آمریکا نه شاه قوی را دوست داشت و نه جمهوری اسلامی قوی را دوست دارد

شیرین هانتر استاد و پژوهشگر دانشگاه جرج تاون
 ترجمه: سایت تابناک - تهران

 دونالد ترامپ در سخنرانی خود برای اعلام رویکرد جدید آمریکا در قبال ایران، ایران را دلیل همه مشکلات در خاورمیانه و جنوب غربی آسیا معرفی کرد. ترامپ حتی تا آنجا پیش رفت که ایران را به حمایت از طالبان و القاعده متهم کند که هر دو دشمن قسم خورده ایران و شیعیان هستند.

 
شیرین هانتر استاد و پژوهشگر دانشگاه جرج تاون در تحلیلی درباره ریشه خصومت دولت آمریکا، این فرضیه که دولت‌های آمریکا در دوره قبل از انقلاب اسلامی حاضر به پذیرش ایران به عنوان یک متحد بوده‌اند، زیر سؤال برده و دلیل دشمنی فزاینده آمریکا با ایران را در این می‌داند که صرف‌نظر از نوع حکومت ایران، آمریکا دوست ندارد ایران به جایگاه یک قدرت متوسط جهانی برسد.
 
به نوشته خانم هانتر، جدی‌ترین بخش سخنان ترامپ علیه ایران، تهدیدات وی علیه برجام بود که ممکن است دو طرف را به سوی یک رویارویی نظامی ببرد، خواه این رویارویی در قالب حمله مستقیم آمریکا به ایران باشد و یا در پوشش ادعاهای ضدتروریستی که آمریکا علیه ایران مطرح می‌کند.
 
آنهایی که به تحولات اخیر در روابط ایران و آمریکا تمرکز دارند، روند خصمانه روابط ایران و آمریکا را به رفتارهای ثبات‌زدا و ایدئولوژیک ایران منتسب و ادعا می‌کنند که آمریکا با ایران قبل از انقلاب هیچ مشکلی نداشت و اگر حکومت فعلی ایران نیز تغییر کند، آمریکا با ایران مشکلی نخواهد داشت.
 
روشن است که ایدئولوژی جمهوری اسلامی ایران که ترکیبی از چپگرایی دهه 1960 و 1970 و اصول اسلامی است، رویکردی خصمانه نسبت به ایالات متحده و متحدان منطقه‌ای آن دارد. ایران با همه جنبش‌های انقلابی که قبل از دهه 1990 در صحنه جهانی ظهور کرده بودند، تمایل داشت که ایدئولوژی خود را به سایر نقاط جهان صادر کند.
 
با وجود این، ایدئولوژی و سیاست‌های ایران در 25 سال گذشته شاهد تغییرات زیادی بوده و دیدگاه‌ها و سیاست‌های متفاوتی مطرح شده و افراد متفاوتی سیاست خارجی ایران را در دست داشته‌اند. با این حال، در این دوره، هر زمانی که ایران به سوی آمریکا قدم برداشته، آمریکا ایران را پس زده است. در مقابل، آمریکا تنها زمانی به سراغ ایران رفته است که مثلا مانند زمان جنگ خلیج فارس در سال 1991 و یا بعد از حملات یازده سپتامبر در سال 2001 به این کشور نیاز داشته است.
 
پرسشی که در اینجا مطرح می‌شود، اینکه چرا هیچ گاه آمریکا نخواسته است در روابط با ایران به یک آرامش و حالت عادی برسد. پاسخ به این پرسش به پویایی‌های نظام بین‌الملل و جایگاه ایران و آمریکا در این نظام برمی‌گردد.
 
بسیاری از آنان که از وضعیت فعلی روابط ایران و آمریکا شکایت دارند، نگاهی نوستالژیک به رابطه دو کشور در زمان شاه دارند. با وجود این، در واقع آمریکا هیچ گاه شاه و ایران را یک متحد غیر قابل جایگزینی مانند عربستان سعودی و یا ترکیه در نظر نمی‌گرفت.
 
برای مثال، به رغم اصرار شاه، آمریکا از امضای پیمان امنیتی با ایران سر باز می‌زد. آمریکا، کمک اقتصادی محدودی در اختیار ایران قرار می‌داد و آماده بود که تغییرات سیاسی و اجتماعی در ایران را آزمایش کند در حالی که چنین تغییراتی را در آمریکای لاتین، آسیا و دیگر نقاط خاورمیانه تحمل نمی‌کرد. برای مثال، دولت کندی، شاه را بسیار تحت فشار قرار داد تا دست به اصلاحات مورد نظر آمریکا بزند که همین تغییرات سبب رویارویی فرهنگی و اجتماعی با حکومت شاه شد که سرانجام به انقلاب اسلامی منجر شد. کارتر هم به نوبه خود، موضوع حقوق بشر را در دستور کار قرار داد که باعث ارسال سیگنال‌هایی غلط به مخالفان شاه شد و سرانجام به سقوط شاه کمک کرد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۰
Elfar - اورنج کانتی، ایالات متحده امریکا

بیشرف ها همچنان دروغ میگویند. یوتیوپ مصاحبه با کارتر وریگان و دکتر نهاوندى وزیر رفاه شاه موجود است که خود امریکایى ها اقرار میکنند که در فرانسه ١٥٠ میلیون دلار به خمینى کمک مالى براى براندازى شاه کمک کردند و ٥٠٠ میلیون دلار به طالبان واخوان المسلمین برای بوجود امدن القاعده و پنج میلیارد دلار برای ازادی گروگانهای امریکایى. ریگان ادعا کرد که ما در مورد شاه اشتباه کردیم و تنها بخاطر تمدید نکردن قرارداد نفتى ایران در ١٩٧٨ دست به این اشتباهرتاریخی زدیم. دوستان ناراضى لطفاً در یوتیوپ سرچ کنید چون اجازه کپی لینک در اینجا راندارم. ببینید بعد بیایید برایم فحش بنویسید. حتى شما دوست مخالف از رفاه بدتان نمی اید ، اینها رفاه را از تمام ما گرفتند فقط به خاطر رفاه خود.
‌پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۳
۶۴
kolah-ghermezi - ونکوور، کانادا

Elfar - اورنج کانتی، ایالات متحده امریکا, ,,بنده ۱۰۰ در ۱۰۰ با فرمایشات شما موافقم، کلیپ ریگان هم در یوتیوب موجود هستش. سلامت باشین!
‌پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۴
۵۰
Elfar - اورنج کانتی، ایالات متحده امریکا

[::kolah-ghermezi - ونکوور، کانادا::]. پاینده باشى دوست عزیز
‌پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۸
۲۶
جمهوری سکوت - فرانکفورت، آلمان

امریکا فقط حفظ دلار و قدرت برتر اقتصادی را میخواد و لا غیر
‌پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۶
۳۰
Gorge Khakestari - استراسبورگ، فرانسه

توجه! توجه!. سپاه پاسداران در همه جبهه هاى خاورمیانه در حال فرار است. دلیل آنهم قرار گرفتن در لیست تروریستست. براى دستگیرى و کشتن اعضاى آن جایزه تعیین شده و بهمین دلیل کارشناسان و اعضایش را از عراق و سوریه فرارى میدهد. بهمین دلیل حشد شعبى را در عراق تنها گذاشته که این گروه هم اکنون در حال فرار است و در سوریه همانند داعش با آنها برخورد خواهد شد.
‌پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰
۵۳
رزم جو - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا

آمریکا غلام حلقه به گوش می‌خواد که فقط سواری‌ بده مثله عرب‌های خلیج فارس
‌پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
۷۳
نازک بین - شفیلد، انگلستان

