نیروهای دولتی عراق وارد مرکز کرکوک شدند

نیروهای عراقی با تراکتور پوستر مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان را در کرکوک پاره می‌کنند گزارش‌ها از کرکوک حاکی است نیروهای دولتی عراق وارد مرکز شهر شده‌اند و ساختمان فرمانداری و دیگر ساختمان‌های دولتی را در اختیار گرفته‌اند.
 

عملیات نیروهای عراقی برای کنترل شهر کرکوک در شمال شرق عراق از نیمه‌شب گذشته آغاز شد و این نیروها بدون آن که با مقاومت جدی پیشمرگ‌های کرد روبرو شوند در عرض مدت کوتاهی به داخل شهر راه پیدا کردند.

 
هم‌زمان با پیشروی سریع نیروهای عراقی با همراهی گروه‌های شبه‌نظامی از جمله نیروهای عمدتا شیعه حشد شعبی، هزاران نفر از ساکنان کرکوک از این شهر گریخته‌اند.
 
پیش از این نیروهای دولت مرکزی عراق فرودگاه، مهم‌ترین پایگاه نظامی و میادین نفتی در غرب و شمال غرب این شهر را به کنترل خود درآورده بودند.
 
نفیسه کوهنورد، خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی می‌گوید که ایست‌های بازرسی در جنوب غربی شهر در اختیار پلیس فدرال عراق است. "مغازه‌ها تعطیل است و شهر خالی به نظر می‌رسد".
 
منابع خبری اقلیم کردستان می‌گویند که نیروهای دولتی در تلاشند راه‌های کرکوک به شهرهای اربیل و سلیمانیه را قطع کنند.
نیروهای عراقی در کنار تانک‌هایی که به سوی کرکوک در راهند منابع پزشکی منطقه به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که دست کم ۱۰ نفر در جریان درگیری‌ها کشته شده‌اند.
 
عملیات نیروهای دولتی عراق برای پس گرفتن کنترل کرکوک از نیمه شب گذشته آغاز شد و صبح امروز دوشنبه ۱۶ اکتبر (۲۴ مهر) نیروهای ویژه ضد تروریسم ارتش که آموزش‌دیده‌ آمریکایی‌ها بودند، پایگاه نظامی کی ۱ را در شمال غرب کرکوک تصرف کردند.
 
پیش از آن هم نیروهای دولتی عراق جاده‌ها و تأسیسات اصلی و زیربنایی شهر از جمله شرکت گاز را به کنترل خود در آوردند.
 
دولت عراق می‌گوید که عملیات کرکوک را با هدف "بازگرداندن امنیت"‌ به این شهر مورد مناقشه آغاز کرده است.
 
هدف از این عملیات که با همراهی گروه‌های شبه‌نظامی از جمله نیروهای عمدتا شیعه "حشد شعبی" (بسیج مردمی) انجام می‌شود، در اختیار گرفتن کنترل کامل این شهر نفت‌خیز اعلام شده است.
منابع خبری در اقلیم کردستان اعلام کرده‌اند که بخش بزرگی از نیروهای کرد از اربیل برای تقویت مواضع پیشمرگ‌ها به کرکوک منتقل شده‌اند.
 
شهر کرکوک جزو اقلیم کردستان عراق نیست، اما بعد از حمله گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) به شمال عراق در سال ۲۰۱۴ و دفاع نیروهای پیشمرگ از این شهر، کنترل آن عملا به دست دولت خودگردان کردستان افتاد.
 
کرکوک در همه‌پرسی اخیر استقلال کردستان از عراق شرکت کرد و رأی به جدایی داد. اما دولت عراق که این همه‌پرسی را غیر قانونی می‌داند، عملیاتی را علیه نیروهای کرد آغاز کرده تا کنترل کرکوک را به دست بگیرد. دو طرف تا چندی پیش برای مقابله با داعش در این منطقه همکاری می‌کردند.
 
درگیری میان نیروهای دولتی عراق و پیشمرگ‌های کرد از بامداد امروز دوشنبه ۱۶ اکتبر (۲۴ مهر) بالا گرفته و گزارش‌ها حاکی از تبادل آتش توپخانه بین نیروهای دو طرف در جنوب کرکوک است.
 
مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان نیروهای عراقی را به آغاز جنگ علیه کردها متهم کرده است.
 
بغداد، کردها را متهم می‌کند که نیروهای خارجی را برای رودررویی به منطقه آورده‌اند. از جمله نیروهای حزب کارگران کردستان که حزبی از کردهای ترکیه است. دولت عراق می‌گوید که این اعلام جنگ است. کردهای عراق این ادعاها را رد می‌کنند.
نیروهای عراقی از جنوب کرکوک به سوی این منطقه می‌روند
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۱
تورکم - اردبیل، ایران

انتظاری جز این نبود کردها به حق و حدود خود در عراق واقف هستند و این بارزانی احمق بود که جوگیر شده بود حالا وقت آن است که همه پرسی غیرقاتونی از طرف کردها باطل إعلام شود و رابطه از سر گرفته شود و خود کردها بارزانی را بخاطر ارتکاب اشتباه بزرگ از کار برکنار کنن البته باید کردها به یکپارچگی عراق و رعایت حقوق غیر کردها در مناطقی که خودمختاری دارند تضمین کافی بدهند
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۴
۴۴
amirgheryou - تهران، ایران

