آمریکا 'اجازه انتقال کاروان داعش به مرز عراق را نمی‌دهد'

نیروهای ارتش لبنان در جنگ با داعش
نیروهای داعش با همراهی نیروهای سوری منطقه مرزی را ترک کردند ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا گفته که مصمم است تا مانع از آن شود تا کاروان اتوبوس‌های حامل پیکارجویان گروه موسوم به دولت اسلامی(داعش) به منطقه تحت کنترل آن‌ها در شرق سوریه برسند.

 

صدها نیروی داعش در قالب توافق آتش بسی اخیرا منطقه‌ای در مرز با سوریه و لبنان را که تحت کنترل داشتند، به نیروهای سوری واگذار کردند.
 
پیکارجویان داعش با جنبش حزب الله و دولت سوریه به توافق رسیدند که این منطقه را به همراه خانواده هایشان ترک کرده و به سمت شرق سوریه بروند.
 
ائتلاف آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده که از روسیه خواسته است تا رسما به دولت سوریه بگوید آمریکا و متحدانش اجازه نخواهند داد ۱۷ اتوبوس حامل نیروهای داعش به شرق سوریه و مناطق مرزی با عراق بروند.
 
حدود ٣٠٠ نیروی داعش، مجهز به سلاح‌های سبک، به همراه خانواده‌هایشان اجازه خروج از منطقه را یافته‌اند.
 
اما نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا با این توافق مخالفت کرده و با حمله هوایی به مسیر عبور کاروان حامل پیکارجویان داعش این منطقه را مسدود کرده اند.
 
گزارش شده که اتوبوس های حامل نیروهای داعش در حال حاضر در منطقه ای بیابانی تحت کنترل نیروهای دولت سوریه سرگردان هستند.
 
حدود دو هفته پیش ارتش لبنان عملیاتی را در مناطق مرزی با سوریه برای پاکسازی این مناطق از نیروهای داعش آغاز کرد و گفت که در این عملیات، پیشروی قابل توجهی داشت.
 
اما روز یکشنبه، ٥ شهریور (٢٧ اوت) به منظور آغاز مذاکرات با داعش در مورد سرنوشت ٩ نظامی لبنانی اسیر در دست این گروه در عملیات مرزی علیه داعش آتش‌بس برقرار شد.
 
این توافق در داخل لبنان با انتقادهایی همراه بوده است. عراق هم از این توافق انتقاد کرده است.
 
دولت لبنان و حزب‌الله هر دو از این توافق دفاع کرده و گفته‌اند این کار، تنها راه حل برای یافتن اطلاعات در باره ۹ سرباز لبنانی و یافتن بقایای جسد آنها بوده است.
 
در چهارچوب همین توافق سپاه پاسداران هم جنازه محسن حججی، اسیر ایرانی داعش را تحویل گرفت.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.