نیروهای اقلیم کردستان عراق به شهر کرکوک اعزام شدند

مقام‌های اقلیم کردستان عراق از اعزام ده‌ها هزار نیرو به شهر کرکوک خبر داده‌اند.
 

اعزام این نیروها به دنبال انتشار گزارش‌هایی مبنی بر تصمیم دولت عراق برای آغاز عملیاتی برای به دست گرفتن کنترل این شهر مهم نفتی صورت گرفته است.

 
حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق خبرها در مورد حمله قریب‌الوقوع ارتش عراق به کرکوک را تکذیب کرده اما گزارش‌ها حاکی از اعزام کاروانی از نیروهای عراقی در حال حرکت به سوی کرکوک هستند.
 
این در حالی است که ارتش عراق برخی گزارش‌ها مبنی بر آغاز عملیات برای بازپس‌گیری شهر کرکوک را رد کرده است. پیشتر شماری از خبرگزاری‌ها از آغاز چنین عملیاتی خبر داده بودند.
 
از زمان برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق، تنش‌ها در این منطقه افزایش یافته است.
 
حوزه نفتی کرکوک از منابع اصلی تولید نفت صادراتی عراق است و نفت آن با خط لوله از طریق ترکیه به بنادر سواحل مدیترانه منتقل می‌شود.
 
صادرات نفت اقلیم کردستان عراق و چگونگی تقسیم درآمد آن با دولت مرکزی همواره مورد اختلاف دو طرف بوده است.
 
پیشتر مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق به بی‌بی‌سی فارسی گفته بود "نمی‌خواهد بر سر مساله استقلال کردستان وارد درگیری نظامی شود، اما در عین حال با کسانی که بخواهند با زور اسلحه بر سر کرکوک بجنگند، مقابله خواهد شد."
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۳
امام جان - سانفراسیکو، ایالات متحده امریکا
شاید عراق نتونه کاری بکنه ولی ترکیه هیچ وقت اجازه نمیده که کردستان استقلال بگیره .
جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۶
۳۷
Rayfarraie - مالزی، مالزی
امام جان - داداش چی زدی حالت خوبه ببم جان
جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷
۴۱
تورکم - اردبیل، ایران

خدا کنه این دارودسته بارزانی در کرکوک دست به اسلحه ببرن تا .... بشه و ملت عراق أعم از عرب کرد ترکمن و همسایه های عراق از شر داعش دوم راحت بشن
جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶
۵۰
kawir - فرانکفورت، آلمان

[::امام جان - سانفراسیکو، ایالات متحده امریکا::]. ترکیه خوب میدونه که برنامه ریختن اونو مثل یگوسلاوی کنند و هیچ کاری جز عر عر کردن ازش ساخته نیست،اصلا مسئله جنگ اول و دوم عراق و اعظام نیرو به این منطقه برنامه از پیش تعین شده برای کوچک کردن کشورههای بزرگ منطقه بود یعنی عراق،ایران افغانستان ،پاکستان و الان سوریه هم که اومده تو پلان!.امریکا بزرگترین پایگاه هوایی را در منطقه در شهر حریر در اقلیم کردستان ساخته که قراره جای انجرلیک ترکیه را بگیره و این به معنی به رسمیت شناختن دولت کرد در منطقه به طور غیر مستقیم است ، مسئله همه پرسی اقلیم کردستان نه در کردستان بلکه در واشنگتن،تل اویو ،لندن و پاریس ریخته شده بود دقیقا مث مسئله تقسیم یوگسلاوی،وقتی امریکا جمعت ۸۰۰ هزاری کوسوو به عنوان کشور کوسووبه رسمیت میشناسه مطمئن باش جمعیت ۴۵ میلیونی کرد را نمیتونه انکار کنه!
جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۰
۳۷
sunny_day - نیویورک ، ایالات متحده امریکا
[::kawir - فرانکفورت، آلمان::]. این چیزها فقط داستان است هیچ وقت این طرح ها جایی به صورت رسمی افشا نشده و به مرحله عملیاتی شدن نرسیده تحلیلهای شده ولی فقط حرف بوده کشورهای خاورمیانه هیچ وقت تهدید نظامی برای کشورهای غربی نبودند چون نه توانایی این کار را دارند نه قدرت این کار را کوچک کردن این کشورها باعث میشود تهدیدی برای هم دیگر محسوب نشوند و این بر خلاف منافع غرب تا زمانی که در خاورمیانه هستند است چون منافع غرب زمانی براورده میشود که خاورمیانه به همین صورت ناامن بماند و مدام در جنگ باشد اگر فردا ایران عربستان و سایر کشورها کوچک شوندامریکا سلاح به کی بفروشدیک ایران کوچک برای هیج کس تهدید نیست که در مقابلش کشورهای خاورمیانه بخواهند سلاح بخرنداگر هدف از کوچک کردن بحث نفت و ثروتهای دیگر باشد اینها در حال تمام شدن هستند غرب برای چی باید به فکر کوچک کردن کشورهایی باشد که تا چند سال دیگه تاریح مصرفشان تمام میشود اگر نفت تمام شودخاورمیانه مانند آفریقا میشود کسی باهاش کاری ندارد این طرحها اگر سیصد سال قبل بود شاید جواب میدادولی الان خیلی دیر شده
جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۴
۴۱
eskiimoo - هلسینکی، فنلاند
[::امام جان - سانفراسیکو، ایالات متحده امریکا::]. فعلا که این ترکیه هست که استقلالش در خطر فروپاشیه،. به امید کشیده شدن مرزهای جدید و از بین رفتن تخم استبداد در منطقه
جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۷
۴۲
rahjoo - بابل، ایران
[::تورکم -تو که مث اجداد خونریزت انقدر تشنه کشتن مردم هستی بدون اگر کار به جنگ بکشه ترکیه بزرگترین بازنده هست! اتفاقا ترکیه اصلا مایل به نبرد رودرو نیست چون معمولا ضعیف کشه وکردها ضعیف نیستن بلکه مصمم و مسلح به اجرای خواسته شونن.
شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۵
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +435شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +277رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +251یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +232سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +220‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +194کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +191پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +181پاسخ وزیر دادگستری اسرائیل به پُست علی خامنه‌ای: «به پایان سلام کن»
  • +175نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +160«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد