روحانی پس از دیدار با اردوغان: تصمیم اشتباه بعضی از سران اقلیم کردستان باید جبران شود

این دومین سفر رجب طیب اردوغان به تهران در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی است حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در یک نشست خبری که امروز چهارشنبه ۱۲ مهر (۴ اکتبر) بعد از دیدار با رجب طیب اردوغان، همتای ترک خود برگزار کرد گفته کشورش در پی وارد کردن فشار به کردستان عراق نیست.
 

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه که برای سفری یک روز هم اکنون در تهران به سر می‌برد "پشت درهای بسته" با حسن روحانی، همتای ایرانی خود دیدار کرده است.

 
بنابر اعلام رسانه‌های ایران دو کشور چندین تفاهم‌نامه هم امضا کرده‌اند.
 
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) آقای روحانی در این نشست خبری گفته است: "ما نمی خواهیم فشاری را به مردم کردستان عراق وارد کنیم اما تصمیمات اشتباهی که بعضی از سران این اقلیم اتخاذ کردند باید جبران شود. بنابراین سه کشور ترکیه عراق و ایران ناچار هستند تا با اقدامات ضروری و جدی خود اهداف راهبردی‌شان را در منطقه دنبال کنند."
 
همه‌پرسی اخیر کردستان عراق، جنگ سوریه و روابط تهران-آنکارا از محورهای گفت‌وگوهای دو رئیس جمهور بوده است.
 
آقای اردوغان قرار است تا ساعاتی دیگر با آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران هم دیدار کند.
 
این سفر رسمی به دعوت حسن روحانی انجام شده است.
 
رئیس جمهور ترکیه پیش از سفر به ایران به خبرنگاران گفته بود با یک "نقشه راه" به کشورش بازخواهد گشت.
 
آقای اردوغان سه روز پیش از سفر به تهران گفته بود: "سفر من به ایران برای شرکت در یک نشست همکاری استراتژیک در سطح عالی خواهد بود. ما درباره مسئله شمال عراق هم گفتگو خواهیم کرد و با یک نقشه راه جدی برمی‌گردیم."
 
روسای جمهور ایران و ترکیه دیدار خود مذاکراتی هم درباره توسعه روابط تجاری داشته‌اند که آقای روحانی "توسعه روابط بانکی دو کشور و تجارت با پول ملی دو کشور" را از تصمیمات مهم امروز برشمرده است.
 
او زمان نهایی شدن این تصمیم‌ها را "تا پایان هفته آینده" اعلام کرده است.
ژنرال حلوصی آکار، رئیس ستاد ارتش ترکیه هم به تهران سفر کرده است  ایران و ترکیه هر دو با برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان مخالف بودند و انتظار می‌رود بخش مهمی از مذاکرات سران دو کشور به این موضوع اختصاص یابد.
 
بر اساس اعلام مقام‌های اقلیم کردستان بیش از ۹۰ درصد شرکت‌کنندگان در این همه‌پرسی به استقلال کردستان رأی دادند.
 
سفر رئیس جمهور ترکیه به تهران در حالی انجام می‌شود که ژنرال حلوصی آکار، رئیس ستاد ارتش این کشور هم دو روز پیش وارد تهران شد و هنوز در ایران است.
 
این سفر در پاسخ به دیدار سرلشگر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران از ترکیه بوده که اواسط ماه اوت سال جاری انجام شد.
 
