سفیر قطر در تهران رسماً کار خود را از سرگرفت

دیدار محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران با علی بن احمد علی السلیطی سفیر قطر در سال ۲۰۱۴ خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، اعلام کرد، سفیر قطر به ایران بازگشته و از روز شنبه فعالیت خود در سفارتخانه کشورش در تهران آغاز کرده است.
 

ایسنا به نقل از یک منبع آگاه در سفارات قطر نوشت: «آقای علی بن احمد علی السلیطی از امروز ( ۴شهریورماه ) فعالیت خود در سفارتخانه دوحه در تهران آغاز کرده است.»

 
روز چهارشنبه هفته گذشته، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران با همتای قطری خود محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، تلفنی گفت‌وگو کردند، و در این گفت‌وگو وزیر خارجه قطر از بازگشت سفیر این کشور به ایران خبر داد که با استقبال وزارت خارجه ایران مواجه شد.
 
در همان روز وزارت خارجه قطر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که دوحه «سفیر خود را به ایران باز خواهد گرداند تا وظایف دیپلماتیک خود را انجام دهد. کشور قطر از تقویت مناسبات دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها استقابل می‌کند.»
 
قطر به همراه چند کشور عربی دی ماه سال ۱۳۹۴در اعتراض به حمله سفارت و کنسولگری عربستان در ایران سفیر خود را از ایران فراخواند.
 
با این حال پس از بحران قطر با عربستان و متحدانش که به بسته شدن مرزهای دریایی و هوایی این کشور منتهی شد، ایران و ترکیه دو کشوری بودند که با ایجاد خطوط ویژه اقلام ضروری به این کشور رساندند. ایران همچنین آسمان خود را برای هواپیماهای قطری باز کرد.
 
قطر در حالی سفیر خود را به تهران بازگردانده، که یکی از شروط ۱۳ گانه عربستان، امارات، بحرین و مصر، فاصله گرفتن از ایران بود.
 
تاکنون میانجی‌گری کویت و آمریکا برای حل بحران در کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس به نتیجه‌ ملموسی دست نیافته است.
 
قطع روابط عربستان و متحدانش با قطر چند روز پس از نخستین سفر خارجی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، به ریاض صورت گرفت. دونالد ترامپ در مواضع اولیه خود از اقدام کشورهای عربی در مقابل قطر حمایت کرد اما پس از ان موضع ملام‌تری اتخاذ کرد و خواستار رفع تنش این کشورها با قطر شد.
 
اما در واکنش به تصمیم قطر به بازگرداندن سفیرش به تهران، وزیر مشاور در امور خارجه امارات، به شدت از این اقدام انتقاد کرد.
 
انور قرقاش گفت: «بازگشت سفیر این کشور به تهران دوگانگی سیاسی و تأثیرپذیری دوحه از گرایشات حزبی اسلامگرایان مسلمان‌نما را برملا می‌کند».
 
قطر پیش از این بارها امارات را به تناقض‌گویی در مواضعش متهم کرده و گفته است در حالی که امارات یکی از شرکای بزرگ تجاری با ایران است، ابوظبی از دوحه می‌خواهد مناسبات خود را با ایران قطع کند.
 
قطر و ایران به‌طور مشترک از حوزه پارس جنوبی برداشت می‌کنند.
 
وزیر مشاور در امور خارجه امارات افزود: «عاقلانه این است که قطر برای حل مسائل محیط اطراف خود و بحران موجود با جدیت تعامل کند، ولی دوحه با اعلام برنامه‌هایش و مواضعش در قبال ایران و یمن، مشکلات خود را بیشتر کرد».
 
در همین حال روزنامه وال استریت جورنال نوشته، اعزام سفیر قطر به ایران، چند روز پس از دیدار محمد بن سلمان ولیعهد سعودی با عبدالله بن علی آل ثانی فرزند امیر سابق قطر صورت گرفته است.
 
در این دیدار ولیعهد سعودی و شاهزاده قطری درباره تسهیل اعزام زائران قطری به عربستان گفت‌وگو کردند. اما قطر اعلام کرد که این شاهزاده قطری نماینده دولت این کشور نیست. شماری از تحلیگران رسانه‌ها نیز این اقدام سعودی را به جایگزین‌سازی برای امیر کنونی قطر تعبیر کردند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
خوب شب درازه! ممکنه که اقای سفیر بزودی کار خود را رسما از "ته" بگیره! ایران بهیچوجه سیاست مشخص و قابل پیش بینی نداره.
شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۲
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.