پلیس برای متفرق کردن مخالفان ترامپ گاز اشک‌آور به کار برد

ترامپ بار دیگر از موضع خود در قبال درگیری‌های نژادی اخیر دفاع کرد و رسانه‌های خبری را هدف حمله قرار داد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از موضعگیری خود در قبال درگیری‌های نژادی اخیر دفاع کرده و پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان مخالف گاز اشک‌آور به کار برده است.
 

در جریان سخنرانی رئیس جمهوری آمریکا در جمع هوادارانش در یک مرکز اجتماعات در شهر فینیکس، آریزونا، ماموران پلیس با تظاهرکنندگان مخالف در نزدیکی محل سخنرانی درگیر شدند و به سوی آنان گاز اشک آور شلیک کردند. هنگام سخنرانی آقای ترامپ، پلیس در اطراف این محل حضور گسترده‌ای داشت.

 
سخنگوی پلیس فینیکس گفته است که هنگام سخنرانی آقای ترامپ، تظاهرکنندگان با تجمع در نزدیکی محل سخنرانی به پرتاب بطری و سنگ مبادرت کردند و پلیس برای جلوگیری از پیشروی آنان وارد عمل شد. وی افزوده است که "با ادامه رفتار خشونت‌آمیز تظاهرکنندگان، ماموران ناگزیر شدند برای خاتمه دادن به حملات و متفرق کردن آنان گاز فلفل و گاز اشک‌آور به کار ببرند."
 
پلیس در مورد شمار شرکت کنندگان در این تجمع آماری نداده است اما رسانه های خبری آریزونا تعداد آنان را "چند هزار نفر" گزارش کرده‌اند. در مورد زخمی شدن افراد یا بازداشت احتمالی تظاهرکنندگان در تجمع خبری مخابره نشده است.
پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان گاز اشک‌آور به کار برد  رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی در جمع چند هزار تن از هواداران خود در فینیکس بار دیگر از اظهاراتش در مورد درگیری‌های اخیر بین طرفداران و مخالفان تبعیض نژادی دفاع کرد و رسانه‌های خبری را به خاطر نحوه گزارش‌دهی سخنانش مورد حمله قرار داد.
 
در روزهای ۱۱ و ۱۲ ماه جاری، راستگرایان افراطی در شهر شارلوتزویل، ویرجینیا، علیه تصمیم مقامات محلی برای برداشتن مجسمه یکی از فرماندهان نیروهای ایالت‌های جنوبی در جنگ داخلی آمریکا دست به تظاهرات زدند. جنگ داخلی آمریکا در سال ۱۸۶۱ با تصمیم دولت فدرال به لغو برده داری آغاز شد و در سال ۱۸۶۵ با پیروزی نیروهای دولت فدرال پایان یافت. این جنگ با تصمیم ایالت‌های جنوبی مخالف لغو برده‌داری که خواستار استقلال عمل بیشتری از دولت فدرال بودند آغاز شده بود.
 
در زمان تظاهرات شارلوتزویل، رسانه های خبری گزارش کردند که گروه‌های طرفدار برتری نژادی، فاشیست‌ها، نازی‌ها، یهودی‌ستیزان، ملیگرایان افراطی و تشکل‌های مشابه در این تظاهرات حضور داشتند و همزمان، طرفداران تساوی نژادی و مدافعان حقوق مدنی نیز تظاهراتی برگزار کردند که به درگیری و کشته شدن یک نفر و زخمی شدن چند نفر دیگر منجر شد.
 
در حالیکه انتظار می‌ر‌فت رئیس جمهوری نژادپرستان را محکوم کند، دونالد ترامپ هر دو طرف درگیری را به خاطر توسل به خشونت هدف انتقاد قرار داد. این موضعگیری با انتقاد گسترده مخالفان نژادپرستی و تبعیض و حتی شماری از اعضای حزب جمهوریخواه - حزب رئیس جمهوری - مواجه شد اما آقای ترامپ بر سر موضع خود اصرار ورزیده است.

 به گفته رسانه‌ها ترامپ تلویحا احتمال عفو جو آرپایو را عنوان کرده استدونالد ترامپ در سخنان خود در فینیکس در دفاع از موضع خود گفت: "من نگفتم چون سیاه هستید یا چون سفید هستید شما را دوست دارم، من همه مردم این کشور را دوست دارم." وی بار دیگر رسانه‌های خبری را به خاطر نحوه گزارش اظهارات خود هدف حمله قرار داد و گفت: "اینها واقعا آدم‌های متقلبی هستند، آدم‌های بسیار بد و فکر نمی‌کنم که کشورمان را دوست داشته باشند."
 
دونالد ترامپ در میان ابراز احساسات شدید هواداران خود درمحل سخنرانی، از جو آرپایو، یکی از کلانترهای سابق آریزونا حمایت کرد. اظهارات آقای ترامپ به وعده تلویحی عفو آقای آرپایو تعبیر شده است.
مخالفان ترامپ در خارج از محل سخنرانی تجمع کرده بودند جو آرپایو از سال ۱۹۹۳ تا سال گذشته میلادی کلانتر انتخابی یکی از نواحی آریزوا بود. مخالفان آقای آرپایو او را به تخلفات گسترده از جمله تبعیض نژادی، سوء استفاده از قدرت و استفاده نادرست از قوانین مهاجرتی متهم می‌کردند. او در ا نتخابات محلی سال گذشته شکست خورد. جو آرپایو به خاطر تخطی از دستور قضایی به اهانت به دادگاه متهم شده و تحت پیگرد است.
 
پیش از سخنرانی رئیس جمهوری در آریزونا، سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سئوالی در مورد جو آرپایو گفته بود که "امروز این موضوع مورد بحث نخواهد بود." با اینهمه آقای ترامپ در سخنان خود گفت: "آیا کلانتر جو به خاطر انجام وظیفه محکومیت یافته است؟ من امشب کاری صورت نخواهم داد چون نمی‌خواهم جنجال به پا شود، اما کلانتر جو می‌تواند احساس خوبی داشته باشد."
 
عفو جو آرپایو قطعا با واکنش تند مخالفان تبعیض نژادی و سختگیری‌ مهاجرتی مواجه خواهد شد.
 
سفر ترامپ به فینیکس با انتقاد شهردار این شهر، که از حزب دموکرات است، مواجه شده است. همچنین، دوگ دوسی، فرماندار ایالت آریزونا، که از حزب جمهوریخواه است روز دوشنبه گفته بود که از رئیس جمهوری در فرودگاه استقبال خواهد کرد اما تصور نمی‌کند در سخنرانی او حضور یابد.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.