باقری: مساله اقلیم کردستان حل نشود، مبداء درگیری در منطقه خواهد شد

محمدحسین باقری برگزاری همه پرسی استقلال در اقلیم کردستان را به بازی گرفتن احساسات مردم دانسته است. سرلشکر محمدحسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، روز پنجشنبه ۱۳ مهرماه گفته است، اگر موضوع استقلال اقلیم کردستان عراق حل نشود، این مساله می تواند به درگیری در منطقه منجر شود.
 

حکومت اقلیم کردستان عراق دوشنبه هفته گذشته همه پرسی برای استقلال این منطقه را برگزار کرد که بیش از ۹۲ درصد از شرکت کنندگان به «استقلال» کردستان عراق رای مثبت دادند.

 
به گزارش ایسنا، رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در مراسم دومین سالگرد کشته شدن حسین همدانی، از فرماندهان سپاه در سوریه گفته است: «مسأله شمال عراق موضوعی نبود که بخواهد در این روزها بیان شود؛ مردم شمال عراق در استقلال چه می‌خواهند به دست بیاورند که الان ندارند؟»
 
وی اضافه کرده است:« آن‌ها می‌خواهند که به سرزمین و مرزهای خود حاکمیت داشته باشند که الان دارند؛ آن‌ها می‌خواهند ارتش داشته باشند که الان دارند؛ آن‌ها می‌خواهند پول داشته باشند که بیش از همه مردم عراق دارند؛ آن‌ها هرآنچه که بخواهند را دارند.»
 
ترکیه و ایران مخالفت خود را با همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان اعلام کرده اند و حیدرالعبادی، نحست‌ وزیر عراق، گفته است که این همه پرسی را به رسمیت نمی‌شناسد و خواستار ملغی کردن نتیجه آن شده است.
 
با این حال، رییس ستاد نیروهای مسلح ایران برگزاری همه پرسی استقلال در اقلیم کردستان را به بازی گرفتن احساسات مردم دانسته است.
 
محمد حسین باقری گفته است: «امروز دشمنان ملت کرد طراحی کنند و مسأله همه پرسی در کردستان عراق را علم کنند و با بازی کردن با احساسات مردم آن‌ها را پای صندوق‌های رأیی بکشانند که بازرس و ناظری ندارد و نتایجی که از آن خارج می‌شود از قبل بالای ۹۴ درصد رأی موافق استقلال باشد، سرزمینی را دچار آشوب می‌کند.»
 
وی تاکید کرده است:« اگر این حادثه حل نشود، حتماً مبداء درگیری چندده‌ساله‌ای در منطقه خواهد بود.»
 
رییس ستاد نیروهای مسلح ایران برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق را کار آمریکا و اسرائیل دانسته است.
 
این در حالی است که آمریکا پیش از برگزاری این همه پرسی مخالفت خود را با آن اعلام کرده بود. رکس تیلرسون،وزیر امور خارجه آمریکا نیز هفته گذشته اعلام کرد واشینگتن نتایج همه پرسی استقلال کردستان را به رسمیت نمی شناسد.
 
در همین زمینه، رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه روز پنجشنبه پس از سفر به ایران گفته است، آنکارا، تهران و بغداد در مورد بستن شیرهای نفت شمال عراق به روی کردستان تصمیم می‌گیرند.
 
علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز در دیدار با رئیس ‌جمهوری ترکیه، برگزاری همه‌پرسی استقلال در کردستان عراق را هدف انتقادات شدید خود قرار داد و آن را «خیانت به منطقه» خواند.
 
وی همچنین خواستار «همکاری و همفکری» ایران و ترکیه و «تصمیم‌های واحد و جدی سیاسی و اقتصادی» این دو کشور برای مقابله با استقلال کردستان عراق شد.
 
این در حالی است که مقام‌های اقلیم کردستان تاکید کرده‌اند به‌دلیل آن‌که خواسته‌های آن‌ها نادیده گرفته شده، و از آنجایی که در نهایت هر راهکاری باید به‌سوی «استقلال» رهنمون شود، این همه‌پرسی برگزار شده‌است. مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان گفته بود، «استقلال تنها راه تضمین آینده‌ای عاری از خشونت برای کردهای عراق است».
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۳۷
Rayfarraie - مالزی، مالزی

