شکایت ده‌ها برنده گرین‌کارت آمریکا از وزارت خارجه این کشور

ده‌ها شهروند ایرانی و یمنی برنده کارت سبز آمریکا در قرعه‌کشی روز جمعه علیه وزارت خارجه ایالات متحده به دلیل عدم صدور روادید برای این افراد در دادگاه اقامه دعوا کردند.
 

به گزارش خبرگزاری رویترز، بیش از ۹۰ شهروند ایران و یمن در متن دعوی خود در دادگاهی در پایتخت آمریکا ادعا می‌کنند که دولت این کشور «به دلیل فرمان ممنوعیت موقت سفر» برای شش کشور عمدتاً مسلمان از صدور ویزا برای این افراد سر باز می‌زند.

 
آنها همچنین در شکواییه خود از وزارت خارجه می‌خواهند که تا روز ۳۰ سپتامبر آینده یعنی کمتر از دو ماه دیگر به تقاضای ویزای آنها رسیدگی کند. در این تاریخ موعد صدور روادید برای برندگان گرین‌کارت منقضی شده و در صورت عدم صدور دیگر گرین‌کارت نخواهند گرفت.
 
دولت دونالد ترامپ در بهمن‌ماه سال گذشته فرمانی صادر کرد که به موجب آن شهروندان شش کشور عمدتاً مسلمان ایران،‌ لیبی، سودان، سوریه، ‌یمن و سومالی برای مدتی مشخص از سفر به آمریکا محروم خواهند بود.
 
به گفته آقای ترامپ در دفاع از این حکم، هدف از فرمان او محدود کردن و ممنوعیت ورود مسلمانان نبوده، اما این کشورها «کشورهایی مملو از ترور هستند». رئیس‌ جمهوری آمریکا در ادامه امضای چنین برنامه‌ای را «ضروری» توصیف کرد.
 
صدور این فرمان به اعتراضاتی گسترده در داخل و خارج از آمریکا دامن زد و نهایتاً پرونده به دادگاه عالی ایالات متحده رسید تا درباره مشروعیت آن و همخوانی‌اش با قانون اساسی آمریکا تصمیم گرفته شود.
 
بالاخره دولت آمریکا در تیرماه گذشته ضوابط تازه‌ای را جهت صدور روادید برای شهروندان شش کشور تعیین کرد که به موجب آن متقاضیان تنها در صورت داشتن خویشاوند «نزدیک» یا روابط بازرگانی با آمریکا می‌توانند درخواست ویزا کنند.
 
این اقدام پس از حکم دیوان عالی آمریکا ابلاغ شد که قبول کرد تنها بخشی از فرمان اجرایی دونالد ترامپ که مورد انتقاد گسترده بود، به مرحله اجرا گذاشته شود.
 
حال شاکیان دعوا که در قرعه‌کشی، کارت سبز آمریکا را برنده شده‌اند روز جمعه، ۱۳ مردادماه، در دعوی‌نامه خود اشاره می‌کنند که به دلیل ای‌میلی که اخیراً از وزارت خارجه آمریکا دریافت کردند تصور می‌کنند که قربانی فرمان ممنوعیت سفر شده‌اند.
 
رویترز می‌گوید که در این ای‌میل هشدار داده شده که به دلیل ممنوعیت ۹۰ روزه سفر برای شهروندان شش کشور «محتمل است که مورد [روادید] شما قابل صدور نباشد».
 
وزارت خارجه آمریکا هنوز به این شکواییه واکنشی نشان نداده است.
 
قرعه‌کشی گرین‌کارت آمریکا موسوم به «برنامه ویزای تنوع‌گرایی» در سال ۱۹۹۰ به شکل فعلی در کنگره این کشور به تصویب رسید تا به شهروندان کشورهایی فرصت اقامت و کار در ایالات متحده داده شود که نرخ مهاجرت از آنها به آمریکا کم بود.
 
سالانه حدود ۱۴ میلیون متقاضی در این قرعه‌کشی شرکت می‌کنند.
 
بیش از یک میلیون نفر در آمریکا اصلیت ایرانی دارند و مطرح شدن طرح ممنوعیت صدور روادید توسط دولت آقای ترامپ طی چند ماه گذشته موجب نگرانی بسیاری از خانواده‌ها شده است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۷۰
senator x - تهران، ایران
بیش از یک میلیون ایرانی درآمریکا,آمار زمان شاه بود
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰
۴۵
تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
شهروندن یمنی و ایرانی باید بفهمند که صدور گرین کارت ضمانت اجرایی ندارد و تغییر سیاست خارجی یک کشور نمیتواند مانع از ابطال گرین کارت شود. خوشبختانه یا متاسفانه قوانین امریکا اجازه مانور زیادی را در موارد حقوقی به شاکیان میدهد. امتحان کنید. پول زیادی از دست میدهید و اصلا هم نتیجه روشن نخواهد بود. هر چند جدن جای تاسف دارد.
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۴
۴۲
Dr.Alex - واشینگتون، ایالات متحده امریکا
بابا حق پدرتون که نیست که! عجب رویی دارند ملت! بمونید ایران‌ شب و روز سنگک بخورید با آش رشته، نذری بدید، نماز بخونید، سر چهارراه ها با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بپیچید رو مغز هم، اینجا رو به گند نکشید تو رو خدا، اروپا‌ را که کردید مسجد امیرالمومنین!
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۴
۴۲
Dr.Alex - واشینگتون، ایالات متحده امریکا
همین جمعیت حداقل نصف عمرشان شعار مرگ بر آمریکا دادند! الانم ویزا نگیرند ۲۲ بهمن بعدی اول صف هستند! ملت نون بنرخ روز خور! برید مالزی یا دبی، مسلمون، اذان میدن حال کنید و غش کنید از شور د شعف! گیر ربنای شجریان هستید واسه ماه رمضون. آمریکا دیگه چند منه؟؟؟ 😂
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۰
۴۲
Realman - کالیفرنیا ، ایالات متحده امریکا
[::Dr.Alex - واشینگتون، ایالات متحده امریکا::] میخوان بیان اینجا یا برن کلاب ایرانی یا برن چلوکبابی بگن یاد ایران بخیر پولم از سوشال سکیوریتی بگیرن 😂😂😂😂.
یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۲
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.