ایران و ترکیه در مورد اقلیم کرستان عراق نگرانی‌ها و مواضع مشابهی دارند ولی در مورد موقعیت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در آینده سیاسی این کشور دارای اختلاف نظر هستند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۸
کوهستان زاگرس - نشویل، ایالات متحده امریکا

اردوغان بیش از ایران نگران است بە دلیل اینکە کشورش جعلی ست و با استقلال کردستان در آستانە تجزیە قرار خواهد گرفت. در حالیکە ایران علیرغم مدیریت سیاسی بسیار بد و نارضایتی بسیار زیاد عموم مردم، دارای پیشینە تاریخی دور و درازی ست.
‌چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۵
۴۸
کوهستان زاگرس - نشویل، ایالات متحده امریکا

پناە بردن بە دامن خامنەای آخرین راە چارەایست کە اردوغان بهش روی آوردە چون از کمک و پشتیبانی سابق آمریکا برخوردار نیست. و این هم نتیجە سیاست یک بام و دو هوایی اش است کە از طرفی هر وقت بە سودش بود هم پیمان آمریکا و عضو ناتو بود و اگر چیزی را دوست نداشت حتی برخلاف پیمانش با آمریکا عمل میکرد.
‌چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۱
۵۷
چی بگم والا - پاریس، فرانسه

شما تصمیمهای اشتباه خودتون رو جبران کن بقیه پیشکش !!
‌چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۸
۶۴
سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی

تبعیض ها و سیاست های غلط شما و تحقیر اقوام اونها رو به این سمت سوق داد، تو باید بیشتر از ترکیه نگران تجزیه ی ایران باشی ، اعراب ترکها کردها بلوچها و ترکمن صحرا و فارسهای جنوب کشور از شماها دل خوشی ندارن و به خاطر سالها توهین به فرهنگ و مذهب و قومیتهایشان و عدم پیشرفت و توسعه ی شهرها و روستاهایشان و تبعیض سیستماتیک از شما رویگردان شدن، اگر سیاست داشتید و با کردهای عراق روابطی حسنه داشتید امروز میتوانستید انها را در صورت پیوستن به سرزمین مادریشان، ایران همیاری کنید
‌چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۴
۵۰
Elfar - اورنج کانتی، ایالات متحده امریکا
ترکها هیچوقت ثبات سیاسى در قبال ایران نداشتند و نمیتوانند داشته باشند. به همین دلیل روى هیچ قراردادى با اینها نمیشه حساب کرد.خسارت قیمت نفت و شمش هاى طلاى دزدى از بانک مرکزى و..... فراموش نشه.
‌چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۲
۳۴
Tombehtar - نیورک، ایالات متحده امریکا

۳ رژیم تروریست و خونخوار منطقه، رژیمهای داعشی تروریستی اردوعان، رژیم اخوندی شیعه حاکم بر ایران و رژیم مزدور شیعه حاکم بر عراق تاب و تحمل هیچگونه حرکت دموکراسی خواهی را در منطقه ندارند زیرا از پایه های متزلزل رژیمهایشان در وحشتند.مرگ بر هر ۳ رژیم جانی و خونخوار.
‌چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۱
۵۷
چی بگم والا - پاریس، فرانسه
شرط می‌بندم حالا ایران+اسرائیل+آمریکا۴اور - مونیخ، آلمان میاد ۴ تا پرت و پلای دیگه از سر نفرت میگه و ...خدایا چرا بعضی‌‌ها به جای سواد و معلومات از نفرت استفاده می‌کنن ؟؟
‌چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۲
۵۴
arash#eindhoven - آیندهوون، هلند
جلادان خلق کرد.تیر اندازی مزدوران سپاه پاسداران را با دوشکا به روستا‌های کامیاران و سرابله را هرگز فراموش نخواهیم کرد.مرگ ظالمان سخت و بی‌ امان خواهد بود.
‌چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۲
۳۸
scandal - برلین، آلمان

روحانی، ما در قرن ۲۱ زندگی‌ می‌کنیم که اگر به حق و حقوق یک سگ در دنیای اول بنگریم، دارای "احترام" و جایگاه اجتماعی خود را دارد که بمراتب از منزلت و حقوق اجتماعی یک "انسان" در جهان سوم بیشتر است. پس درود به مردم کرد که "سرنوشت " خود را از شما زبونهای بیشعور جدا کردند!
‌چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۶
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.