مقام‌های آمریکایی کنترل سه مرکز دیپلماتیک روسیه را در دست گرفتند

نشان کنسولگری روسیه در سن‌فرانسیسکو مقام‌های ایالات متحده کنترل سه مرکز دیپلماتیک روسیه در خاک آمریکا را در دست گرفتند. این اقدام پس از دستور به تعطیلی و ترک این اماکن صورت گرفته‌است. کرملین در اعتراض به اقدامات اخیر، معاون سفیر آمریکا در مسکو را احضار کرده‌است.
 

پیش‌تر وزارت خارجه ایالات متحده تا ساعت دو بعد از ظهر دوم سپتامبر -به‌وقت محلی- فرصت داده بود تا کنسولگری روسیه در سن‌فرانسیسکو و و ساختمان دیپلماتیک آن کشور در شهر واشینگتن و نیویورک تعطیل شوند. ←​بیشتر بخوانید

 
دستور به تعطیلی و تـرک این مراکز، در واکنش به اقدام مسکو برای کاهش شمار دیپلمات‌های آمریکایی صورت گرفته‌است. خواست مسکو برای کاهش دیپلمات‌ها، خود در واکنش به تحریم‌های جدید کنگره ایالات متحده مطرح شد. این‌ اقدامات بخشی از تنش‌ها، کنش‌ها و واکنش‌های دیپلماتیک تازه میان دو کشور محسوب می‌شود.
 
سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز جمعه گفته بود، ماموران پلیس فدرال آمریکا قصد دارند پس از تعطیلی کنسولگری سن‌فرانسیسکو، از این مکان دیپلماتیک «بازرسی کنند».
 
اما دو کشور در مورد تعطیلی یکی از این مراکز -مرکز تجاری روسیه در واشینگتن- پس از پایان مهلت اعلام‌شده، روایت‌های مختلفی ارائه کرده‌اند.
 
مسکو اظهار داشته که مقام‌های آمریکایی «تهدید به شکستن در ورودی» کرده‌اند و پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، «اقدام به پاکسازی محوطه» کرده‌است.
 
وزارت خارجه ایالات متحده این اظهارات و اتهام‌ها را رد کرده و گفته در هر سه مرکز، مقام‌های آمریکایی همراه کارمندان روسیه، مشترکا، اقدام به قدم‌زدن در محل کرده‌اند تا از تـرک پرسنل از ساختمان‌ها اطمینان حاصل شود.
 
وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که به‌صورت ایمیل منتشر شده، می‌گوید «بازرسی‌ها برای ایجاد امنیت و محافظت از اماکن، و برای تائید این‌که دولت روسیه محل را واگذار کرده، صورت گرفته‌است».
 
وزارت خارجه روسیه گفته آنتونی گادفری، معاون سفیر ایالات متحده در مسکو را، برای اعلام اعتراض رسمی خود احضار کرده‌است. به گفته این وزارت‌خانه مراکز دیپلماتیک ممکن است توسط نیروهای ویژه آمریکایی برای انجام «تحریکات ضد روسی» مورد استفاده قرار گیرد.
 
الکساندر استادنیک، نماینده امور تجاری روسیه در آمریکا، به خبرگزاری دولتی «تاس» گفته است مرکز مستقر در واشینگتن در ساعت دو بعد از ظهر به وقت محلی در کنترل مقام‌های آمریکایی قرار گرفت. آقای استادنیک با انتقاد از وقایع، آن‌ها را «تهدید علیه شهروندان روسیه» توصیف کرده‌است.
 
مقام‌های ایالات متحده به‌طور رسمی از این‌که قصد بازرسی از مراکز را داشته باشند، سخنی نگفته‌اند. دهم شهریور ماه ماریا زاخاروفا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، گفته بود: سرویس ویژه آمریکا قصد دارد ساختمان کنسولگری در سن‌فرانسیسکو و همچنین خانه‌های کارمندان در این مکان دیپلماتیک را، در حالی که مصونیت دیپلماتیک دارند، مورد بازرسی قرار دهد.
 
اما در حالی‌که مقام‌های روس از فرصت کوتاه ۴۸ ساعته برای ترک اماکن انتقاد کرده‌اند، مقام‌های آمریکایی گفته‌اند برای ترک آپارتمان‌ها از طرف اعضای خانواده دیپلمات‌ها، «ترتیبات دیگری» در نظر گرفته شده تا آن‌ها «فرصت کافی» داشته باشند.
 
وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده تمامی ورودی‌ها و خروجی‌ها به اماکن را تحت نظارت خواهد داشت و مسئول حفظ امنیت و نگه‌داری از آن‌ها است.
 
تنش‌ها میان واشینگتن و مسکو در زمان دولت باراک اوباما و با رخدادهای مربوط به شرق اوکراین و الحاق شبه‌جزیره کریمه آن کشور به خاک روسیه، شدت گرفت. آمریکا و کشورهای اروپایی در این رابطه و نیز در پیوند با درگیری‌های مرگبار در شرق اوکراین، روسیه را هدف انتقادهای شدید و تحریم قرار داده‌اند. روسیه دخالت در اوضاع اوکراین را رد کرده‌است. در عین حال روسیه از سوی نهادهای اطلاعاتی آمریکا به دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته در ایالات متحده متهم شده‌است. روسیه این اتهام را رد کرده‌است.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.