عیسی کلانتری: از زمان ساسانیان و هخامنشیان تا حدود ۳۵ سال پیش برداشت اضافه از منابع آبی کشور نداشتیم

عیسی کلانتری، وزیر پیشین کشاورزی و دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در برنامه ای که به مناسبت روز جهانی تالاب ها در کنار تالاب بین المللی گاوخونی برگزار شد در جمع اعضای سازمانهای غیردولتی زیست محیطی، دوستداران محیط زیست، اهالی شهر ورزنه و شهرهای اطراف تالاب گاوخونی و برخی مدیران استانی و محلی به نکاتی در خصوص وضعیت فاجعه آمیز منابع آبی کشور اشاره کرد که در ادامه به صورت تیتر وار به آن اشاره می شود.
 

* در این 35 سال فقط 120 میلیارد مکعب آبهای شیرین فسیلی صدها هزار ساله که حدود 75% آبهای شیرین زیر زمینی بود را مصرف کردیم که حدود 75 میلیارد متر مکعب آن در 8 سال گذشته بوده است یعنی منابع را تاراج کردیم!

 
* جمعیت را افزایش دادیم غافل از اینکه این جمعیت باید در یک کشور آباد زندگی کند. بدون توجه به نیازهای جمعیت، منابع کشور را برای رفع نیازها به تاراج گذاشتیم.
 
 از زمان ساسانیان و هخامنشیان تا حدود 35 سال پیش ( در حکومت اسلامی ایران) برداشت اضافه از منابع آبی کشور نداشتیم .
 
* امروز هیچ تالاب درون سرزمینی، آب ندارد، از بختگان تا هورالعظیم، گاوخونی و اورمیه!
-آب های زیر زمینی ما در حال شور شدن است.
 
* ادامه این روند یعنی تخلیه ایران از جنوب البرز تا دریاهای آزاد و از شرق زاگرس تا مرزهای شرقی کشور.
 
* ما امانتدار بسیار بدی برای این تمدن 7000 ساله بودیم.
 
* زاینده رود 900 میلیون متر مکعب از سرچشمه های کارون وارد آن می شود، یعنی نصف آب زاینده رود از سرچشمه های کارون می آید.
 
* در استاندارد جهانی هر کشوری که 20% از آب های تجدید پذیرش را هر سال استفاده کند هیچ خطری از نظر منابع آب متوجه اش نیست. اگر 20 تا 40% استفاده شود  به شرط مدیریت می توانند در دراز مدت منابع آب را تامین کنند. اما اگر بالای 40% استفاده کنند وارد بحران شده اند. دو کشور در دنیا بالای 40% استفاده می کنند، اولی مصر است با 46% و ایران با 85% ! این یعنی بزودی همه جای ایران مثل گاوخونی خشک خواهد شد. حتی امروز هم دیر شد.
 
* اگر سیاست هایمان را عوض نکنیم این کشور را همراه نسل خودمان خواهیم کشت.
 
* کارشناسان و دانشگاهیان مستقل معتقدند آب های تجدید پذیر حدود 95 میلیارد متر مکعب است اما وزارت نیرو معتقد است 120 میلیارد متر مکعب آب تجدید پذیر داریم. اگر حرف دانشگاهیان و کارشناسان مستقل را ملاک قرار دهیم یعنی سالانه 96% از منابع آب تجدید پذیرمان را استفاده می کنیم.
 
* کاری که ما با آب های زیر زمینی می کنیم یعنی دزدی از نسل بعد. یعنی نسل کشی. نه تنها آب شیرین را تمام می کنیم، همه کشور را بیابان می کنیم.
 
* در حوضه گاوخونی به اندازه کافی آب از سرچشمه های کارون منتقل می شود و دیگر پتانسیلی برای انتقال آب نیست. آب مصرفی باید کاهش پیدا کند.
 
* گاوخونی که در زمان قدیم بدون انتقال آب از کارون زنده بود امروز خشک شده. هر چه آب هست در بالادست اصفهان بر می دارند. هر چه صنعت آب بر هست در اصفهان ایجاد کرده اند. نمیشه همه صنایع آب بر را در اصفهان متمرکز کرد. فضای سبز اصفهان از رشت و ساری بیشتر است. نمی شود تا قله کوه صفه در اصفهان درخت کاشت.
 
* دیگر پتانسیل انتقال آب از دیگر حوضه ها را نداریم همین الان در غرب حوضه شامل غرب اصفهان و چهارمحال و بختیاری حداقل باید 25%صرفه جویی انجام شود. نمی شود هر چه آب هست در بالا دست استفاده کنند. 450 میلیون متر مکعب آب این منطقه را بالا دست دزدیده و باید برگرداند، هیچ راه دیگری وجود ندارد.
 
* برای کل کشور احساس خطر می کنم. پتانسیل برداشت بیش از حد از آب های زیرزمینی را نداریم. سال گذشته برای 44 میلیون نفر غذا وارد کردیم، فقط برای 33 میلیون نفر در داخل کشور غذا تولید کردیم و بیش از این توانایی نداریم و اگر فشار بیش از حد وارد شود مرگ سرزمین ایران سریعتر اتفاق خواهد افتاد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۲
paksan - ایران، ایران

انقلاب اسلامی. فردا خامنه ای منبر میره با 1000 تا بسیجی انتخاب شده و یه انگ سیاه نمایی به ایشون و بقیه می بنده و کاسه کوزه همشون رو جمع میکنند. یادمه زمان دولت خاتمی جیره بندی آب رو در تابستان ایجاد کردند و هفته ای یک روز یک منطقه آب نداشت و جالبه همین خامنه ای که خودشم میگه من سررشته ندارم و سواد ندارم تو این زمینه ها تهدید کرد که باید این قضیه حذف بشه و اینطوری شد که تو مشهد شروع کردند به زدن چاههای بیشتر . انقلاب کردن به روش اسلامی بدترین اتفاق تاریخ ایران حتی از حمله مغلها هم خسارتش بیشتر بوده تا همین الان.
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۸
۳۴
tiger.man - ریکیاویک، ایسلند
مرگ
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۹
۴۲
رقص پرواز - پراگ، چک

این نظام برای نابودی ایران ساخته شده، ولی هنوز عده زیادی منتظرند این نظام سفاک اصلاح شود! زهی خیال باطل!
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۶
۴۵
مهرداد2538 - تهران، ایران

دقیقاً از موقعی که اختیار این ملت با رفراندم و حکومت جمهوری بدست خودش افتاد.
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰
۳۸
تیتو تیتو - تهران، ایران

یعنی قشنگ خامنه ای احمق و اخوندا مردم کشور رو بردن ته دره
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۱
۵۲
ordak - بن، آلمان
[::تیتو تیتو - تهران، ایران::]. نه رفیق مردم خودشون را دستی دستی زمانی که خانمها بامینی ژوپ و آقاین در امریکا و فرنگ تحصیل کرده وبرگشته عربده استقلال و ازادی و جمهوری اسلامی میکشیدند ،دسته جمعی پریدن تو دره!
‌سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۳
۴۴
آذری باهوش - میانه، ایران
[::ordak - بن، آلمان::]. بله و ساده ترین روش اینست که کوله پشتی ات را ببندی و از مملکت بروی. ولی تکلیف خانواده و یارانت چه میشود؟ آیا در جایی که میروی تو را واقعا قبول میکنند؟ با اینهمه مسایل پناهندگان سوری آیا تورا بعنوان سوری نمیبینند؟ واقعا دوست عزیز اینها سوالات سختی میباشند
‌سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۹
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.