ویدیویی از گزیده هایی از اظهارات شاپور بختیار به مناسبت بیست‌وششمین سال‌روز قتل وی

امروز (۱۵ مرداد-۶ آگست)، بیست‌وششمین سال‌روز قتل شاپور بختیار، آخرین نخست‌وزیر ایران پیش از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ به دست عوامل جمهوری اسلامی است.
 

دکتر بختیار که از رهبران "جبهه ملی" بود، با وجود مخالفت‌های هم‌فکرانش در این جبهه، سمت نخست‌وزیری را به شرط خروج شاه از کشور پذیرفت تا به گفته‌ی خودش یک دمکراسی پارلمانی مبتنی بر قانون اساسی مشروطه را در ایران به اجرا در بیاورد.

 
با این وجود، تلاش بختیار ناکام ماند و هشدارهای او به انقلابیون در خصوص منتهی شدن انقلاب‌شان به «دیکتاتوری نعلین» شنیده نشد تا دولتش بیش از ۳۷ روز دوام نیاورد.
 
بختیار پس از انقلاب اسلامی، مدتی را به صورت مخفیانه در داخل ایران زندگی کرد و پس از آن به فرانسه رفت و در آن‌جا «نهضت مقاومت ملی» را بنیان گذاشت.
 
وی که یک بار در سال ۱۳۵۹ از ترور عامل لبنانی حکومت ایران، «انیس نقاش»، جان سالم به در برده بود، سرانجام در ۱۵ مرداد ۱۳۷۰ (۶ آگست ۱۹۹۱) در سن ۷۷سالگی، توسط یک تیم ترور سه‌نفره متشکل از فریدون بویراحمدی، محمد آزادی و علی وکیلی‌راد که توانسته بودند در پوشش یاران وی به منزل مسکونی محافظت‌شده‌اش وارد شوند، به قتل رسید.
 
در جریان این عملیات ترور، سروش کتیبه، منشی مخصوص دکتر بختیار نیز به همراه او به قتل رسید. این دو، در گورستان مون‌پارناس پاریس دفن شده‌اند.
 
از میان سه عامل ترور نیز، بویراحمدی و آزادی موفق شدند با پاسپورت‌های جعلی از اروپا خارج شوند اما نفر سوم، علی وکیلی‌راد دستگیر و به حبس ابد محکوم شد؛ هرچند که در سال ۱۳۸۸ پس از ۱۹ سال زندان با یک شهروند فرانسوی که در جریان اعتراضات به نتیجه‌ی انتخابات آن سال در تهران بازداشت شده بود، مبادله گردید. وکیلی‌راد در فرودگاه، مورد استقبال حسن قشقاوی، معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی و کاظم جلالی، عضو مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.
 
در این ویدئو گزیده‌ای از اظهارات شاپور بختیار از زمان پذیرش سمت نخست‌وزیری تا مرگ در فرانسه را انتخاب کرده‌ایم که همگی از مستند "۳۷ روز" ساخته‌شده در شبکه‌ی تلویزیونی من‌وتو گلچین شده‌اند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۸۲
تفکر اسلامی - کپنهاک، دانمارک
یکی از شعارهای کوبیده ما در آن زمان این بود «بختیار بختیار؛ منقلتو نگه دار»
یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۶
۴۰
Lolitaa - دلفت، هلند

