همه‌پرسی کردستان عراق؛ پیام آیت‌الله سیستانی به چه معناست؟

شادی جوانان کرد از همه‌پرسی اقلیم کردستان
بیانیه آیت‌الله سیستانى بعد از سکوتى طولانى و درست زمانى مطرح مى شود که همه نگاه‌ها در افکار عمومى و رسانه‌ها بیشتر متمرکز پیامدهاى همه پرسى استقلال کردستان عراق و خواست کردها و تهدید بغداد و همسایگان علیه اقلیم کردستان است.
 

اما یک نکته تا حد زیادى در این مدت نادیده گرفته شده و آن اینکه این مساله جز منطقه کردستان عراق و مردمانش که به گفته هیات نظارت بر همه پرسى ٩٢ درصد راى به استقلال داده اند، طرف دیگرى هم دارد. بخش دیگر عراق و عراقی‌هایى است که کم کم دارند متوجه مى‌شوند کشورشان به گفته آنها با "خطر تجزیه" مواجه است.

 
موضوع این است که همچون بسیارى در جامعه بین المللى، در داخل عراق هم خیلی‌ها این همه پرسى را تا وقتى که برگزار شد، جدى نگرفته بودند یا حداقل امیدوار بودند که فشارهاى داخلى و خارجى اثر کند و مقامات کردستان عراق و در راس آنها مسعود بارزانى، رییس اقلیم، عقب‌نشینى کنند.
 
چند ماه پیش از برگزارى همه‌پرسى، هوشیار زیبارى مسول هماهنگی‌ها براى این راى‌گیرى به من گفت که با اینکه ما خیلى رک به همه مى‌گوییم که این بار جدى هستیم، هنوز کسى باور نکرده که این اتفاق در حال رخ دادن است. جالب آنکه در بطن جامعه عراق هم انگار کسى به این موضوع اهمیت نمى داد.
ماه قبل که به بغداد و نجف سفر کرده بودیم با مردم از طبقه اجتماعى و مذاهب مختلف در کوچه و خیابان و قهوه خانه و کافى شاپ صحبت کردیم و پرسیدیم که نگاهشان به این همه‌پرسى و صحبت‌هاى مقامات کردستان درباره جدایى چیست؟
 
بیشتر جواب‌ها از دو حال خارج نبود. یا مى گفتند چنین چیزى محال است و این فقط بازى قدرت است و در عمل اتفاق نمى افتد یا اینکه جواب مى‌دادند که برایشان اهمیتى ندارد. بخصوص قشر جوانى که با آنها ملاقات کردیم در هر دو شهر بغداد و نجف مى گفتند آنقدر از جنگ خسته اند که دیگر فرصت نمى کنند به آنچه آنها "ادعاى تکرارى مقامات کردستان عراق" مى خواندند، توجه کنند.
 
به ندرت به کسانى مثل احمد برخوردیم که نگاهى متقاوت داشت. با او در محله متنبى بغداد آشنا شدیم که مرکز فروش کتاب است و از قدیمى ترین کوچه هاى بغداد. احمد عکاس جوانى است که به گفته خودش سعى مى کرد از زیبایی‌هاى عراق عکس بگیرد. او مى گفت از برادرها و خواهران کردش مى خواهد خود را بخشى از عراق بدانند.
 
برخى هم مى گفتند که کشور عملا تقسیم شده و فقط رسمیت پیدا نکرده. این دسته به این موضوع اشاره مى کردند که همین حالا هم یک عرب عراقى هرگز نمى تواند بدون گرفتن اقامت کردستان عراق یا گرفتن اجازه ورود جداگانه از اقلیم وارد این منطقه شود. خود من بارها شاهد بودم که ما به عنوان خارجى و با پاسپورت کشور دیگر بدون دردسر به کردستان عراق سفر می‌کنیم اما همکاران عراقى ما با پاسپورت عراقى مجبور مى شوند ساعتها گاهى در ایست بازرسی اربیل بمانند بخصوص اگر تاریخ مجوز ورودشان گذشته باشد.
 
اما حالا به نظر تعداد بیشترى جملات مشابه احمد را در شبکه هاى اجتماعى مطرح مى کنند. مثل محمد که از طرفداران جوان پر و پا قرص مقتدى صدر است که زمان دیدارمان در بغداد حتى به نوعى از حق کردها براى تصمیم درباره سرنوشت خود دفاع مى کرد. او حالا در فیسبوکش در مخالفت کامل با همه پرسى مى نویسد و از "تجزیه" کشورش ابراز نگرانى مى کند.
آیت‌الله سیستانی نیروهای شیعه عراقی را برای نبرد با داعش بسیج کرد شاید بشود بیانیه آیت الله سیستانى را هم از این جنبه دید. به نظر مى رسد مراجع و رهبران شیعه هم تا این لحظه هنوز امیدوار بودند که بغداد و اربیل بالاخره مثل همیشه به توافق برسند و کار به جاى باریک نکشد. اما با انجام همه پرسى و موجى که در مناطق کردنشین عراق ایجاد شده دیگر سکوت را جایز ندانسته اند. عمار حکیم از رهبران برجسته شیعه عراق هم چند روز پیش سکوتش را شکست و این راى گیرى را "عبور از خط قرمزهایى" خواند که نباید "از کنار آن به سادگى گذشت و نادیده گرفت".
 
روى سخن آیت الله سیستانى اما با دو طرف این کشمکش است. او از اربیل و بغداد خواسته که از قانون اساسى عراق تبعیت کنند. هرچند در نهایت او مخالفت خود را با تقسیم عراق به صراحت بیان کرده و به کردها هشدار داده این کار عواقب بدى خواهد داشت که شامل کردها هم خواهد شد. معلوم نیست آیا آقاى سیستانى فراتر از این هشدارها خواهد رفت یا نه، اما نفوذ این مرجع تقلید شیعه قطعا از بقیه شخصیتهاى شیعه بیشتر است و نقش او را در شکل دادن حرکتى منسجم در بخش بزرگى از عراق، نمى شود نادیده گرفت. هم او بود که میلیونها شیعه عراقى را براى نبرد با داعش بسیج کرد.
 
