سفارت آمریکا در مسکو صدور روادید غیرمهاجرتی را برای روس‌ها متوقف می‌کند

یک پلیس روس در حال گشت‌زنی در خیابان مقابل سفارت آمریکا در مسکو.  سفارت آمریکا در اقدامی که می‌تواند مانع از سفر صدها هزار گردشگر روسی به ایالات متحده شود، اعلام کرد که از روز چهارشنبه این هفته، ۲۳ آگوست، صدور روادید غیرمهاجرتی برای اتباع روسیه را به مدت هشت روز متوقف می‌کند.
 

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سفارت ایالات متحده در مسکو روز دوشنبه ۳۰ مرداد علت این امر را کاهش کادر دیپلماتیک خود اعلام کرده است.

 
در بیانیه این سفارتخانه آمده که صدور ویزا از روز اول سپتامبر از سر گرفته می‌شود ولی افزوده است که در کنسولگری‌های آمریکا در سنت پترزبورگ، یکاترینبورگ و ولادی‌ووستوک این توقف قطعا ادامه خواهد داشت.
 
بر اساس آمار منتشره از سوی مقام‌های گردشگری روسیه، نزدیک به ۲۵۰ هزار روس در سال گذشته به آمریکا سفر کردند.
 
روسیه اوایل مردادماه دستور داد که ۷۵۵ نفر از کارکنان سفارت و کنسولگری‌های آمریکا (دو سوم کادر دیپلماتیک ایالات متحده) باید خاک این کشور را ترک کنند.
 
این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که کنگره آمریکا به دلیل دخالت مسکو در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ ایالات متحده، تهاجم به اوکراین و سوریه تحریم‌ها علیه روسیه را تشدید کرد.
 
ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، گفته بود مسکو ناچار شده که تحریم‌های آمریکا را به دلیل آنچه که «اتهام‌های بی‌پایه و اساس» علیه این کشور خوانده است، تلافی کند.
 
اکثر کارکنان سفارت و سه کنسولگری آمریکا در روسیه که بیش از هزار نفر هستند را اتباع محلی تشکیل می‌دهند.
 
سفارت آمریکا روز دوشنبه در بیانیه خود تصریح کرد که اقدام روسیه در کاهش کادر دیپلماتیک ایالات متحده، «جدیت روسیه درباره داشتن رابطه خوب را زیر سوال برده است». با این حال تاکید کرده که در تلاش است تا «بخش‌های حیاتی ماموریت‌مان را انجام دهیم».
 
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در یک کنفرانس خبری گفته که تصمیم به توقف صدور ویزا از سوی سفارت آمریکا با هدف ایجاد نارضایتی در میان روس‌ها نسبت به حکومت‌شان اتخاذ شده است.
 
وی درباره واکنش احتمالی مسکو به این اقدام گفته است که روسیه اطلاعیه سفارت آمریکا را «بررسی» می‌کند و افزود که برخلاف دولت آمریکا، روسیه قصد ندارد تا در این زمینه مقابله به مثل کند.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.