علی لاریجانی: محدودیت جا بود، نتوانستیم همه بزرگان را دعوت کنیم

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی٬ روز سه‌شنبه ۱۷ مرداد، «محدودیت جا» را علت دعوت نشدن «همه بزرگان کشور» در مراسم تحلیف دومین دوره ریاست جمهوری حسن روحانی در مجلس اعلام کرد.
 

در روزهای اخیر، انتقادهایی از سوی شخصیت‌های سیاسی و حامیان دولت به دلیل دعوت نشدن محمد خاتمی٬ رئیس جمهوری پیشین ایران، و نیز مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی٬ امام جمعه اهل سنت شهر زاهدان، مطرح شده بود.

 
به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، علی لاریجانی در واکنش به این انتقادها «محدودیت جا» را علت اصلی این ماجرا دانست و افزود: «حضور حدود ۵۰۰ مهمان خارجی در مجلس شورای اسلامی ما را با محدودیت جا مواجه کرد و متأسفانه نتوانستیم از حضور همه بزرگان کشور دعوت کنیم».
 
لاریجانی افزود که «جفا است که محدودیت جا را به مسائل مذهبی و قومی مرتبط کنند».
 
سخنان وی در حالی مطرح شد که علی مطهری، نایب رئیس مجلس، دعوت نکردن علمای اهل سنت و روسای جمهوری سابق در مراسم تحلیف ریاست جمهوری دولت دوازدهم را «کوتاهی» خواند و گفت:‌ «این استدلال که به خاطر کمبود جا این‌ها دعوت نشده‌اند قابل قبول نیست».
 
به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای مطهری این استدلال را «توجیه» دانست و اضافه کرد:‌ «به جای این توجیه‌ها اعتراف کنیم که کوتاهی شده است».
 
وی هم مجلس و هم دولت را در این موضوع «مقصر» دانست و در واکنش به دعوت نکردن از علمای اهل سنت در این مراسم گفت:‌ «ما که این همه از وحدت شیعه و سنی دم می‌زنیم، معنی ندارد هیچ یک از علمای اهل سنت در مراسم تحلیف حضور نداشته باشند».
 
این در حالی است که مسعود پزشکیان٬ دیگر نایب رئیس مجلس، «کمبود جا» را علت دعوت نشدن بزرگان اهل سنت دانست و گفت: «تعداد زیاد مقاماتی که از کشورهای مختلف تقاضا داشتند که در این مراسم شرکت کنند، اجازه نداد که از بزرگان دعوت کنیم».
 
به گزارش خبرگزاری مهر٬ وی در پاسخ به انتقاد جلیل رحیمی جهان‌آبادی٬ رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس، مبنی بر دعوت نکردن از مولوی عبدالحمید به عنوان نماینده اهل سنت در مراسم تحلیف٬ گفت که «به دلیل کمبود جا، از هیچ یک از نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌ها {هم} برای حضور در مراسم تحلیف دعوت نشد».
 
خبرگزاری خانه ملت،‌متعلق به مجلس،‌ نیز به نقل از مهدی کیایی، مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس، نوشت که «به جهت کمبود جا امکان دعوت از برخی محترمین از سراسر کشور فراهم نشد» و افزود: «از همه این افراد عذرخواهی می‌شود» و «نباید عظمت و اهمیت برگزاری این مراسم باشکوه، تحت‌الشعاع برخی حواشی قرار گیرد.»
 
مرتضی کاظمیان٬ روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی مقیم پاریس، در گفت‌و‌گو با رادیو فردا مقوله «محدودیت جا» برای دعوت نکردن از مولوی عبدالحمید را «تلاش وی برای توجیه» و «غیرقابل قبول» دانست و افزود: در این مراسم برخی فوتبالیست‌ها و هنرمندان حضور داشتند.
 
آقای کاظمیان افزود: «در سطحی دیگر، وقتی مشخص شده که دولت پیگیر دعوت مولوی عبدالحمید بوده و رئیس مجلس و همکارانش در مجلس، این موضوع را اجرایی و متحقق نکرده‌اند، بحث کیفیتی دیگر می‌یابد و خود به‌خود با نوع نگاه و رویکرد سیاسی ـ اجتماعی دعوت‌کنندگان پیوند می‌خورد».
 