دقیقا" همانطور است که هموطن عزیز میگوید . گرچه ظاهر" امریکا درآن زمان خود را نزدیک و متحد ایران در منطقه بحساب می آورد . اما در عمل بخصوص اواخر حکومت شاه هیچگاه راضی نبود یک شخصیت سیاسی برتر از خودرا تحمل کنند چون احساس میکرد منافعش ممکن است در آینده بخطر افتد.مضافا" اینکه شاه در سالهای 55-56 بعنوان رئیس اوپک در مصاحبه با خبرنگار گاردین در مورد قیمت نفت در مقابل قیمت تکنولوژی امریکا و سیاستمدارانش را به چالش کشانده بود . و همین آغاز دلخوری و بیم و ترس امریکا از شاه و آینده ایران شد.
‌پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵
۵۴
لشگر ششم ورماخت - دوسلدورف، آلمان
[::Gorge Khakestari - استراسبورگ، فرانسه::] دوست عزیز ۲ تا آزو رو واسه ت دارم ، اول اینکه خدا شفات بده دومی هم اینه که احتمال زیاد مصرف کننده ایی و امیدوارم که هر چی زودتر جنس خوبتر و ساقی بهتر گیر بیاری . متاسفانه جنسی که درحال حاضر مصرف میکنی درصد توهم زایی ش بالاس .
‌پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰
۴۵
karkas - اصفهان، ایران
[::Gorge Khakestari - استراسبورگ، فرانسه::]. شما که تنبان کردیتان را در کرکوک جا گذاشتید، پاینده ایران، جاوید شاه
‌پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۸
۵۴
iran2015 - وین، اتریش
[::Gorge Khakestari - استراسبورگ، فرانسه::] چرا داری چرت میگویی ؟ اینجا کسی طرفدار سپاه چهارپایان نیست ولی کسی فرار نکرده ،از کامنتت بوی سرباز بدنام امام زمان می آید شاید هم مغولک بی ریشه پان ترک هستی! امیدوارم سپاه هر چه زودتر بدست مردم ایران نابود شود ویتو مزدوری هستی که هدف خاصی از این دروغگوی داری.
‌پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۸
۵۴
فارسان - مرکزی، ایران
باید عرض کنم در زمان پیش از حماقت 57 روشنفکران احمق و نادان شعور و فهم این را نداشتند که به خاطر یکسری مطالبات عادی نباید کشور را به آشوب کشید !!!و ما باید به هوش باشیم که برای خلاصی از ملاها ایران را به ورطه آشوب و جنگ و تجزیه نکشانیم و باز همانند سال 57 پادویی نقشه های بیگانگان رانافهمیده به عهده نگیریم.
‌پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰
۵۴
iran2015 - وین، اتریش

واله ما همیشه گفتیم که خمینی و آخوند را آمریکای حیوان آورد و جفتکهای ترامپ فقط بازی است که بعضی ما را گاز گرفتند و برای ترامپ دم تکان دادند
‌پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۱
۴۸
آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه
بله اونهایی که خواب آمریکا را می بینند خدا بیدارشان کند اگر فکر کردید بعد از سقوط جمهوری اسلامی آمریکا می گوید بروید موشک هاتون را بسازید بروید راحت نیروگاه اتمی داشته باشید باید گفت زهی خیال باطل چون آمریکا همواره با یک ایران قوی مخالف است چون می خواهد اسرائیل تنها قدرت منطقه باشد
‌پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۰
۴۸
آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه
[::Elfar - اورنج کانتی، ایالات متحده امریکا::]. اتفاقا ای کاش ایرانیان یوکی اجازه می داد لینک کلیپ ها منتشر شود تا دروغ گویی ها رو شود من هم کلیپ ریگان را دیدم او در آنجا می گوید شاه متحد خوبی برای ما بود و ما اشتباه کردیم که او را در برابر یک عده مذهبی متعصب حمایت نکردیم . او هیچ حرفی از قرارداد نفتی یا پول و سرنگونی نمی آورد . کلیپ کارتر هم در مورد ایران موجود ه که وقتی ولف مجری سی ان ان از او می پرسد آیا شاه بهتر از این مذهبی های امروز ایران نبود و کارتر می گوید بله ولی ما شاه را سرنگون نکردیم مردم ایران او را سرنگون کردند . مشکل بزرگ ما دوست عزیز دروغ گویی و اغراق است همین حالا به همین کامنت من صدها منفی داده خواهد شد بدون این که اون افراد بروند و کلیپ ریگان و کارتر را ببینند . به باور من راستی و صداقت برتر از هر چیزی است
‌پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۸
۵۰
Elfar - اورنج کانتی، ایالات متحده امریکا
[::آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه::]. اقاى معترض صادق کامنت من رو خوب خوندى؟ من از اعتراف ریگان سخن گفتم. و مصاحبه بی بی سی با دکتر نهاوندى و سی ان ان با نماینده سنا که خودش این مبالغ را اعتراف کرد و اقای ریگان هم از عمل کرد اشتباه کارتر موشکافانه پرده برداشت. با خودت چند چندی؟ نکنه از فامیلاى غیر نصبى کارترى شما؟ سمپاشی نکن بسه.
‌پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۶
۵۷
hamidesabz - لندن، انگلستان
[::آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه::]. من کاری به اینکه کارتر چه گفت و یا ریگان چه گفت ندارم، فقط این را میدانم که اکر ارتشبد ربیعی که غروب روز 20 بهمن 57 درب اسلحه خانه پایگاه دوشان تپه خیابان فرح آباد ژاله را بر روی شورشیان مجاهد و فدایی باز نمیکرد، تا صد سال دیگر هم مردم در خیابانها شعار میدادند انقلابی صورت نمیگرفت، . همین ایشان دستور دادند هلی کوپتر برای محافظت از جان خمینی در روز 12 بهمن بفرستند و همین ایشان چندنفر مسلح به محافظت خمینی گماشت! ولی عجب که در همان روزهای اول ایشان اعدام شد و راز این خوش خدمتی را به گور برد! . البته ژنرال هایتزر که در آن روزها در همان پادگان در ویلای ارتشبد فقید محمدخاتمی ساکن بود و بر به ثمر رسیدن انقلاب نظارت نزدیک داشت به سلامت و بدون هیچ مانعی از ایران خارج شد!
‌پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۹
۴۹
kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
[::آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه::]. طرح واژگونی رژیم شاه ,چند سال قبل از بهمن ۵۷ ریخته شد. اولین اقدام هم به پایین کشاندن قیمت نفت توسط دشمن دیرینه یعنی عربستان سعودی بود. کمبود بودجه ؛رشد تورم را بیشتر کرد. با بالا رفتن قیمت ها و کمبود مسکن بزرگترین قشر حامی حکومت یعنی طبقه متوسط و کارمندان را به نارضایتی کشاند. از طرفی خمینی را از آب نمک کشاندن بیرون و با امنیت کامل ؛ تریبون و رسانه ها را در اختیارش قرار دادند و با کمک یک مشت وطن فروش اون کفتار را رهبر انقلاب کردند.
جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۰
۶۴
kolah-ghermezi - ونکوور، کانادا
[::آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه::]. استاد ! کسی نگفت ریگان در مورد ۱۵۰ میلیون دلار چیزی گفته ! اون یه کلیپ جداگانه هستش که علنا طرف میگه « ما ۱۵۰ میلیون دلار به حساب خمینی در پاریس واریز کردیم. » تلاش کن تو یوتیوب پیداش میکنی!! یکی شما و یکی خواجه حافظ شیرازی اون کلیپ رو ندیده !! سلامت باشین !!.
جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۸
۳۵
مجتبی تهرونی - تهرون، ایران
برنارد لوئیس در سخنرانی "Iran in History" (ایران در تاریخ) که در مرکز موشه دایان، دانشگاه تل آویو ایراد شده (۱۸ ژانویه ۱۹۹۹)، نقش ایران در تاریخ و تأثیر آن را بر تمدن جهان به اختصار مورد بحث قرار داده‌است. لوئیس در این سخنرانی خاطرنشان می‌کند: «در دوهزار سال گذشته هیچ کشورگشا یا نیروی خارجی ای نتوانسته‌است بر زبان و فرهنگ ایرانی اثرات بنیادی بگذارد، که این یکی از نشانه‌های فرهنگ برتر است، و فرهنگ برتر همیشه بر فروتر چیرگی یافته‌است.»[۳] وی در کنفرانس بیلدربرگ نتیجه می‌گیرد که تنها راه رویارویی با چنین فرهنگی نابود ساختن آن است و پیشنهاد می‌کند که ایران را به قطعات قومی گوناگون بشکنند و میان کشورهای نوپا تقسیم کنند (پروژه‌های کردستان بزرگ، پشتونستان بزرگ و آذربایجان بزرگ) (منبع ویکیپدیا)
جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۹
۴۸
کوهستان زاگرس - نشویل، ایالات متحده امریکا
شاە خودش گفت:" من باور نمیکردم کە آمریکا مرا کنار گذاشتە باشد در واقع ته دلم میدانستم ولی نمیخواستم باور کنم". استراتژیستها و مشاورین کارتر فکر کردند اجازە دادن بە روی کار آمدن یک رژیم رادیکال اسلامی برای جلوگیری از گسترش کمونیسم شوروی راە چارە خوبی باشد. حالا افرادی در این سایت در توهم ابرقدرت بودن و دنیای خیالی خودشان بیمارگونە کامنت پردازی میکنند. ما لعبتگانیم و آمریکا لعبتاز کاکو! بیا پایین باهم بریم!
یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۲:۵۷
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +444شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +280رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +263یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +259پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +232سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +221‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +194کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +182پاسخ وزیر دادگستری اسرائیل به پُست علی خامنه‌ای: «به پایان سلام کن»
  • +177نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +162«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد