متهم پرونده ستایش قریشی اواخر مهر اعدام می‌شود

همزمان با اعلام خبر اجرای حکم اعدام قاتل ستایش قریشی در اواخر مهرماه امسال، وکیل مدافع متهم این پرونده می‌گوید که وی هنوز زیر ۱۸ سال است و بر اساس کنوانسیون حقوق کودک نباید اعدام شود.
 

فروردین سال ۹۵ رسانه‌های از قتل دختر شش ساله افغان در روستای خیرآباد ورامین خبر دادند که به گفته پدرش، ۲۲ فروردین برای خرید بستنی از منزل خارج شد و دیگر به خانه بازنگشت.

 
در رابطه با این قتل، پسر ۱۷ساله همسایه بازداشت و از سوی مقام‌های قضایی اعلام شد که پس از ربودن ستایش و تجاوز به وی، او را به قتل رسانده‌است.
 
متهم پرونده در حالا حاضر در کانون اصلاح و تربیت استان تهران به سر می‌برد و پزشکی قانونی «سلامت روانی» وی را تأیید کرده‌است.
 
خبرگزاری مهر روز سه‌شنبه (۱۸ مهر) در خبری به نقل از رئیس دادگستری استان تهران نوشته که «اواخر مهر {۲۵ تا ۲۷ مهر} حکم صادره برای قاتل ستایش قریشی اجرا می‌شود».
 
در واکنش به این خبر که همزمان با هیجدهم مهر (دهم اکتبر)، روز جهانی مبارزه با اعدام اعلام شده، وکیل مدافع متهم پرونده گفته که هنوز تاریخ اعدام موکلش که مقام‌های قضایی آن را اواخر مهر اعلام کرده‌اند، به وی ابلاغ نشده‌است.
 
به گزارش خبرگزاری ایلنا، مجتبی فرح‌بخش افزوده که «با توجه به اینکه متهم متولد ۲۶ آذر ۷۸ است، اگر مهرماه این حکم اجرا شود به این معنا است که حکم ایشان را زیر ۱۸ سال اجرا کردند».
 
آقای فرح‌بخش ادامه داده با اشاره به کنوانسیون حقوق کودک گفته است که «ما نباید افرادی که زیر ۱۸ سال مرتکب جرم شدند را اعدام کنیم».
 
خبرگزاری مهر نیز به نقل از عسگر قاسمی اقباش، وکیل خانواده ستایش قریشی نوشته که «ادعای جدید قاتل ستایش قریشی مبنی بر اینکه در ارتکاب جرم همدست داشته، تأثیری در مجازاتش ندارد».
 
به گفته وی، «بر فرض هم که این ادعا صحت داشته باشد، همدست وی دستگیر شده و جداگانه محاکمه می‌شود».
 
رئیس کل دادگستری استان تهران سوم مهرماه گفته بود که «متهم یک محکومیت به قصاص و یک محکومیت به اعدام دارد که حتی در صورت رضایت اولیای دم، مجازات اعدام این فرد به قوت خود باقی است».
 
قتل ستایش قریشی بازتاب‌های زیادی داشت و فضای مجازی فارسی‌زبان در ایران و افغانستان را به شدت تحت تأثیر قرار داد.
 
انجمن جامعه مدنی جوانان افغانستان به دولت ایران هشدار داده بود اگر عامل قتل ستایش قریشی به زودی اعدام نشود، با حرکت‌های مدنی‌شان سفارت ایران در کابل را تعطیل خواهند کرد.
 
در مقابل، سازمان‌های حقوق بشری مخالف اجرای حکم اعدام در ایران به خصوص اعدام افراد زیر ۱۸ سال هستند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۳
mirzadeh i eshghi - آلمان، آلمان

چه خوب.
‌سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۶
۳۷
الکساندر - پرث، استرالیا
بعضی وقتها از مجازاتی به نام اعدام خیلی راضیم، نمیدونم چرا ؟ شما میدونید ؟!!!
‌سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۲
۴۹
راه روشن - هلسینکی، فنلاند

بکشید بالا این حـ...،بی همه چیز رو،حالا همه مدافعان تجاوز میان برای منفی دادن،شماها هم دست کمی از این بی ناموس ندارید،کثافت لجن.
‌سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۴
۸۶
تفکر اسلامی - کپنهاک، دانمارک

از والدین افغانی تمنا میکنم گذشت کنید. خوب جوون بوده نتونسته خودش رو کنترل کنه.
‌سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۰
۱۰۶
Nasrin-a - کبک، کانادا

