آلمان از اسپانیا خواست نویسنده بازداشت‌شده را به ترکیه تحویل ندهد

دولت آلمان از اسپانیا خواسته‌است از تحویل دادن دوغان آخانلی، نویسنده منتقد رجب طیب اردوغان و دولت او، به ترکیه خودداری کند. بازداشت آخانلی به‌درخواست آنکارا صورت گرفته‌است.
 

زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان، ۲۸ مرداد از هم‌تای اسپانیایی خود خواسته‌است تا اجازه دسترسی آقای آخانلی به کمک‌های کنسولی را «هرچه زودتر» صادر کند.

 
دوغان آخانلی زاده ترکیه‌است ولی در پی چند سال زندان، در سال ۱۹۹۱ به آلمان مهاجرت کرد. او از نویسندگان منتقد به وضعیت حقوق بشر در ترکیه است.
 
شاخه آلمانی انجمن جهانی قلم، نیز با اشاره به نوشته‌های این نویسنده در مورد جریان کشتار ارامنه در سال ۱۹۱۵، اعلام کرده از نظر این انجمن بازداشت او به‌دلایل سیاسی انجام شده‌است.
 
از منظر گروه بزرگی از پژوهشگران و مورخان، کشتار و اخراج نزدیک به ۱.۵ میلیون ارمنی در زمان حکومت عثمانی، «نسل‌کشی» بود. ترکیه اما مخالف این تلقی‌ست و می‌گوید شمار بسیار کم‌تری از ارامنه، و آن‌هم بیشتر به خاطر بحران و درگیری‌ها کشته شده‌اند و نه یک برنامه منسجم از طرف حکومت عثمانی برای نابودکردن اقلیت مسیحی در ترکیه.
 
انجمن قلم آلمان می‌گوید اتهام‌های وارد شده به دوغان آخانلی مربوط به فعالیت‌هایی می‌شود که او اساسا خارج از خاک ترکیه انجام داده‌است.
 
خبرگزاری آلمان می‌گوید پیشتر در سال ۲۰۱۱ یک دادگاه ترکیه غیابا حکم به برائت آخانلی از اتهام‌های مربوط به «دزدی» و «قتل» از سال ۱۹۸۹ داده بود. اما یک دادگاه دیگر تبرئه را رد کرده و مدعی‌ شده او با «تروریست‌ها» ارتباط داشت.
 
اما وکیل آخانلی به روزنامه دراشپیگل گفته است هدف از بازداشت او «اقدامی هدف‌دار علیه آن‌دسته از منتقدان دولت ترکیه که خارج از آن کشور زندگی می‌کنند» است.
 
آقای آخانلی در زمان بازداشت، در حال سپری‌کردن تعطیلات در گرانادای اسپانیا بود. پلیس اسپانیا که تائید کرده بازداشت او به درخواست آنکارا انجام شده می‌گوید او را به ترکیه تحویل خواهد داد.
 
به گفته خبرگزاری آلمان آخانلی اصلا تابعیت ترکیه را ندارد و تنها شهروند آلمان است.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.