‎وی دعوت نکردن از «چهره نخست میلیون‌ها شهروند اهل تسنن ایران» را از آن رو «معنادارتر و تأسف‌بارتر» دانست که «کسانی چون رابرت موگابه، دیکتاتور زیمباوه یا مقام‌های ارشد کشورهایی کوچک و ضعیف و فاقد جایگاه بین‌المللی ازجمله دعوت‌شدگان رسمی به مراسم بودند و برای آمد و شد و اسکان و حفاظت از آنها، هزینه سنگینی به کشور تحمیل شد».
 
‎مرتضی کاظمیان٬ نبود مولوی عبدالحمید در مراسم تحلیف روحانی را «نه فقط نقطه منفی و سیاهی» برای ریاست مجلس، بلکه برای حسن روحانی هم دانست.
 
وی گفت که «میلیون‌ها شهروند اهل سنت در انتخابات اخیر پشت او {روحانی} ایستادند و موجب پیروزی‌اش شدند؛ و حالا، این‌گونه مورد بی‌اعتنایی و کم‌توجهی روحانی قرار گرفته‌اند.»
 
درانتخابات ریاست جمهوری، چهره های شاخص اهل سنت از حسن روحانی حمایت کردند و استان‌های کردستان با ۷۵ درصد و سیستان و بلوچستان با حدود ۷۳ درصد، بیشترین رای را به او دادند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۷۰
senator x - تهران، ایران

ببین,,برای هزارمین بار,,خودتی
‌سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۹
۴۴
آذری باهوش - میانه، ایران

چطور برای اینهمه ساندیسخور و سلفی گیر جا دارید ولی برای یک نفر مولوی عبدالحمید جا ندارید؟
‌سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۳
۵۷
همایون شایان - اسلو، نروژ
شما که اصل و نسب و جد و آبادتون توی کار جا و مکان فراهم کردن بودن چطور جا و مکان محدود بود . شغل شماهمینه ادامه بده و دیگه نه نگو هیچوقت .
‌سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰
۶۴
سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی
از تمامی دوستان اهل سنت در این گروه ملتمسانه که نه بلکه مجدانه تقاضا دارم به عِرق مذهبی و وظیفه دینی خودشون عمل کنن و در تمامی گروها و اد لیستهای که دارن این تضییع حقوق اهل سنت رو اطلاع رسانی کنند . چرا باید یک اقلیت قابل توجه دینی در کشور اینگونه مورد بی مهری قرار بگیره؟؟ ما نزدیک به بیست و پنج ملیون نفر هستیم. فرانسه با داشتن پنج ملیون مسلمان در کشورشون برای این اقلیت اجازه ساخت مسجد و ازادی های مذهبی دادن . مسلمانانی که به نوعی مهاجر محسوب میشن. ما از این کشور ، اهل این کشور باشیم ، برای کشور خون بدیم، در انتخابات شرکت بکنیم، در پستهای کلیدی کشور هم منصبی نداشته باشم حتی یک دعوت ساده در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری که فقط و فقط به خاطر شش ملیون رای اهل سنت امروز شده رئیس جمهور هم نداشته باشیم؟؟ نیات شما و قلبهای اکنده از سیاهی و زهرتون رو ما ٣٨ سال هست میفهمیم، مشکل شما نبود جا نیست بلکه وحشت از فراگیری توحید در این سرزمینه که به یاری خداوند و شبکه های توحیدی در حال گسترش در ایرانه
‌سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۷
۴۴
آذری باهوش - میانه، ایران
[::سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی::]. دوست عزیز من خودم شیعه میباشم ولی تشیع علوی نه صفوی. خود حضرت علی ع با خلفا هیچ مشکلی نداشتند و با آنها همکاری میکردند . امثال این تفکر مزدور هستند که میخواهند بین ما جنگ درست کنند. شما هم حق دارید در مجلس نماینده داشته باشید و هر تعداد بخواهید مسجد بسازید و ما به شما زور نگوییم شما هم به ما زور نگویید. به عربستان هم تذکر بدهید که با شیعه ها بهتر رفتار کند.
‌سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۷
۵۷
ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا

گور پدر آدم دروغگو
‌چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۲
۶۴
سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی
[::آذری باهوش - میانه، ایران::] افرین بر شما، شیعه علوی از دیدگاه من همان اهل سنته، شما کاملاً درست میفرمایید ، ما فقط با شیعیان رافضی و صفوی مسلک مشکل داریم نه شما عزیزان، مکتب علوی و اهل سنت دقیقاً شبیه هم هستند و تفاوتی بین ما و شما نیست تا جایی که من معتقدم مکتب علوی همان مکتب اهل سنت هست .
‌چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.