغ آمین - تهران، ایران
[::Kefli Iskender - مریخ، وانواتو::]. زبان مادری شاه و فرح ترکی بود ! 😂
جمعه ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۶
۳۵
مرغ آمین - تهران، ایران
[::Kefli Iskender - مریخ، وانواتو::]. [::Kefli Iskender - مریخ، وانواتو::]. خمینی شما توده ای های خائن به وطن نوکر کاسه لیس استالین از تیر چراغ برق اویزون کرد نه شاه . که ای کاش شاه شما خائنان تیرباران میکرد قبل اینکه یک ملت تاریخی بخاطر بخور بخور خودتان تابود کنید
جمعه ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۷
۴۲
rahjoo - بابل، ایران
[::Kefli Iskender - مریخ، وانواتو::]. ینی دقیقا تزت رو می شناسم.اول از در صلح وارد میشی و آخرش که فکر کردی با چیدن کلمات و اسامی سر بقیه رو شیره مالیدی برمیگردی به نژادگراییت!هرچند همه تورو خوب می شناسن پانچه ترک تو همون یکی از همون پیشه وریهای توده ای هستی که مملکت رو به این گنداب رسوند. آخرشم نه خودتون به جایی رسیدین نه گذاشتین ایران و مردمش سربلند بشن.بینوا
شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹
۸۴
mok432 - تهران، ایران
مردم ایران فراموش نکردند که جیمی کارتر به خمینی گور به گور شده ۱۵۰ میلیون دلار داد بابت سرنگون کردن شاه ایران و تبلیغات بر علیه شاه و دیدن خمینی در ماه ، اگر این پول را نمی داد مملکت ایران الان جزو پیشرفته‌ترین کشور‌های دنیا بود ، درود بیکران به خاندان ایران ساز پهلوی
شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۳
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • بیرانوند: نه تنها ۲۰ میلیارد تومان جریمه را نمیدم، بلکه آن ۵ میلیاردی که شیرینی ازم گرفتند، پس می‌گیرم
  • فاکس: می‌دانیم شما با بمباران مردم مخالفید، شاهزاده رضا: نمی‌خواهم هموطنانم بار دیگر رنج بکشند
  • (تصاویر) بازدید ارزشی ‌ها از اتاق بستری شدن خمینی
  • حسین سلامی، فرمانده سپاه: ترجیح میدم جای سخنرانی نتانیاهو، کارتون گوریل انگوری ببینم
  • ظریف: «شهرک‌نشینان اسرائیلی از نظامیان بدترند، سرباز اسرائیلی زورکی می‌جنگد»
  • شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • (تصاویر) چرا زنانی که اندام پُرتری دارند برای مردان جذاب ترند؟
  • دفاع عجیب نماینده سابق تهران از هیتلر در کشتن یهودیان: هیتلر درست تشخیص داد
  • +487شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +337پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +303یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +291رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +240سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +229‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +211نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +204کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +190پاسخ وزیر دادگستری اسرائیل به پُست علی خامنه‌ای: «به پایان سلام کن»
  • +170«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد