ادعای تجاوز به دختران کم‌توان ذهنی در مراکز نگهداری بهزیستی

رادیو زمانه: خبرگزاری «مهر» از تجاوز یک کارمند تأسیسات در یک مرکز نگهداری بهزیستی به دختران کم‌توان ذهنی و جسمی پرده برداشته است. این مرکز نگهداری از کم‌توانان ذهنی چند سال متوالی به عنوان بهترین مرکز بهزیستی معرفی شده است. این گزارش به موارد تعرض جنسی در دیگر مراکز نگهداری نیز اشاره می‌کند.
 

یکی از مددکاران یک مرکز نمونه بهزیستی که نخواسته نامش فاش شود، به خبرگزاری مهر گفت که بارها به مدیریت درباره آزار و اذیت جنسی یکی از دختران کم‌توان ذهنی این مرکز از سوی یک «نیروی تأسیساتی» تذکر داده است. اما مدیر مرکز «هیچ اقدامی برای دفاع از این دختر» انجام نداده و صرفاً قرار است «برای حل و فصل ماجرا» این دختر را به مرکزی دیگر منتقل کند.

 
همین اتفاق در دست‌کم دو مورد دیگر رخ داده است. دو دختر کم‌توان ذهنی دیگر در این مرکز پیش از این مورد تعرض جنسی متهم یکسانی قرار گرفته اند. در هر دو مورد مدیر این مرکز بار دیگر به انتقال این دختران دست زده.
 
بر اساس گزارش مهر، بازرسی سازمان بهزیستی از ماجرای آخرین تجاوز آگاهی یافته و از مسئولان مرکز خواسته تا گزارش پزشکی قانونی در این باره را ارسال کنند. اما مدیر این مرکز از ارسال دختر کم‌توان ذهنی به پزشکی قانونی و اطلاع‌رسانی درباره این تجاوزها سرباز زده و «مصمم است صورت مسئله را پاک کند.»
تجاوزگر به سر کار بازگردانده شد
 
این فرد به ادعای مددکاری که با مهر گفت‌و‌گو کرده، پیش از این به یک «مددکار» زن هم تعرض کرده بود و به این دلیل از سوی بازرسی سازمان بهزیستی از کار اخراج شد. اما مدیر مرکزی که بهترین مرکز بهزیستی انتخاب شده، بار دیگر او را به کار فراخواند.
 
این کارمند تأسیساتی خود پدر یک کودک کم‌توان ذهنی است.
 
مددکار افشاگر ادعا کرده که امتناع مدیر «تازه ارتقا‌یافته» مرکز از برخورد جدی با مسئله تجاوز، «جلوگیری از بدنامی مرکزش» است.
 
آخرین قربانی این تجاوزها که در این گزارش با نام «ث.» به او اشاره شده، علیه این تجاوز افشاگری کرده‌است. او ماجرای این تجاوز را روایت کرده است.
 
اما به گفته مددکار افشاگر، مدیر «از روانشناس مرکز خواسته است تا گواهی صادر کند که براساس آن این دختر به دلیل داشتن عقب‌ماندگی ذهنی توهم داشته و صحبت‌هایش واقعی نیست».
ث. تنها ۲۰ درصد کم‌توانی ذهنی دارد.
تجاوز در دیگر مراکز بهزیستی
 به گزارش مهر، تجاوز در دیگر مراکز بهزیستی نیز رخ می‌دهد. در یکی دیگر از مراکز نگهداری از افراد کم‌توان ذهنی و جسمی که از زنان جوان ۳۰ تا ۳۵ سال نیز نگهداری می‌کند، مواردی از تجاوز به طور مرتب رخ می‌دهد.
 
این تجاوز از سوی «یکی از مسئولان مرکز و دو نفر از پرسنل آنها» رخ می‌دهد. به گفته یک زن کم‌توان در آن مرکز، این افراد «وسایلی که خیرین برای ما می‌آورند به ما نمی‌دهند. بعد برای اینکه آن‌ها را بگیریم شرط‌هایی برای ما می‌گذارند.»
 
این زن در پاسخ به پرسشی در این باره که آیا با این شروط موافقت می‌کنند یا نه، می‌گوید: «دختران معلول ذهنی و جسمی، مثل هر آدم دیگری نیازهایی دارند. طبیعی است که خیلی از پیشنهادها را سریع قبول کنند.»
 
بنا بر این گزارش، دختران جوان بدون خانواده جایی را به جز این مراکز برای اقامت ندارند.
 
برخی از کودکان و نوجوانانی نیز که از این مراکز بیرون رفته و اکنون مشغول فروش مواد مخدر هستند، دلیل باقی‌نماندن در آن مراکز را «اذیت»، یا به عبارت دیگر تعرض جنسی ذکر کرده اند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۳
alirezagermany - فرانکفورت، آلمان

مملکت گل و بلبل ، خاک تو سر مردم بی‌ بخار و معتاد و تو سری خور
یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۶
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
خواندید؟ نمیشه! اینم توطئه انگلیس در ایرانه! دیلی تلگرام هم میدونه و نوشته!!! دوستمون میرزای انگلیسی که در انگلستان ‌زبان انگلیسی صحبت میکنه بزودی برامون میگه که این توطئه نیز در راستای ضربه زدن فرهنگی به ملت ایران و بهزاد پدوفیل صورت گرفته!! ملت شادروانی هستیم. نیستیم؟! بابا برید خونه خودتونو جارو کنید. اینهمه باقالی بار نزارید. اینا رو دیدن و خوندن و فردر کردن از صورت مسئله معنی نداره. داره؟! خودتونو عوض کنید. منم به به جهان پیف پیف تا کی؟! ها مهندس؟!
یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۴
۵۸
nooshin tehrani - روم، ایتالیا
. وااای. کسی‌ که تو خونه شیشه‌ای زندگی‌ میکنه به طرفِ دیگران سنگ پرتاب نمیکنه. متاسفانه در ایران همه خانه شیشه‌ای دارند و هرگز بازرس برای کنترل به هیچ جا نمیفرستند. همه از موقعییتِ خود سو استفاده میکنند همه از این می‌ترسند که پته خودشون هم رو آب بیفته .
یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۰
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک

آقایان. بزرگ زادگان آریایی و اولاد حسن ابن علی، این بدیهی است که اینجا در اروپا همه این مسائل هست. همه این موارد اتفاق میافته. اما من و شما مسئول رفتار دیگران نیستیم. ما مسئول رفتار خودمانیم. وقتی در اینجا پناهنده شده اید و با زور و زیپ مفتخر به دریافت پاسپورت شده اید حالا هی قابلمه بار نذارید که بله! اینجا اینا فلان و بهمان! شما در خانه خودتان طاعون و اتش برپاست. بعد هم اگر اینجا ناراحتید برگردید. از اینهم گنده گویی و ....در دادن به لغمه ز دن دچار شدیم. بخودتان بپردازید. اینها هم در اروپا به خودشان میپردازند. افرین بر شما و بر کسانی که در انگلیس انگلیسی بلدند!!! همواره عرض کرده ام که: هنر نزد ایرانیان است و بس. هر روز هم که در سایت میبینید و میخوانید. نه؟!
یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳
۵۷
دوستدار - استهکلم، سوئد

انسانی که به این نوع انسانها تجاوز جنسی و هر چیز دیگر بکند باید خیلی خیلی بی شرف و بی وجدان و بی حیا باشد . اینان از طرف خدا یا طبیعت یا هرچیز دیگر از بدو تولدشان به انها ظلم شده است حالا انسان هم به اینان ظلم کند یا تجاوز جنسی کند انهم از طرف یک کارمند یا یک نیروی تأسیساتی که مسئول مواظبت و پرستاری از این عقب مانده های ذهنی میباشد , این عمل خیلی چندش اور و خیلی وقیحانه و مجرمانه است و باید ان کارمند یا پرسنلی که به این عقب مانده های ذهنی تجاوز میکند به اشد مجازات برسد .
یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک

[::nooshin tehrani - روم، ایتالیا: کاملا. ضرب المثل المانی که نوشته اید بسیار گویاست و این ملت خودفریب و درشتگو باید خوب این را بفهمد. کسی که در خانه شیشه ایی زندگی میکند، نباید سنگ پرتاب کند.
یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷
۴۴
Nima2017 - آلیکانتە، اسپانیا

