هشدار ترامپ در مورد «عدم سختگیری» آژانس در بازرسی از تأسیسات ایران

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، هشدار داد اگر به این نتیجه برسد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نظارت خود بر برنامه هسته‌ای ایران به اندازه کافی سختگیری به‌خرج نمی‌دهد، دولت آمریکا از توافق برجام خارج خواهد شد.
 

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این پیغام دونالد ترامپ روز دوشنبه ۲۷ شهریور توسط ریک پری، وزیر انرژی آمریکا، در نشست سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین و خطاب به مقامات این آژانس ارائه شده‌است.

 
رئیس جمهوری آمریکا در اپن پیغام خود با اشاره به توافق هسته‌ای با ایران متذکر شده‌است: «توافقی را که ضعیف اِعمال شود یا نظارت کافی بر آن نباشد، نخواهیم پذیرفت.»
 
ایالات متحده می‌گوید که ایران باید درهای اماکن «مشکوک» نظامی خود را به روی بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی بگشاید، خواسته‌ای که تهران به‌شدت با آن مخالف است.
 
اما دونالد ترامپ در پیغام تازه خود که توسط ریک پری قرائت شد می‌گوید که مسئله دسترسی آژانس به اماکن نظامی ایران می‌تواند موفقیت یا شکست توافق اتمی را رقم بزند.
 
یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، که پیش از این گفته بازرسی‌های آژانس در صورت لزوم می‌تواند سایت‌های نظامی ایران را نیز دربر بگیرد روز دوشنبه تأکید کرد که ایران همچنان «به توافق‌های خود پایبند است».
 
پیغام دونالد ترامپ به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از آن ارائه می‌شود که روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز یکشنبه به نقل از «یک مقام اسرائیلی» که او را «منبع آگاه از مذاکرات برجام» توصیف کرده مطلبی در این رابطه منتشر کرد.
 
این روزنامه نوشت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با وجود دریافت اطلاعات در مورد «شمار زیادی از اماکن مشکوک» ایران که ظن فعالیت‌های هسته‌ای در آنها می‌رود، یا از آنها بازدید نکرده یا بازرسی‌های صورت گرفته دیرهنگام بوده‌است.
 
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز ساعاتی بعد از انتشار این مطلب، ضمن رد آن، با ارسال واکنش خود به شبکه اسرائیلی آی ۲۴ نوشت که مطالب مطرح شده در روزنامه هاآرتص در خصوص ضعف آژانس در قبال ایران «نادرست است.»
 
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران که به نیویورک سفر کرده یکشنبه شب به وقت نیویورک در جمع ایرانیان مقیم آمریکا گفت: «برجام در تاریخ سیاسی منطقه ما و جهان همواره زنده خواهد بود چه دولت فعلی آمریکا خوشحال باشد و یا نگران باشد».
 
به گزارش خبرگزاری ایسنا وی افزود: «برجام یک توافق چندجانبه با حمایت قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است و برای صلح امنیت جهانی به عنوان یادگاری است که به جهانیان اعلام کرد که مسائل پیچیده بین‌المللی پای میز مذاکره قابل حل و فصل است.»
 
رئیس جمهور ایران تأکید کرد: «خارج شدن از برجام به معنای زیرپا گذاشتن تعهد روشن سیاسی یک دولت است و برای کسی افتخار نیست ... اگر طرف مقابل بخواهد در مقابل حقوق ملت باشد، حتماً ملت ایران هم پاسخ مقتضی خواهد داد.»
 
علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، نیز با متهم کردن ایالات متحده به «گستاخی و وقاحت» در موضوع برجام، هشدار داده است که «هر حرکت غلط در این قضیه با عکس‌العمل جمهوری اسلامی مواجه خواهد شد».
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۸
فضول میرزا - استکهلم، سوئد

حاجی ترامپ ، ببینم حالا میتونی یه کاری بکنی که خون رهبر معظم مون بیفته به گردنت؟! :o
دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۸
۴۴
شب تاب - یوکوهاما، ژاپن
بقول میرزا در صمد خوشبخت میشود!خفه باش بى نصیب ! این زردک بیچاره و خرفت هم دنبال بهانه میگرده ، دیگه نه عقل خودش و نه عقل دور و بریهاش نمىرسه که چه بهانه قابل توجه و موجهى رو ، الم کُنه ! از بس صهیونیستها بهش فشار آوردن به ى افتاده!
دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۵
۲۵
اسب آتش - سیدنی، استرالیا
دسترسی آژانس به مراکز نظامی ایران ربطی به توافقنامه برجام نداره. این یه نوع باجگیریه که ایران نباید به اون اعتنائی کنه
دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۶
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.