کوبا به تصمیم آمریکا برای اخراج دیپلمات‌های خود اعتراض کرد

سفارت کوبا در واشنگتن - کوبا تصمیم آمریکا به کاهش کارکنان سفارت خود در واشنگتن را تصمیم سیاسی و ناموجه دانسته است کوبا به تصمیم ایالات متحده برای اخراج شماری از دیپلمات‌های خود اعتراض کرده است.
 

در پی اخراج پانزده تن از کارکنان سفارت کوبا در آمریکا، برونو رودریگز، وزیر امور خارجه کوبا، این اقدام را "ناموجه" توصیف کرده و گفته است که ایالات متحده از "حمله" به کارکنان سفارت خود در هاوانا سخن گفته اما در زمینه تحقیق و شناسایی علت این حمله همکاری لازم و کافی با کوبا نداشته است.

 
روز گذشته، رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، گفت که به منظور تساوی شمار دیپلمات‌های دو کشور، از پانزده تن از کارکنان سفارت آن کشور خواسته شده است ظرف یک هفته خاک ایالات متحده را ترک کنند. هفته گذشته وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که به دلیل نگرانی از ناتوانی دولت کوبا در حفاظت از کارکنان سفارت خود در آن کشور، حدود نیمی از کارکنان سفارت آمریکا در هاوانا به کشورشان بازگردانده می‌شوند.
 
آقای تیلرسون در بیانیه‌ای که در مورد اخراج دیپلمات‌های کوبایی صادر کرد گفت که "تا زمانی که دولت کوبا نتواند ایمنی دیپلمات‌های ما در آن کشور را تضمین کند، شمار کارکنان سفارت در هاوانا در سطح اضطراری خواهد بود تا شمار آسیب‌دیدگان از حملات بهداشتی به حداقل کاهش یابد."
وزارتخارجه کوبا در بیانیه خود آمریکا را به بهانه‌جویی بی اساس متهم کرده و خواستار همکاری کامل برای کشف علت بیماری دیپلمات‌های آمریکایی شده است به گفته منابع آمریکایی، از سال گذشته تعدادی از اعضای سفارت آن کشور و اعضای خانواده آنان و همچنین شماری از اعضای سفارت کانادا در کوبا "هدف حملات بهداشتی" قرار گرفته و دچار عوارضی مانند ناراحتی قلبی و مشکلات مغزی و شنوایی شد‌ه‌اند. وزارت خارجه آمریکا گفته است که آخرین مورد بیماری حدود یک ماه پیش گزارش شد. مقامات آمریکایی معتقدند که ابتلای به این عوارض ناشی از قرار گرفتن در معرض امواج صوتی یا امواج دیگری بوده که ممکن است با هدف شنود و اختلال در ارتباطات سفارتخانه یا حمله به سلامت کارکنان آن به کار رفته باشد.
 
آمریکا دولت کوبا را مسئول این حملات ندانسته اما دولت آن کشور را متهم کرده است که نتوانسته ایمنی اعضای سفارت ایالات متحده در آن کشور را تضمین کند. در ماه مه، آمریکا از دو دیپلمات کوبایی خواست تا خاک این کشور را ترک کنند هر چند در مورد ارتباط دستور اخراج آنان با ماجرای "حمله بهداشتی" به کارکنان سفارت خود در هاوانا توضیحی نداد. در هیچیک از این موارد، اخراج شدگان "شخصیت نامطلوب" توصیف نشده اند.
 
در پی دستور اخراج دیپلمات های کوبایی در روز گذشته، وزارت خارجه کوبا در اطلاعیه ای که متن آن در وبسایت این وزارتخانه منتشر شده، گفت که روز ۲۹ ماه سپتامبر، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که در نظر دارد تعداد کارکنان سفارت آن کشور در هاوانا را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و روز گذشته در "در اقدامی نا موجه" به پانزده تن از کارکنان سفارت کوبا دستور داد خاک آن کشور را ترک کنند."
 
