عراقچی در مجلس: سوء نیت آمریکا در اجرای برجام به ترامپ محدود نمی‌شود

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران امروز چهارشنبه دهم آبان (اول نوامبر) با حضور در مجلس در اظهاراتی به "خصومت‌ها و بدعهدی‌های آمریکا" در روند اجرای توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های بزرگ جهانی پرداخته است.
 

آقای عراقچی گفته است: "با وجود اینکه آمریکا باید با حسن نیت تکالیف و تعهدات خود را در اجرای برجام انجام می‌داد با سوء نیت حرکت کرد و این موضوع به دولت فعلی آمریکا محدود نمی شود بلکه در دولت گذشته نیز شاهد نقض عهد بوده‌ایم."

 
این اظهارات پس از ارائه سومین گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره روند اجرای توافق هسته‌ای صورت گرفته است.
 
در این گزارش که هر شش ماه یکبار منتشر می‌شود، مجلس ایران علاوه بر روند اجرای توافق هسته‌ای به موارد نقض آن توسط آمریکا هم اشاره کرده است.
 
اظهارات آقای عراقچی در مورد دولت گذشته آمریکا به دولت باراک اوباما اشاره دارد که توافق اتمی ایران در زمان ریاست جمهوری او به سرانجام رسید.
 
از جمله مواردی که آقای عراقچی به عنوان اقدامات آمریکا در تناقض با اجرای برجام برشمرده "محدودیت ویزا، تاخیر در صدور مجوز هواپیماها، تحریم‌های غیرهسته ای و اضافه کردن افراد به لیست‌های تحریمی" بوده که معاون وزیر خارجه ایران آن را مغایر با بند ۲۸ برجام دانسته است.
 
او همچنین اظهارات مقام‌های آمریکایی و بخصوص دونالد ترامپ، رئیس جمور این کشور علیه ایران را هم در تضاد با این بند برجام دانسته است.
 
آقای عراقچی در عین حال گفته است که جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران طی ۲۱ ماه گذشته ۱۰ نامه به فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشته و "موارد بدعهدی و عدم پایبندی" در کمیسیون مشترک سازمان ملل ثبت شده است.
 
این اظهارات در حالی است که هفته پیش سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران از ۱۸ مورد نقض برجام خبر داده بود. آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران در پاسخ به اظهارات دونالد ترامپ: تا طرف مقابل برجام را پاره نکند ما آن را پاره نمی‌کنیم اما اگر او برجام را پاره کرد ما آن را ریزریز می‌کنیم در ماه‌های اخیر لحن مقام‌های آمریکا علیه ایران به خصوص درباره برجام تندتر شده است.
 
این در حالی است که مقام‌های اروپایی کماکان خواستار حفظ توافق هسته‌ای هستند.
 
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پای‌بندی ایران به توافق هسته‌ای این کشور با شش قدرت جهانی را تأیید نکرد و تصمیم‌گیری درباره سرنوشت حضور ایالات متحده در برجام را به کنگره این کشور سپرد.
 
آقای ترامپ در نطقی سیاست خود را درباره ایران اعلام کرد و بشدت به مقام‌های حکومتی در این کشور حمله کرد.
 
آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران هم در پاسخ گفت: "تا طرف مقابل برجام را پاره نکند ما آن را پاره نمی‌کنیم اما اگر او برجام را پاره کرد ما آن را ریزریز می‌کنیم."
 
وزارت خزانه‌داری آمریکا پس از اظهارات دونالد ترامپ درباره ایران سپاه پاسداران را در لیست تحریم قرار داد.
بعضی از موارد انتقاد از آمریکا در گزارش کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره روند اجرای برجام:
  •     تحریم یازده شخصیت حقوقی و حقیقی ایران در دی ماه ۱۳۹۴
  •     اجرای قانون موسوم به ویزا علیه چهار کشور از جمله ایران
  •     توقیف ۲ میلیارد دلار از اموال ایران
  •     مصادره ۲ میلیارد و هشتصد میلیون دلار از دارایی‌های ایران در فوریه ۲۰۱۶
  •     حفظ قانون محرومیت ایران از معامله با دلار آمریکا
    بهانه‌گیری در مورد فعالیت موشکی ایران
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.