امروز روز جهانی مبارزه با اعدامه! اگر جامعه با اعدام امن تر و انسانی تر می شد, شما الان توی آلمان و استرالیا و فنلاد نبودید!
‌سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۱
۴۳
mirzadeh i eshghi - آلمان، آلمان

[::Nasrin-a - کبک، کانادا::] اینکه آلمان حکم اعدام نداره ویک قاتل متجاوز کودکان بعد از 15 سال از زندان آزاد میشه ودوباره می افته جوون بچه های مردم باید به عنوان یک پدر وکسیکه تمام مالیاتهای زندگیش رو توو آلمان داده باید مورد تائید وقبولم باشه؟اینقدر ادای روشنفکری درنیار.من پدر م.
‌سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۰
۸۶
تفکر اسلامی - کپنهاک، دانمارک

انجمن جامعه مدنی جوانان افغانستان به دولت ایران هشدار داده بود اگر عامل قتل ستایش قریشی به زودی اعدام نشود، با حرکت‌های مدنی‌شان سفارت ایران در کابل را تعطیل خواهند کرد!!! به چپ اسب حضرت عباس. پر روآ، میلیونی تو ولایت ما مفتخوری و خلاف بی حد میکنید. ادعاتونم میشه؟!
‌سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۴
۱۰۶
Nasrin-a - کبک، کانادا

[::mirzadeh i eshghi - آلمان، آلمان::]. مجازات قاتل در آلمان "حداقل" 15 ساله حالا اگر شما مقایسه کنید با مجازات قاتل در ایران که حداقل سه ساله (اگر از طرف ولی دم بخشیده بشه) می بینید موندن در آلمان به نفع فرزندانتون هست. ضمن اینکه توجه کنید به کیفیت آموزشی که یک قاتل در زندان ایران و آلمان می گیره// حرف من اینه جنایت هر چی باشه، وقتی امکان کنترل یک جنایتکار وجود داره هیچ دلیلی برای کشتنش وجود نداره. آلام خانواده قربانی باید با مشاوره و حمایت های لازم کم بشه نه با قتل قاتل.
‌سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۱
۴۳
mirzadeh i eshghi - آلمان، آلمان

ای خدا دوباره با یک پروین ورها وسبوکلم وبابک تورنتوئی دیگه باید هم بحث بشم.حبس ابد در آلمان بالاترین مجازاته که پانزده ساله.نه حداقل.در ضمن اگر قاتلی که جنون رفتاری وجنسی داره قابل مداوا بود که به اصطلاح مهد دموکراسی امریکا هر ساله اینقدر حکم اعدام صادر نمی کرد.اغلب این افراد قابل درمان نیستن.
‌چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳
۴۳
mirzadeh i eshghi - آلمان، آلمان

[::Nasrin-a - کبک، کانادا::]. شما اگر منبع وماخذی برای قانون حداقل 15 سال برای من مقیم آلمان معرفی کردی باورم میشه این تز تز حموم زنانه ای وپای سفره بی بی سکینه ای نیست.
‌چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۶
۱۰۶
Nasrin-a - کبک، کانادا

[::mirzadeh i eshghi - آلمان، آلمان::]. چیزی به اسم Germen criminal code رو مطالعه کن. فصل 16 بخش 211 میگه قتل عمدی میتونه مجازات حبس ابد بخوره. در توضیخات همین قسمت اومده که این مجازات میتونه تخفیف پیدا کنه اما نمیتونه کمتر از 15 سال بشه. حبس ابد در آلمان 15 سال نیست واقعا ابده ولی چون زندانی میتونه بعد از 15 سال تقاضای عفو بکنه شاید شما تصور کردید که imprisonment for life یعنی 15 سال!
‌چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۴
۴۳
mirzadeh i eshghi - آلمان، آلمان
[::Nasrin-a - کبک، کانادا::]. ممنون از آدرسی که دادی.باید با دقت مطالعه اش کنم.اطلاعات من در اینباره ناچیزه.اغلب با استناد به اخبار رسانه هاست.ممکنه نظر شما درست باشه.
‌پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +462واکنش ایرانیان به پیام نتانیاهو: نظم نوین با توسعه پیمان کوروش و ابراهیم
  • +431شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +308عکس روز: پست جدید علی کریمی با عنوان «از موشکهاى جدید رونمایى شد»
  • +275رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +242یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +231سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +219‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +194کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +181پاسخ وزیر دادگستری اسرائیل به پُست علی خامنه‌ای: «به پایان سلام کن»
  • +175نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید