پارلمان عراق علیه همه‌پرسی استقلال کردستان رای داد

بسیاری از کردهای عراق از برگزاری همه‌پرسی و استقلال اقلیم خودگردان از عراق حمایت کرده‌اند پارلمان عراق علیه همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان رای داده است.
 

روز سه‌شنبه، ٢١ شهریور (١٢ سپتامبر)، اعضای مجلس نمایندگان عراق با تصویب طرحی، مخالفت خود با برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق ابراز داشتند و از حیدر عبادی، نخست وزیر خواستند تا "به تمامی اقدامات لازم" برای حفظ پکیارچگی این کشور دست بزند.

 
روز گذشته، ۱۲۰ نفر از نمایندگان مجلس عراق با تسلیم طرحی از مجلس خواستند علیه این همه‌پرسی رای داده و دولت را به جلوگیری از برگزاری آن ملزم سازند. مقامات دولت خودگردان اقلیم کردستان روز ٢٥ سپتامبر را برای برگزاری همه‌پرسی استقلال این سرزمین از عراق تعیین کرده‌اند.
 
پیشتر، دفتر نخست وزیر عراق در مورد گفته بود که دولت "خود را متعهد به پذیرش نتایج همه‌پرسی نمی‌داند." در مقابل، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان تاکید داشته که همه‌پرسی مطابق برنامه در زمان مقرر برگزار خواهد شد. وی با درخواست تعویق همه‌پرسی مخالفت کرده است.
 
آقای بارزانی در گفت‌وگویی با بی ‌بی‌سی فارسی نگرانی‌های مطرح‌شده درباره عواقب احتمالی همه‌پرسی را رد کرد و در پاسخ به احتمال افزایش بی‌ثباتی در اثر همه‌پرسی گفت: "اصلا چه موقع اینجا امنیت و آسایش داشته که ما از به هم خوردنش بترسیم؟ کی عراق یکپارچه بوده که الان از به هم خوردنش بترسیم؟ آنها که این حرف‌ها را می‌زنند فقط بهانه می‌تراشند."
 
این همه‌پرسی در مناطق عمدتا کردنشین عراق برگزار می‌شود و تنها کردهای عراق اجازه شرکت در این همه‌پرسی را دارند و انتظار می‌رود اکثریت قابل توجهی از رای‌دهندگان از استقلال اقلیم کردستان حمایت کنند.
 
با وجود تصویب طرح مخالفت با همه پرسی در پارلمان عراق، مشخص نیست که دولت این کشور از چه امکاناتی برای جلوگیری از برگزاری همه‌پرسی یا اجرای نتیجه آن برخوردار است.
 
علاوه بر دولت فدرال عراق، دولت‌های ایران و ترکیه نیز با تصمیم دولت اقلیم خودگردان برای برگزاری همه‌پرسی مخالفت کرده‌اند و آمریکا نیز چنین اقدامی را مناسب ندانسته است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۳۷
Rayfarraie - مالزی، مالزی
قلد کر د.بژید کشور کردستان
‌سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷
۳۷
Rayfarraie - مالزی، مالزی
قلد کر د.بژید کشور کردستان
‌سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۸
۲۵
romano - تهران، ایران
چقدر مردم خاور میانه ساده دل و ساده انگارند و جالب است در عین اینکه محل زندگی آنها باستانی ترین نقطه است از تاریخ و روند آن هیچ نمیدانند. بدبختانه عده ای هموطن فکر میکنند اگر من بگویم مخالفم حب و بغضی دارم و با کردها مخالف هستم. تمام آنهایی که آتش بیار معرکه در خاور میانه باستانی در تاریخ معاصر و انتهای قرن 19 هستند خود الان کنار نشسته اند و به ریش مردم ساده دل میخندند دلیل آن چیست؟ اول اینکه خود استاد دو بهم زنی هستند و تاریخشان آمیخته جنگهای افتراق کلیسا و جنگهای خاندانهای محلی (تاریخ جنگی یورکها و لنکسترها در انگلستان یا جنگ استقلال و شمال و جنوب آمریکا بخوانید) اینها نیک میدانند قدرت از اتحاد در هر صورت مادی یا فرهنگی و یا پیشینه میآید و خود از مخالفان سر سخت انواع و اقسام افتراق و حامی تکثر در کشور خود هستند در واقع میتوان گفت نیک میدانند تحمیل نظر اقلیت یعنی آغاز موج عظیمی ضد آن (برای همین هم دموکرات تر از ما هستند خواست اکثریت با حفظ حقوق اقلیت) و نهایتا تکرار تاریخ خونریزی بشر. متاسفانه عاقبت سیاهی را برای مردم کرد میبینم آنها تاریخ را تکرار میکنند.
‌سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۹
۳۷
لشگر ششم ورماخت - هامبورگ، آلمان
این رویای کثیفتون رو به گور ببرین . عراقی ها واقعا خیلی بی غیرتن که به این ها اجازه ی نفس کشیدن میدن . این ها که با نام کرد تازه سر از تخم در آوردن رو باید مثل صدام .... تارومار کرد وگرنه دردسرشون تا تهران هم میرسه .
‌سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۳
۳۷
Dalahoo834 - دالاهو، ایران
[::romano - تهران، ایران::]. هر کشوری به ملت خود ظلم و ابتدایی ترین حقوق آنها را پایمال کند بالاخره تیکه پاره میشه. مخصوصا کشورهای با ملیتهای مختلف. میگن که بالاتر از سیاهی رنگی نیست. کی ملت کورد رنگ سیاهشان کمرنگ بوده که الان از غلظت آن حراسی داشته باشند.
‌سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۹
۵۹
Sepas - تهران، ایران
با درود ،من عاشق کردستان و مردم غیور آنجا هستم ولی‌ این هم میدانم با استقلال آنها افغانستان جدیدی در شرق ایران بوجود خواهد آمد، و در نتیجه جنگ داخلی‌ و طالبانی و اینا ، چیزی که به نفع دشمنان ایران و عراق رقم خواهد خورد، و خاری ایران و عراق، و ترکیه.
‌سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۶
۵۷
دوستدار - استهکلم، سوئد
تا به حال در کجای ان 4 کشور که ملت کورد دارند مبارزات کوردها به رسمیت شناخته شده است تا عربهای عراق همه پرسی استقلال کردستان را به رسمیت بشناسند . دوستان بیشتر از صد سال است کوردها مبارزه سیاسی و مسلحانه میکنن برای ازادی خاکشان برای ازادشدن زبان فرهنگ لباسشان برای اینکه ریس و روسا از خودشان باشد برای اینکه کسی به چشم حقیر و ملت دست دو به انها نگاه و برخورد نکند ..... . نه این است در یک زمان و در یک وقت مشخص حکومتهای مرکزی عراق و ترکیه و ایران و سوریه بتوانن با کوردها به توافقی برسند و نه این است بتوانن خاتمه به مبارزات مردم کورد بدهند تا خون کسی ریخته نشود . مردم کوردستان عراق تصمیم جدی و خوبی گرفته اند یا این است استقلال خودشان را برای همیشه بدست می اورند و از کشتوکشتار و ظلم عرب رهایی می یابند یا این است برای رسیدن به هدف بزرگ باز مبارزات خودشان را ادامه میدهند.
‌چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۵
۵۷
دوستدار - استهکلم، سوئد
[::لشگر ششم ورماخت - هامبورگ، آلمان::]. اگر مثل صدام یا هیتلر یا هر جنایتکار دیگری بخواهید ملتی را تارومار کنید پیش از اینکه بتوانید یک سوم افراد یک ملت را از بین ببرید , یا این است که خودت خودت را میکشید , مثل هیتلر یا مثل صدام به دارت میکشن. شهر هرت که نیست ؛ بتوانید جنایتی به عظیمی از بین بردن ملتی را انجام دهید ! وقتیکه کوردها خواهان استقلال خودشان هستند حق را باید به انها داد می دانید چرا ؟ چون کوردها با اشخاصی مثل تو زندگی میکنن که چیزی نشده فرمان تارومار کردنشان را میدهید. بی خود نیست که کوردها بیشتر از صد سال است با جان و مالشان در حال مبارزه هستند برای رسیدن به اهدف بر حقشان چون با کسانی امثال تو پلید, طرف هستند . مردم کشور لهستان که جمعیتشان حالا هم خیلی کمتر از کوردها هستند فقط چند سالی مبارزه کردن برای ازادشدن کشور و مردمشان . چون دولتهای که کشور لهستان را دربین خودشان تقسیم کرده بودن خیلی از چهار کشوری که کشور و مردم کردستان را دربین خودشان تقسیم کرده اند , انسانتر نجیب تر و متمدن تر و ازاد منش تر بودن.
‌چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۶
۴۴
behran - کردستان، ایران
کسی که معبودش صدام و فارسی هم بلد باشد، احتمالاً از همان فرقه رجوی است!
‌چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۳:۵۵
۳۷
Dalahoo834 - دالاهو، ایران
[::دوستدار - استهکلم، سوئد::]. دمت گرم برادر!
‌چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۲
۳۷
Dalahoo834 - دالاهو، ایران
[::لشگر ششم ورماخت - هامبورگ، آلمان::]. ناسلامتی در آلمان تشریف دارید. طرز تفکرت خیلی فجیع و وقیح هست. اگه آلمانیها کامنتهای تو را بخوانند، خیلی گران برات تمام میشه. نگرش نسل کشی در دنیای کنونی جایگاهی نداره. افرادی با طرز تفکر تو باعث متلاشی شدن یکپارچگی و نهایتا تجزیه ملتهای مختلف یه مملکت از همدیگه میشن. یاد بگیر که با ملتهای مختلف مملکت خود با احترام رفتار کنی، وگرنه سرنوشتت بهتر از قذافی نمیشه.
‌چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۲
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.