وزارت خارجه کوبا با "اعتراض و محکومیت شدید این تصمیم بی اساس و غیرقابل قبول و بهانه ای که برای توجیه آن ارائه شده" گفته است که ایالات متحده دولت کوبا را متهم کرده برای جلوگیری از "حوادث ادعایی" آمریکا اقدامی به عمل نیاورده است. این اطلاعیه با بازگویی سابقه این موضوع، گفته است که "دولت کوبا که دیپلمات‌هایش در جریان انجام وظیفه در نقاط مختلف جهان به قتل رسیده، ناپدید و ربوده شده یا هدف حمله قرار گرفته‌اند به طور جدی به تعهدات خود در چارچوب کنوانسیون ژنو مورخ سال ۱۹۶۱ در مورد حفاظت و حراست از عوامل دیپلماتیک در کشورهای محل ماموریت آنان عمل کرده و در این زمینه، سابقه‌ای بدون هیچ خدشه ای دارد."
 
این اطلاعیه گفته است که ایالات متحده شواهد لازم و کافی جهت پیگیری این موضوع را در اختیار کوبا قرار نداده و یادآور شده که پس از اصرار فراوان، سرانجام ایالات متحده موافقت کرد در سه مورد، تعدادی از کارشناسان خود را همراه با تجهیزات لازم به کوبا اعزام کند و دولت کوبا حداکثر همکاری را با آنان به عمل آورد. به گفته وزارت خارجه کوبا، این افراد از تخصص کارشناسان کوبایی در تحقیقات پیرامون این موضوع قدردانی کردند اما "شواهدی حاکی از وقوع حوادث ادعایی یا علل ومنشاء اختلالات بهداشتی کارکنان سفارت آمریکا و اعضای خانواده‌های آنها به دست نیامده است."
 
وزارت خارجه کوبا با تاکید بر اینکه کارشناسان کوبایی به اطلاعات و شواهد احتمالی به دست آمده توسط آمریکاییان یا آسیب‌دیدگان دسترسی نداشته‌اند، گفته است که "مقامات کوبایی با تجهیزات یا فناوری که بتواند برای چنین حملاتی مورد استفاده قرار گیرد آشنایی ندارند و اطلاعاتی در مورد چنین تجهیزاتی در کشورشان نیز در دسترس آنان قرار نگرفته است."
 
این اطلاعیه با متهم کردن مقامات آمریکایی به "سیاسی کردن" این موضوع، همچنان خواستار همکاری کامل دو طرف برای کشف علت احتمالی آسیب به سلامتی کارکنان سفارت ایالات متحده در کوبا شده است.
 
به ابتکار باراک اوباما و رائول کاسترو، رئیسان جمهوری آمریکا و کوبا، روابط دیپلماتیک دو کشور پس از حدود نیم قرن در سال ۲۰۱۵ از سر گرفته شد. دونالد ترامپ در مقایسه با باراک اوباما اشتیاق کمتری به گسترش روابط با کوبا دارد و در مواردی دولت آن کشور را غیردموکراتیک توصیف کرده و هدف انتقاد قرار داده است. برخی از سیاستمداران آمریکایی مخالف حکومت از کاهش شمار کارکنان سفارت آن کشور استقبال کرده و حتی دولت کوبا را عامل حمله به دیپلمات‌های آمریکایی دانسته‌اند.
 
در عین حال، مقامات وزارت خارجه آمریکا تاکید دارند که کاهش شمار دیپلمات‌های دو کشور به معنی تصمیم به قطع روابط دیپلماتیک نیست.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۳۸
scandal - برلین، آلمان
خارج از حوصله‌‌ است، ولی‌ جهت آگاهی برای یک عده از کاربران گرامی‌، که اگر به این داستان "تشعشع" پردازی بر علیه دشمن اعتقاد ندارند و یا تا به امروز چیزی نشنیدند، میتوانند در یو تویب از حمله (سلاح) اشعه که شوروی در دهه ۶۰ میلادی به کارمندان سفارت آمریکا پرتاب نمود باخبر شونند و یا حتی کشور انگلیس از این اسلحه بر علیه مردم معترض خود که بر علیه جنگ ویتنام با آمریکا بودند استفاده کرده که باعث بیماری و روانی کردن آن افراد متظاهر شده است!
‌چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۶
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.