هشدار روحانی به آمریکا در جلسه معرفی وزرا در مجلس

روحانی برای معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس رفت رئیس جمهوری ایران اعضای دولت جدید خود را به مجلس معرفی کرده و در سخنانی، برنامه‌های دولت را در زمینه‌های مختلف از جمله رویکرد نسبت به توافق هسته‌ای شرح داده است.
 

روز سه‌شنبه، ٢٤ مرداد (١٥ اوت)، حسن روحانی با حضور در جلسه علنی مجلس اعضای پیشنهادی دولت جدید خود را معرفی کرد.

 
رئیس جمهوری بخشی از سخنان خود را به توافق هسته‌ای اختصاص داد و گفت که "آنها که تلاش می کنند به زبان تحریم و تهدید باز گردند زندانی اوهام گذشه خود هستند و با دشمن تراشی و هراس افکنی، خود را از مزایای صلح محروم می‌کنند."
 
وی در اشاره به مواضع دولت آمریکا در قبال این توافق گفت که "کسانی که ماه‌ها از پاره کردن برجام سخن ‌می گفتند، به تازگی به توصیه برخی مشاوران خود که چنین اقدامی را باعث انزوای آمریکا در صحنه جهانی می‌دانند، ایران را به نقض روح برجام متهم می‌کنند در حالیکه هفت گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجرای کامل برجام توسط ایران را تأیید کرده است."
 
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی همواره به تعهدات بین‌المللی خود پایبند بوده، عمل کرده، هشدار داد که: "دولتمردان جدید آمریکا باید بدانند که تجربه شکست خورده تحریم و تحمیل، دولت‌های گذشته‌شان را به پای میز مذاکره کشاند و اگر مایل باشند به آن تجربه بازگردند، یقیناً در مدت زمان کوتاهی ـ نه در مقیاس هفته و ماه، بلکه در مقیاس ساعت و روز ـ به شرایطی بسیار پیشرفته‌تر از زمان شروع مذاکرات بازخواهیم گشت."
 
آقای روحانی در در مورد شرایط قبل از آغاز دوره ریاست جمهوری خود گفت: "برخی از چالش‌های سال ٩٢ را پشت سر گذاشته‌ایم و امیدوارتر و تواناتر از گذشته، آماده تدبیر و عبور از چالش‌های بزرگ هستیم." او در به "آشفتگی در اقتصاد ایران و تورم ٤٠ درصدی و کاهش تولید ملی و توقف اشتغال" به عنوان شرایط قبل از دوره ریاست جمهوری خود اشاره کرد.
 
حسن روحانی در مورد انتخابات اخیر ریاست جمهوری گفت که "علاوه بر تجلی تثبیت اصل مردم سالاری دینی در حامعه جوان ایران این انتخابات فرصتی را فراهم کرد که مردم در میان دیدگاه‌ها و رویکردها آگاهانه به داوری بنشینند و به گفتمان، اهداف و برنامه‌های رئیس جمهوری منتخب خویش رای دهند." او گفت که دولت برای اجرای برنامه خود به کمک مجلس و قوه قضائیه نیاز دارد و افزود که برنامه‌های او برگرفته از "برنامه ایام انتخابات" است.
 
رئیس جمهوری گفت که در دولت یازدهم منشور حقوق شهروندی را "به عنوان نقشه راهی برای اهتمام بیشتر به حقوق شهروندان تدوین کردیم و در دولت دوازدهم بر رعایت کامل آن پای خواهیم فشرد" و افزود که برای "استیفای حقوق ملت در قانون اساسی حرکت خواهیم کرد."
 
آقای روحانی "مقابله ریشه‌ای و همه جانبه با فساد" را برای تحقق پیشرفت و عدالت اجتماعی لازم دانست و گفت که همه دستگاه‌های دولتی موظف به تدوین برنامه‌های مشخص برای مقابله با فساد هستند.
 
رئیس جمهور ایران در سخنان خود ار مشکلاتی در حوزه‌های بانکی، بودجه دولت، صندوق‌های بازنشستگی و آب و محیط زیست سخن گفت و آسیب‌های ناشی از بی‌توجهی به این موارد را یادآور شد.
 
حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که لازم است اقتصاد کشور از وابستگی به عواید صادرات نفت رها شود و افزود: "ما نمی‌توانیم سرنوشت مردم در حوزه‌هایی مانند امنیت، آموزش، بهداشت و درمان و تامین اجتماعی را که باید بیش از هرچیز از ثبات بهبود مستمر برخوردار باشند به بازار پرتلاطم جهانی نفت و نوسانات قیمت آن گره بزنیم."
تعدادی از اعضای کابینه پیشنهادی روحانی در مجلس  وی گفت که مردم خواستار شفافیت صراحت بیشتری از سوی دولت هستند و با تاکید بر لزوم اصلاحات اقتصادی گفت که "مردم مصالح بلند مدت خود و فرزندانشان را به یک رفاه موقت و ناپایدار ترجیح می‌دهند و می‌دانند که حرکت به سمت قله پیشرفت، صعود در مسیری دشوار و همراه با سختی است."
 
آقای روحانی وعده داد که تا سال ١٣٩٩ فقر در ایران ریشه کن شود و افزود که برای دستیابی به عدالت اجتماعی، تغییر در شیوه‌های حمایت‌های اجتماعی لازم است.
 
در جلسه روز سه‌شنبه مجلس، چند تن از نمایندگان در موافقت و چند تن دیگر در مخالفت با کابینه جدید دولت سخنرانی می‌کنند. به گزارش خبرگزاری مجلس، یوناتن بت‌کلیا، زهرا ساعی، بهروز نعمتی، نبی هزار جریبی و احمد همتی در موافقت و محمدرضا صباغیان، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، محمد حسین فرهنگی، سید جواد حسینی کیا و محمد مهدی زاهدی به عنوان مخالف ثبت نام کرده‌اند. یک عضو هیئت رئیسه مجلس به خبرگزاری خانه ملت گفته است که موافقان و مخالفان با قرعه از میان نمایندگان متقاضی سخنرانی انتخاب شده‌اند.
 
هریک از این نمایندگان ١٥ دقیقه فرصت دارد تا نظرات خود را تشریح کند و هرکدام می‌تواند با اطلاع هیئت رئیسه، تمام یا بخشی از وقت خود را به نماینده دیگری واگذار کند.
 
برای وزیران پیشنهادی هرکدام یک ساعت جهت تشریح برنامه‌ها و دفاع از آنان وقت تعیین شده است.
 
طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی، هر یک از وزیران باید جداگانه رای اعتماد مجلس را کسب کند. این شرط شامل معاونان رئیس جمهوری نمی‌شود.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
افتابه لگن هفت دست. شام و ناهار؟؟؟؟ برید غذا بپزید. این مزخرفات حسن پشگل رو ول کنید!
‌سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱
۴۴
شب تاب - یوکوهاما، ژاپن
همونطور که ارواح عمه اش ، به تمام وعده هاى چهار سال پیشش عمل کرد، تو این چهار سال دوم هم شک نکن که عمل میکنه ! مثلاً یکى از پیش پا افتاده ترین و ساده ترین وعده هاش ، اینکه تا سال ١٣٩٩ فقر رو در ایران ریشه کن میکنه ! آقاى رئیس جُمبون درست که حرف مفت و یاوه گویى کنتور نداره ، ولى تو دیگه یباریکیش کردى !!؟ یه چیز بگو بگُنجه!!
‌سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.