سفیر آمریکا برای سوال درباره برجام و مراکز نظامی ایران به وین می‌رود

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل و دونالد ترامپ موضع سرسختانه‌ای درباره ایران و توافق هسته‌ای دارند نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل با هدف طرح سوالاتی درباره پایبندی ایران به برجام با مقام‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین دیدار می‌کند. منابع خبری می‌گویند یکی از طرح های خانم هیلی، مطرح کردن درخواست بازرسی از مراکز نظامی ایران است. روزنامه واشنگتن پست نوشته است که وزیر امور خارجه ایران درباره این سفر نامه‌ای به مدیرکل آژانس فرستاده است.
 

گزارش شده است که خانم هیلی امروز در پایتخت اتریش با یوکیا آمانو مدیر کل آژانس ملاقات خواهد داشت.

 
خانم هیلی به روزنامه واشنگتن‌پست گفته است که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هنوز درباره مرحله بعدی رویکردش درباره توافق اتمی ایران و شش قدرت جهانی تصمیم نگرفته است.
 
آمریکا در کنار بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین، آلمان و اتحادیه اروپا، شرکای ایران در توافق جامع اتمی موسوم به برجام هستند.
روزنامه واشنگتن پست می گوید وزیر خارجه ایران درباره سفر خانم هیلی نامه ای به مدیرکل آژانس فرستاده  آقای ترامپ پیش از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برجام را "یک توافق بد" توصیف کرده بود و پس از ورود به کاخ سفید هم مکررا درباره ضرورت خروج آمریکا از آن سخن گفته است.
 
با این همه وزارت خارجه آمریکا در زمان ریاست جمهوری او تا کنون پایبندی ایران به توافق را تایید کرده هر چند آقای ترامپ و سفیر او در سازمان ملل بارها از آنچه "نقض روح برجام توسط ایران" می خوانند، انتقاد کرده‌اند.
 
خانم هیلی پیش از آغاز سفرش به پایتخت اتریش، مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به روزنامه واشنگتن پست گفته است که آمریکا پیش‌قضاوتی درباره پایبندی یا نقض برجام از سوی ایران ندارد و در جریان دیدار با مقام‌های آژانس در پی یافتن "بیشترین اطلاعات ممکن" است.
 
روزنامه واشنگتن‌پست در گزارش خود خبر از ارسال نامه‌ای "هشدار آمیز" از سوی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به آقای آمانو داده است. بر اساس این گزارش آقای ظریف در این نامه نوشته است که "نحوه برنامه‌ریزی و تبلیغات درباره این سفر باعث می‌شود که حتی قبل از انجام آن، اجرای موفقیت‌آمیز برجام با تبعات زیان‌باری مواجه شود".
 
خانم هیلی در پاسخ به پرسش واشنگتن پست درباره نامه آقای ظریف گفته "برای من خیلی جالب است که ایران نگران سفر من به وین است. اگر آنها چیزی برای پنهان کردن ندارند، نباید نگران سوالاتی باشند که از آژانس می‌پرسم".
 
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اساس توافق برجام مسئولیت فنی نظارت بر حسن اجرای تعهدات ایران را بر عهده دارد.
 
از زمان اجرایی شدن برجام که حدود ۲۰ ماه از آن می‌گذرد، آژانس تا کنون مرتبا پایبندی ایران به اجرای توافق اتمی را تایید کرده است. ایران از زمان آغاز به کار آقای ترامپ می‌گوید که موارد نقض برجام و خدشه به روح آن توسط آمریکا بیشتر شده است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۶
yahya3212000 - برگن، نروژ
خوب دیگه داره تموم میشه آخوندا مملکت رو به بد دادن و رفت!
‌چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۸
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.