هشدار شمخانی درباره همه پرسی کردستان: مسدود شدن همه گذرگاه‌های مرزی با ایران

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران تهدید کرد که جدایی اقلیم کردستان از عراق به معنای «پایان یافتن» تمام توافقهای نظامی و امنیتی دو طرفه و همچنین «مسدود شدن همه گذرگاه‌های مرزی» ایران با این اقلیم است.
 

علی شمخانی روز یک شنبه،۲۶ شهریور، در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما گفت که همه پرسی جدایی اقلیم کردستان از عراق «وجاهت و اعتبار قانونی ندارد» و« به طور قطع آثار ضدامنیتی برای منطقه، عراق به ویژه اقلیم کردستان خواهد داشت».

 
وی تاکید کرد که توافقات مرزی ایران «صرفاً با محوریت دولت مرکزی عراق پابرجاست» و جدایی اقلیم کردستان «به معنای مسدود شدن تمام معابر و گذرگاه های مشترک مرزی خواهد بود».
 
در روزهای گذشته نیز مقامات ارشد جمهوری اسلامی با همه پرسی در اقلیم کردستان عراق مخالفت کرده اند.
 
از جمله روز پنج شنبه، ۲۳ شهریور، رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران و رییس ستاد ارتش ترکیه در یک گفت‌و‌گوی تلفنی، پیامدهای برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق بر منطقه را «منفی و خطرناک» توصیف کرده و خواستار هماهنگی بین کشورهای همسایه در مخالفت با آنچه که «طرح‌های تجزیه‌طلبانه» خواندند، شده بودند.
 
پیش از آن نیز رییس‌جمهوری ایران در گفت‌وگو با رجب طیب اردوغان، همتای ترک خود، تلویحا با همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق مخالفت کرده بود.
 
در همین حال منابع کرد در شمال عراق هفته پیش مدعی شدند، قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، برای دیدار با مسعود بارزانی با هدف تلاش برای تغییر قصد همه‌پرسی به اربیل رفت اما موضع اقلیم کردستان تغییر نکرده است. مقامات جمهوری اسلامی به این سفر واکنشی نشان نداده‌اند.
 
علاوه بر دولت و پارلمان عراق ،ایران ،ترکیه و سوریه،آمریکا نیز خواستار لغو این همه پرسی شده است.
 
اسرائیل اما از این همه‌پرسی که قرار است روز ۲۵ سپتامبر (سوم مهر)‌ برگزار شود، حمایت کرده است.
 
درهمین حال دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران گفت که مخالفت کشورهای همسایه عراق با برگزاری این همه پرسی« شرایط پیچیده و دشواری» را برای اقلیم کردستان ایجاد خواهد کرد.
 
آقای شمخانی همچنین تهدید کرد که جدایی اقلیم کردستان از خاک عراق «به مفهوم پایان یافتن» تمام توافق های نظامی و امنیتی میان ایران و این اقلیم خواهد بود.
 
وی اعلام کرد که پس از جدایی اقلیم کردستان عراق، ایران « در رویکرد خود برای مقابله با حضور و فعالیت» گروه های مخالف جمهوری اسلامی در این اقلیم « به صورت جدی تجدید نظر می کند و با شیوه های کاملاً متفاوت نسبت به گذشته رفتار خواهد کرد».
 
ایران در سال‌های گذشته به بهانه حضور نیروهای مخالف جمهوری اسلامی و عملیات آنها اقدام به گلوله‌باران مناطقی از اقلیم کردستان عراق کرده است. به رغم اعتراض‌های مکرر دولت این منطقه، گلوله‌باران اقلیم از سوی ایران متوقف نشده است.
 
در همین حال روز ۱۲ تیر منابع خبری در اقلیم کردستان عراق اعلام کردند که نیروهای نظامی ایران مناطقی از این اقلیم را گلوله‌باران کردند که در جریان آن سه نفر زخمی شدند.
 
پس از آن دولت خودمختار اقلیم کردستان عراق، سرکنسول ایران در اربیل را احضار و به گلوله باران این مناطق اعتراض کرد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۷
دوستدار - استهکلم، سوئد

شمخانی غلط اضافی میفرمایند چون اگر گذارگاهای مرزی بین کردستان با ایران گرفته شود می دانید چه ضرری متحمل خود ایران خواهد شد میدانید قشری از مردم ییکار خواهند شد می دانید کولبران یا قاچاقچیانی که با اسب و قاطر خواربار خوراکی و اجناس الکترونیکی وارد میکنن بیشتر و بیشتر خواهد شد. اقای شمخانی انقدر که کردستان محتاج تجارت با ایران است ایران هم همانقدر !
دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲
۵۷
دوستدار - استهکلم، سوئد

شمخانی غلط اضافی میفرمایند چون اگر گذارگاهای مرزی بین کردستان با ایران گرفته شود می دانید چه ضرری متحمل خود ایران خواهد شد میدانید قشری از مردم ییکار خواهند شد می دانید کولبران یا قاچاقچیانی که با اسب و قاطر خواربار خوراکی و اجناس الکترونیکی وارد میکنن بیشتر و بیشتر خواهد شد. اقای شمخانی انقدر که کردستان محتاج تجارت با ایران است ایران هم همانقدر !
دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳
۵۴
bozurgmehr - لندن، انگلستان
تاسفانه میهن پرستهای راستین در سایت ایرانیان انگلستان کمتر اظهار نظر میکنند و بیشتر افرادی از تجزیه طلبها حمایت میکنن که یا خود تجزیه طلب هستن و یا در فلان کشور از راه پناهندگی اقامت گرفتن و خیال میکنن مدیون بیگانه هستن و باید خوشخدمتی کنن چون جای دیگر زندگی میکنن
دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۲
۵۴
bozurgmehr - لندن، انگلستان
طبق اسناد موجود اسرائیل و آمریکا نقشه تجزیه کشورهای منطقه رو دنیال میکنن و این سایتهای حمایت از تجیزه طلبها و تروریسم در منظقه آنقدر جدیاست که باید برخود جدی با اوباش تجزیه طلب کرد. خود اقلیم کردستان هم فرزند نامشروع اسرائیل و آمریکا هست و حالا بچه بزرگ شده میخوان کردستان ایران رو هم چنین کنن
دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۳
۵۴
bozurgmehr - لندن، انگلستان
را آموزش داده است. همچنین از زمان اشغال عراق توسط آمریکا اسرائیلی‌ها در اقلیم کردستان فعال بوده‌اند. ویکی لیکس افشا کرد که اسرائیل و آمریکا و جمهوری آذربایجان از حامیان اصلی احزاب و گروهای تجزیه طلب و تروریست در ایران هستن. بنا به گزارش سایت فرن پالسی و سایت هاآرتز از منابع اطلاعاتی آمریکا، اسراییلی ها برای انجام عملیات تروریستی در ایران، گروه تروریستی جندالله را سازماندهی کردند. به گفته روزنامه حریت، به استناد تحقیقات دولت ترکیه، شبکه گوناز تی وی با سازمان سیا مرتبط است. رسانه‌های اسرائیلی در سال ۲۰۰۴ در مورد جلسات مقامات اسرائیلی با رهبران سیاسی کُرد گفتند زمانی که «مسعود بارزانی، جلال طالبانی و آریل شارون نخست وزیر سابق اسرائیل» با هم دیدار کردن، روابط دو کشور را تایید کردن. رئون شیلوه که در طی سه سال ماموریتش در عراق، برای برقراری ارتباط و شناسایی مناطق کردنشین بعنوان یک اقلیت غیره عرب که تحت لوای یک کشور عرب زندگی می‌کردند و درگیری میان آنها آشکار بود، از کُردها به عنوان یک متحد مناسب برای یهود نام برد
دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۳
۵۴
bozurgmehr - لندن، انگلستان
اقلیم کردستان در عراق و دیگر پان کردیستهای تجزیه طلب سالهاست از حمایت اسرائیل و امریکا برخوردار هستن. البته در (تارنگار فردا) خواندم اسرائیل از دیگر تجزیه طلبهای درون ایران از پان عرب و پان ترک هم حمایت کرده.
دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴
۵۴
bozurgmehr - لندن، انگلستان
اقلیم کردستان از تجزیه طلبهای تروریست پژاک حمایت میکنه و وقتی پژاک سربازط وظیفه ایرانی رو میکشه و فرار میکنه در اقلیم کردستان مخفی میشه. حتی دوره های آموزشی پژاک در اقلیم کردستان زیر نظر آمریکایی ها بوده. پس چرا باید برای اقلیم کردستان دل بسوزانیم؟
دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴
۵۴
bozurgmehr - لندن، انگلستان
دخالت روسیه ایجاد شد و کشور بحرین هم دوره پهلوی با دخالت انگلیس ایجاد شد . الان اسرائیل و جمهوری آذربایجان و آمریکا از حامیان اصلی تجزیه طلبان و تروریستها در ایران هستن. همین الان اگه در یک کشور اروپایی گروهی مسلح اعلام استقلال کنه ارتش اون کشور هجوم میبره تا از تمامیت ارضیش دفاع کنه. گروه پژاک در اقلیم کردستان و زیر نظر امریکایی ها آموزش میبینن و گروه جندالله توسط اسرائیل سازماندهی شد تا ایرانی کشی کنن. ادم هر جای دنیا باشه باید قلبش برای ایران بتپه نه برای بیگانه. بیگانه حتی در دوران قاجار تا الان خواستار تجزیه ایران بوده. تروریستهای تجزیه طلب خواسته نامشروع دارن و به اجنبی وابسته هستن. پس چه داعشی چه پان عرب پان ترک و پان کرد اگر بخوان ایران رو تجزیه کنن دشمن ایران و ایرانی هستن. تجزیه عراق باعث میشه ایران هم تجزیه بشه
دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۶
۵۴
bozurgmehr - لندن، انگلستان
وقتی صدام حسین دیکتاتور عراق سرنگون شد تجزیه طلبها زیر چتر آمریکا و اسرائیل رفتن و اعلام خودمختاری کردن. الانم که در خیال تشکیل جمهوری کردستان هستن. این پان کردیستها که تحت اموزش نظامی اسرائیل و آمریکا هستن و حمایت مالی هم میشن بدونن این توطئه تجزیه کشورهای منطقه خنثی میشه. و تجییه طلبها رو از عراق و سوریه و ایران و ترکیه بیرون میریزیم. اقلیم کردستان مثله یک حباب با تلنگری از هم میپاشه چون نه اق حمایت مردمی داره و نه اقتصاد مستقلی داره و نه توصعه یافته است.
دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۷
۵۴
bozurgmehr - لندن، انگلستان
ما ایرانیان رو درازگوش فرض کردی مستر؟ استراتژی اسرائیل که حمایت از همه تجزیه طلبهای (پان عرب، پان ترک، پان کرد) در کشورهای ایران ترکیه سوریه و عراق است. اسرائیل و آمریکا و جمهوری آذربایجان کشورهای حامی تروریسم و تجزیه طلبی در منطقه هستن!! میگی از چند گروهک تجزیه طلب حمایت کنیم تا کشورمون رو پاره پاره کنن تا بیگانه به اهدافش برسه! ببین درسته ایرانیان خارج از کشور دل خوشی از اخوند و رژیم ندارن ولی میدونن حکومتها میان رو میرن این ایرانه که خواهد ماند و هرگز به لجِ اخوندیسم از دشمن تجزیه طلب حمایت نمیکنن. عزیزم من متولد ایرانم، ایرانیم، مهر وطن در دل دارم. نه من اهل حیفا و اورشلیم و تلآویو نیستم، که منافع و اهدف اسرائیل رو دنبال کنم. من هرکجای دنیا باشم از تمامیت ارضی ایران دفاع میکنم. برای اینکه ایران تجزیه نشه باید به کمک کشورهای منطقه رفت تا تجزیه نشن.
دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۸
۵۴
bozurgmehr - لندن، انگلستان
در هر کشور اروپایی اگر گروهکی مسلح اعلام استقلال کنن ارتش اون کشور حق قانونی و مشروع داره که تجیره طلب ها رو سرکوب کنه. اقلیم کردستان بعد از سرنکونی صدام و با حمایت آمریکا و اسرائیل ایجاد شد . پدر مسعود بارزانی با جنایتکاران جنگی اسرائیل رفت و آمد داشته و الانم اقلیم کردستان زیر چتر اسرائیل و آمریکا رفته و وقتی پژاک در ایران سرباز وظیفه میکشه فرار میکنه در اقلیم کردستان مخفی میشه پس ایران هم اوباش تجزیه طلب رو میزنه. این حق قانونی ایران هست که از تمامیت ارضیش دفاع کنه. بعد از تجزیه عراق میخوان تجزیه ایران رو انجام بدن
دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
۵۴
bozurgmehr - لندن، انگلستان
جدایی کردستان از حکومت فدرال عراق باعث تضعیق خود کردستان و بعد عراق میشه. آمریکا و اسرائیل خواستدار تقسیم شدن کسورهای منطقه به چند کشور کوچکتر هستن. خب اگه این اسمش آزادیه پس چرا پنتاگون از ایالت تگزاس شروع نمیکنه؟ تجزیه طلبان تگزاسی میخوان جدا بشن اما سرکوب میشن! ایران و عراق باید تجزیه بشن اما به خودشون که میرسه ترمز دموکراسی و آزادی رو میکشن
دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۴
۵۴
bozurgmehr - لندن، انگلستان
تارنگار فردا وابسته به حزب پان ایرانیست افشا کرد که جدایی کردستان از ایران و عراق یک توطئه مشترک اسرائیل و آمریکا هست. جمهوری آذربایجان هم در تلاشه استان آذربایجان رو جدا کنه. عربستان نیز خواستدار جدا کردن استان خوزستان هست. منافع بیگانه در تجزیه عراق و ایران هست و متاسفانه برخی از ایرانیان هم خودشون رو به خواب زدن. فقط با بهانه مبارزه با رژیم آخوندی
دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۸
۵۶
yahya3212000 - برگن، نروژ
باز این سوسمار حرف زد!
دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۶
۳۷
لشگر ششم ورماخت - هامبورگ، آلمان
آیی دمت گرم شمخانی . واقعا خنده داره که این وسط اسرائیل که خودش اضافییه روی زمین باید بیاد اظهار امر کنه . البته خوب این طبیعیه که هر کجا که منافق و نفاق و داعش هست بو و ردپای جهود و اسرائیل رو اونجا میشه حس کرد . .
دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۲
۴۱
eskiimoo - هلسینکی، فنلاند
اوائل مسخره میکردن کردها رو، حالا تهدید میکنن، دست آخرهم که فهمیدن کار از کار گذشته تبریک خواهند گفت، اقای شمخانی عزیز و کسایی که مثل آقای شمخانی فکر می کنید، اگه از تاریخ عبرت نگیرید، عبرت آیندگان خواهید شد،
دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
۵۶
شنبلیله خانم - اسلو ، نروژ
شما ببند اون زیپ را
دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۹
۳۷
Dalahoo834 - دالاهو، ایران
[::bozurgmehr - لندن، انگلستان::]. تو که تمام ملیتها چه ایرانی چه غیرایرانی پان صدا میزنی، خودت زدی بیرون از ایران زندگی میکنی و داری از رژیم دیکتاتوری داعشی ایران حمایت میکنی. خوب به امام خامنه ایت بگو که مردم راه قتل عام نکنه و ابتدایی ترین حقوق آنها راه لگدکوب نکنه. قبلا هم گفتم سرنوشت دیکتاتورها و اشخاصی مثل تو که به چشم طلبکارنه به دیگران نگاه میکنند مانند سرنوشت قذافی هستش.
دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۴
۵۴
bozurgmehr - لندن، انگلستان
[::Dalahoo834 - دالاهو، ایران::]. ما در ایران فقط یک ملت داریم و او ملت ایران است. در ایران فقط ملیت ایرانی است. در ایران اقوام ایرانی زندگی میکنن و نه چند ملت. پان به معنی جمع یا اتهاد است که احزاب پانیستی وجود دارن مثله پان عربیست یا پان کردیستی. فرافکنی نکن جناب تجزیه طلب من حامی رژیم ایران نیستم فقط با بهان محالفت با رژیم آخوندی با تجزیه ایرن موافقت نمیکنم. سرنوشت جمهوری اسلامی سرنگونیه. حکومتها میان و میرن و این ایران یکپارته است که باقی خواهد ماند. داعشی ها و عربستانی ها، تروریستهای پان‌کردیست و اسرائیل دشمن تمامیت ارضی ایران هستن. زنده باد ایران بزرگ و نابود باد سیاستهای تروریسم و تجزیه طلبی اسرائیلی. دست بیگانه از ایران کوتاه باد
‌سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.