. تا بوده و نبوده مبدا و منشاء در گیری در منطقه حکومت خامنه ای بوده
جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۰
۳۷
Rayfarraie - مالزی، مالزی
ترامپ: باید به جاه‌طلبی هسته‌ای ایران پایان داد
جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۱
۵۷
دوستدار - استهکلم، سوئد
انچه که کوردهای عراق دارن اسان بدستشان نرسیده برای هرانچه که اینک صاحبش شدن سالیان سال مبارزه برایش کرده اند و هزاران نفر در راه این مبارزه جانشان را از دست داده اند. خوب اگر همه جیز هم داشته باشند و مستقل نباشند به درد چی میخورد ؟ انچه این سردار میفرمایند مثل این میماند پرنده های را در قفسی نگهدارید و همه امکانات مثل خورد و خوراک و هوای سالم و امنیت را برایشان مهیا کنید ولی باز این پرندگان خودشان را به دار و دیوار قفس میکوبند تا راهی پیدا کنن برای ازاد شدنشان . ملت و کشور کوردستان صد سال است از طرف عراق ایران ترکیه سوریه به اسارت گرفته شده اند و اگر این ملت با چنگ و دندان و جان و مالشان برای ازاد شدنشان از اسارت نکوشند باید خیلی ملت هیچی باشن . ملت کورد عراق همه نوع زجر و سختی را با جان و مالشان کشیده اند این به محاصره درامدن و تحریم شدنها هم از طرف ترکیه و ایران و عراق هم اضافه شود , هیچی از هدفشان عوض نخواهد کرد . کورده دیگر پوستشان کلفت شده است در برابر هر سختی استقامت خواهند کرد تا به استقلال کامل میرسند.
جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲
۳۸
scandal - برلین، آلمان
از صمیم قلب برای مردم کورد آرزوی پیروزی و استقلال را دارم! ولی‌ اگر این احمقان باعث و جنگ در این منطقه شونند، اسم جنگ و دفاع را چه مینامنند که باعث فریب بسیج شود؟! دفاع از چی‌؟! آنجا که نه حرمی است و نه امامزاده!؟ فرق استقلال و تشکیل کشور کویت، اسرائیل و کرواسی با کوردستان چیست که آنان از آن پیرا‌هن عثمان ساختند؟! نکته: نام کشور کرد را همانگونه نوشتم که کوردها آنرا می‌نویسند!
جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵
۴۵
karkas - اصفهان، ایران

[::دوستدار - استهکلم، سوئد::]. تو به احتمال زیاد یکى از تروریست هاى پس مرگه، اموله و دفاکرات هستى ;)
جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵
۴۶
Fash Guo - کلن، آلمان

خیلی از کردها از درگیری استقبال می کنند تا پروژه پناهندگی اونها در غرب جواب بده !!. کردها هرگز صاحب دولت نخواهند شد صرف تفکیک جمعیتی دال بر ساخت دولت نمیشه بخصوص که این کردها هیچ تاریخی ندارند !!. و قیاس با اسرائیل اشتباه محض است اسرائیل به قدمت تاریخ صاحب سرزمینش بوده و فلسطینی ها هست که مهاجرند !!
جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶
۵۴
oghab - هلسینکی، فنلاند
مالزی ..مالزی..بر..و تو سایت مربوط به خودتون و هدچی دلت میخواد ... تو سایت ایرانیان اومدی بژی بژی بگی که چی
جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۸
۳۷
Rayfarraie - مالزی، مالزی
Oghab که نیستی از شغال هم کمتریاومدم فزولای پان ترک مثل تورو ادب کنم بدبخت
جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۷
۵۴
iran2015 - وین، اتریش
این [::دوستدار - استهکلم، سوئد::] تا دیروز همش شاهنشاه و شاه شاهان میگفت و خودش را برای شاه پاره میکرد الان هم بویی به دماغش خورده شاید تو کردستان عراق خبری باشد جبهه عوض کرد.این فکر کرده فردا بارزانی برنده میشود و پول نفت را بین کامنت نویسان طرفدار خودش این سایت تقسیم میکند.خمینی هم میخواهم نفت سر سفره مردم بیاورد .نفت البته اورد ولی ریخت سر همه سفره را با ملت آتش زد😂😂😂😂😂😂😂 بین داداش نفت آمد .
جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۶
۵۴
oghab - هلسینکی، فنلاند
مالزی مالزی ..برو اگر استقلال گرفتی مبارکت ..به ما چه...فعلا که خنده دارترین رفرانداوم تاریخ بشریت بود😀😀😀😀😀حتی اسراییل هم زیرش زد😀😀😀😀بژی بژی
جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۵
۵۷
دوستدار - استهکلم، سوئد
[::iran2015 - وین، اتریش::]. تا زمانیکه روح در بدن دارم طرفدار شاه و ولیعهد خواهم ماند . قضیه دفاع کردستان برای این است کوردهای عراق از طرف صدام حسین دستور انفالشان داده شد که بیشتر از 5000 هزار نفر شهر هلبجه را در یک روز با بمب شیمیایی کشتند و حدود 180 هزار نفر کورد بعضی از دهکده ها و شهرهای کوردستان عراق , از نوزاد گرفته تا به پیر مرد و پیر زن صد ساله میرسد را زنده بگور کردن. واقعا" به کوردها بخصوص کوردهای عراق حق میدهم که کشور مستقل خودشان را داشته باشند.
جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۴
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +456واکنش ایرانیان به پیام نتانیاهو: نظم نوین با توسعه پیمان کوروش و ابراهیم
  • +421شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +304عکس روز: پست جدید علی کریمی با عنوان «از موشکهاى جدید رونمایى شد»
  • +271رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +231سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +218‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +197یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +194کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +176پاسخ وزیر دادگستری اسرائیل به پُست علی خامنه‌ای: «به پایان سلام کن»
  • +163نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید