مطهری: عده‌ای در پشت پرده تصمیماتی می‌گیرند و به هیچ‌کس هم پاسخگو نیستند

نایب رئیس مجلس ایران درباره وجود مصوبه شورای امنیت ملی برای ایجاد محدودیت علیه محمد خاتمی ابراز تردید کرده است.نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بار دیگر از ایجاد حصر و محدودیت علیه فعالان سیاسی در ایران انتقاد کرد و گفت: «نمی‌شود عده‌ای در پشت پرده تصمیماتی بگیرند و به هیچ کس هم پاسخگو نباشند».
علی مطهری این اظهارات را در واکنش به سخنان روز ۲۷ مهر حسین نجات، جانشین رئیس اطلاعات سپاه پاسداران، ابراز کرد که گفته بود: محدودیت‌های جدید برای محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری اسبق ایران، «همان است که در سال ۸۹ تصویب شده و چیز جدیدی نیست».
نایب رئیس مجلس ایران روز جمعه ۲۸ مهر با ابراز تردید درباره وجود مصوبه شورای امنیت ملی برای ایجاد محدودیت علیه آقای خاتمی، در عین حال تاکید کرده که به فرض وجود چنین مصوبه‌ای، «شورای عالی امنیت ملی نمی‌تواند جایگزین قوه قضائیه شود و برای یک متهم مجازات تعیین و اجرا کند».
وی با اشاره به اظهارات جانشین رئیس اطلاعات سپاه گفته که «خوب است متن مصوبه مورد نظر جناب آقای نجات به اطلاع عموم برسد. همچنین لازم است متن نامه‌ای که اخیراً به رؤیت آقای خاتمی رسانده و رفته‌اند منتشر شود تا معلوم شود آیا محدودیت جدیدی ایجاد شده یا خیر».
آقای مطهری خبر داده که چند شب پیش مأموران امنیتی مانع رفتن محمد خاتمی به جلسه‌ای شده‌اند که قبلاً در آن شرکت می‌کرده‌ است.
بر اساس گزارشی که سایت «کلمه» نزدیک به میرحسین موسوی منتشر کرده بود، ماموران امنیتی روز چهارشنبه ۲۶ مهر با حضور در مقابل خانه محمد خاتمی «برای چندمین بار طی ماه‌های اخیر مانع از خروج وی شدند».
به گفته این سایت، ماموران امنیتی به آقای خاتمی اعلام کرده‌اند که «دستور دارند مانع خروج وی» از خانه و شرکت در مراسمی شوند که بنا بود رئیس‌جمهوری سابق ایران در آن حضور یابد. این جلسه ظاهرا قرار بوده که در بنیاد باران برگزار شود.
آقای مطهری در ادامه یادداشت خود چنین محدودیت‌هایی را «برخلاف اصول ۳۲ تا ۳۷ قانون اساسی» دانسته و تصریح کرده است: «نمی‌شود عده‌ای در پشت پرده تصمیماتی بگیرند و هرچند وقت یک بار از نزول آیه‌ای خبر بدهند و به هیچ کس هم پاسخگو نباشند، نه به مجلس و نه مستقیماً به مردم».
وی افزوده است: «فقط می‌دانیم عده‌ای ناشناخته مصلحت نظام را تشخیص می‌دهند و هرکس را که صلاح بدانند در حصر و محدودیت قرار می‌دهند و هر وقت هم صلاح بدانند، مثلاً نزدیک به موت او، وی را آزاد می‌کنند».
حسین نجات در بخش دیگری از سخنان روز ۲۷ مهر خود خواستار به اصطلاح «توبه» میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، از رهبران معترض به نتایج انتخابات ۸۸ شده و افزوده بود: «اگر این افراد توبه کنند و جریان فتنه را محکوم کنند، نظام آنها را سوار کشتی نجات خواهد کرد».
علی مطهری این بخش از اظهارات جانشین رئیس اطلاعات سپاه را نیز رد کرده و گفته که «توبه نمی‌تواند یک‌طرفه باشد. اگر قرار بر توبه است، هم کسانی که زمینه فتنه را فراهم و هیزم آن را جمع‌آوری کردند باید توبه کنند و هم کسانی که آن را شعله‌ور ساختند».
به نظر می‌رسد اشاره وی به محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین ایران، باشد که آقای مطهری پیشتر خواستار محاکمه او به دلیل نقشی شده که در ناآرامی‌های سال ۸۸ داشته است.
نایب رئیس مجلس ایران در یادداشت خود افزوده است: «تا زمانی که یک طرف را مقصر می‌دانید و از خطاهای طرف مقابل چشم می‌پوشید این موضوع حل نخواهد شد زیرا مردم احساس عدالت و انصاف نمی‌کنند و وجدان‌شان آرام نمی‌گیرد».
وی در عین حال پرسیده است: «اساساً چه اصراری به توبه است. ممکن است کسی خطایی کرده اما معتقد باشد که خطایی نکرده است و طبعاً توبه هم نخواهد کرد. اگر اینها پس از ۷ سال مجازات سنگین حصر خانگی بدون توبه آزاد شوند چه اشکالی دارد؟»
موسوی، رهنورد و کروبی از سال ۱۳۸۹ در حصر خانگی به سر می‌برند و هنوز هیچ گشایشی در وضعیت آنها رخ نداده است. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی، در مبارزات انتخاباتی سال ۹۲ و ۹۶ وعده داد که این مسئله را حل‌وفصل خواهد کرد، با این حال هیچ نشانه‌ای از تلاش وی یا نتیجه دادن آن به چشم نمی‌خورد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۴
شب تاب - یوکوهاما، ژاپن

اصل و اساس سیستم رژیم از ابتدا همین بوده که خودشون مى بُرن و خودشون میدوزن ! نزدیک به چهار دهه این داستان بوده ، حالا این آقا فهمیده و زبون باز کرده!
شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۶
۴۲
Realman - ارواین، ایالات متحده امریکا

مجتبی خامنه ای احمق یکی از کسانی هستش که بیشتر تصمیمات رو‌میگیره
شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۵
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • بیرانوند: نه تنها ۲۰ میلیارد تومان جریمه را نمیدم،بلکه آن ۵ میلیاردی که شیرینی ازم گرفتند، پس می‌گیرم
  • حسین سلامی، فرمانده سپاه: ترجیح میدم جای سخنرانی نتانیاهو، کارتون گوریل انگوری ببینم
  • ادعای سردار نقدی: جوانان برای اعزام به لبنان پاشنه درِ دفتر ما را کندند!
  • گمانه‌زنی‌ها درباره وضعیت اسماعیل قاآنی و هاشم صفی‌الدین
  • فاکس: می‌دانیم شما با بمباران مردم مخالفید، شاهزاده رضا: نمی‌خواهم هموطنانم بار دیگر رنج بکشند
  • نظر مردم اسراییل درباره چگونگی پاسخ به حمله جمهوری اسلامی
  • نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • دفاع عجیب نماینده سابق تهران از هیتلر در کشتن یهودیان: هیتلر درست تشخیص داد
  • +446شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +282رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +271پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +267یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +233سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +222‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +195کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +182پاسخ وزیر دادگستری اسرائیل به پُست علی خامنه‌ای: «به پایان سلام کن»
  • +179نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +162«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد