ممنوعیت استخدام معلمان 'نابارور' یا دارای 'لهجه شدید' در ایران؟

"ناباروری" و "موهای زاید صورت" زنان، میگرن شدید، دیابت بی مزه، گواتر، اعتیاد به سیگار، کوتاهی یک پا بیش از ۱۰ سانتیمتر و "لهجه غلیظ و غیر قابل تغییری که که مانع تلفظ برخی حروف فارسی مثل چ، گ، ژ، ق ‌شود" (برای معلمان دوره ابتدایی) در شمار موانع ورود افراد به حرفه معلمی ذکر شده اند.
 

وزارت آموزش و پرورش ایران، مجموعه ضوابطی را برای داوطلبان شغل معلمی در نظر گرفته که مطابق آن، معلمانی که وارد آموزش و پرورش می‌شوند نباید "بیماری‌های" مشخصی را داشته باشند.

 
"ناباروری" و "موهای زاید صورت" زنان، میگرن شدید، دیابت بی مزه، گواتر، اعتیاد به سیگار، کوتاهی یک پا بیش از ۱۰ سانتیمتر و "لهجه غلیظ و غیر قابل تغییری که که مانع تلفظ برخی حروف فارسی مثل چ، گ، ژ، ق ‌شود" (برای معلمان دوره ابتدایی) در شمار موانع ورود افراد به حرفه معلمی ذکر شده اند.
 
خبرگزاری فارس، در گزارشی که امروز چهارشنبه ۱ شهریور منتشر کرده نوشته که این ضوابط، از سوی مرکز برنامه‌ریزی نیروی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش، برای "داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی" منتشر شده است.
 
گزارش تاکید دارد: "این شیوه‌نامه مطابق بند یک و ۲ ماده ۱۲ قانون گزینش معلمان و کارکنان آموزش و پرورش تهیه و تدوین شده و بر اساس آن معلمانی که وارد آموزش و پرورش می‌شوند نباید بیماری‌های مندرج در این شیوه‌نامه را داشته باشند."
 
شیوه نامه مورد اشاره، شامل موارد متعددی می شود که توام با ذکر جزئیات پزشکی متعدد هستند و انتشار آنها، با انتقادات فراوانی در فضای مجازی مواجه شده است.
 
شهیندخت مولاوردی، دستیار رییس‌جمهور ایران در امور شهروندی، در واکنش به موارد مندرج در مجموعه ضوابط به کارگیری معلمان جدید، تایید کرده که این ضوابط را تبعیض آمیز می داند و وعده پیگیری و اعلام نتیجه را داده است.
 برخی از موارد ذکر شده در شیوه نامه استخدام معلمان
 در شیوه نامه مرکز برنامه‌ریزی نیروی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش، از جمله "اختلالات زنانگی"، "موهای زاید صورت"، "بلوغ زودرس یا دیررس" و "سابقه جراحی بیماریهای رحمی" در زنان، از جمله "بیماری" های منجر به منع استخدام داوطلبان معلمی ذکر شده اند.
 
"نداشتن دید کمتر از ۱۰/۱۰ در یک چشم، پس از اصلاح با عینک"، "هر نوع نقص میدان بینایی در یک یا هر دو چشم" و "کمتر بودن تعداد دندان‌ها از ۲۰ عدد" از دیگر ممنوعیت های ذکر شده هستند.
 
"انحرافات ستون فقرات مادرزادی یا اکتسابی در اشکال شدید و ناتوان کننده"، "هرگونه اعمال جراحی (استخوانی) ستون فقرات اگر موجب ناتوانی جسمی شده باشد"، "قطع یا فقدان یکی از اندام‌ها در صورتی که مانع اعمال طبیعی شود" و کوتاهی یک پا بیش از ۱۰ سانتی متر از پای دیگر نیز، در بخش های مختلف ویژه نامه، مورد اشاره قرار گرفته اند.
 
بیماری‌های پوستی که در اثر حساسیت و یا مسمومیت نسبت به مواد شیمیایی (شغلی، دارویی، جنگی) ایجاد شده و به درمان مقاوم باشند، انواع آکنه (جوش) "وقتی که شدید باشند و یا منظره صورت را تغییر دهند"، و آسیب اعصاب صورت که منجر به "اختلال عملکرد یا کراهت منظر" شود نیز از موارد بازدارنده از استخدام داوطلبان معلمی هستند.
 
همچنین، تنگی‌های شدید دریچه‌ میترال و آئورت، اعمال جراحی دریچه‌ای قلب، سنگ های کلیه، پروستات و مثانه "در صورتی که انسداد ایجاده کرده باشند و موجب تغییرات فانکشنال [کارکرد] کلیه شده و یا درمانی پیگیر را بطلبند" و اعمال جراحی روی کبد، کیسه صفرا، مجاری صفراوی و لوزالمعده، در فهرست بیماری های ممنوعه وزارت آموزش و پرورش جای دارند.
 
فهرست بیماری های ممنوعه، حتی در ادامه شامل "انواع اختلال خلقی افسردگی خفیف"، میگرن و سایر "سردردهای مقاوم به درمان و ناتوان کننده"، دیابت بی مزه، گواتر و "اعتیاد به سیگار و قلیان" هم می شود.
 
بخش دیگری از این فهرست، "لهجه غلیظ و غیر قابل تغییری که مانع تلفظ برخی حروف فارسی مثل چ، گ، ژ، ق و ... ‌شود" را جزو موارد بازدارنده استخدام معلمان در دوره ابتدایی و دروس ادبیات فارسی دانسته است.
 
فهرست جنجالی، افزوده که چنین لهجه ای در دوره راهنمایی و دبیرستان "صرفا دروس اختصاصی مثل ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست و ... و یا در امور اداری و دفتری" بلامانع خواهد بود.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۸
نیلوفر - تورنتو ، کانادا

این دیگه چی بود؟ همه جای دنیا از آدم ایی با ناتوانی خاص حمایت می شه، تو مملکت ما از حق مسلمشون یعنی داشتن یک شغل محرومشون می کنند.
‌چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۲
۴۴
amirgheryou - تهران، ایران
حتما فاشیست بودن و روح عاریایی داشتن اولویت و نقطه مثبت در این گزینش حساب میشه. تمام مناطق ایران باید به زبان و حتی لهجه خودشون تحصیل کنن و غیر این باشه ایران ایران نشود بلکه ویران میشود. چون گرفتن فرهنگ و زبان یک قوم و ملت تهی کردن اونهاست و این تهی کردن به ماجراهای عراق و افغانستان ختم میشه. خیلی مسخرس بری لرستان یا گیلان یا کردستان همه با فارسی لهجه تهرانی حرف بزنن چه برسه بری مناطق تورک نشین ملت مجبور شده باشن فارسی تهرانی حرف بزنن. اصلا یه تورک مادرزاد تلفظش در واژه هایی مثل *ق* با غیر تورک فرق داره. حتی مناطقی از آسیای میانه که در دوران سلطه تورکهای کهن ایران و قفقاز و تروکیه در آسیا از این زبان واژه گرفتن نمیتونن مثل تورکهای ایران و قفقاز و تروکیه واژه ها رو درست و مثل تورکهای اصیل ایران تلفظ کنن. همونطور که یک فارس *ک* و *ق* و بعضی تلفظاتش متفاوت با تورکهای ایران هست. گرچه *گ ژ چ ق* در واژه های تورکی زیاده اما تورکها واژه های صدا دار رو غلیظتر تلفظ میکنن. عربها و کردها هم حرف *ه یا ح* رو غلیظ تلفظ میکنن. بهتره این یکسان سازی احمقانه تموم بشه.
‌چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۵
۳۷
azadi2011 - تورنتو، کانادا

بسیار سخت گرفته اند و به راحتی می تواند از ان اشتباه برداشت کرد و البته بسیاری از موارد ان شبیه شرایطی است که در همه ی کشورها وجود دارد، چون در دوره ی ابتدایی هر کسی را نباید به کار اموزگاری وارد ساخت، چون نتایج وخیم انرا بچه ها با گوشت و پوست خود در سالهای گذشته دیده اند.
‌چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۷
۴۴
شب تاب - یوکوهاما، ژاپن
چه تبعیض بى معنى و مضحکى !؟؟ اونهم در این عصر و زمانه !! نابارور ؟ مگر آموزگار میخواد ، با دانش آموزش تمرین بارورى و بچه دار شدن بکنه !؟ خاکبرسرتون با این طرز فکرهاى احمقانتون !!
‌پنجشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۱
۵۹
Sepas - تهران، ایران

با دورد ، چند مورد را نگفتید ، آدمهای عصبانی‌ ، رشوه گیر، ناخن پاک کردن زیر میز از این جور موارد در آموزش پرورش ممنوع باشد.
‌پنجشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۵
۴۲
paksan - ایران، ایران

ناباوری یکم مشکوک هستش ولی به نظرم منظورشون اینه که زن یا مردی که بچه ندارن احساسات خارج از روابط تحصیلی میتونند با بچه یا بچه ها داشته باشند و این جالب نیست. ولی عموما کسی که قبل از ازدواج وارد آموزش و پرورش و دانشگاه تربیت معلم میشه این موضوع قابل ردگیری نیست. ولی صددرصد با داشتن لهجه غلیط موافقم. همینجا بگم من خودم آذری هستم ولی قبول کنید زبان پارسی زبان رسمی کشور ماست و باید به بهترین شکل به بچه ها یاد داده بشه و حالا کسی که خودش نمیتونه زبانی رو تلفظ و صحبت کنه چطور میتونه آموزش بده. همین موضوع واسه ترکی و کردی و عربی هم صادق هستش و شما ترکیه هم برید اجازه نمیدن به کسی که لهجه غلیظ داره معلم اصلی باشه در سایر جاها هم معلم اصلی باید در این زمینه کامل باشه ولی معلم کمکی که زیر دست معلم اصلی هست و کمک میکنه شاید سختگیری زیاد نباشه و از سایرکشورها هم باشند.من صددرصد با لهجه موافقم که باید بخصوص در دوره ابتدایی و راهنمایی نه معلمان بلکه پرسنل مدرسه هم باید به بهترین شکل بتونند پارسی صحبت کنند. زبان دوم من آذری هستش و بهش افتخار میکنم ولی زبان رسمی ما ایرانی ها پارسی هستش هرکی هم مشکل د
‌پنجشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۶
۳۵
مرغ آمین - تهران، ایران
[::amirgheryou - تهران، ایران::]. الکی قپی نیا زبان ترکی استانبولی با اذری زمین تا اسمان فرق دارد . مثلا ترکهای ایران به ستاره اولدوز اما ترکهای ترکیه به ستاره ییلدیز می گویند. در اخر این قانون تبعیض به پارسی زبانان است مردم شیراز , اصفهان , یزد و غیره کاملا پارسی با لهجه متفاوت از تهرانی صحبت می کنند .
‌پنجشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۴:۳۹
۴۵
مهرداد2538 - تهران، ایران
خب راست میگن دیگه . برای پایه ابتدایی باید بی نقص ترین افراد مخصوصاً از لحاظ تلفظ کلمات و وجاهت ظاهری انتخاب شوند که اثر نامطلوبی بر یادگیری و همچنین روان نوآموزان نداشته باشند. اگر این کار را هم نکنند باز شما ملت می گویید در همه جای دنیا معلمهایش از بهترین افراد هستند آنوقت این فلان فلان شده ها را ببنید چه کسانی را برای معلمی گماشته اند. واقعاً برخی ایرادهایی که از طرف رسانه ها از وضعیت ایران گرفته می شود فقط جنبه سیاه نمایی با اهداف سیاسی دارد.
‌پنجشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۴
۳۸
scandal - برلین، آلمان
مثل همیشه: نقاق انداز وحکومت کن! و اینهم مدرکش. حتی فهرست گوبلس فاشیست آلمانی اینقدر "دقیق" و فاشیستی " نبود و مردم را اینگونه "دسته‌بندی" نکرده بود!
‌پنجشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۷
۴۶
صحرا ش - تهران، ایران
تا جایی که بنده اطلاع دارم سالهاست مراکز تربیت معلم تعطیل شده و رشته دبیری هم در دانشگاه ها دیگه وجود نداره، یعنی در رشته دبیری دانشجو نمی گیرند. پس این شرایط برای استخدام رسمی چه کسانی هست؟ حق التدریسی ها رو هم اصلا استخدام نمی کنند که این شرایط رو ازشون بخوان.
‌پنجشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰
۴۴
amirgheryou - تهران، ایران
اونایی که موافقن همین موافقت رو برای ایرانیان خارج از کشور که معلم و استاد و غیره میشوند دارید؟ یا مرگ خوبه برای همسایه؟ یارو همه کامنتهاش در موارد قومیتی بر علیه ملت بزرگ و کعهن تورک ایران بوده و همیشه هم اصرار داره من خودم آذریم. منظورت محله آذری تهران هست؟ خدایا بدترین خصوصیات ملت ایران دروغگ.وییو حسادت و ریاست. اینو از این ملت دور کن تا همه چی درست بشه. به زودی که لاریجانی رهبرتون شد حالتونو میپرسم. کپی برابر است کین کنگ کره شمالی هست.
‌پنجشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۱
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.