خر گله چُرتعلی خان هم بیست و شش سال پیش سقط شد به همین مناسبت امروز بصورت لایو اینستاگرام داشت برنامه اجرامیکرد.چه تفاهمی هم با هم داشتن
یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۲
۵۹
farokhzad - کنت، انگلستان
خوبه کسانیکه حى انگ میزنن به پادشاه ایران که حکومت رو داد دست اخوند نگاه کنند ایشان روز هاى اخر از همه احزاب سیاسى از چپ و راست و مزاحمین خلق و جبهه ملى منقلى ها خواست که بفکر ایران باشن نزارن ایران ویران بشه و در این میان به جبهه ملى که بیشترین طرفدارها رو داشت انزمان مملکت رو داد و این اقایون بودن که با سلام صلوات اخوند خمینى را اوردن نه شاه ایران غیره این بود؟!
یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۹
۶۴
سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی
بختیار خدا بیامرز یکی از معدود سیاستمداران کشور بود که دیکتاتوری اخوند و نعلین رو شناخت و هشدار دار ، حیف این همه بورسیه تحصیلی که رضا شاه کبیر صرف یک مشت به ظاهر روشن فکر کرد و حیف این همه هزینه برای ژنرالهای بی بخار شاه که مفت مفت منلکت رو تسلیم اخوند کردن ناکارامدی ژنرالهای ارتش بیشتر به خاطر شاه بود که اجازه نمیداد کسی ازادی رأی و کمی خود اختیاری داشته باشه و چنتا ژنرال بله قربان گو تربیت کرد تنها اشتباه بختیار این بود که به شاه توصیه کرد از ایران خارج بشه و اخرین اشتباه شاه این بود که شخصی مثل فردوست رو بر این ژنرال ها گماشت. در مورد ترور این شیر مرد بختیاری هم امکان نداره دستگاهای امنیتی فرانسه از این موضوع بی اطلاع بوده باشن، من مطمئنم دستگاهای امنیتی فرانسهبا جمهوری اسـ... هماهنگی کرده بودن
یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۳
۳۵
مرغ آمین - تهران، ایران
مرغ طوفان ایران ! بزرگمرد بختیاری تاریخ ایران که حقیقت انقلابیون احمق و لاشخور 57 با ضحاک ماردوش خمینی را وقتی همه کور بودند یا خود را به خواب زده بودند خیلی قبلتر دیده بودی . فقط به سخن رانی های این مرد توجه کنید و خون گریه کنید که چطور سیاستمداران لاشخورجبه ملی و توده ای ان زمان مانند بازرگان با کنار گذاشتن این مرد راه را برای حکومت ملاها در ایران مهیا کردند. بعد با بی شرمی تمام بعد فرار از اخوندها در جلوی چشم ملت می ایستند و خودکشی دست جمعی 57 دفاع می کنند .کینه بازرگان از پهلوی و ملت ایران بخاطر این بود که رضاشاه از سر مادرش لچک کشیده بود پایین اما این بزرگمرد که پدرش محمد رضا خان سردار فاتح بختیاری که رضاشاه ان را بخاطر قیام از استبداد اعدام کرده بود هرگز بخاطر کینه خاندان پهلوی ایران را به دست یک ضحاک ماردوش و زامبی های ماقبل تاریخش نداد. دولت موقت جبهه ملی مذهبی همه از شرم تنها گذشتن بختیار و دستبوسی خمینی باید خودکشی جمعی کنند .
یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۷
۳۵
مرغ آمین - تهران، ایران
" من می توانم ناراحت باشم در یک رژه 400 تا 500 هزار نفری شاید یک میلیون نفر فقط یک پرچم ایران بوده است . انها دستور دادند ان را هم پایین بیاورند و از مسیر خارج کنند. این برای من بسیار دردناک بود امیدوارم چنین اتفاقی دیگر در مملکت ما نیفتد حالا جای پرچم سه رنگ ما چه خواهد امد؟ چگونه استقلال , ازادی و دموکراسی را مخالفین ما در این مملکت می خواهند مستقر کنند ؟ ان بحثی است جداگانه و چون مخالفین خود هم نمی دانند فعلا با شعار و داد و فریاد قناعت می کنند." این مرد حقیقت را دیده بود . انقلابیونی که به سرود ملی و پرچم کشور خود که در شهدای مشروطه پیچیده شده بودند احترام نگذارند چگونه وطن پرست هستند و استقلال ,ازادی و دموکراسی برای ملت کهن ایران میاورند ؟ انهایی که انقلاب بدون هدف می کنند و فقط شعار می دهند ما انقلابی هستیم . این خود یک دیکتاتوری است . درود بر بزرگمرد تاریخ ایران که انقدر از او می ترسیدند که ترورش کردند . ایشان اگر برای نظام خطرناک نبود مانند مسعود نیم وجبی و مریم لچک راست راست میکشت امروز.
یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۴
۴۱
خداناباور - هامبورگ، آلمان
روحت شاد
یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۴
۴۴
Viva Persia - تورنتو ، کانادا