باید امشب هواشناسی شبکه های کردستان رو ببینیم آیا هنوزم با ماژیک شهرگشایی کردن یا کرکوک رو پاک کردن. اینا انقدر پررو هستن که ماژیکشو بیشتر کنن و بغداد رو هم به کردستان اضافه کنن. من خیلی منتظر موندم این خانومای بزک کرده تک تیرانداز کرد رو که هر روز ازشون فیلم و عکس میزاشتن و میگفتن اینا شیرزن کردن و دخترای ایرانی فاحشه و ترسو هستن رو ببینم چنتا عراقی میکشن؟! اگه اونا بودن حتما کردها شکست سختی به کمر نیروهای عراقی وارد میکردن. اگر در بلوشو داعش کرکوک رو غصب نکرده بودین چرا فرار کردین؟ وامیستادین از خونه هاتون دفاع میکردین! دیدین غاصب و ترسو هستید. دیدید داعش از خودتون بود. دیدید هیچی نیستید و ادعا و زیاده خواهی و توهماتتون انتها نداره؟ به نظر من دولت عراق باید کلا کردها رو خلع سلاح کنه تا منطقه درست بشه. حتی کلاشهاشونم بگیرید تا دیگه سربازای بدبخت مرزها رو شبها ترور نکنن.
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۶
۵۷
دوستدار - استهکلم، سوئد

[::amirgheryou - تهران، ایران::]. .... ترسو جناب عالی هستید حرف دهانت را بفهم . اگر نمی فهمی در کنار برادران پاسدارت باش و غلط اضافی نکن . تو و برادران پاسدارات در ایران و سوریه و مناطق عرب نشین عراق و لبنان و فلسطین و یمن کم مزدوری و جنایت انجام ندادید که نوبت ان باشد تا در کردستان تحت نظر کوردها هم مزدوری و خیانت انجام دهید . وافعا" حیف است نان و اب که شما مزدوران و اشوبگران مصرف میکنید.
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۵
۵۶
wasp763 - استکهلم، سوئد
[::تورکم - اردبیل، ایران::]. چه استراتژی زیبائی قربان چشم تاکید میکنیم ضمانت بدن
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۱
۷۳
نازک بین - شفیلد، انگلستان
جدائی طلب محکوک ب فنا است . برقرار باد عراق یکپارچه . سر افراز باد ایران متحد از اقوام مختلف با تاریخ کهن 5000 هزار ساله . اصولا" کردها در عراق و ترکیه و سوریه ریشه ایرانی دارن و در طول تاریخ بر اثر جنگ های مختلف پراکنده شده اند .اگر قرار است باصل خود و سرزمین اجدای برگردند باید خودرا جزئی از ملت و سرزمین ایران بدانند.
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۱
۴۴
amirgheryou - تهران، ایران
[::دوستدار - استهکلم، سوئد::]. باشه شما شجاع شما بروسلی! چرا در طی ده ها سال سر سربازان بی گناه مرزها رو بریدید؟ آدم ترسو شبها از پشت خنجر میزنه. این اتفاق پاسخ زیاده خواهی ها و توهمات مختص کردهاست. این پسرعموهای عاریایی پشتون و افغانی انقد هندونه کردن زیر بغلتون نفهمیدید دارید به کدوم سمت شیرجه میرید. با کله خوردید ته استخر! خوبیش اینه فهمیدید اینهمه خرج کردید و مزدور غاصب فرستادین کرکوک تا ترکیب جمعیتی رو عوض کنید آخرش انگشت شصت بهتون رسید! اینا برای این بود که به شهرهای کهن لر و لک نشین کرمانشاه و ایلام به هوای 4تا کرد مهاجرت کرده به اونجا چشم طمع نداشته باشید چه برسه به آزربایجان غربی که در مقابل ملت بزرگ و کهن تورک اونجا عددی نیستید. نقشه های توهمیتون رو لوله کنید و قلاف کنید که دوره توهمات گذشته و هیشکی گول ننه من غریبم بازی و لات بازی و ادعا رو نمیخوره. الان همه شاخن برای خودشون و کسی نمیتونه مالک سرزمینها و داراییهای دیگران بشه. بشینید تو همونایی که دارید (خیلی هاشو در بلوشو گذشته تصاحب کردید) و خدارو شکر کنید اونا رو هم ازتون نگیرن.
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۶
۴۴
amirgheryou - تهران، ایران
این ذلت رو خودتون خریدین. آمریکا بهتون لطف کرد و اومد صدام رو از بین برد و بهتون خودمختاری داد اما طمعکاریتون پایانی نداره. ما خوشحالیم چون حقتون نبود مردم عراق رو به خاک سیاه بنشونید و 4روز بعد برای ایران دندون تیز کنید و شما ناراحتین چون هنوز زیاده خواهید و هنوز درونتون پر از طمعه.
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۰
۴۰
Robinhood937 - ادینبورگ، انگلستان
نه کرد نه آزری نه بلوچ نه ترکمان و غیره هیچ کدام ایرانی نیستند امید به روزی که ایران تجزیه بشه و هر قومی که زیر ستم رژیم آخوندی هست نجات پیدا کنه آمین
‌سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۰
۴۰
Robinhood937 - ادینبورگ، انگلستان
شما فارسها هر روز یه فازی میزنید از دولت آخوندی مینالید از اینکه پولتون رو به حزب الله و لبنان فلسطین میدند مینالید از یه طرف هم میایید از سپاه و این آخوندا طرفداری میکنید خود بدبخت تون همنمیدونید چیکار کنید طرف خودتون رو مشخص کنید کی مسئول این بدبختیها که تو ایران سر مردم اومده است شما اختلاصات مالی که تو کشور داره اتفاق می افتد را چاره ای براش پیدا کنید .
‌سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۷
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +442شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +278رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +260یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +245پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +232سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +220‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +194کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +181پاسخ وزیر دادگستری اسرائیل به پُست علی خامنه‌ای: «به پایان سلام کن»
  • +175نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +160«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد