نخستین تغییرات در وزارت کشور؛ معاون سیاسی کناره‌گیری کرد

پس از چند روز گمانه‌زنی در مورد تغییرات احتمالی در سطح مدیران وزارت کشور و استانداران، سرانجام در نخستین تغییر معاون سیاسی وزیر کشور از سمت خود کناره‌گیری کرد، و گزارش شده استاندار کنونی آذربایجان شرقی به این سمت منصوب خواهد شد.
 

علی اصغر احمدی در آذرماه سال ۹۵ چند ماه مانده به برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به عنوان معاون سیاسی وزیر کشور منصوب شده بود و در حکم انتصاب او بر فراهم‌سازی مقدمات لازم برای برگزاری این انتخابات تأکید شده بود.

 
پس از برگزاری انتخابات اما اقدامات وزارت کشور و نحوه برگزاری، با انتقاد گروه‌ها و نامزدهای مختلف روبه‌رو شد و حتی برخی گروه‌های سیاسی و نمایندگان مجلس خواستار ادامه نیافتن وزارت عبدالرضا رحمانی فضلی در دولت دوازدهم شدند.
 
با این حال حسن روحانی بار دیگر در ترکیب پیشنهادی کابینه‌اش، آقای رحمانی فضلی را برای تصدی وزارت کشور معرفی کرد و او موفق شد با رأی شمار زیادی از نمایندگان مجلس را با خود همراه کند.
 
در مورد تغییرات در سطح مدیران وزارت کشور و استانداران از هفته گذشته گمانه‌زنی‌هایی در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان در مورد دو تغییر اصلی به چشم می‌خورد؛ انتصاب اسماعیل جبارزاده استاندار کنونی آذربایجان شرقی به معاونت سیاسی وزارت کشور، و انتصاب حسین هاشمی استانداری کنونی تهران به عنوان استاندار آذربایجان شرقی.
 
روز جمعه اما یک «منبع نزدیک به وزارت کشور» به خبرگزاری دولتی ایرنا‌ گفت که «شایعات و گمانه‌زنی‌ها» درباره تغییر استانداران توسط برخی «محافل سیاسی و رسانه‌ای» منتشر می‌شود که «قصد دارند افراد نزدیک و منتسب به خود» را به عنوان استاندار معرفی کنند.
 
یک روز بعد خود آقای احمدی که اکنون خبر کناره‌گیری او منتشر شده، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع تغییر تعدادی از استانداران را تأیید کرد اما گفت «اینکه چند استاندار در چه استان‌هایى تغییر خواهند کرد، هنوز مشخص نیست».
 
آقای احمدی توضیحی در مورد احتمال تغییر در سطح مدیران ستادی وزارت کشور نداد اما در مورد استانداران حتی گفت که «در جلسه اخیر هیئت دولت قرار بود دو استاندار معرفى شوند، اما زمینه این امر فراهم نشد».
 
اکنون تنها دو روز پس از این سخنان، تغییرات وزارت کشور از خود آقای احمدی کلید خورده و او در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها دلیل کناره‌گیری از این سمت را «شخصی» اعلام کرده است.
 
او حتی گفته است که دست کم برای «چهار ماه» هیچ مسئولیتی نمی‌پذیرد و به فرزندانش رسیدگی خواهد کرد.
 
آقای احمدی در دولت دوم محمد خاتمی هم زمانی که عبدالواحد موسوی لاری وزارت کشور را به عهده داشت، برای مدتی معاون انتظامی و امنیتی وزیر کشور بود.
 
همزمان با خبر کناره‌گیری علی اصغر احمدی، خبرگزاری‌های ایران از اسماعیل جبارزاده نماینده پیشین تبریز در مجلس که استانداری آذربایجان شرقی را به عهده دارد، به عنوان جانشین او یاد کرده‌اند. موضوعی که در روزهای اخیر احتمال آن از سوی معاون سیاسی استانداری آذربایجان شرقی نیز مطرح شده بود.
 
در ساختار دولت ایران معاون سیاسی وزارت کشور مهم‌ترین معاونت این وزارتخانه کلیدی است که برگزاری انتخابات و نظارت بر استانداری‌ها و فرمانداری‌ها زیر نظر این معاونت صورت می‌گیرد و در هنگام انتخابات شخص معاون سیاسی، ریاست ستاد انتخابات کشور را به عهده دارد.
 
در دولت نخست حسن روحانی، ابتدا سیدکاظم میرولد به این سمت انتخاب شد اما در آذرماه ۹۳ وزیر کشور ایران محمدحسین مقیمی را به عنوان «معاون و قائم‌مقام در امور سیاسی» منصوب کرد.
 
در حکم انتصاب آقای مقیمی هم بر فراهم‌سازی مقدمات انتخابات که مجلس شورای اسلامی که بیش از یک سال بعد از این انتصاب در جریان بود، تأکید شده بود.
 
آقای مقیمی بعدتر در آذرماه ۹۵، به سمت قائم‌مقام وزیر کشور منصوب شد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۲۶
جمهوری سکوت - فرانکفورت، آلمان
جای یک مشت دزد خسته با یک خروار دزد تازه نفس عوض میشود.
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۳
۵۷
دوستدار - استهکلم، سوئد
این تغیر چیزی نیست چون رژیم اخوندی از این جانورها زیاد دارد که نگذارد جایش خالی بماند . طوری سرتیتر گذارش برکناری و انتصاب کسی را می نویسند که همه دلشان خوش میشود که دارد چیز مهمی در رژیم ایران رخ میدهد ولی اگر متن خبر را میخوانیم جا میخوریم که هیچ چیزی رخ نداده بلکه یک بچه موش جایش را به بچه موش دیگری داده است .
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.