واقعیت اینه که ما ایرانیا بواسطه نداشتن دمکراسی و عدم تمرین روشهاش و حتی حس ملی گرایی از نوع مصدق و بختیار و . به نقل از ایشون عادت کردیم به نظامهای خودکامه و این داستان غم انگیز همچنان ادامه داره و وضیعت مملکت رو در تاریخ معاصر میبینید. هر که بخاد مردم رو حول محور ملی گرایی جمع کنه یا داخلیا یا خارجیا به حسابش میرسن . موافقم که راه نجات مملکتم مردم سالاریه واقعی هست ولی دمکراسی و احترام به حقوق هم و . رو باید تمرین کرد چون نظامی نیومد که اینارو به جامعه یاد بده و یا اجرا کنه . واسه همین ما ایرانیا در بهترین حالت بیشتر قومیت گرا هستیم تا ملی گرا و منافع یک قوم یا مذهب و . رو متاسفانه به منافع کل ملت و کشور ترجیح دادیم و میدیم . مسلما در عصر اطلاعات همه باید سعی کنیم راه و رسم دموکراسی رو پرسو جو و تمرین کنیم و یاد بگیریم تا سنگ بنای آینده آزاد رو برای مملکتمون بزاریم وگرنه تا هست به همین منوال یا بدتر خواهد بود. جاوید ایران زمین و زنده باد یاد ایراندوستان گذشته و پاینده باد هر آنکه دلش بیاد اون سرزمین میتپه .
یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۱
۸۲
تفکر اسلامی - کپنهاک، دانمارک
[::سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی::]. خوب، تو حالا از خودت بخار نشون بده و بیا، رفیقای دیگه عمریت رو هم وردار بیار تا نشونتون بدیم. اونموقع ....که هیچ، مثل.... میزنید الفرار.
یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۲
۴۴
Viva Persia - تورنتو ، کانادا
وقتی اینهمه نمره منفی و کامنتهای منفی علیه بیان کردن موضوع مردم سالاری و دمکراسی خواهی و ملی گرایی در ایران رو میبینم یادم میاد چقدر زیادن افرادی که یا بهر نحوی یا جیره خوره نظامهای دیکتاتوری هستن یا طوری باهاشون هم جهتن و یا صرفا ناآگاه. فقط برای ایرانیای میگم که وابسته دولت و چپ و راست و بالا پایین و غیره نیستن . قبول کنید یا نکنید سرافرازی ان مملکت تنها با آزادی واقعی و مردم سالاری خواهد بود .. چاره ای جز تمرین دمکراسی نیس و این هم در بلند مدت اتفاق میفته و ثمر میده ...
یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۴
۳۵
مرغ آمین - تهران، ایران
[::Viva Persia - تورنتو ، کانادا::]. گرامی از این منفی ها ننالید ! هیچ از منفی هایی که این اپوزیسیون خارج نشین پای منقل و وافور می دهند تعجب نکنید. این جماعت از انقلاب ننگین بی هدف خود هرگز ناراحت نیستند . از این ناراحت هستند که چرا خمینی تک خور بود و پول نفت با اینها نخورد . از این ناراحتند چرا خمینی و زامبی هاش تونستند بخور بخور کنند دکل بدزدند مثل خدا برای ملت گوسپند ایران حکومت کنند انها نتوانستند مگر رجوی نیم وجبی اشرف بهتر از تهران خمینی اداره می کرد دو تا ادمکش که برای بخور بخور این ملت گوسپند جماعت خواب زده شعارهای توخالی می دادند تا برایشان عربده بکشد
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۱
۷۰
senator x - تهران، ایران
تفکر اسلامی - کپنهاک، دانمارک:الان همان منقل بصورت یابود نزد سرورتان,حداد عادل است و ایشون بیاد آن مرحوم چه پکی میزند
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۰
۳۵
مرغ آمین - تهران، ایران
[::farokhzad - کنت، انگلستان::]. چرا به شما انقدر منفی دادند تا کمرنگت کنند ! چون حقیقت را گفتی مملکت را این اپوزیسیون ایران بود به اخوند داد نه شاه ! شاه مملکت به جبهه ملی مذهبی داد اما اینها برای دعوای قدرت در درون حزب بین بازرگان و بختیار مملکت را به خمینی دادند.
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۸
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.