پیام آقاى سیستانى به نظر از یک طرف دولت حیدر عبادى را براى برداشتن گامهاى جدى تر در منگنه خواهد گذاشت و از طرف دیگر مقامات کردستان عراق را با چالشى به مراتب سخت‌تر مواجه خواهد کرد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۲
Realman - کالیفرنیا ، ایالات متحده امریکا
این فقط سئوال هستش بدون گرفتن طرفی لطفا کسی ناراحت نشه من فقط دنبال جواب هستم فرق اسرائیل که خاک یا قسمتی از خاک فلسطین رو گرفته با کردها در عراق چیست ؟
شنبه ۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۱
۳۸
scandal - برلین، آلمان
آفت الله شپشانی، اصلا نمیداند که در ولایتش چه می‌گذرد، تا چه برسد به کردستان که در کجای کشور قرار دارد و درد، آرمان و فرهنگ آنان چیست، پس بتمرگ و خرابکاری نکن، بوگندو!
شنبه ۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۷
۴۹
Robinsson77 - استکهلم، سوئد
مقصر بارزانی هست که شیعه های عوضی عراق بخصوص سیستانی ابله و دار و دسته ش رو حمایت کرد و نگذاشت سنیهای عراق ترتیبشون رو بدن. حالا دم درآورده این باقالی. کردستان از عراق تجزیه نمیشه، کردستان خاک کردهاست و مستقل میشه. با تمام قدرت مرزهای ساختگی سایکس پیکو رو در هم خواهیم شکست. زنده باد کردستان بزرگ. مبارزه تا تحقق هدف ادامه داره، این رو ثابت کردیم و خواهیم کرد.
شنبه ۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۹
۴۴
behran - کردستان، ایران
صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاە تهران از آیت‌اللە سیستانی خواست با استقلال کردستان مخالفت نکند!
شنبه ۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
[::Realman - ارواین، ایالات متحده امریکا: دوست عزیز هیچ فرقی ندارند. هر دو هم معتقدند که بطور تاریخی پیش از دولتهایی که اکنون در آنجا حاکم هستند؛ در انجا زیسته و سکونت داشته اند. همین. بنده نیز هیچ اعتقادی به این بساطها نددرم و زمین را تنها سرزمین همه نوع انسان میدانم. با ارادت و احترام.
شنبه ۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۱
۴۹
Robinsson77 - استکهلم، سوئد
[::Realman - ارواین، ایالات متحده امریکا::]. خیلی سوال عجیبیه رفیق. برو تاریخ رو بخون تا ببینی از کی این مردم با زبان و فرهنگ کهن در این خاک زندگی کردن. وقتی فرق بین شکل گرفتن اسرائیل و حضور هزاران ساله ی کردها در خاک آبا و اجدادی خودشون رو نمیدونی، این یعنی تاریخ نخوندی. یه نگاهی بنداز رفیق قبل از اینکه نظر بدی.
شنبه ۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳
۴۲
Realman - کالیفرنیا ، ایالات متحده امریکا
[::Robinsson77 - استکهلم، سوئد::]. شما با این توضیح کاملتون واقعا بنده رو شرمنده کردید 😂
شنبه ۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۹
۴۲
Realman - کالیفرنیا ، ایالات متحده امریکا
[::تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک::]. [::تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک::]. ممنون از توضیحتون 🙏🏼
شنبه ۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۹
۴۲
Realman - کالیفرنیا ، ایالات متحده امریکا
[::Robinsson77 - استکهلم، سوئد::]. دوست عزیز شما هم فرق نظر و سئوال رو نمیدونی 😊
شنبه ۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۴
۳۴
Tombehtar - نیورک، ایالات متحده امریکا
ازگل، خمینی دوم غلط کردی با هفتصد پشت قبل و بعد خودت، فرتوت خون آشام.
شنبه ۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۷
۵۴
oghab - هلسینکی، فنلاند
ramala ایالات متحده..فرقش اینه که اسراییل حداقل چهارتا باسوادداره..و دوم اینکه اسراییل گرفته ولی اینها کجاشو گرفتن الله و علم
یکشنبه ۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۸
۴۲
Realman - کالیفرنیا ، ایالات متحده امریکا
[::oghab - هلسینکی، فنلاند::]. ممنون از پاسخ 🙏🏼
یکشنبه ۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۵
۴۹
Robinsson77 - استکهلم، سوئد
[::Realman - ارواین، ایالات متحده امریکا::]. ببین پروفس ور تو دنبال یه اسکول تر از خودت می گشتی( oghab) تا جواب دلخواهت رو ازش بشنوی. نمیخواد شرمنده باشی از گوشکوبیت، برو یه ذره تاریخ بخون بجای اینکه با جواب بیسوادتر از خودت به وجد بیای.
یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۲
۴۹
Robinsson77 - استکهلم، سوئد
[::Realman - کالیفرنیا ، ایالات متحده امریکا::]. این سوالت قدر یه کتاب جواب داره، نمیشه توی سه تا جمله خلاصه ش کرد. امثال شما حال و حوصله ی خوندن چند ورق از تاریخ قدیم یا معاصر رو نداری، فقط دنبال یه جواب کوتاه و راحت و همسو با احساسات نژادیت‌ میگردی. بدبختانه مثل تو زیاده فقط تو نیستی. 🤣
دوشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۸
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • رئیس ستاد ارتش اسرائیل شاخه نظامی حماس را شکست خورده می‌داند
  • فرمانده پیشین سنتکام: ایران در میانه درگیری با اسرائیل،‌ دست پائین را دارد
  • ۷ اکتبر سالگرد حمله حماس به اسرائیل؛ تشدید بمباران‌های هوایی اسرائیل در جنوب لبنان و غزه
  • بیرانوند: نه تنها ۲۰ میلیارد تومان جریمه را نمیدم،بلکه آن ۵ میلیاردی که شیرینی ازم گرفتند، پس می‌گیرم
  • جزئیاتی جدید از انفجار پیجر‌ها در لبنان؛ موساد از ۹ سال قبل برنامه‌ریزی برای این عملیات را آغاز کرده بود
  • ایهود المرت: اسرائیل نمی‌تواند بدون کمک آمریکا به برنامه هسته‌ای ایران حمله کند
  • «اسراییل بزن» و «نه به جنگ»؛ نبرد کاربران درباره حمله احتمالی اسراییل
  • نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • یک مقام آمریکایی: اسرائیل تضمین نکرده که به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله نخواهد کرد