ننگ و نفرت بر جمهوری اسلامی کە تجاوز، دزدی، دروغ، فساد،خشونت،خیانت،اعتیاد،فحشا.... را نهادینە و تثبیت کرد. شرم بر این ملت کە هنوز گول این شیادهارا میخورند.
یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲
۵۴
iran2015 - وین، اتریش

[::تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک::] خانم بلژیکی!! مشکل شما با کی است ؟ مراکز بهزیستی؟؟ خوب چرا به ایرانی ها تیکه میندازی؟برای شما مشکل پیش آمده باید به مسئولین میگفتی!خوب نیست خواهر افغان!! .شما در ایران مهمان بودی و رفتار خوبی با شما نشده!!حالا که آمدی بلژیک عقده گشایی میکنی. خوب در این دوره این اتفاق ناگوار افتاده چکار به نژاد 70 میلیون ایرانی داری.
یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک

[::iran2015 - وین، اتریش: نه شازده. بلژیک نیستم. اهمیت مکان در چیه؟! درجه شناسایی جنسیت رو بالا میبره شازده؟! اگر این اتفاق در مراکز بهزیستی ایران به ایرانیها ربط نداره به کی مربوط میشه؟! به قبرسیها؟! چه زبونی حرف میزنی نجیب زاده پارسی؟! به من افغان بگو تا زبان مشترک پیدا کنیم؟! آینه بینی خیلی شغل خوبیه در ایران. مگه نه؟!
یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶
۵۴
Dionysos - پارسی، فرانسه

iran2015 - وین، اتریش- کاربر گرامی شما چطور تشخیص دادید که کاربر تو خوبی بابا خانم و افغان هست؟ چطور تشخیص دادید که نژاد ۷۰ میلیون ایرانی چیست؟ با جنسیت زن مشکل دارید؟ فکر می کنید با خانم گفتن به کسی که نمی شناسید تحقیرش کرده اید؟ پیرو برتری نژادی هستید؟ به نظر من ایشان درست می گوید «ما مسوول رفتار خودمانیم». پس به گفته ایشان «خودتونو عوض کنید» نه مخاطبتان را! انگ زدن به دیگری شما را عوض نمی کند. روزتان خوش!.
یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۳
۵۴
Dionysos - پارسی، فرانسه

تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک . کاملا با شما موافقم. «آینه بینی» و انگ زدن به جای فکر کردن به مساله. شاد باشید.
یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
[::Dionysos - پارسی، فرانسه:: گرامی. شما کجائید؟! اینجا چه خبر شده؟! بیائید. من ای ام د ورلد سابق هستم. بیائید! چند روزی با هم باشیم. اینها همه رمال و طالع و اینه بین شده اند. بیایید. زنده و دلشاد باشید.
یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۱
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
[::Dionysos - پارسی، فرانسه: قدمت مبارک. بیائید که در این سایت هم سنجد کار فراوان شده. به بازی مضحک مثبت و منفی اهمیت ندهید. برعکس اگر به شما و کامنتتان مثبت زیاد دادند به خودتان و نگاهتان شک کنید. این حالیست که بر مردم ان دیار میرود.
یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۵
۴۹
kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
[::iran2015 - وین، اتریش::]. ببین دوست گرامی. بحث در این نیست که ایران مشکل داره و اروپا بدون مشکل. اما باید دید که چرا در ایران خشونت و از جمله خشونت جنسی به کودکان و زنان و نوجوانان رشد بی حد و مرز داره. و دولت با اتکا به قانون کاری نمیکنه. در سوعد حدود یک سال پیش یک جوان ۲۰ ساله که در کودکستان کار میکرد به چند کودک دست درازی کرد. ماهها این مسعله تیتر روزنامه ها بود. شکایت از مهد کودک . خسارت به کودکان. سخت کردن مقررات استخدامی. امروز تمام کسانی که با کودکان کار میکنند باید گواهی عدم سابقه داشته باشد. من مورد میشناسم که جوان بسیار خوب نروژی بخاطر مستی و رانندگی از مدرسه اخراج شد چرا که یک مربی باید الگو باشد . حالا مقایسه کن با مدیران کشوری که رهبرش تریاکی و ملیجکش طوسی لواط کار باشد .
یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۵
۵۴
Dionysos - پارسی، فرانسه
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک. گرامی خوشحالم که نوشته های شما را می خوانم و امیدوارم بتوانم به طور مداوم بنویسم. اهمیتی به مثبت و منفی نمی دهم. مشغله های زندگی وقت ابراز عقیده را در فضای مجازی به من نداد. سپاس از لطف تان شاد باشید.
یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۲
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
[::Dionysos - پارسی، فرانسه: زنده باشید و پر نفس. البر کامو در سقوط میگوید: وای بحالتان اگر همه ازشما خوب بگویند! بهرجهت در چنین فضایی و در میان اینچنین ملتی اگر کامنتی جدی نوشتم و مثبت زیادی بارم کردند به نگاهی که داشته ام و سلامت کامنتم شک میکنم!! من نیز از حضور تان دلشادم و بهره میبرم.
یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱
۵۴
iran2015 - وین، اتریش
[::kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد::] کامنت من را بخوان آقا کورش .این موجود افغانی یا پان ترک یا هر ....دیگر کثافتکاری بی عرضگی آخوند را دارد با تمدن ایرانی جمع میزند و آنرا به تمسخر میگیرد.پرسیدم این چه ربطی به تمدن ایران دارد.
دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۸
۵۴
iran2015 - وین، اتریش
[::تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک::] بی تفاوت در کدام کشور در مرکز درمانی تحت نظر هستی .مشکل تو ارتباط دادن اقوامت حسن بن علی به تمدن والای ایرانی است، مرا نجیب زاده پارسی خواندی با آنکه من لر هستم ولی ازت ممنونم.هر کدام از اقوام ایرانی که مرا به آن نام بخوانی افتخار بزرگی برای من است.چون همه ریشه دارند و همه نجیب زاده هستند مردمی که با زبانها مختلف ده هزار سال برای این آب و خاک و شرافت و میهن جنگیده اند ولی افراد بی ریشه ای مثل تو و این دایناسور از فرانسه این چیزها را نمیفهمید
دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴
۵۴
iran2015 - وین، اتریش
[::Dionysos - پارسی، فرانسه::] برادر یا خواهر دینوسیوس!! مگر تو داروغه هستی ؟بتو چه ربطی دارد؟مگر ما میآییم تو افغانستان به قوم پشتون تیکه بیندازیم. یا میآییم تو مغولستان یا مملکت عثمانی تمدن نداشته تان را با عرب جمع بزنیم و بچه بازی تعدادی از پشتونها را به تمدن دویست سیصد ساله شما جمع بزنیم.شما برادر یا خواهر دینو !! ......برو همان کشور ....الان که خمینی هندی و لاریجانی عراقی و خامنه ای ترک کشور را به صفر رساندند چی میخواهید ؟؟شماها بروید با همان چنگیزخان خودتان حال کنید. ،!.
دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰
۵۴
iran2015 - وین، اتریش
رذالت و پستی تا به کجا که یک دیوانه روانی به کل کاربران سایت توهین کند.فقط خودش و یک دایناسور هی برای هم کامنت عشقی بگذارند.
دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲
۵۴
Dionysos - پارسی، فرانسه
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک، گرامی ملاحظه کردید؟ باز هم مثل گذشته دل خوش است به تکرار سه کلمه { تمدن والای ایرانی} تا بعد تراوشات ذهنی اش را اعتبار ببخشد. اگر به خاطر بیاورید کاربر فریدون تنها کسی بود که نام کاربری مرا دایناسور می نوشت و هر بار با شخصیتی متفاوت. شیوه نگارش برخی کاربران برای من شناخته شده است. ما با این ملت ریشه دار و متمدن که دیگری را موجود خطاب می کند و خود را نژاد برتر می پندارد حرفی نداریم. گفتم که خودتان را خسته نکنید، پاسخ بدهید. زنده باشید گرامی
دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.