زنان عربستان سعودی حق رانندگی پیدا کردند

در چند سال اخیر، شماری از زنان سعودی با رانندگی در مکان های عمومی، محرومیت از حق رانندگی را به چالش کشیده اند
 

با صدور دستوری از جانب ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، زنان این کشور از حق رانندگی برخوردار شدند.

 
به گزارش خبرگزاری دولتی عربستان، با صدور دستور پادشاه، قوانین رانندگی این کشور تغییر می‌کند و زنان نیز می توانند مانند مردان گواهینامه رانندگی بگیرند.
 
زنان عربستان سعودی، تاکنون اجازه رانندگی نداشته اند و فعالان حقوق زنان در این کشور، از سال ها پیش پیگیر این حق بوده اند.
 
بخشی از اقدامات فعالان حقوق زنان در این ارتباط، شامل به چالش کشیدن قوانین تبعیض آمیز از طریق رانندگی در مکان های عمومی بوده است.
 
پلیس عربستان سعودی، در سال های گذشته به کرات زنانی که قانون منع رانندگی را زیر پا گذاشته اند را دستگیر کرده که این برخوردها، واکنش نهادهای حقوق بشری بین المللی را به دنبال داشته است.
 
در دی ماه گذشته، سازمان ملل متحد از عربستان خواست تا قانون ممنوعیت رانندگی برای زنان در این کشور را لغو کند و در قانون قیمومیت مردان نیزاصلاحاتی انجام دهد.
 
در آن زمان، فیلیپ آلستون، گزارشگر ویژه سازمان در زمینه فقر مفرط و حقوق بشر گفت که این قوانین "مانع از پیشرفت اقتصادی و اجتماعی در کشوری شده است که دارای ذخایر غنی نفتی است."
 
او تاکید کرد که بعضی از جنبه‌های قانون قیمومیت مردان که بر اساس آن زنان برای کار، ازدواج، ترک کشور و بسیاری از فعالیت‎ها به اجازه خویشان مرد خود نیاز دارند نیز باید اصلاح شود.
 
عربستان سعودی پیش از این، تنها کشور جهان بوده که به شهروندان زن خود، اجازه رانندگی نمی داده است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۲
Iranemaa - قم، ایران

همه دارن آدم میشن ،ولی آخوند آدم بشو نیست
‌سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۸
۵۷
ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا

به ما چه ؟
‌سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۰
۴۴
آذری باهوش - میانه، ایران
[::Iranemaa - قم، ایران::]. تو کلا از عرب بدت میاد . اینم از حسودیت نوشتی. حالا اینم داشته باش که توی هیچ کشور عربی بجز عربستان حجاب اجباری نیست. تازه توی عربستان هم بجز مکه توی شهرهای دیگه زنهای خارجی آزاد هستن که بی حجاب باشند و توی ایران هنوز اینم نیست. یعنی یه توریست هم میاد باز باید به زور روسری سرش کنه. پس تا اینجا همه کشورهای عربی از ایران آزاد ترند. تازه توی کشورهای عربی ساحل و بیکینی آزاد هستش اگه رفته باشی جمیرا میدونی من چی میگم. ترکیه و مالزی و اندونزی هم همینطور آزاد هستن اونم که خودت میدونی دیگه.
‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۴
۳۶
gozargah - ایران، ایران
[::Iranemaa - قم، ایران::]. دوست عزیز تو مملکت ما اگر جاستین ترودو , انگلا مرکل , باراک اوباما هم بیاییند , با این مردم خرافاتی و بی فکر ایران هیچ اتفاق مثبتی نخواهد افتاد. مردم تا خودشان نخواهند هیچ شخص و قدرتی نمی تواند آنها را آزار دهد. به سوئد , ژاپن , کره جنوبی ,آلمان و کانادا نگاه کن. چون مردم می خواهند خوب باشند, هیچ کس نتوانسته آنها را از هدفشان دور کند. آخوند ایراد نیست , ایراد بزرگ فکر مردم ایران است.
‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۳:۳۳
۴۴
آذری باهوش - میانه، ایران
[::gozargah - ایران، ایران::]. دوست عزیز برای اینکه مردم ایران هرکدوم به حجاب بودن وباحال و سکسی بودن رو برای زن دیگران میخواد که بره دید بزنه و میخواد زن خودش پوشیده باشه. خوب وقتی مردمت بد ذات باشن( مثل این دوست بدذات قمی که از هیچ موقعیتی برای متلک گفتن به عرب دریغ نمیکند. مثلا عرب شاتل هم بسازد میاید اینجا مینویسد خاک بر سر آخوند البته خاک نه بر سر مردم متعصب و حسود وطماع و تنبل و کلاش . کلاه بردار ایران که عرب آدم شد) نتیجه چی میشه؟ همین میشه که هستش.
‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۵
۴۴
آذری باهوش - میانه، ایران
[::Iranemaa - قم، ایران::]. تمدن اسلامی 8 قرن دوران شکوفایی داشته. در دوران بنی امیه و بنی عباس اینها همه جور عشق و حالی داشتند از شراب و قمار بگیر برو تا سکس گروهی . این نکبت ایرانی هستش که گریبان عربها رو هم گرفته ..انقلاب ایران باعث شد عربستان تا سالها عقب برود وگرنه این آزادیها را زودتر میداد.. برای همین همه کشورهای منطقه از ایران بدشون میاد چون شده پرچمدار تعصب و محدودیت. حتی مردم آذربایجان شوروی از ایران بدشون میاد بخاطر همین قضیه. این ربطی به اسلام نداره و پیغمبر اسلام خودت میدونی که اهل عشق و حال بوده و با خیلی زنها حال میکرده. این پفیوزها هستن که جلوی امیال جوونها رو میگیرند به اسم اسلام و اونها رو روانی میکنند .
‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۲
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.